Docenten en pesten

20-04-2012 04:12 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net keek ik herhalingen van het porgramma gepest en elke keer weer wilden de scholen geen commentaar leveren. De meest gruwelijke verhalen kwamen naar boven, waar docenten constant alleen wegkeken. Pesten werd als plagen voorgesteld, ook al kwam een leerling elke dag wanhopig naar de docent omdat het alweer uitgescholden en geslagen was.

Ook ik ben jaren lang gepest en heb er behoorlijk wat psychische problemen aan overgehouden. Als je mij nu ziet, lijk ik niet meer op dat "lelijke" kind uit de brugklas. Ik vind dat ik er best goed uitzie, sta mijn mannetje (vrouwtje?;) ), ben intelligent en heb veel vrienden. Toch ben ik van binnen erg gebroken. Zo erg, dat ik een tijd terug last kreeg van een depressie. Ik slik medicatie en ik ben gediagnosticeerd met een persoonlijkheidsstoornis die ik heb ontwikkeld tijdens die helse jaren. Mijn docenten deden niks. Ik heb vooral erg nare herinneringen aan mijn mentrix uit de burgklassen, die mij buitensloot en achter mijn rug om belachelijk maakte. Als er weer problemen kwamen en mijn ouders naar school kwamen, gaf ze hen altijd te kennen dat het mijn schuld was omdat ik niet zo sociaal was. Ik ben geslagen, geschopt, er zijn spullen van mij gestolen, ik werd buitengesloten en uitgelachen. Ik had geen vrienden, was dit dan mijn verdiende loon omdat ik verlegen en teruggetrokken was?

Ik heb er over nagedacht mee te doen aan dit programma, maar ik heb mijn pesters inmiddels kunnen vergeven. Het waren veelal probleemjongeren, de jongens die mij pestten hadden problemen thuis, zaten al jong aan de drank en drugs en hebben veelal hun school niet afgemaakt of zijn flink afgestroomd. De meiden die mij pestten waren vooral meeloopsters, hun buitensluiten was ook erg naar, maar zij hebben zich later wel normaal gedragen. Mijn grootste wrok ligt vooral bij de docenten. Zeker omdat ik wel eens bijles geef, kan ik me niet voorstellen dat je iemand die jouw verantwoordelijkheid is, zo kan laten stikken. Zeker omdat er zoveel bewijs was en het veel verder ging dan een beetje plagen.

Het pesten hield rond de 4e op, maar toen had ik er al een basisschool tijd en middelbare school tijd aan pesten op zitten. Ik ben nu 5 jaar van school af en het echte pesten is zo'n 7 jaar terug, maar ik blijf die enorme woede voelen richting de leraren. Ik wil antwoorden op mijn vragen. Waarom hebben ze mij zo behandeld? Was het onmacht? Of vooral veel onwil? Want mijn docenten hadden het gewoon streng aan moeten pakken, maar in plaats daarvan was het wel makkelijk om een zondebok aan te wijzen.

Ik heb mijn oud mentrix gegoogled op social media, maar ik kan haar nergens meer vinden. Ik vind dat jammer, want ik had haar zo graag willen vragen wat er in godsnaam door haar hoofd spookte. Ik denk dat als ik haar tegen zou komen, ik haar niet iets aan zou willen doen, maar haar wel duidelijk zou willen maken dat wat zij deed gewoon niet normaal is.

Deze zomer schijnt er een reunie te zijn.Ik zit te twijfelen om te gaan, maar ik weet niet of er nog docenten van toen komen. Met mijn oud klasgenoten ( van na de brugklas) heb ik immers ofwel vriendelijk contact via facebook, of ik spreek ze gewoon niet meer omdat ik ze niet zo aardig vond. Echt gepest werd er niet meer na de 3e. De mensen uit de brugklas heb ik stuk voor stuk niet meer gezien na die jaren. Op een jongen na, maar dat was 5 jaar terug en die had toen flinke drugsproblemen. Hen kan ik het nog wel vergeven, maar die docenten niet.

Is het verstandig om daar heen te gaan? Hoe kan ik dit afsluiten? Ik weet donders goed dat een docent 30 leerlingen in bedwang moet houden, maar niet handelen als iemand jou persoonlijk om hulp vraagt vind ik in en in egoistisch en walgelijk.
Kan me voorstellen dat je daar nog steeds mee zit! Ben, gelukkig, zelf niet gepest (op wat kleine 'plagerijtjes' na dan). Vind het ook moeilijk om me dan bij zo'n programma bijvoorbeeld in te beelden wat er door zo'n volwassen persoon nog steeds heen gaat.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik geloof meteen dat pesten iets psychisch in je losmaakt. Maar zoals ik al zei, ik ben zelf nooit gepest dus ben ook niet een ervaringsdeskundige.

Als ik zo'n programma als 'gepest' zit te kijken, merk ik wel dat heel vaak de docenten inderdaad gewoon toekeken en niet ingrepen.

Nou studeer ik momenteel zelf om als docent voor de klas te komen staan. Zou ik jou/jullie dan mogen vragen wat jullie van een leerkracht zouden verwachten dat ie op dat moment doet?

In schoolboeken wordt er heel veel over gesproken, maar daar wordt vaak gezegd dat je het gesprek aan moet gaan.

Hoor heel vaak terug dat dit juist een averechts effect heeft... Maar ja, wat moet je dan als docent?

Heb gelukkig ook nog geen ervaring met kinderen/jongeren in mijn klas die pestten (in ieder geval niet dat ik gemerkt heb), maar zal het in de toekomst vast wel tegen gaan komen!

Dus, wat zou jij graag gezien hebben van docenten?
Pesten is iets verschrikkelijks en laat diepe sporen na. Scholen spelen een belangrijke rol in de sociale omgeving van kinderen. Maar ook ouders hebben hierin een sturende rol. Wat is de rol van je ouders geweest, Yakiyozi?
quote:_flower_ schreef op 25 april 2012 @ 16:40:

[...]

Hier is heel duidelijk te lezen dat een gepest kind niet serieus wordt genomen. Jammer.

Tuurlijk kan je een kind het onderwijs niet ontzeggen. Maar het is zo oneerlijk dat een pester wel gewoon onderwijs krijgt en een gepest kind niet kan deelnemen eigenlijk, omdat het te bang is en dus maar wegblijft.Nou hier wordt ik toch wel even een beetje boos van hoor. Hoe kun jij nou uit dit stukje tekst afleiden dat ik een gepest kind niet serieus neem? Een aantal stukken geleden heb ik nog zitten vertellen wat ik wel allemaal al gedaan heb etc. Waar haal jij in godsnaam vandaan dat een kind bij mij in de klas weg blijft? Dat ik het kind niet serieus neem? Dat ik niet naar het kind luister? Pff...ik wil eigenlijk nog veel meer typen, maar dat hou ik maar even voor jezelf. Wat een nare opmerking vind ik dit.
quote:mniekske schreef op 25 april 2012 @ 22:22:

[...]

Nou hier wordt ik toch wel even een beetje boos van hoor. Hoe kun jij nou uit dit stukje tekst afleiden dat ik een gepest kind niet serieus neem? Een aantal stukken geleden heb ik nog zitten vertellen wat ik wel allemaal al gedaan heb etc. Waar haal jij in godsnaam vandaan dat een kind bij mij in de klas weg blijft? Dat ik het kind niet serieus neem? Dat ik niet naar het kind luister? Pff...ik wil eigenlijk nog veel meer typen, maar dat hou ik maar even voor jezelf. Wat een nare opmerking vind ik dit.

Jij reageert om mijn ervaringen en doet het stom af met tja ik kan een kind geen onderwijs weigeren en maakt er nog een soort van grapje bij.

Hierbij krijg ik het gevoel dat je mij niet begrijpt.

En ik ben ook gepest geweest en zo kwam dat gevoel dus sterk terug.

En ja kinderen blijven weg als het te erg wordt. Want je vreest soms voor je leven.

Ik heb je andere post niet gelezen, en ik heb het ook helamaal niet persoonlijk tegen jou. Maar puur over hoe dat stuk tekst op mij overkwam.
quote:kaarsje91 schreef op 25 april 2012 @ 16:56:

Kan me voorstellen dat je daar nog steeds mee zit! Ben, gelukkig, zelf niet gepest (op wat kleine 'plagerijtjes' na dan). Vind het ook moeilijk om me dan bij zo'n programma bijvoorbeeld in te beelden wat er door zo'n volwassen persoon nog steeds heen gaat.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik geloof meteen dat pesten iets psychisch in je losmaakt. Maar zoals ik al zei, ik ben zelf nooit gepest dus ben ook niet een ervaringsdeskundige.

Ik denk dat de gevolgen voor iedereen anders zijn.

Voor mij is het een onredelijke angst in groepen, vooral in groepen waarin ik veel mensen niet ken.

Verstandelijk weet je dat je onredelijk bang bent en ik heb inmiddels geleerd hier mee om te gaan. Maar vermoeiend is het wel.

Net als het ontmoeten van "nieuwe mensen" één op één heel vermoeiend is door dezelfde angst.

Daar komt bij dat ik niet snel iemand zal vertrouwen.

Dus, wat zou jij graag gezien hebben van docenten?

Ik denk zoals al eerder gezegd is dat een luisterend oor van iemand die je serieus neemt en niet alle schuld bij jou neerlegt ( "als jij nu maar veranderd dan houd het wel op") al heel veel zal helpen.

Verder zou er een manier gevonden kunnen worden om een klas bewust te maken van de gevolgen van hun acties, zowel positief als negatief.
"Mensen zullen vergeten wat je zei. Mensen zullen vergeten wat je deed. Maar mensen zullen nooit vergeten hoe je hen liet voelen." ( Maya Angelou )
Inderdaad luisteren en serieus nemen en niet de schuld leggen bij diegene die gepest wordt. Dat moet een docent zeker doen, is erg belangrijk!
quote:_flower_ schreef op 26 april 2012 @ 09:35:

[...]

Jij reageert om mijn ervaringen en doet het stom af met tja ik kan een kind geen onderwijs weigeren en maakt er nog een soort van grapje bij.

Hierbij krijg ik het gevoel dat je mij niet begrijpt.

En ik ben ook gepest geweest en zo kwam dat gevoel dus sterk terug.

En ja kinderen blijven weg als het te erg wordt. Want je vreest soms voor je leven.

Ik heb je andere post niet gelezen, en ik heb het ook helamaal niet persoonlijk tegen jou. Maar puur over hoe dat stuk tekst op mij overkwam.

Nou ik had niet het idee het met een grapje af te doen of stom te reageren op jouw ervaring. Ik heb een aantal posts geleden ook aangegeven zelf gepest te zijn geweest, en volgens mij ook aangegeven dat ik het voor jou heel vervelend vind dat wat bij mij hielp, voor jou niet heeft geholpen.

Maar goed. Ik ga hier natuurlijk ook niet alles neerzetten wat we in de klas gedaan hebben op dit moment om het pesten tegen te gaan, ook in verband met de privacy van de kinderen in mijn klas. Ik vind het alleen wel heel erg dat jij op basis van één stukje wat ik typ aan kunt geven dat ik pesten niet serieus neem. Ik weet namelijk zelf ook hoe het voelt en heb ook aangegeven wanneer ik pestgedrag opmerk hier echt bovenop te zitten.
anoniem_129282 wijzigde dit bericht op 26-04-2012 16:50
Reden: typfoutje
% gewijzigd
Als ik dit zo hoor, mag ik in mijn handjes klappen over de schoolleiding van mijn lagere school.

Ooit in groep 6 had ik ruzie met een paar andere klasgenootjes over het duikelrek. Waarop de docent die surveilleerde tegen me zei: "Maar Sanne, jij moet ook niet op het duikelrek gaan, want dan zakt ie door".(ik had als kind al overgewicht en werd daardoor gepest) Ik ben toen huilend naar de directeur gerend, mijn zegje gedaan en zover als ik weer is die docent ontslagen toen.

Maargoed. Ik ben van mening dat als je als docent zijnde merkt dat er gepest wordt, dat de pesters keihard aangepakt moeten worden. Nablijven en ouderwets strafregels pennen. Handkramp creëren.
Liever dat de dood ons scheidt, dan de scheit ons dood.
quote:vffie schreef op 26 april 2012 @ 16:45:

Als ik dit zo hoor, mag ik in mijn handjes klappen over de schoolleiding van mijn lagere school.

Ooit in groep 6 had ik ruzie met een paar andere klasgenootjes over het duikelrek. Waarop de docent die surveilleerde tegen me zei: "Maar Sanne, jij moet ook niet op het duikelrek gaan, want dan zakt ie door".(ik had als kind al overgewicht en werd daardoor gepest) Ik ben toen huilend naar de directeur gerend, mijn zegje gedaan en zover als ik weer is die docent ontslagen toen.

Maargoed. Ik ben van mening dat als je als docent zijnde merkt dat er gepest wordt, dat de pesters keihard aangepakt moeten worden. Nablijven en ouderwets strafregels pennen. Handkramp creëren.

Om daarna na school doodleuk door te pesten buiten school. en nog meer te gaan doen. Begrijp me niet verkeerd: pesters moeten zeker gestraft worden en krijgen ook straf bij mij in de klas. Maar dit is natuurlijk geen structurele oplossing voor het pestgedrag.

Wat een onzettende rotopmerking van die leraar trouwens! Ik kan me echt oprecht niet voorstellen dat ik ooit zoiets tegen een kind zou zeggen of dat één van mijn collegas dat zou doen. DAt kun je toch echt niet maken...
quote:mniekske schreef op 26 april 2012 @ 16:45:

[...]

Nou ik had niet het idee het met een grapje af te doen of stom te reageren op jouw ervaring. Ik heb een aantal posts geleden ook aangegeven zelf gepest te zijn geweest, en volgens mij ook aangegeven dat ik het voor jou heel vervelend vind dat wat bij mij hielp, voor jou niet heeft geholpen.

Maar goed. Ik ga hier natuurlijk ook niet alles neerzetten wat we in de klas gedaan hebben op dit moment om het pesten tegen te gaan, ook in verband met de privacy van de kinderen in mijn klas. Ik vind het alleen wel heel erg dat jij op basis van één stukje wat ik typ aan kunt geven dat ik pesten niet serieus neem. Ik weet namelijk zelf ook hoe het voelt en heb ook aangegeven wanneer ik pestgedrag opmerk hier echt bovenop te zitten.

Het voelde heel sterk zo voor mij.

Ik heb het niet in combinatie met andere postings van jou gelezen, als ik dat wel had gedaan had ik dat gevoel misschien niet gehad. Sorry daarvoor.

Nogmaals ik bedoelde niet te zeggen dat jij pesten niet serieus neemt. Maar wel dat ik het serieus oneerlijk vind dat die pesters wel normaal les krijgen.
quote:vffie schreef op 26 april 2012 @ 16:45:

Denk niet dat dit zal helpen.

Wat een belachelijke opmerking van die docent trouwens en wat goed dat die ontslagen is.
quote:mniekske schreef op 26 april 2012 @ 16:51:

[...]

Om daarna na school doodleuk door te pesten buiten school. en nog meer te gaan doen. Begrijp me niet verkeerd: pesters moeten zeker gestraft worden en krijgen ook straf bij mij in de klas. Maar dit is natuurlijk geen structurele oplossing voor het pestgedrag.

Wat een onzettende rotopmerking van die leraar trouwens! Ik kan me echt oprecht niet voorstellen dat ik ooit zoiets tegen een kind zou zeggen of dat één van mijn collegas dat zou doen. DAt kun je toch echt niet maken...

Tja, dat is dan ook wel weer zo. Eigenlijk zou je de rollen dan eens om moeten draaien. Vrijbrief geven om de gepeste kinderen de pesters te pesten, maar dat kan je ook weer niet maken.

Wat voor mijzelf geholpen heeft om op de middelbare school ´van het pesten af te komen´. Was gewoon doen of die mensen lucht waren. Erg moeilijk in het begin maar op een gegeven moment kon het me ook echt niet meer schelen. Ik was ook erg actief in de leerlingenraad en voelde me belangrijk op school. En dat werkte.
Liever dat de dood ons scheidt, dan de scheit ons dood.
(verandert, had een heleboel berichten over het hoofd gezien...)

Ik zit er zelf over te denken om, als dat van jullie mag, een aantal verhalen uit dit topic te gaan verwerken in een soort lesbrief over pesten. Wij hebben wel een stuk in het mentoraat programma over pesten, maar ik vind dat zelf niet voldoende. Laat maar even weten wat jullie er van vinden als ik jullie verhalen als voorbeelden zou gebruiken.
anoniem_130338 wijzigde dit bericht op 27-04-2012 18:01
Reden: (verandert, had een heleboel berichten over het hoofd gezien...)
% gewijzigd
@ Saartje

Oke...dus het is toch begrepen nu?
Flower, ik blijf bij wat ik schreef over dat onderwijs een recht is, en je dus als docent een plicht hebt wbt onderwijs geven. Je mag het simpel weg niet weigeren, aan niemand. Je weigert dan zelf je werk, wat wet technisch niet mag.

En ook dat ik vind dat docenten/leraren hier komen om mee te schrijven dat doen om tips te krijgen over hoe om te gaan met pesten, en niet om weggeschreven te worden omdat ze pesten niet serieus nemen, maar denk dat ondertussen wel duidelijk is.

Dus, jouw reactie op Mnieske blijf ik raar vinden, maar, aangezien je de rest niet gelezen had, is het wel een ander verhaal. Dus ja, begrepen wel, maar ik snap hem niet. Maar, dat maakt niet uit.

Duidelijk in dit hele topic is wat voor een gruwelijke impact pesten heeft en kan blijven houden op de rest van je leven. En daarom ook mijn vraag of ik jullie ervaringen mag gebruiken in de les.
Mijn ervaring mag iedereen gebruiken hoor, komt er toch nog iets positiefs uit!
quote:_flower_ schreef op 26 april 2012 @ 16:56:

[...]

Denk niet dat dit zal helpen.

Wat een belachelijke opmerking van die docent trouwens en wat goed dat die ontslagen is.Bij mij op de mavo werden ook harde straffen gegeven aan pesters en het hielp wel degelijk. Nu moet ik wel erbij vertellen dat pesten heel serieus genomen werd en vooraf die straffen werd er ook gepraat met zowel de gepeste als de pester. Vandaar dat pesten ook altijd meer tijdelijk was en zeker niet jaar in jaar uit.
quote:Saartje84 schreef op 27 april 2012 @ 17:57:

(verandert, had een heleboel berichten over het hoofd gezien...)

Ik zit er zelf over te denken om, als dat van jullie mag, een aantal verhalen uit dit topic te gaan verwerken in een soort lesbrief over pesten. Wij hebben wel een stuk in het mentoraat programma over pesten, maar ik vind dat zelf niet voldoende. Laat maar even weten wat jullie er van vinden als ik jullie verhalen als voorbeelden zou gebruiken.

Ik lees dit net.

Als je denkt dat het helpt mag je van mij ook alles gebruiken dat ik heb geschreven.

Als je meer wil weten of nog vragen hebt stel ze gerust.

Mocht ik met mijn verhaal een kleine bijdrage leveren aan een oplossing voor een kind dat nu gepest word dan lijkt me dat meer dan de moeite waard.
"Mensen zullen vergeten wat je zei. Mensen zullen vergeten wat je deed. Maar mensen zullen nooit vergeten hoe je hen liet voelen." ( Maya Angelou )
Ik vind het als stagiaire ook lastig om goed te reageren. Nu is het als stagiaire misschien ook wel anders, omdat je dan vaak toch korter in de klas bent, een andere band opbouwt, etc.

Ik heb als stagiaire verschillende ervaringen. Een ervaring waar ik het echt heel lastig vond en nog buikpijn van kan krijgen. Bij mij in de klas is er maar 1 incident geweest toen, en dit heb ik besproken met de betreffende leerlingen en natuurlijk met de leerkracht van de klas. Dit incident was nog wel op te lossen, vooral omdat de meelopers het wel inzagen en wel spijt durfden te betuigen. Maar het grotere probleem was niet op te lossen door mij. De queenbee die kreeg begeleiding op het sociale vlak, die had zelf ook problemen en door die begeleiding en afspraken ging het in de klas vrij goed. Maar inderdaad het probleem lag na schooltijd. Op het plein waren er nog leerkrachten en was er toezicht, maar op de weg naar huis niet. Wat had ik graag elke dag met haar meegelopen, maar dat is ook geen structurele oplossing. Ik voelde me heel machteloos. Er werd op school echt wel veel aangedaan, zeker door de leerkracht van de klas en die accepteerde het zeker niet, maar buiten de klas en de school houdt de invloed toch vaak op. Ik was wel blij dat ik naar dit meidje kon luisteren en dat ze me genoeg vertouwde om haar evrhaal te doen.

Ook heb ik een keer een gesprek met een moeder gehad. Die was vrij radeloos. Haar dochtertje, die niet in mijn stageklas zat, werd in de buurt gepest en buitengesloten door kinderen van school. Ze begreep zelfs dat haar dochtertje sociaal ook onhandig was, maar dit maakte haar terecht erg verdrietig. Natuurlijk is dit op school besproken, maar het gebeurde niet op school (gaf moeder ook duidelijk aan, op school deden ze het niet, alleen in de buurt bij het buitenspelen). Hierdoor hield de invloed van school toch wel enigszins op. Gesprekken voeren en ouders inlichten, maar wat kan een school in zo`n geval nog meer. Ja als leerkracht proberen je groep tot een geheel te smeden, maar ook dit lukt niet altijd.

Ik heb ook een hele mooie stage ervaring. Ik liep stage in een klas, waar de sfeer zo goed en open was en waar de juf echt zo`n goede groepscultuur had weten te creeren. Dat was echt bijzonder (ook al zou het dat niet moeten zijn), de sfeer was zo veilig dat bepaalde kinderen zelfs bij mij (als stagiaire) in een les over pesten over hun eigen ervaringen durfden te praten. En dat was dus niet in een andere klas, maar echt over ervaringen in dezelfde klas het jaar ervoor, door kinderen uit die klas. En de hele klas reageerde behulpzaam en begripvol, zelfs degenen die het hadden gedaan. Dat was echt zo mooi. Zou zo graag willen weten hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen. Dat was echt zo bijzonder. Echt zo knap hoe ze dat in een paar maanden tijd voor elkaar heeft weten te krijgen. En natuurlijk was nog niet iedereen even populair, maar er werd niet gepest of buiten gesloten en er werd rekening met elkaar en elkaars beperkingen gehouden. Zij heeft echt tot de kinderen weten door te dringen en de kinderen stonden er ook voor open. Ze heeft van die klas echt een klas weten te maken.

Dit was trouwens allemaal op de basisschool. Ik denk dat pestgedrag op de middelbare school weer anders is dan op de basisschool.

Zelf ben ik op school nooit echt gepest. Ik geloof dat het wel geprobeerd is, dat kreeg ik dan te horen van 'vriendinnen' wat iemand dan voor stoms had gezegd of gedaan. Maar op de een of andere manier kwam dat niet bij mij aan, want ik vond ze toch al stom om hoe ze tegen anderen deden. Maar dat kon omdat ik wel andere vrienden had. Als je die niet hebt of maar 1 of 2 lijkt me dat erg lastig. Er is in mijn klas op de middelbare school wel veel gepest en dat vond ik verschrikkelijk. Toch wist ik als leerling ook niet wat ik moest doen. Met het meisje ging ik om en daar was ik mee bevriend. Tegen de jongen deed ik aardig, maar ik denk niet dat ik het voor hem opnam. Ik vond hem aardig, maar hij was geen vriend. En ingaan tegen de pesters had toch geen effect, want ik zat niet in die positie. De reden waarom ze mij niet pesten was, omdat ik niet genoeg reageerde, niet omdat ze mij nou zo stoer vonden of respect voor mij hadden.
TO: Was jij vroeger ook al zo negatief naar iedereen die een beetje anders in elkaar zit dan jij, gezien jouw felle uithalen in andere bijdragen over oude moeders en transseksuelen?

Als jij vroeger ook zo negatief deed, vind ik het geen wonder dat je bent gepest.

In allerlei situaties kunnen kinderen worden gepest, zonder dat ze daar zelf iets aan kunnen doen, maar ik denk dat kinderen het in sommige gevallen ook uitlokken. Niet dat dat het pesten goedpraat, maar ik denk dat gedrag van het 'pestslachtoffer' soms ook het bloed onder de nagels bij anderen vandaan kan halen. Als het een klikspaan is, een kind dat andere kinderen steeds verbetert, een kind dat in het hoogtepunt van een spel ineens het bijltje erbij neergooit en zegt: 'ik heb geen zin meer' of een kind dat duidelijk laat merken dat het niet geïntereresseerd is of wegloopt wanneer een ander kind iets aan het vertellen is en wat buiten de belevingswereld ligt van de 'gepeste', of die expres iets zeggen als: 'Ik heb nog nooit gehoord van The Voice of Holland, wat is dat?' om naar de indruk te wekken dat zij alleen met intellectuele zaken bezig zijn en vér boven 'de gewone massa' staan etc.

En ja, dit soort mensen ken ik en ik vind het dan niet gek dat zij (misschien zelfs nog steeds) gepest worden.
Een klikspaan is iemand die eerlijk is - eerlijkheid is goed.

Een kind dat andere kinderen verbetert is behulpzaam - behulpzaam zijn is goed.

een kind dat duidelijk laat merken dat het niet geïntereresseerd is of wegloopt wanneer een ander kind iets aan het vertellen is en wat buiten de belevingswereld ligt van de 'gepeste', of die expres iets zeggen als: 'Ik heb nog nooit gehoord van The Voice of Holland, wat is dat? - Daar hoeft ook niets mis mee te zijn niet iedereen kent dezelfde intersses.

een kind dat in het hoogtepunt van een spel ineens het bijltje erbij neergooit en zegt: 'ik heb geen zin meer' - Het ligt aan de situatie en gemaakte afspraken wat ik hier van vind.
Soms moeten mensen iets minder vaak voor een ander gaan denken. Soms zitten er namelijk heel andere redenen achter hetgeen iemand zegt dan men denkt.
Ik heb het ook niet over termen 'goed' en 'fout'. De intenties van een kind dat klikt, verraadt, verbetert, aangeeft niet geïnteresseerd te zijn in wat een ander aan het vertellen is, midden in een spelletje ineens ermee stopt, zich kritisch uitlaat over alles en iedereen kan daar zelf hele goede redenen voor hebben.

Maar zijn/haar leeftijdsgenootjes kunnen hem/haar zien als recalcitrant, als een enfant terrible. En in sommige gevallen begrijp ik heel goed dat dat tot pesten of buitensluiten leidt.
quote:NYC schreef op 07 mei 2012 @ 13:25:

Ik heb het ook niet over termen 'goed' en 'fout'. De intenties van een kind dat klikt, verraadt, verbetert, aangeeft niet geïnteresseerd te zijn in wat een ander aan het vertellen is, midden in een spelletje ineens ermee stopt, zich kritisch uitlaat over alles en iedereen kan daar zelf hele goede redenen voor hebben.

Maar zijn/haar leeftijdsgenootjes kunnen hem/haar zien als recalcitrant, als een enfant terrible. En in sommige gevallen begrijp ik heel goed dat dat tot pesten of buitensluiten leidt.

In geval van TO maak je misschien een punt ik heb haar andere topics ook gelezen.

Maar een reden om iemand te gaan pesten vind ik het nooit. Buitensluiten, gewoon geen aandacht aan besteden en dergelijke dat wel.
Ja, daar heb je inderdaad wel gelijk in. Maar ik denk ook dat het elkaar wel versterken kan (nogmaals: niet dat het goed te praten valt). Ik zie de pestkop namelijk ook als een soort slachtoffer die onkundig is op het sociale vlak, en in het pesten een middel vindt om macht uit te oefenen. Wat ik belangrijk vind is dat de docenten op scholen aandacht besteden aan omgangsvormen, communicatie etc. Maar ook het gepeste kind zoekt een vorm van macht/zelfbescherming door zich ergens op te concenteren dat veilig voor hem is, of waar hij zich vertrouwd mee voelt.

Als ik naar mijzelf kijk: ik praatte vroeger erg graag met docenten wat uitgebreider over de onderwerpen van de les. Interesseerde mij niet voor popmuziek, uitgaan en dergelijke. Maakte ik mij niet geliefd mee (hoewel ik niet gepest ben). Maar dat zag ik destijds nog niet, weet nu wel hoe het werkte. Was voor mij ook een manier om te laten zien dat ik ook ergens goed in was. Maar als je kijkt naar hoe groepen functioneren, dan kan juist het 'er boven proberen te staan' het signaal naar de anderen afgeven dat je op hen neerkijk, waarmee het pesten of buitensluiten weer kan toenemen. Leren omgaan met verschillen geldt voor iedereen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven