Het Indo-topic

13-04-2012 17:16 1121 berichten
In 2007 is er al eens een dergelijk topic geweest, maar dat ging over Indo’s. Het zou leuk zijn als dit een topic werd VAN Indo’s.

Ik heb wel eens het gevoel dat bij veel Belanda’s de Indo-cultuur een beetje uit zicht begint te raken. De eerste generatie is natuurlijk aan het uitsterven, daarom wordt het steeds moeilijker nog verhalen uit de eerste hand te pakken te krijgen. De fameuze ‘tantes’ (die overigens, ook zo Indo, lang niet altijd familie hoeven te zijn) verdwijnen langzamerhand van het toneel en dat is ontzettend jammer, want velen van hen waren een soort bewakers van de cultuur.

Gelukkig wordt die cultuur toch nog wel op veel manieren overgedragen. Via de toko en de keuken, kijk maar in het Toko-topic op de Eten-pijler. Maar ook via festivals, zoals de jaarlijkse TongTong, lokaal georganiseerde pasars, die soms ware kumpulans worden van families, vrienden en kennissen. Of via mijn geliefde Werkgroep Indisch-Nederlandse Letteren van de letterenfaculteit in Leiden.

Maar er is niets zo ‘Indo’ (of Indonesisch for that matter) dan geschiedenis(sen) doorgeven door middel van verhalen. Ik vind het altijd leuk om te lezen dat de moeder van Yvonne Keuls haar nooit Yvonne noemde, maar ‘Angin’. “Want angin betekent wind, en de wind neemt de verhalen met zich mee”.

Het zou leuk zijn deze echt Indische traditie hier voort te zetten door hier je verhalen neer te zetten. Hoe gaat het toe in de Indo-families, de Indo-cultuur. Wat vind je leuk of juist niet leuk aan de muziek? Griezel je ook van line-dancen, of vind je het heerlijk?

Ik ben persoonlijk erg geïnteresseerd in WOII in Indonesië (toen nog Indië) en de bersiap.

Recepten en allerlei kook-wederwaardigheden en -vragen zijn ook zeer welkom, want de keuken, de dapur, is het hart van de Indo-cultuur.

Het spreekt natuurlijk vanzelf dat iedereen die iets met dit onderwerp heeft, van harte welkom is om mee te schrijven. Daar hoef je echt geen Indo voor te zijn. Dus voor iedereen: selamat datang!
Alle reacties Link kopieren
@Nicolientje en @Missy_assy:

dank jullie voor de leuke reacties! Ik ben sinds 7 maanden aan het bloggen en vind het ontzettend leuk, jullie reacties geven me een grote glimlach.

Zelf ook jaren met een indo geweest en veel warme herinneringen aan hem en alle leuke (nasi kuning), rare (bottle chebok), onorthodoxe ('in Nederland heb ik geen koelie') gewoontes en gebruiken. Ik zag het topic en werd weer even warm!
Nasi kuning toen de kinderen 1 werden. Verhalen over de boot, over het leven op Java, over de 1e jaren hier maar nooit iets over het kamp en de oorlog. Oma spreekt nog perfect Bahasa. Gaat met een rantang eten bij vrienden in het ziekenhuis op bezoek, vraagt ieder jaar aan Charles: jongen, wat wil je eten voor je verjaardag? Maakt de beste roti koekoes van Nederland.
quote:bopine schreef op 13 april 2012 @ 20:07:

Gefeliciteerd met je topic Sri, goed dat je hem geopend hebt.

Ik kom hier natuurlijk meelezen en misschien meekletsen over de malle tantes, de hang naar doerian en of je nu wel of niet peteh ergens instopt.

Als leestip gooi ik de schrijfster Aya Zikken erin, met name in de jaren 50 en 60 heeft ze veel boeken gepubliceerd. Ik lees haar graag en tip hier met name"De atlasvlinder" en "De polong". Je moet de boeken wel uit de bieb halen of tweedehands tegenkomen.

Ik ben zelf overigens geen indo maar zo'n 25 jaar ingetrouwd in een chinees indische familie

Dank je wel, Bopine! Wat leuk dat iedereen zo enthousiast is!

Aya Zikken, wow. Ik gooi 'Landing op Kalabahi' erin. Fascinerend.
quote:appeltje78 schreef op 13 april 2012 @ 19:18:

Ik ben dan wel een echte belanda, maar ben jarenlang in een echte indofamilie opgenomen. De verhalen uit Indie, de foto's, mijn vakanties op Java. Heerlijk het eten en snoepen (kuai lapies).

Wat er zoal weer in mij opkomt:

- bottle chebbok

- snuifkus

- gemusss (harde knuffel)

- de knijp in de wang'

- adoe

- de leuke petjoh liedjes

Ook al ben ik inmiddels gescheiden, ik heb twee echte 'indokindjes' rondlopen die dol zijn op rijst, geen snottebel hebben maar een oepil, na een bad 'kripoet' vingers hebben en 'jumpol!' roepen als ze iets leuk vinden. En één van hun favo liedjes is het petjoh liedje 'waarom mijn jankriek wil niet neree waarom?...' Ach appeltje, wat mooi om te lezen. Ik ben geen echte belanda, maar in mijn familie was de indo-tak zo taboe, dat ik alles wat je noemt pas veel later zelf heb moeten opgraven en ontdekken. Jij zat er echt in. Een scheiding is afschuwelijk natuurlijk, maar ik benijd je wel de achtergrond. Heb je er nog contact mee?
quote:karmanie schreef op 13 april 2012 @ 19:31:

Hier een belanda, maar wel een anekdote.

selamat makanWat een prachtig verhaal Karmanie! Plaatsvervangende schaamte en toch tranen in je ogen. En een grinnik. Knap!
quote:missy_acy schreef op 13 april 2012 @ 20:46:

Bopine! Durian? Heb je weleens gegeten?

Ja natuurlijk wel en natuurlijk vind ik het niet te hachelen, zoiets lust je alleen als het in je papfles zat .

Maar iemand moet als eerste de doerian in dit topic naar binnen werpen nietwaar?
quote:karmanie schreef op 13 april 2012 @ 21:13:

@Nicolientje en @Missy_assy:

dank jullie voor de leuke reacties! Ik ben sinds 7 maanden aan het bloggen en vind het ontzettend leuk, jullie reacties geven me een grote glimlach.

Zelf ook jaren met een indo geweest en veel warme herinneringen aan hem en alle leuke (nasi kuning), rare (bottle chebok), onorthodoxe ('in Nederland heb ik geen koelie') gewoontes en gebruiken. Ik zag het topic en werd weer even warm!

Haha, ja, de botol cebok, geweldig!

En de kretek en het hurken, omdat dat zo lekker zit, op je kakhielen
@Sri

Landing op kalabahi heb ik nooit gelezen, plan maar weer eens een tripje naar de kringloopwinkel
Kan na al die jaren nog steeds niet cebokken helaas, dat komt me deze zomer weer duur te staan in Indonesië.
Koffie toebroek en kopiko s!
quote:missy_acy schreef op 13 april 2012 @ 20:08:

Grobje! Jouw vader ook van de zee!!! Mijne ook. Zo heeft hij m'n moeder ontmoet die weer Indonesische is.

Sri, welke generatie ben jij? Ik ben de 2e wat vrij uitzonderlijk is op mijn leeftijd. Maar oude papa, hij komt uit Indië.

Ik spreek nu meer straat javaans dan hoog Bahasa trouwens, door "neven" en "nichten", heb er velen.

Kennen jullie de sprookjes/verhalen?

Van de stoute jongens die tegen de warungboom plaste? Volgende dag itu burung weg! (z'n "vogel" gevlogen)

Of van kuntilanak, die is eng. Durfde als kind nooit savonds lang de "bosjes" te lopen.

Maar ook de verhalen vanuit Indië, vond ik magisch. Het stelen van kwekwe, bij de kokki.

Op blote voeten door de kampung rennen. Roken met bananenbladeren, stiekem.

Ik gooi alle reacties door elkaar, er zit helemaal geen chronologische volgorde in, sorry.

Missy, ik ben derde generatie. Maar het gekke is dat ik mij zeer Indo voel, terwijl al mijn zussen er niks mee hebben. Die kennen bij wijze van soreken het hele woord Indo niet. Ze snappen er ook niks van. Maar ik ben bij wijze van spreken het evenbeeld van mijn vader (hoewel ik er totaal niet Indisch uitzie) en zij van mijn moeder.

Hierover hebben we dus geen enkel contact, want door allerlei omstandigheden willen zij er nooit over praten.

Missy, vertel, vertel, vertel!! Dat zijn de verhalen die ik boven water wil krijgen! De grote Nederlandse schrijvers, zoals Hella Hasse, Couperus, Adriaan van Dis en ga de enorme rij maar af, hebben prachtige verhalen geproduceerd, maar ik ben ook zo benieuwd naar de 'gewone' huis-tuin-en-keukenverhalen. Ieder verhaal is er één in de geschiedenis!
Minyak angin als je ziek bent. Een djamu voor ieder kwaaltje.
quote:Dickens schreef op 13 april 2012 @ 22:07:

Koffie toebroek en kopiko s!Oh lekker!!!
De kuntilanak, die ken ik ook. En geen ananas mogen voor jonge vrouwen. Missy, weet jij waarom?
quote:Dickens schreef op 13 april 2012 @ 22:08:

Minyak angin als je ziek bent. Een djamu voor ieder kwaaltje.Van Nyonya Meneer!
Indisch meisje meldt zich!

Dickens, minjak kaja puti hier als je ziek bent. (nu ook dus)

Sri, ik vertel je de verhalen. Maar moet nu slapen, koortserig.
quote:bopine schreef op 13 april 2012 @ 21:53:

[...]

Ja natuurlijk wel en natuurlijk vind ik het niet te hachelen, zoiets lust je alleen als het in je papfles zat .

Maar iemand moet als eerste de doerian in dit topic naar binnen werpen nietwaar?Ik vind durian het einde, echt waar . In de yoghurt, als ijs, als fruit zelf. En de geur (sorry) die vind ik echt lekker!
quote:missy_acy schreef op 13 april 2012 @ 22:13:

Dickens, minjak kaja puti hier als je ziek bent. (nu ook dus)

Sri, ik vertel je de verhalen. Maar moet nu slapen, koortserig.Doe rustig aan, Missy, geen haast. Eerst uitzieken hoor!
quote:zammm schreef op 13 april 2012 @ 22:11:

Indisch meisje meldt zich!

Zammm, welkom! Leuk dat je je meldt!
Kaja puti olie ken ik ook. Truste en beterschap missy!
quote:Dickens schreef op 13 april 2012 @ 22:10:

De kuntilanak, die ken ik ook. En geen ananas mogen voor jonge vrouwen. Missy, weet jij waarom?Is vruchtafdrijvend, ken het verhaal van een oude tante die vond dat ze genoeg kinderen had die heeft me haarfijn uit de doeken gedaan hoe je een miskraam kon opwekken allerhande vreemde wortels en drankjes passeerden de revue en ananas zat er ook bij.
quote:bopine schreef op 13 april 2012 @ 22:17:

[...]

Is vruchtafdrijvend, ken het verhaal van een oude tante die vond dat ze genoeg kinderen had die heeft me haarfijn uit de doeken gedaan hoe je een miskraam kon opwekken allerhande vreemde wortels en drankjes passeerden de revue en ananas zat er ook bij.Vertel!!
Ik heb vroeger een Indisch dametje verzorgd; veel " Adoeh " en ze had ons allemaal " Nina Bobo " leren zingen.

Nina bobo oh nina bobo kalau tidak bobo digigit nyamuk. Marilah bobo oh nona manis, kalau tidak bobo digigit nyamuk. Slaap meisje, oh slaap, meisje als je niet gaat slapen, zul je door een mug gestoken worden. Laten we gaan slapen, oh lief meisje, als je niet gaat slapen, zul je door een mug gestoken worden.

Nu ik het zo zie staan besef ik dat ik altijd iets heb gezongen wat er vaag op leek
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Beterschap Missy.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven