SPOED - Hoeveel dwangvoeding cavia?

23-05-2012 20:59 245 berichten
Dusja, ik kan de DA nietmeer bereiken, heeft nog steeds niet terug gebeld en mijn cavia eet nog steeds niet. Hij is inmiddels 100 gram vermagerd in de afgelopen week en ik zit met mijn handen in het haar, ik kan wel janken. Zijn er DA assistenten of forumers die ervaring hiermee hebben? Hoeveel moet ik hem geven?

-------------------------------------------------------

Update: Na anderhalve maand strijd hebben we hem moeten laten inslapen. Bedankt iedereen voor de tips, lieve posts en steun.
Nee het zit hem echt niet mee de arme duts. Maar er wordt goed voor hem gezorgd en hij heeft er nog zin in, dus dat scheelt gelukkig. Het begint een beetje zwaar door te wegen nu moet ik zeggen, ik zou graag licht aan het einde van de tunnel willen zien

Dank je wel trouwens voor jouw posts, ik heb echt veel steun aan de reacties in dit topic
Alle reacties Link kopieren
Dat is moeilijk he, dat eten. Mijn ervaring is helaas dat als ze echt niet willen eten, ze ook het ook niet doen.

Misschien kun je hem verleiden met zijn lievelingshapjes in kleine beetjes en misschien dat hij bij jou op schoot wel iets wil eten.

En eventueel de dingen pakken die sterk geuren zoals appel, wortel of paprika. Misschien fijn raspen en tegen zijn bekje duwen zodat hij wat sap binnenkrijgt en de smaak te pakken krijgt?

Ik hoop dat als hij echt opknapt dat hij dan ook weer zin in eten krijgt.

Succes ermee!
Dank je wel voor de tips duet! Hij pakt wel dingen vast maar laat het dan weer vallen. De interesse is er nog wel, soms, maar het is alsof hij vergeten is hoe te kauwen. We hebben inmiddels toch pijnstilling gekregen van de DA, duurt wel een paar uur voordat het spul werkt maar die mogen wij zelf geven elke dag. Hopelijk helpt dat met het eten.
quote:fru1t3lla schreef op 23 mei 2012 @ 20:59:

Dusja, ik kan de DA nietmeer bereiken, heeft nog steeds niet terug gebeld en mijn cavia eet nog steeds niet. Hij is inmiddels 100 gram vermagerd in de afgelopen week en ik zit met mijn handen in het haar, ik kan wel janken. Zijn er DA assistenten of forumers die ervaring hiermee hebben? Hoeveel moet ik hem geven?

Ik heb zonet 1ml erin gekregen (brokjes met water tot een papje en extra vitamine C pilletjes) maar we hebben momenteel alleen 5ml spuitjes, waar kan ik die van 2ml vinden?

-------------------------------------------------------

Update: tips ivm dwangvoeding zijn nietmeer zo nodig, er wordt nu voornamelijk geschreven over het herstel van het beestje. Bleek een nare bacteriële infectie te hebben die zelden voorkomt waardoor DA1 het gemist heeft maar DA2 wel heeft gevonden.Wij hebben een dierenartspraktijk uitgezocht die ook s`nachts en in het weekend gewoon bereikbaar is. Misschien een tip om ook zo`n dierenartsenpraktijk te zoeken.
Heb echt geen verstand van cavia's dus ik zeg mss wel iets heel stoms, maar onze hamster is wild op pindakaas en hummus.

We geven hem dat vanaf onze vinger, lekker sabbelen dus. De DA vond het iets om te onthouden omdat het zo eiwitrijk is. Zou dat nog iets kunnen zijn?

Ik kan me voorstellen dat hij beter eet met pijnstilling.

Zit ook aan dat velletje te denken, straks gaat het natuurlijk jeuken als het gaat genezen.. Mentholpoeder is dan weer zo heftig, zit te denken wat ik ook alweer bij mijn kinderen deed bij zere billen.. Beetje calendula zalf?

Hij krijgt het wel voor zijn kiezen he, en jullie ook..sterkte weer...
Ambra wat een stomme opmerking, dat ie het voor zijn kiezen krijgt.. Na al die bladzijden over dwangvoeding..
Pff maak je niet druk, ik zeg ook vaak dat hij een tandje mag bijsteken .

Ik durf hem echter geen pindakaas ofzo te geven, wat er wel in gaat is bananenprut en wortelpap (olvarit), dus dat geven we naast de gebruikelijke voedingen door. We gaan het even aanzien hoe het gaat met de pijnstilling, het is de bedoeling dat hij zelf gaat eten maar als dat niet gebeurt dan stellen we toch weer het onvermijdelijke uit met de dwangvoeding :/
Mja..

We hebben besloten hem alsnog te laten inslapen morgen.. voeden lukt simpelweg nietmeer, hij laat alles eruit lopen, krijst als je nog maar naar hem wijst en zit nu nog alleen ineengedoken in de kooi. Voer interesseert hem nu ook nietmeer..

Het beestje is op, het is genoeg geweest en voor ons ook.
-
ambra wijzigde dit bericht op 27-06-2012 23:39
Reden: Achterhaald..
% gewijzigd
Ach gossie.......wat een moeilijk maar ook moedig besluit.

Heel veel sterkte!

Dikke knuffel x
Oh Fruitella ou zie ik ineens je laatste post, die was er net nog niet.

Och meis toch, wat een beslissing.. Wat hebben jullie geknokt met zijn drietjes, en wat zijn jij en je vriend ontzettend goed geweest voor hem..

Een knuffel van hieruit, het is moeilijk maar je wilt hem ook niet laten lijden.. Sterkte meid..
Lief van jullie... zit hier inmiddels gewoon te janken als een klein kind, vriend is ook helemaal van slag. ergens hoop ik nog op een mirakel maar realistisch gezien weet ik dat het gewoon klaar is nu.
Lieve mensen,

Het is voorbij. We hebben hem vanochtend laten inslapen bij de dierenarts, de dierenarts beaamde dat het beestje compleet op was. We zijn enorm verdrietig maar ergens ook opgelucht dat hij nietmeer moet lijden. Ik weet verder niet goed wat meer hierover te zeggen, behalve dat ik iedereen die hier gepost heeft wil bedanken namens ons voor hun lieve woorden en steun.

Rust zacht schat, weet dat we ontzettend veel van je hebben gehouden.
Ach arme caaf. Je hebt gedaan wat je kon Fruitella, weet t beestje vast ook! Sterkte
Sterkte Fruitella, heb het allemaal meegelezen . Succes en sterkte!
Jemig, ik heb het topic stilletjes gevolgd maar dit is niet de afloop waarop we hadden gehoopt. Ik ken het...het is moeilijk, maar als je je beestje zo ziet aftakelen is het het beste

Dag lieve caaf, veel plezier aan de andere kant van de regenboogbrug en doe onze Google, Tinus, Elwood en Jack de groetjes!
Dank jullie wel... Ja, het was het beste, beestje leek opgelucht toen hij insliep. Heb hem in meer dan een maand nietmeer zo ontspannen zien slapen. Het was fijn dat de dierenarts ons tijd gaf om afscheid te nemen, hij is ingeslapen met zijn hoofd op mijn hand, alsof we elkaar troostten (en denk ook dat dat zo was).

We hebben nog een aandenken van hem meegekregen, de DA had pootafdrukjes in gips genomen van hem, ik wil een mooi plekje uitzoeken hiervoor.
Sukses en sterkte! Mooi aandenken zeg, geef het maar een mooi plaatsje!
Ik kwam hier af en toe kijken hoe het ging met de caaf, wat een verdrietig nieuws. Jullie hebben er echt alles aan gedaan de afgelopen tijd!

Sterkte
Ach, wat verdrietig, ik lees het nu pas.

Ik zit hier met tranen in mijn ogen.

Een dapper besluit, maar o zo moeilijk.

Ik hoop dat jullie met mooie en lieve herinneringen aan hem terugdenken .
Dank je wel..

Ben foto's en filmpjes aan het bekijken en dat geeft me troost. Nu ik erover nadenk, dat vrolijk beestje was er al langer nietmeer, maar zo wil ik hem wel graag herinneren, niet de schim die hij is geworden de afgelopen tijd.
Ja, dat kan ik me voorstellen. Een zieke cavia is zo anders dan een gezonde. De lol is er dan echt af voor zo'n beestje.

Is het trouwens de cavia die je als avatar hebt?
Yup, toen was hij 5 maanden oud en keek voor het eerst recht in de camera. Er voorheen gaf hij het boze oog naar de camera, of althans, zo lijkt het toch, hij kijkt altijd zo boos op eerdere foto's.

Het was een heel bijzonder ventje. Altijd heel vrolijk, continu dat opgewekt gepiep in de kooi en het geprrrrt als je hem aaide of hij bij de dames was. Rende dagelijks rondjes door de kooi en popcornde en vond knuffelen op de schoot geweldig, zeker als hij in jouw nek mocht zitten onder jouw haren.

Vandaag bij de DA kroop hij in mijn armen weg en begon mijn handen te likken. Denk dat hij zelf wel wist hoe laat het was. toen hij zijn eerste spuitje kreeg kroop hij met veel moeite naar me toe om zijn hoofd in mijn handen te leggen en zo in slaap te vallen. Ik hoop echt dat hij een gelukkige tijd had met ons en dat hij zich veilig voelde bij ons..
Het zal wel aan mij liggen hoor, maar was dit beestje (achteraf gezien) er niet bij gebaat geweest als er geen dwangvoeding was toegepast?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven