Geld & Recht alle pijlers

Debat op 2 geen cent meer te makken

15-04-2012 12:02 773 berichten
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1248379

Steeds meer mensen kunnen de eindjes niet meer aan elkaar knopen. Het neemt zulke grote vormen aan dat ze zelfs geen geld meer hebben voor eten. En dus zijn ze overgeleverd aan de voedselbank.

Het gaat niet alleen om mensen die al in de bijstand leven, maar ook juist gezinnen voor wie tot voor kort nog niet zoveel aan de hand was. Vóór de economische crisis.

Wat vonden jullie van de uitzending?
Alle reacties Link kopieren
quote:-susv- schreef op 15 april 2012 @ 13:54:

[...]

Omdat de auto zo ingeburgerd is, het is zo normaal om er een of 2 te hebben. Het is een grote onkostenpost, die mensen vaak niet voldoende inschatten. Nauwelijks weten dat ze daar dagelijks krom voor moeten liggen.

Helaas zie ik ook mensen die met de auto naar de voedselbank gaan, dan roept dit toch wel enige vragen op. voor veel mensen is de auto een noodzakelijk kwaad.

Wat voor vragen roept dit op voor jou? Ben je van mening dat mensen alleen van de voedselbank gebruik mogen maken wanneer ze echt geen ene rooie cent meer hebben, in 6ehands kleding rondlopen etc?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

[...]

Omdat de auto zo ingeburgerd is, het is zo normaal om er een of 2 te hebben. Het is een grote onkostenpost, die mensen vaak niet voldoende inschatten. Nauwelijks weten dat ze daar dagelijks krom voor moeten liggen.

Helaas zie ik ook mensen die met de auto naar de voedselbank gaan, dan roept dit toch wel enige vragen op.

Ja en mensen met koophuizen idem.

Maar goed het ov is ook niet gratis en al helemaal niet meer sinds de ov-chipkaart.

Ik ben laatst met mijn dochter naar Amsterdam geweest met de trein nou buiten de vertragingen kostte het me meer dan wanneer ik met de auto was gegaan.
quote:superstar_2 schreef op 15 april 2012 @ 13:53:

[...]

Ik snap dat ook niet helemaal voor sommige mensen is een auto bijna een noodzaak om op het werk te komen simpel omdat het met het ov niet te doen is.

Daar komt bij dat het ov ook verre van goedkoop is.Exact mijn punt Suup Een auto is geen luxe als je voor je werk moet reizen en die plek met het ov niet te bereiken is.
quote:evelynsalt schreef op 15 april 2012 @ 13:38:

[...]

Nou zo simpel is het anders niet om afgekeurd te worden hoor. De WIA is er juist op gericht om mensen aan het werk te houden. Zoals het met de WAO ging is allang niet meer.

Mss verkeerd verwoord, vrijgesteld van solicitatieplicht dekt de lading beter.

Al ken ik ook mensen die zinloos afgekeurd thuis zitten.

De mensen die nu langdurig (onterecht) in de bijstand zitten word haast niet naar omgekeken

De sociale dienst schat ze in als kansloos geval. Geen opleiding, geen animo te oud en besteed zn beperkte middelen dan liever aan iemand waarbij nog een beetje hoop op verbetering is.

[...]

Helaas zie ik ook mensen die met de auto naar de voedselbank gaan, dan roept dit toch wel enige vragen op.Wat voor vragen dan?
quote:evelynsalt schreef op 15 april 2012 @ 13:58:

[...]

Exact mijn punt Suup Een auto is geen luxe als je voor je werk moet reizen en die plek met het ov niet te bereiken is.En al is de plek wél met het ov te bereiken dan nog is het niet gratis en gaat er veel tijd in zitten..
quote:cheerlesscard schreef op 15 april 2012 @ 14:00:

[...]

Mss verkeerd verwoord, vrijgesteld van solicitatieplicht dekt de lading beter.

Al ken ik ook mensen die zinloos afgekeurd thuis zitten.

De mensen die nu langdurig (onterecht) in de bijstand zitten word haast niet naar omgekeken

De sociale dienst schat ze in als kansloos geval. Geen opleiding, geen animo te oud en besteed zn beperkte middelen dan liever aan iemand waarbij nog een beetje hoop op verbetering is.Is dat zo? Ik had juist begrepen dat de WIA ook tijdelijk nu is en dat je om de zoveel tijd weer gekeurd moest worden en dat, als je al dan niet geheel goedgekeurd werd, je toch gewoon weer aan de bak moest. Al is het maar als garnalenharenuittrekster.
quote:superstar_2 schreef op 15 april 2012 @ 14:01:

[...]

En al is de plek wél met het ov te bereiken dan nog is het niet gratis en gaat er veel tijd in zitten..Soms nog wel meer tijd. Ik ben net in een nieuwe baan begonnen in de plek waar ik eerder ook werkte. Ik ging eerder altijd met de trein en nu met de auto. Scheelt me een half uur reistijd per dag.
.
Ik snap er nog minder van.....wat is nu je punt??!
.
quote:-susv- schreef op 15 april 2012 @ 14:03:

Ik voegde hier het item auto toe, maar ik kan er nog wel een bijvoegen.

Mobiele telefoonabonnementen. Moet je zo nodig de hele dag met je familie en vrienden bellen? Kijk eens op facebook, wat een onzin er gedoneerd wordt.

Leg nou eens uit wat je precies met deze opmerkingen wilt zeggen!

Wat is er in hemelsnaam mis met een abonnement voor een mobiele telefoon? Zolang jij netjes je rekening betaalt hiervoor en ook je andere lasten kunt dragen + wat sparen dan is daar toch niks mis mee? Zeker gezien veel mensen tegenwoordig geen vaste lijn meer hebben, maar ervoor kiezen alleen mobiel bereikbaar te zijn.

[...]

Helaas zie ik ook mensen die met de auto naar de voedselbank gaan, dan roept dit toch wel enige vragen op.Woon jij of werk jij tegenover de voedselbank dat jij het allemaal zo vanaf het raam kan zien?Of heb je het gezien via "horen zeggen".
quote:-susv- schreef op 15 april 2012 @ 14:06:

[...]

Als je de onkostenpost van een auto berekent, dan weet je toch ook dat je er niet bent met 150 euro per maand

Zoals je gisteren in het programma hoorde hield een moeder met 2 kinderen minder over.Nou, ik weet niet waar je dat bedrag op baseert, maar ik ben geen 150 euro per maand voor mijn auto kwijt......
quote:-susv- schreef op 15 april 2012 @ 14:03:

Ik voegde hier het item auto toe, maar ik kan er nog wel een bijvoegen.

Mobiele telefoonabonnementen. Moet je zo nodig de hele dag met je familie en vrienden bellen? Kijk eens op facebook, wat een onzin er gedoneerd wordt.Kan je via je facebook ook zien wie er al gebruik maakt van de voedselbank?
quote:mammamandy schreef op 15 april 2012 @ 13:56:

heb het programma nog niet gezien en ben nu de reacties beetje aan het lezen en kwam bij de reacte van iemand over de webwinkel en dat ze bij mac donalds altijd mensen zochten.

Nou ik ben nu 4 maanden werkeloos en solliciteer mij suf, dus ook bij de mac. werd ik 3 weken later gewoon terug gebeld met de vraag of ik het serieus bedoelde en of ik wel wist dat er bijna alleen maar jongere werkte. en dat ik met mijn 33 dus niet in het team zou passen. Nou echt mijn broek zakte er vanaf.

Oeps, dat was ik dus.

Dat komt omdat ik pas daar was geweest en zag dat ze personeel zochten.

Vraag bij het UWV of gemeentre naar een jobcoach, die kan je helpen met het opzetten van een goed CV en meekijken naar vacatures.

[...]

Als je de onkostenpost van een auto berekent, dan weet je toch ook dat je er niet bent met 150 euro per maand

Zoals je gisteren in het programma hoorde hield een moeder met 2 kinderen minder over.Wat voor een bak rij jij in, dat jij zoveel per maand kwijt bent aan je auto?
Ik sprak trouwens vorig jaar iemand van de voedselbank die vertelde dat er een ook categorie mensen is, die het nooit zullen leren en altijd in de schulden blijven zitten danwel nieuwe schulden maken. Zij vroeg zich toen af of je die mensen dan maar niet zou moeten helpen. Moet je die mensen dan maar gewoon niet helpen en in hun sop gaar laten koken? Moet je niet gewoon accepteren dat er mensen zijn, die zich nooit zelf kunnen redden?
Met die benzineprijzen tegenwoordig zijn de maandelijkse kosten voor een auto wel hoog als je er ook nog in wil rijden volgens mij.
quote:evelynsalt schreef op 15 april 2012 @ 14:01:

[...]

Is dat zo? Ik had juist begrepen dat de WIA ook tijdelijk nu is en dat je om de zoveel tijd weer gekeurd moest worden en dat, als je al dan niet geheel goedgekeurd werd, je toch gewoon weer aan de bak moest. Al is het maar als garnalenharenuittrekster.

Dat zou zo moeten gaan ja.

Helaas is gtst er niks bij en dekken ze zich zo verdomd goed in bij huisarts, psycholoog..whatever.

Ik zie het zo vaak en maar trots zijn dat ze er mee wegkomen.

Je moet ook wel gedeeltelijk aan de bak maarja..werk tekort hè.

Ze worden op wonderbaarlijke wijze nergens aangenomen.

Dus maar lekker door blijven vangen. Diep triest.

De mensen die nu in de bijstand komen vanuit een gewone baan zitten ze idd bovenop. En dat is ook goed niet daarvan.

Maar het is zo jammer dat die schofterig worden behandeld terwijl de harde kern niet aangepakt word.
quote:tikal schreef op 15 april 2012 @ 14:08:

[...]

Oeps, dat was ik dus.

Dat komt omdat ik pas daar was geweest en zag dat ze personeel zochten.

Vraag bij het UWV of gemeentre naar een jobcoach, die kan je helpen met het opzetten van een goed CV en meekijken naar vacatures.UWV doet ook niet zoveel meer voor je hoor als werkzoekende bezuinigingen hè?
.
quote:cheerlesscard schreef op 15 april 2012 @ 14:10:

[...]

Dat zou zo moeten gaan ja.

Helaas is gtst er niks bij en dekken ze zich zo verdomd goed in bij huisarts, psycholoog..whatever.

Ik zie het zo vaak en maar trots zijn dat ze er mee wegkomen.

Je moet ook wel gedeeltelijk aan de bak maarja..werk tekort hè.

Ze worden op wonderbaarlijke wijze nergens aangenomen.

Dus maar lekker door blijven vangen. Diep triest.

De mensen die nu in de bijstand komen vanuit een gewone baan zitten ze idd bovenop. En dat is ook goed niet daarvan.

Maar het is zo jammer dat die schofterig worden behandeld terwijl de harde kern niet aangepakt word.Maar hoe zie jij dat dan? Heb jij er beroepsmatig mee te maken?
quote:-susv- schreef op 15 april 2012 @ 14:10:

[...]

Dan staat hij of zonder wielen, of niet verzekerd, of je betaalt geen belasting of je hebt nooit een berekening gemaakt.

Laten we het vóóral daarop houden!

[...]

Zoals je gisteren in het programma hoorde hield een moeder met 2 kinderen minder over.

Volgens mij heb jij het over mensen in de bijstand met een auto en de rest over mensen buiten de bijstand met een auto?

Of volg ik het niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven