Geld & Recht alle pijlers

Ik heb een groot probleem.

28-03-2012 22:46 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben woedend. Mijn dochter van 19 woont bij mij en is helemaal los geslagen.

Ze heeft voor 489 euro aan dingen besteld bij zalando op mijn naam, eerste keer voor 129 euro en toen na 4 dagen weer voor 360 euro. Ze heeft denk ik de acceptgiro onderschept telkens. Vandaag dus niet. Een herinnering. Ik leef momenteel van de bijstand mijn dochter heeft zelf geen enkel inkomen, weigert te werken en studeren dus die kan ook niks betalen. Sterker nog die heeft haar spullen gepakt en is naar haar vriend gegaan omdat ik boos ben geworden.

De spullen zijn al gedragen en het is inmiddels 6 weken geleden dat ze die besteld heeft terug sturen is dus ook geen optie.

Wat moet ik doen?
quote:eleine schreef op 28 maart 2012 @ 23:05:

[...]

Dit alles behalve de aangifte.Want? Ze is volwassen en heeft iemand bestolen, opgelicht, én gefraudeerd.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Hoe kan het dat ze 19 jaar is en niet werkt en/of studeert? Waar leeft ze dan van? Geen haar op mijn hoofd die dat bij mijn kinderen zal toestaan, vanaf 15 jaar wordt hier een weekendbaantje gezocht, en geen zin in school is werken.

En dat ze dit flikt? Haar spullen op marktplaats, en bij binnenkomst contract laten tekenen, dat ze per direct aan het werk gaat, jou dit hele bedrag gaat terug betalen, en kostgeld gaat betalen, zoniet, haar overige spullen pakken en gaan!

Wat een trut van een dochter, dure spullen bestellen op naam van je moeder die in de bijstand zit...
Aangifte lijkt me juist de enige manier om goed duidelijk te maken dat dit dus echt niet kan! Ik weet niet wie het net zei, maar ik hoefde dit echt niet in m'n hoofd te halen. Dat was zo klaar als een klontje.
Waarom werkt jouw dochter niet? Laat haar gaan poetsen bij een ander,kranten/folders rond brengen.

Als ze dat niet doet/wilt dan gaat ze het huis maar uit en gaat ze maar bij haar vriend wonen.
quote:sinaasappellikeur schreef op 28 maart 2012 @ 23:00:

[...]

Probeer het af te betalen (via betalingsregeling of probeer het bij virneden/ familie te lenen zodat schuld niet oploopt en er boetes komen).

Geef dochter 2 of 3 weken de tijd om het geld bij elkaar te krijgen (werken, oppas, schoonmaken etc.) anders gaan haar (waardevolle) spullen marktplaats op.

Eens!!! Je kan en mag jezelf niet zo laten behandelen door je dochter, dus ik zou hier fikse maatregelen tegenoverstellen. En waar haalt ze het lef vandaan om boos op JOU te worden terwijl ZIJ echt gigantisch de fout in is gegaan!!

Ik zou verder wel even een goed en rustig gesprek met haar hebben en haar vragen waarom zij dit doet....
quote:very__cherry schreef op 28 maart 2012 @ 23:08:

[...]

Want? Ze is volwassen en heeft iemand bestolen, opgelicht, én gefraudeerd.

Opzich eens. En ze is 19, dus ze weet heus wel wat ze aanricht.

Toch is en blijft het TO's kind. Ik zou ook niet willen dat mijn kind een strafblad kreeg. Niet in de laatste plaats omdat dat de kans op een baan verkleind ..
quote:very__cherry schreef op 28 maart 2012 @ 23:08:

[...]

Want? Ze is volwassen en heeft iemand bestolen, opgelicht, én gefraudeerd.

Nee aangifte kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen hoe boos ik ook ben.

Ze heeft het moeilijk de laatste tijd en is ook onder behandeling niet dat het alles goed praat maar ze is echt geen slecht persoon.

De spullen op mp zetten is weleen goed idee. Alleen heb ik geen idee wat er hier nog ligt ze heeft vrij veel meegenomen en of het er nog netjes uitziet. Al is het maar 100 euro.
Ik vind het overigens raar dat ze geen enkele vorm van inkomen heeft (en ook niet studeert). Dat mag/kan toch helemaal niet?
Hoe betaalt ze zorgverzek dan? Is ze pas gestopt met opleiding?

@eleine: En bijstand v jongeren krijg je niet zomaar hoor, ze wil niks dus dan is bijstand niet mogelijk. Daarbij zijn ouders financieel verantw v kids tot 21 jr. Ms krijgt ze wel zakgeld van haar vader.
quote:sinaasappellikeur schreef op 28 maart 2012 @ 23:00:

[...]

Ik bestel zo vaak dingen op mijn man zijn naam en vice versa. Komop zeg, dochter is nota bene volwassen.

Dan doe je feitelijk aan identiteits-fraude. Zolang jullie (in gezamenlijk overleg) niemand slachtoffer hiervan laten worden, is er niets aan de hand.

Het geval van TO is anders; iemand anders geeft zich uit voor TO en krijgt de spullen, TO krijgt de rekening. TO moet gewoon de rekening van Zalando terugsturen en verklaren dat ze niets besteld heeft (dat is namelijk precies wat er aan de hand is).
Grootprobleem, je laat over je heen lopen. Kinderen hebben baat bij duidelijke grenzen. Jouw dochter is daar ver overheen gegaan. Daar horen ook bijbehorende zware consequenties bij.
quote:Misskatie schreef op 28 maart 2012 @ 23:13:

Hoe betaalt ze zorgverzek dan? Is ze pas gestopt met opleiding?

En bijstand v jongeren 'krijg' je niet zomaar hoor, ze wil niks dus dan is bijstand niet mogelijk.

Die betaald haar vader.

Ze is gestopt omdat ze niet lekker in haar vel zat, laatste tijd ging het beter tot dit dus. Ze is wel van plan om in september een opleiding te volgen.
Ik zou me vooral ook zorgen maken om haar persoonlijkheid/psychische gezondheid/karakter/weet ik veel. Ik vind dit echt heel erg grensoverschrijdend. Ieder normaal denkend mens weet toch gewoon dat wat zij nu geflikt heeft niet kan en altijd uitkomt? En ik begrijp ook niet dat jij haar bij jou laat wonen zonder te studeren of werken. Wat doet ze dan de hele dag? Zich laten bedienen in hotel Mama?
anoniem_6478ad5e7d9bc wijzigde dit bericht op 28-03-2012 23:19
Reden: paar woorden vergeten...
% gewijzigd
ik zou toch maar een paar eisen gaan stellen, want het duurt nog best lang tot september, namelijk dat ze zsm werk gaat zoeken om jou terug te betalen

en zorg dat er geen accounts meer zijn bij internetwinkels waar ze onder jouw naam zou kunnen bestellen, want als ze niet werkt zou dit dus weer kunnen gebeuren als ze kleren nodig heeft
Jemig, wat flikt madam nog meer?

Ik zou ook haar spullen verkopen tot het bedrag gedekt is. Ook zou ik de sloten van het huis vervangen, ze komt er pas weer in als ze kostgeld bijdraagt.

Klinkt hard? Tijd voor tough love, uit de mouwen die handjes!

Oh, over aangifte en strafblad: krijg je niet alleen een strafblad als er een veroordeling komt? Degene die aangifte doet kan de aanklacht toch ook weer intrekken?
Ik weet niet of aangifte doen in dit verhaal echt zin heeft. Bij mijn weten zijn ouders tot de leeftijd van 21 financieel verantwoordelijk voor hun kinderen.
Ik had bovendien persoonlijk een paar werkhuizen voor haar gezocht. Als ze tot haar ellebogen in de vieze toiletpot van vreemden zit dan gaat ze echt wel over haar toekomst en ander werk nadenken...
Denk als ik dit had gedaan en vervolgens naar vriend was gevlucht dat mijn ouders me even helemaal níks meer hadden laten horen totdat ik zelf thuiskwam, met excuses uiteraard, en dat ze me anders hadden vertelt dat ik lekker weg kon blijven.

Ik ben wel benieuwd als ze straks weer terugkomt wat ze dan zelf te vertellen heeft. Iemand van haar leeftijd moet toch snappen dat dit echt niet kan.

En verder : Ik zou haar die kleding laten houden, en in plaats daarvan haar telefoon/laptop oid. op mp zetten. Denk dat ze dat meer voelt.
telefoon zal ze vast niet thuis hebben achtergelaten
quote:grootprobleem schreef op 28 maart 2012 @ 23:12:

[...]

Nee aangifte kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen hoe boos ik ook ben.

Ze heeft het moeilijk de laatste tijd en is ook onder behandeling niet dat het alles goed praat maar ze is echt geen slecht persoon.

De spullen op mp zetten is weleen goed idee. Alleen heb ik geen idee wat er hier nog ligt ze heeft vrij veel meegenomen en of het er nog netjes uitziet. Al is het maar 100 euro.Je begint haar nu al een hand boven het hoofd te houden.
Zoals andere zeggen, haar spullen verkopen tot het bedrag gedekt is, en als je geen aangifte meer wil doen, haar ook bij haar vriendje laten wonen.

Had ik dit geflikt als 19jarige dan hadden mijn ouders me buitengekegeld met een aangifte aan mijn broek, en terecht. Kom eens voor jezelf op! Het is toch absoluut van de zotte dat jij als ouder met de gebakken peren zit omdat jouw kind zich als volwassene compleet over jouw grenzen heen loopt, fraudeert en daarmee jou in de problemen helpt. :-S

Ik zeg niet dat ze een slecht persoon is maar ze kent geen grenzen en de enige manier waarmee je, in dit stadium, nog grenzen kan aangeven is door keihard op te treden zodat de boodschap duidelijk overkomt. Dus nietmeer bij jou wonen, nietmeer in jouw spullen zitten / op jouw pc, en dat geld zal ze hoedanook terug moeten betalen. Dat jij geen aangifte wil doen begrijp ik, maar hiermee maak je het alleen maar veel moeilijker voor jezelf en uiteindelijk ook voor haar omdat ze nooit de consequenties zal leren van haar gedrag waarmee ze later nog dieper in de shit zal terecht komen.

zoek hiervoor desnoods hulp bij een maatschappelijk werker die je handvaten kan geven voor dit probleem.
quote:amand1969 schreef op 28 maart 2012 @ 23:13:

[...]

Dan doe je feitelijk aan identiteits-fraude. Zolang jullie (in gezamenlijk overleg) niemand slachtoffer hiervan laten worden, is er niets aan de hand.

Het geval van TO is anders; iemand anders geeft zich uit voor TO en krijgt de spullen, TO krijgt de rekening. TO moet gewoon de rekening van Zalando terugsturen en verklaren dat ze niets besteld heeft (dat is namelijk precies wat er aan de hand is).Zalando zal in dat geval waarschijnlijk aan haar vragen om aangifte te doen van identiteitsfraude. Dat wilde Bol althans wel toen hier opeens producten geleverd werden die wij niet besteld hadden. En dan had ik tenminste nog iets om te retourneren. TO heeft dat niet...
Wij hebben ook zo'n bloedzuiger in de familie, wel een paar jaartjes ouder, maar leeft ook op moeders centen en weigert te werken en te studeren. Moeder werkt hier zelf hard aan mee door haar een hand boven het hoofd te houden, tegen de omgeving met dochter mee te overdrijven dat ze niet lekker in haar vel zit en daardoor niet kan werken en studeren en laat zich ondertussen ook nog kaalplukken door haar.

Echt, dit monster heeft moeder zelf gecreeerd.

Let op dat het met je dochter ook niet die kant op gaat.

Om te beginnen laat je haar je deur niet meer in. Ze heeft je bedonderd en bestolen, laat je met geldproblemen zitten en loopt ook nog weg. Die moet je niet meer binnenlaten.

Nú is het tijd dat ze voor zichzelf gaat zorgen. Ook al ben je bang dat ze stomme dingen gaat doen, dan gaat ze maar op haar bek. Dat is volwassen worden. Maar trek je handen er van af.
ik zou gewoon via Zalando de rekeningen op haar naam laten zetten, waar het hoort, als dat kan. Dan kan ze daarna dus lekker zelf die betalingsproblemen oplossen.

En als dat onmogelijk is, dan zou ik inderdaad zoals gezegd voor 489 euro van haar spullen op marktplaats zetten.

En nóg belangrijker; zorgen dat dit niet meer kan gebeuren... Hoe weet ik even niet, maar straks bestelt ze voor een paar 1000 euro spullen... Mss de gebruikte rekening opheffen en en nieuwe nemen waarvan zij het nummer niet kent?
Volgens mij zijn ouders tegenwoordig zelfs financieel verantwoordelijk tot 27 jaar ( dacht ik hoor) in iedergeval echt belachelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven