Ondankbare eters

25-06-2012 09:29 590 berichten
Grrr, ken je dat?

Zaterdag kwamen er vrienden eten. Hij, zij en drie kinderen. Omdat we weten dat ze redelijk 'gewoon' eten, besloten we om niet al te gek te koken. Maar zeg nou zelf, het is toch leuk als mensen een beetje hun best doen als je langskomt, toch? Macaroni doen we door de week wel weer.

Afijn, een heerlijke mexicaanse tomatensoep gemaakt, die ging nog wel. Maar toen het hoofdgerecht kwam begon iedereen toch moeilijk te kijken. Tomaten (voor konijnen), verse quacamole (heksen-snot), enchilada's met sla (weer konijnen), kidneybonen (wattes!?), chorizo en ui. De eerste reactie was 'lekker, pannekoeken!', vervolgens een zichtbare teleurstelling.

Het toetje, verse frambozen uit de tuin met slagroom en een bolletje ijs, werd ook maar alleen door moeder gegeten want de rest vond die 'bramen' zo zuur (!?).

Ik baalde er zo van. Ik begrijp dat mensen dol zijn op te lang gekookte sperziebonen (proef je toch niet met ketchup of appelmoes) maar leer je kinderen wel dingen te proeven. Ik hoorde vader voordat we aan tafel gingen al fluisteren 'als je het niet lekker vind, schuif je het maar aan de kant'. Ik durf te zweren dat ze op de terugweg langs de Mac zijn gereden. Gelukkig vonden mijn kinderen het heerlijk dus ik had niet voor niks de hele zaterdag in de keuken gestaan. Toch baalde ik er wel van. Ik had ze wel willen horen tegen elkaar in de auto op weg naar huis.

Voel me toch een beetje een slechte gastvrouw......
quote:helena2 schreef op 25 juni 2012 @ 17:11:

Ja, maar soms is het, ook bij mensen die je vrij goed kent, moeilijk in te schatten wat ' normaal' is. Ik heb weleens familie op bezoek gehad, die ook niet van apart eten houden. Het was pasta met pesto. Bleek dat zij nog nooit pesto hadden gehad. Tsja, die zag ik echt niet aankomen.

En de buurvrouw zei pas: we eten vandaag iets nieuws, iets speciaals : ravioli.

Ik probeer echt in te schatten wat voor eters ik krijg, maar ik vind dit eten echt iets wat we door de week en vaak eten. Dus ik kan dan echt niet meer bedenken wat zij 'normaal' vinden.Ik had een keer een vriend en die had op zijn 30e nog nooit een mango gezien, laat staan gegeten. Dat kan. Ik vond het pas echt vreemd worden toen hij ook niet een stukje wilde proeven. Weinig avontuurlijk karakter denk ik dan.
quote:impala schreef op 25 juni 2012 @ 16:58:

eleonara,

de eters zijn vrienden van haar. Dan weet je toch wie je voor het eten uitnodigt en wat je kan verwachten?En als je dan toch iets exotisch op tafel zet, dan vraag ik me af waarom.

En zou ik als gast misschien zelfs wel het gevoel krijgen dat ik met mijn eetvoorkeuren niet serieus genomen word. En dat ik exotisch eten door de strot geduwd krijg. En dan word je recalcitrant en begin je over konijnenvoer...

Dat kan ik me zo voorstellen - ook al ben ik zelf niet zo en juist dol op exotisch eten.

Ja?

Recalcitrant en onbeleefd? Omdat je iets niet lust en de gastvrouw dacht dat wat ze maakte niet zo exotisch was, wat een menselijke (hooguit) inschattingsfout is?

Vind ik heel raar.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 25 juni 2012 @ 16:10:

Overigens is het wel door dit forum, dat ik me realiseer hoeveel mensen moeilijk zijn met eten. Er zijn geregeld topics over 'niks lusten' en het verbaast me steeds weer hoeveel mensen zich daarin herkennen.

Zelfde hier Er zijn slechts 3 ingrediënten (tonijn uit blik, haring en bloemkool) waarvan mijn vriendengroep heeft aangegeven die liever niet te eten (in zijn totaal, 1 persoon met de vis, 1 met de bloemkool) en verder eet iedereen in mijn omgeving alles. Ik had dit dus ook daadwerkelijk niet kunnen bedenken wat mensen allemaal niet zouden kunnen lusten. Dus eigenlijk ben ik wel blij met dit soort topics, want ik zou met gemak zo'n 'TO-actie' kunnen doen. Ook voor mij is dat volkomen normaal eten. Hierdoor word ik er aan herinnerd (meer; even het besef naar boven halen) dat toch allemaal even goed na te vragen bij nieuwe eters

edit: ik heb het hier wel over volwassenen. Bij kinderen zou zelfs ík nog bedenken dat die mss niet zoveel lusten
Ik at altijd al alles, mijn broer at altijd moeilijk. Mijn moeder kan met moeite wat verlepte groenten en een uitgedroofd karbonaadje produceren en het meest exotische was afhaalchinees (altijd hetzelfde menu..). Van de opvoeding moesten we het dus ook niet hebben.

Toch ben ik heel avontuurlijk in de keuken, kook graag zelf thais, japans etc. Kan moeiteloos met stokjes eten, ik eet van slakken tot boerenkool. Mijn broer is nog steeds een moeilijke eter en kookt verlepte groenten zoals mijn moeder.

Tja.. misschien is het gewoon karakter, beetje nieuwsgierig zijn, ik hecht ook veel meer aan etiquette dus misschien wil ik daarom ook alles kunnen eten. Ik weet het niet. Het is in ieder geval iets anders dan alleen opvoeding.
quote:eleonora schreef op 25 juni 2012 @ 17:36:

[...]

Ja?

Recalcitrant en onbeleefd? Omdat je iets niet lust en de gastvrouw dacht dat wat ze maakte niet zo exotisch was, wat een menselijke (hooguit) inschattingsfout is?

Vind ik heel raar.inderdaad...hebben de gasten überhaupt wel geproefd van het eten? Ik ging als bleu meiske van 17 eens bij mijn schoonouders eten. Van huis uit was ik niks exotischer gewend dan lasagne uit een pakje, maar ik kreeg iets met mosselen en garnalen voorgeschoteld. Nou vis en schaaldieren kwamen bij mij thuis nooit op tafel hoor. Ik zal wel benauwd hebben gekeken, maar ik heb het gewoon geproefd hoor. Vond het niet meteen lekker, maar ze aten wel vaker dat soort dingen en nu vind ik het lekker.
quote:eleonora schreef op 25 juni 2012 @ 17:36:

[...]

Ja?

Vind ik heel raar.Helemaal mee eens. Lekker sociaal iemand.
Precies. Voor TO is dit 'gewoon' normaal maar wel extra feestelijk eten. Daar zit 'm de kneep. Als ze deze mensen nou expres lekker opvoedeten zou hebben voorgezet, om ze eens een eetlesje te leren, soit, dan vind ik de reacties begrijpelijker, al vind ik de heksensnot opmerking gewoon sowieso bespottelijk, dat dénk je dan maar fijn en zegt het achteraf, dat zeg je niet tegen een kok. Maar dat is niet zo. Ze dacht oprecht iets lekkers gemaakt te hebben, zonder uitdaging voor lastige eters.
Oeh, slagroomtaart. Die lekker zachte cake met heerlijke slagroom erop. Het soort taart dat je niet hoeft te kauwen en dat bijna naar binnen glijdt. Mmmm, heerlijk.

Helaas op dieet .

Overigens misschien een idee voor mensen met moeilijk etende kinderen: Mijn moeder deed vroeger een schepje suiker op de groente die ik niet lustte. Andijvie met suiker, spruitjes met suiker, witlof met suiker... ik at het allemaal.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Heb echt niet alle reacties gelezen, want het zijn er echt teveel.

Maar ik dacht aan de volgende keer 2 pannenkoeken per kind. Een met wat groenten er op en kaas of zo. De andere met wat stroop of appelmoes en een bolletje ijs als nagerecht. Kan je ook kant en klaar uit de supermarkt opwarmen in de magnetron.

Doen ze in restaurants ook altijd. Noemen ze kindermenu en is voor ouders die het jammer vinden als kroost het kostbare eten laat staan. Dat scheelt ook in de kosten.

Moeder heeft wel alles op gegeten. Die kon het dus waarschijnlijk wel waarderen. Als vader ook gelukkig was dan is het toch goed?

Gewoon niet moeilijk doen.
quote:merano schreef op 25 juni 2012 @ 17:44:

.

Overigens misschien een idee voor mensen met moeilijk etende kinderen: Mijn moeder deed vroeger een schepje suiker op de groente die ik niet lustte. Andijvie met suiker, spruitjes met suiker, witlof met suiker... ik at het allemaal.

Maar je deed het wel in je mond!

En dat gebeurd hier dus niet.

Die van aan tafel blijven totdat je bord leeg is wint hij, op een gegeven moment wil je zelf ook naar bed.

En ik denk dat TO behalve de opmerkingen ook teleurgesteld is omdat je denkt , ik ga ze eens lekker verwennen.

En dat mislukt dan, je hebt zo je best gedaan en dat wordt niet gewaardeerd.

En idd wat eleonora zegt : zo exotisch of opvoedeten was het niet. o
Ik ben echt gek op slagroom, ik zou zo een bakje met alleen slagroom kunnen leegeten. Slagroomtaart vind ik ook echt heerlijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vind dat je een uitstekende gastvrouw bent geweest! Al had je inderdaad kunnen bedenken dat kinderen heel lastig kunnen zijn met eten (en de vader dan in dit geval ook). Ik vind je gasten wel erg onbeschoft met hun opmerkingen (waar halen ze het vandaan, je hebt een paar uur staan koken voor ze!)

Soms is het niet voor te stellen wat mensen allemaal niet lusten. De familie van mijn ex at maar een paar gerechten per week, altijd met twee stuks vlees en overal ketchup op, anders lustten de mannen het niet.. ongelofelijk

Mijn tante deed/doet het wel goed, op feestdagen als het huis vol is met eters heeft ze 1 'exotisch' gerecht, een schaal salade, een schaal fruit en een schaal fituurspul en friet. Zo eet iedereen zonder te mopperen. Misschien is dat wel het veiligste idee als er een gezin komt eten.

Godsamme wat ben ik blij dat ik een vriend heb die graag salades, vis, peulvruchten en groenten op tafel ziet en veel lust. Door hem en zijn familie ben ik erachter gekomen dat ik veel dingen die ik niet gewend was te eten en dacht dat ik niet lekker vond toch lust en nu graag zelf maak, gewoon door dingen te proberen.
Mij lijkt het menu van TO ook erg lekker, maar ik kan me ook voorstellen dat iemand niet van bijv chorizo houdt en mijn moeder doe je bijv dan weer geen plezier met bonen, in welke vorm dan ook. Ze eet ze als het niet anders is, maar blij wordt ze er niet van.

Het slimste is gewoon van te voren even informeren bij wat men lekker vind en daar dan creatief mee omgaan. Voorkomt veel teleurstelling en overhouden van voedsel.

Slagroom vind ik heerlijk, maar slagroomtaart meestal droog en niet echt de moeite waard. En ik hou ook niet van marsepein en botercreme, dus de gemiddelde bruidstaart is niet echt aan mij besteedt.

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik lustte als kind ook weinig, mijn ouders hebben vaak commentaar gehad dat ze mij maar moesten dwingen de chili con carne (ik noem maar even wat, wat ik toen niet lustte) op te eten en niet zo snel moesten toegeven aan een boterham met hagelslag (als we bij een ander aten, gebeurde wekelijks).

Ik moest wel altijd 1 hapje proberen en als ik het niet lustte, mocht ik iets anders. Dwingen werkt niet (zeker bij mij niet )

Nu eet ik bijna alles (behalve vlees en vis, wat ik vreselijk mis overigens!!), ik lust alleen bijna geen kaas (alleen jonge, belegen en mozzarella) als er geitenkaas in mijn gerecht zit, kan ik wel kokhalzen...en veel mensen vinden dat belachelijk; ze blijven aan m'n kop zeuren dat ik het moet eten

IK houd wel rekening met mijn gasten als ze komen; ik kook standaard iets wat ik zelf niet lekker vindt, omdat ik weet dat 'zus' een notenallergie heeft, 'zo' geen draadjesgroenten wil, 'die' geen bleekselderij en de 'ander' weer niks wat pittig is... doe ik het maar...... ;heel sporadisch, ik vind er geen bal aan om te koken voor mensen, als ik het eten zelf niet lekker vindt...
Verschrikkelijk, dat gezeik met eten.

Iedereen heeft wel iets wat hij absoluut niet lust, of gewoon niet zo graag eet. Helemaal prima.

Maar hele eisenlijsten, gepier in eten of gezeur.. Nee. vreselijk.

Mijn man is van huis uit gewend aan de Turkse keuken.

Ik aan de Hollandse pot en later kwamen daar wat andere dingen bij, steeds 'aparter'. Er zijn een paar dingen die ik niet graag eet maar wel voor hem klaarmaak en dingen die hij niet lekker vind, dus die eet ik zelf of als hij er niet is.

Bijv vanavond, ik vind kipkluiven echt niet lekker (behalve kip van KFC) en hij houd niet van witvlees/schnitzels. Heb voor hem een schaal kippenpoten en voor mezelf lekker een kipschnitzel. Prima hoor.

Maar echt gezeur hebben we nooit. Gelukkig.

Kan daar ook heel slecht tegen.

Doet me denken aan een keer met kerst.

Mijn zus kwam eten met haar vriend. Ze is hetzelfde opgevoed als ik, qua eten. Maar ineens begon ze te miepen over alles. Heel irritant.

Mijn vader en ik hadden ons enorm uitgesloofd, een buffetje gemaakt met van alles. OVERAL hebben ze in staan pieren, peuteren, pielen, wat er in zat.

Alsof wij iets raars klaar zouden maken. Juist met die dagen maakten we speciaal dingen die iedereen lekker vond.

O wat waren wij beledigd.

Of een andere keer. Mijn ouders waren op vakantie en vonden het voor mij sneu om alleen thuis te blijven, dus kwam mijn zus met vriend logeren.

Ik kookte, overlegde elke avond wat we zouden eten. Helemaal prima.

Op een gegeven moment zei ik dat we bijna konden eten. Mijn zwager had geen honger. Zus ineens ook niet meer.

Oke, vreemd. Maarja dan niet.

Ik begon zelf te eten en na tien minuten ging de bel.

Pizzakoerier.

Ze hadden pizza besteld. Want echt zin hadden ze toch niet in mijn eten.

Want ja, ik maakte het toch allemaal anders klaar.

Woedend was ik!!!!

(Maar, heb mijn moeder niks laten merken als ze belde, pas toen ze weer terugkwamen heb ik gesmeekt of ze me dit aub nooooooooooit meer aan wouden doen. Was liever alleen geweest)

Of die keer met Kerst, bij mijn opa en oma.

Oma kookte sowieso fantasieloos. Tot snot gekookte meuk.

Maar met Kerst zouden we eens wild doen. We zouden Chinees halen.

Na een half uur discussieren met mijn oom en tante werd er keuzemenu A besteld. Ook fantasieloos maar beter dan sperciebonen.

Mijn oma wou al die rarigheid niet en gooide voor zichzelf een zak krentenbollen op tafel en een blok kaas er naast.

Ze wou ook niet gezellig mee eten, des noods alleen witte rijst ofzo.

Was een aparte kerst.
Tzippa, wat eet jij dan als je geen vlees, geen vis en geen kaas eet? Gewoon interesse hoor, geen oordeel
quote:tzippa schreef op 25 juni 2012 @ 18:26:

IK houd wel rekening met mijn gasten als ze komen; ik kook standaard iets wat ik zelf niet lekker vindt, .... ;heel sporadisch, ik vind er geen bal aan om te koken voor mensen, als ik het eten zelf niet lekker vindt...Wat raar. Je geeft aan dat je zelf alles lust. Dan valt er toch wel iets te koken met ingrediënten die iedereen lekker vindt, ook jij?
Dus.......een kind wat slecht eet wordt slecht opgevoed....nou weten we dat ook weer! Trouwens: ik heb complete trauma's overgehouden aan het eetbeleid wat mijn ouders hanteerden.
quote:Kuzu schreef op 25 juni 2012 @ 18:29:

Ik kookte, overlegde elke avond wat we zouden eten. Helemaal prima.

Op een gegeven moment zei ik dat we bijna konden eten. Mijn zwager had geen honger. Zus ineens ook niet meer.

Oke, vreemd. Maarja dan niet.

Ik begon zelf te eten en na tien minuten ging de bel.

Pizzakoerier.

Ze hadden pizza besteld. Want echt zin hadden ze toch niet in mijn eten.

Want ja, ik maakte het toch allemaal anders klaar.

Over je kerstverhaal: mijn oma maakt ook steevast aardappelen, draadjesvlees en sperziebonen als wij komen eten, maar ze durft tenminste wat nieuws te proberen bij een ander, het is meer mijn opa die niks anders lust. Ze doet nu weleens stiekem knoflook in het eten
En niet om het een of het ander TO, maar die vrienden ken je ook al langer dan vandaag. Dan had je ook wel kunnen weten dat ze zinnige eters zijn en daar je menu op aan kunnen passen. Dat jij dan vervolgens urenlang gaat staan koken, is dan je eigen keuze.
In mijn ervaring, als zoiets gebeurt, vindt de kok het vervelend dat hij/zij een inschattingsfout heeft gemaakt, en vinden de gasten het vervelend dat ze de kok in verlegenheid moeten brengen.

Misschien zijn jullie dus wel een goede match?
quote:evelynsalt schreef op 25 juni 2012 @ 18:38:

En niet om het een of het ander TO, maar die vrienden ken je ook al langer dan vandaag. Dan had je ook wel kunnen weten dat ze zinnige eters zijn en daar je menu op aan kunnen passen. Dat jij dan vervolgens urenlang gaat staan koken, is dan je eigen keuze.

Maar Evelyn, het eten van TO valt toch binnen de noemer alledaags, zelfde als bijv. spaghetti, bami, taco's, stamppot, avg'tje. Dat je er niet van houdt is een tweede, maar er zit toch niks echt raars tussen?

En tuurlijk kan er altijd iets 'gewoons' zijn wat een ander vies vindt (zoals ik heb met gekookte aardappels), maar als het niet heel specifiek gemeld is, dan vind ik dat je bij een 'gewone' maaltijd kunt verwachten dat het iets als TO heeft gekookt.
quote:rosanna08 schreef op 25 juni 2012 @ 18:30:

Tzippa, wat eet jij dan als je geen vlees, geen vis en geen kaas eet? Gewoon interesse hoor, geen oordeel Rijst, pasta, brood, aardappels, peulvruchten (van bonen tot linzen/kikkererwten), vruchten, noten, tofu, tempeh, quorn, seitan, eieren, groenten, kruiden, etc. Bijna alles dus, behalve vlees, vis en zware kazen.
quote:zazu_ schreef op 25 juni 2012 @ 18:31:

[...]

Wat raar. Je geeft aan dat je zelf alles lust. Dan valt er toch wel iets te koken met ingrediënten die iedereen lekker vindt, ook jij?

Ik bedoel dat ik als ik rekening houd met de eetwensen van mijn gasten er gerechten op tafel kom, die ik anders niet zou maken omdat ik dat niet ECHT lekker vind.

Het is meer dat ik wil koken wat ik zelf heel lekker en feestelijk (uitgebreid) vind, maar dat bijna nooit kan vanwege de eetwensen van de ander; dan maak ik dus een gerecht wat de ander weg kan krijgen en ik zelf ook, maar niet echt uitgesproken 'lekker' vind.
quote:tzippa schreef op 25 juni 2012 @ 19:03:

[...]

Rijst, pasta, brood, aardappels, peulvruchten (van bonen tot linzen/kikkererwten), vruchten, noten, tofu, tempeh, quorn, seitan, eieren, groenten, kruiden, etc. Bijna alles dus, behalve vlees, vis en zware kazen. ghe logisch natuurlijk, mijn hersenen werkten even niet. Seitan ken ik niet, maar de rest eet ik ook met af en toe vlees en vis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven