Gezondheid alle pijlers

borstkanker

25-02-2007 23:53 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum, ben al wel jaren lid van de viva, maar wilde nu toch graag wat kwijt.

Ik heb pas te horen gekregen dat ik borstkanker heb. Ik ben pas 33. Mijn moeder heeft het 2 jaar geleden gehad. Ik zou wel eerder onder controle moeten maar nu nog niet. Ik ben ook zo kwaad. Niet om het feit dat het mij is overkomen maar waarom nu al. Morgen heb ik een gesprek met de chirurg over wat voor soort operatie het moet worden. Woensdag(op mijn vriend zijn verjaardag) krijg ik radio activiteit ingespoten om de schilwachtklier op te sporen. Donderdag 1 maart word ik geopereerd. Dood eng. Heb al een angst en paniek stoornis. Dus extra moeilijk.

15 maart krijgen mijn vriend en ik de sleutel van ons nieuwe huis. Ik weet het, het komt nooit goed uit. Maar ik wil ook niet zielig doen. Ik sta toch ondanks alles behoorlijk positief in het leven. Maar het even van me af typen is wel lekker. Ik ben persoonlijk en telefonisch wel uitgelult. Gelukkig heb ik veel vrienden die naar mij informeren, vandaar dat ik nu even geen zin meer heb om te praten.

Heb ook gewoon gewerkt de afgelopen week. Dinsdag werk ik nog en dan heb ik geen idee wanneer ik weer zou kunnen werken, of wat dan ook.

Alles hangt van die verdomde uitslag af.

Mijn contract loopt begin mei af. Ik functioneer op mijn werk erg goed(heb pas een functioneringsgeprek gehad) maar ben nu ook bang dat dit niet verlengt gaat worden.

Ik zoek bij jullie wat steun en misschien eventuele ervaringen uitwisselen?

Alvast bedankt.

groetjes marcec
Boma, nog gefelicteerd!:R
Hoi Marcec,

Hier nog even die zeurpiet van een Boma,Je schreef dat je nu waarschijnlijk toch binnenkort"je oude stekkie"zal moeten verlaten.Aan de andere kant zit je tegen die tijd(denk ik )al aan bijna aan het einde van die rot chemo's.Misschien is het dan juist ook een soort van "nieuwe start",en kunnen jullie je twaalf en half jarig jubileum en het eind van de chemo's op een nieuwe plek vieren.Ben zelf juist ook zo iemand van alles laten zoals het is(lekker veilig)maar elke verandering hoeft niet echt slecht voor je te zijn.Soms kan het juist ook "lekker"voelen.Aan de andere kant is het soms juist moeilijk om dat soort dingen los te laten,soms is het juist heeeeeel moeilijk om met nieuwe dingen door te gaan.Je denkt dan nl dat je een soort van grip op je leven verliest,terwijl dat helemaal niet altijd zo hoeft te zijn.In heel je leven maak je nl een soort van fases door,en dat je de ene fase los laat wil niet altijd zeggen dat het minder belangrijk was ofzo,elke fase heeft zijn eigen waarde zeg ik altijd maar.En bovendien zijn jullie dan inderdaad ook van die dubbele lasten af,nou is geld niet het belangrijkste vindt ik altijd,maar toch kunnen jullie dan misschien daarvan de komende tijd wat leuke dingen met z'n tweetjes doen;en echt in deze situatie heb je dat allebei weleens nodig toch?Probeer in elk gevan te genieten van het komende Pinkster-weekend,rust lekker uit voor je volgende chemo.En........Het "prettige"van je volgende chemo is....ja,ja,ja,dan ben ook jij over de helft!Dat is zo'n lekker gevoel kan ik je zeggen.Dus,succes,sterkte en liefs.Boma(en natuurlijk een pootje van Mazzel)
hoi hoi,

Boma, als eerste nog gefeliciteerd met je 35e verjaardag.Fijn dat het goed met je gaat. Ik krijg twee dagen na mijn 34e verjaardag mijn laatste kuur. Maar dat duurt nog eventjes.

Liubi, dank je wel voor je reactie. Blij dat we enigzins van dienst hebben kunnen zijn.

Het zelf ondergaan is idd anders dan toe moeten kijken hoe een ander het doet.

Maar in jouw geval vergeet jezelf ook niet he? Zorg ook goed voor je zelf.

Met mij gaat het nog steeds goed. Mijn appartement is VERKOCHT!!!

Net dat ik besloten had om uit te kuren in mijn oude stekkie moet ik toch nog een kuurtje volgen in mijn nieuwe huis. En ja Boma, je sloeg de spijker op zijn(mijn) kop. Lekker veilig. Daar hou ik van. Wilde met een schone lei daar beginnen. Maar goed, nu heb ik maar 1 kuur daar. Dus alle lasten die ik er nog van kan krijgen zijn allemaal voor de laatste keer dan. Daar houd ik me aan vast.

Ik ben nogal een honkvast typje. Dus verhuizen was voor mij sowieso al een redelijke stap. Maar het is ook wel prettig om van die dubbele lasten af te zijn. Het is toch geld weggooien als het ware.

Ben erg druk geweest deze week. Mischien iets te druk. Doe ik het weekend wel wat rustiger aan. Volgende week(na de kuur) doe ik het automatisch al kalm. Heb wel fijn gewerkt deze week. Doe ik dinsdag nog maar een keer. Want dan ga ik weer een week zeker niet. Kan bijna niet wachten totdat het woensdag is. Want dan ben ik idd lekker over de helft.

Dat moet zeker een goed gevoel zijn. Vooral als ik weer zo reageer als die andere kuren en dan vooral de tweede. Ben alleen snel vermoeid. Maar dat is goed op te vangen door smiddags even te rusten. Al is het daar gisteren en vandaag niet van gekomen.

Liubi, nog even over die bestralingen. Ik hoef ze zelf niet. Maar mijn moeder heeft ze twee jaar geleden gehad voor borstkanker. Ze was borstbesparend geopereerd en kreeg 33 bestralingen. Kan er iets af zitten. Mijn moeder is het erg mee gevallen. Het scheelt ook wel dat dat ze maar 4 km van het bestralingsinstituut afwoont. Dus ze had geen reistijd. Want volgens mij word je daar nog het meest moe van. De arts zei ook dat je van de bestraling an sich niet moe wordt, maar wel van het elke dag er naar toe moeten en er elke dag, wekenlang er mee bezig zijn. Ze heeft ook niet veel last gehad van de huid op de plek waar ze bestraald is. Daar hebben ze ook wel weer wat voor. Maar het ligt ook een beetje aan de persoon en de omstandigheden. Het omkleden duurde langer dan de bestraling.

Hoop dat je moeder er goed doorheen komt. Volgens mij heeft ze een goede dochter aan jou. En maak ook de dingen die jou bezighouden bespreekbaar. Ik merk ook aan mijn omgeving dat ze er echt voor mij zijn en voor mij alleen. Maar ik zie ook aan hun dat het soms aan ze vreet. Praten helpt. Voor beide partijen.

Wens jullie veel sterkte.

En Boma, wil je nooit meer zeggen dat je een zeurpiet bent. Weet wel dat je het als grapje bedoelde hoor. Maar je bent het tegenovergestelde.

Ben erg blij dat je een tijdje terug reageerde op dit topic. Een stoere, krachtige, positieve en lieve vrouw. Ik heb mazzel en jij hebt mazzel(met vier poten).

tot gauw allemaal.

groetjes marcec
Hoi Marcec,

Wilde je eventjes sterkte en succes wensen voor morgen!

Zet hem op,en doe het net zo goed als de vorige keren.Morgen om deze tijd nog "maar"twee te gaan moet je maar denken.Dus tegen de tijd dat de echte zomer aanbreekt heb je het lekker achter de rug.(gaat het zonnetje dus op meerdere manieren weer voor je schijnen)Dan nog een paar weken en kan je je pruik ritueel verbranden en........voila,daar ben je weer!

Sterkte dus,zal morgen aan je denken.

Groetjes,Boma.
hoi,

Dank je wel Boma, we'll keep in touch.

tot snel

groetjes marcec
Nogmaals,zoveel sterkte,voor jou Marcec, en verder voor een ieder op dit topic.Weet nl zo zeker dat er genoeg mensen zijn die dit zo hard nodig hebben.Dus voor een ieder die deze rot ziekte heeft,of er mee te maken heeft;sterkte,en geef nooit op!!!!!!!!En wanneer je het zelf niet hebt,steun degene die het wel hebbben ze hebben je nl zooooooo vreselijk nodig(al zeggen ze het niet)
Hoi,

Nr 3 zit erin!!!! Was behoorlijk gespannen. Het prikken ging niet meteen goed. Ze wilde een ader gebruiken maar die was gebruikt voor de tweede operatie. Toch niet bruikbaar, terwijl er toen alleen zoutoplossing doorheen is gegaan. Vreemd.

Moet nog twee goede aders hebben. Nu hebben ze geprikt in plooi waar ze normaal bloedprikken. Doen ze liever ook niet. Moest ook dus mijn arm de hele tijd gestrekt houden. Nu hopen dat het net zo goed gaat als de vorige keer. Ben nu redelijk moe, stress waarschijnlijk. Ga nog even iets nuttigs doen in huis. Krijg morgen visite. En dan ben ik snel weer terug om te vertellen hoe het gaat.

En ik sluit me helemaal aan wat Boma schrijft. Ikzelf merk dat al die aanloop die ik kreeg met de operaties en de uitslagen dat ik die nu een beetje mis.Was toen heel fijn hoor. Ik neem mijn vrienden niets kwalijk maar nu heb ik het eigenlijk iets harder nodig. Heb gelukkig wel veel sms-jes gehad vandaag. Wel lief hoor. Ik mag eigenlijk niet klagen. Het leven van anderen gaat natuurlijk gewoon door. En die operaties en uitslagen waren natuurlijk erg belangrijk en spannend. Maar die chemo periode is mijn nachtmerrie. Ach, als ik in de andere positie zat zou ik het ook zo doen. Maar weet nu wel beter.

En het gaat natuurlijk ook erg goed met mij, dan is er voor andere ook meer rust en er zitten steeds drie weken tussen. Ik snap het wel. Ik ben eigenlijk heel rijk. Iedereen leeft op zijn/haar eigen manier mee met mij. Dat merk ik eigenlijk wel. Ik houd jullie op de hoogte.

groetjes marcec
Lees ook stilletjes met jou mee, Marcec *;
Hallo allemaal!

Nou het is weer gelukt hoor vandaag;chemo vier is erin geprakt!

Voorlopig is het chemo versus Boma;0-4 ha,ha,ha.En dat gaat worden 0-5,beloof ik.

Groeten en sterkte voor een ieder die het nodig heeft,Boma
Ha Boma,

nog "maar" 1. Echt tof.

Hoop dat het goed verloopt.

Ik voel met niet echt geweldig. Niet ziek, maar erg moe.

De vorige keer was ik super actief op donderdag. Daar is niets van terug te vinden. Rotgevoel in mijn buik. Maar ja, hoort erbij. Het zal er niet veel beter op worden naarmate de kuren volgen. Vind het alleen vervelend dat mijn lichaam niet wil wat ik wil.

Maar goed, niet ziek worden is prioriteit natuurlijk.

groetjes allemaal

Lalotta ook *; voor jou he meid. Leef met je mee.

marcec
Hoi Marcec,

Wat naar hè,wanneer je in je 'bolletje'zo graag normaal wil blijven doen,maar je lijf zegt even wat anders.Er zijn mensen die al genieten van een griepje door de aandacht en het verzorgd worden,maar volgens mij is dat ook niet echt jou ding.Je wil gewoon doorgaan en haat het als dat soms niet gaat;heeeeeeeel frustrerend!!!!!!!Soms maak je jezelf het echter wel wat makkelijker door je daar soms bij neer te leggen(moet je horen wie het zegt!)Je komt er wel,welterusten voor straks enne...hou je haaks meid.We will survive!!!!

liefs,Boma
Hallo sterke meiden! Houden jullie de chemo nog een beetje vol? Marcec, wat goed dat je appartement verkocht is!

Ik wou je nog even bedanken voor jullie lieve berichtjes. Mijn moeder moet 25 keer worden bestraald en hopelijk is het daarmee over. De reistijd is alleen wel 40 minuten heen en 40 minuten terug.

Ik wil jullie nog even heel veel moed wensen voor de chemo. Zet ´m op!

Groetjesxx
Ha luitjes,

Liubi, dat gaat helemaal goed komen met jullie. Ok, die reistijd is klote maar als ze verder dan klaar is dan is het goed zo.

De chemo valt mij wel zwaar hoor. Ik zit nu weer in mijn chemo-dip. Ik ga er vanuit dat dat morgen weer over is. Kan ik tenminste weer wat positiever denken, en vooral voelen. Het eten gaat niet goed, maar dat haal ik vast wel weer in. Ik kan ook bijna niet meer in toilet in omdat de geur mij onpasselijk maakt. Alles ruikt zo "chemisch". Net was ik op een bbq en dronk er iemand rose. Dat leek echt op mijn chemo-shit. gadverdamme.

Herkenbaar?

Ik neem maar aan dat het idd aan die medicijnen ligt. Maar het is wel balen.

En Boma, je sloeg de spijker op zijn(lees:mijn) kop. Een en al frustratie. Vooral als ik me zo k*t voel. Ik ga er misschien teveel tegen in, en zou ik me er bij neer moeten leggen. Het is ook niet voor eeuwig.

Vrienden zijn ook heel lief i.v.m de verhuizing. Zeggen ze dat ik maar lekker op een stoel moet gaan zitten en delegeren. Maar DAT WIL IK NIET!!!!!!!

Ik wil ook sjouwen, vies worden, en niet moe zijn, maar moe worden.

Ik wil alles behalve op een stoel zitten.

We gaan het weekend na de vierde chemo over dus dan kan ik niets van mezelf verwachten. Dat heb ik nu wel gemerkt. Mijn lichaam vertikt het. En mijn kop de eerste dagen ook. Maar goed, ik loop nu teveel op de zaken voorruit. Ik moet blij zijn dat het verkocht is en dat we veel hulp kunnen krijgen. De dag om naar de notaris te moeten komt wel goed uit. Een week en een dag na de kuur.

Ik moet wat vaker de positieve dingen zien en benoemen.

Valt niet mee.

Met jullie alles verder goed?

Ik kan zo lekker klagen he? Maar ben wel benieuwd hoe het met jullie gaat.

liefs marcec
Hoi.Marcec,

Laten we een ding even duidelijk stellen;jij klaagt niet.En al deed je dat wel,dan heb je er op dit moment alle recht toe!Kan me zo voorstellen dat je op dit moment gewoon lekker bezig wilt zijn met alle dingen in en om je nieuwe huis.En een ieder die dat tegen je zegt dat je lekker moet gaan zitten en delegeren,bedoelt het goed maar dat wil je verdomme niet!Heeeeeeeeeel begrijpelijk.Als alles straks achter de rug is,haal je ze allemaal in moet je maar denken.Ook weer een beetje onzin ,want jij zou op dit moment precies hetzelfde voor je dierbaren doen toch?Maar het is vaak makkelijker om te geven als te ontvangen(vind ik tenminste)Probeer dus te doen wat je kunt,en wat niet gaat......dat gaat dus eventjes niet.Komt wel weer goed.Let goed op jezelf en bedenk dat er weer een dag komt dat je alles weer zelf kan!Veel liefs en sterkte,Boma.
hoi,

ben weer uit mijn chemo-dip. Thank god.

Ben redelijk wat aan het regelen voor de verhuizing. Doe ik stiekem meer dan ik aanvankelijk dacht.

Volgende week wil ik weer een aantal keren werken. Dan voel ik me weer goed en tegen die tijd mag ik nr 4 gaan halen. En dan.... hoef ik nog maar 1 keer. Kan niet wachten.

Denk nu even wat teveel vooruit, maar fantaseren mag.

Boma, bedankt voor je lieve opbeurende woorden.

Alles goed verder met jou?

liefs marcec
Hoi Marcec,

Fijn dat je weer uit je "dippie"bent.Met mij gaat het nog steeds goed,had alleen na die laatste kuur een paar dagen koorts.Maandag terug naar het ziekenhuis geweest,en bleek het een ader ontstekking te zijn.Is door mijn arm veel te koelen gelukkig al weer bijna weg.Ben ook van die koorts gelukkig niet ziek geweest ofzo,alleen een beetje moe.En toen de koorts weg was,was die moeheid ook verdwenen.Nou, binnenkort speel jij ook weer een kuurtje weg(wat gaat de tijd toch snel als het gezellig is hè?)en dan is het ook voor jou de echte"final countdown" nog eentje te gaan dan ha,ha.Daarna langzaam bijtrekken in je nieuwe huis en dan......op naar leuke dingen ok?

Groetjes,Boma
He dames, met veel belangstelling jullie topic gelezen, ik moet over 1,5 week een mammo vanwege een verdachte plek, merk toch dat het me bezig houdt
Meds,

Hallo,begrijp dat je er over in de war zit.Moet je niet doen. Sterker nog,voor dat je weet wat er aan de hand is moet je nog niet dit topic lezen (denk ik)misschien is er nl helemaal niets bijzonders aan de hand(kan ook hè?)Hoop voor je op een hele goede uitslag.Als het niet zo mocht zijn,en nogmaals daar gaan we niet van uit,denk ik dat ik voor meerdere mensen mag spreken,dat je dan altijd op dit topic wat Marcec is gestart,kan afreageren,praten en gewoon vertellen wat je hoog zit of waar je het moeilijk mee hebt.Voorlopig gewoon er van uitgaan dat het allemaal wel mee zal vallen.Piekeren kan altijd nog.......
Meds, ik sluit me helemaal aan bij Boma. Die is zo wijs.:)

Loop niet teveel op de zaken vooruit. We gaan uit van het beste.

Laat je het nog wel even weten?

Met mij gaat het nog steeds oke.

Elke dag een doosje inpakken. Op een gegeven moment is alles ingepakt.

Poetsen laat ik wel aan andere over. Had vandaag ook echt een goede lichamelijke dag. Ik had zowaar energie, ondanks de 30 graden. Wat ik veel en veel te heet vind.

tot gauw.

groetjes marcec
ik probeer er niet al te veel bij stil te staan, maar ik heb eerder met het bijltje gehakt (andere plek) en gezien die ervaringen is het moeilijk het los te laten
hoi,

Meds, ik wil je gewoon even sterkte wensen. Helaas heb je al ervaring. Hoop dat het toen allemaal ok was en dat dat nu in ieder geval is.

horen graag van je.

Ik ga morgen lekker werken, heb er zoveel zin in. Kijken hoelang mijn batterij het volhoud. Kan ik me morgen weer enigzins "normaal" voelen. Ook woensdag werken.

Ga nu nog wat pakken. En dan volgende week rustig voorbereiden op chemo nr 4. Zie er wel tegenop. Maar ik red het wel.

tot gauw

groetjes marcec
Hoi,

het gaat wel, ik heb nu meer last van "herbeleving" dan dat ik me zorgen maak om die knobbel. De ervaring van dat je leven ineens radicaal verandert, op zijn kop staat en aan een draadje hangt vanwege een uitslag (vast herkenbaar) terwijl je jong en voor je gevoel onsterfelijk/onaantastbaar bent. Het heeft me lang geduurd weer vertrouwen te krijgen in mijn lijf maar ik merk dat dit soort dingen me aan het wankelen brengen
Hallo allemaal,

Hier weer eens een berichtje.

Meds,veel sterkte voor je mammografie,gaat nu bijna gebeuren denk ik toch(vorige week had je het over 1,5 week nl)Ga voor je duimen dat er niets bijzonders aan de hand is.Hopelijk zit die k*t ziekte dus helemaal niet meer in je lijf!!!!!

En Marcec,hoe is het met het inpakken?Met elke dag een doos kom je ook een heel eind hoor....Goed dat je dat doet.Zelf had in m'n chemo's altijd op donderdag maar nu de laatste krijg ik op woensdag de 20-ste,volgens mij dus tegelijk met jouw vierde.Lekker hè,dat het einde steeds meer in zicht komt.Hebben we die rot kuren toch maar mooi gehad.Hopelijk gaat het bij jou ook nog vrij aardig.Hier eigenlijk ook wel,alleen laten de nagels van mijn grote tenen los,en worden m'n wenkbrauwen en wimpers steeds dunner,maar als dat nou het ergste is...heb wel voor hetere vuren gestaan zal ik maar zeggen.

Die verhuizing bij jou kan miscchien ook juist weleens goed uitpakken(let op de woordspelling;grapje)Want soms moet je dan je hoofd wel eventjes naar iets anders zetten,terwijl je hoofd daar eigenlijk helemaal niet naar staat.Kan juist ook wel goed zijn voor je.Het verzet de zinnen zal ik maar zeggen.Succes met alles en sterkte voor woensdag ,groetjes en liefs Boma.
Ik lees nog steeds mee maar vind het lastig wat te schrijven. Ik vind jullie zo sterk! Echt petje af! Succes met je een na laatste Marcec! Ik kreeg vorige week een brief dat ik niet erfelijk belast ben met het BRCA1/2 gen! Dat was het opentrekken van een flesje champagne zeker waard. Wat een opluchting!

Sterkte meiden! *;
Hoi hoi,

Leuk weer van jullie te horen. Milanootje, gefeliciteerd. Geweldig nieuws. Wat een last valt er van je af. Fijn dat je het even laat weten. Was idd erg benieuwd. Wat duurt zo'n uitslag verdomde lang he?

Fijn dat het met jou ook redelijk goed gaat Boma. Maar je nagels eraf, dat verbaast me eigenlijk. Mijn internist heeft mij verteld dat ik daar geen last van zou krijgen. We hebben toch dezelfde kuur. Misschien krijg ik het alsnog.

Mijn wenkbrauwen zijn wel dunner dan anders. Het groeit niet. Maar wel net onder mijn wenkbrauwen, daar zitten toch een beetje stoppeltjes.

Ook ben ik vandaag toch weer ongesteld geworden. Wel 8 dagen te laat maar ja. Op de dag van de 2e kuur was ik ook al ongesteld geworden.

Dat staat dus toch niet stil. Maandag zullen ze er wel weer om vragen. Moet ik weer bloedprikken en naar de internist.

Maar deze week voel ik me echt super.

Heb maandag, woensdag en vandaag gewerkt. Steeds +4 uur. En morgenmiddag wil ik weer. Heb de smaak te pakken. Ik voel me gewoon goed. Moet ik van profiteren. Volgende week woensdag is dat weer over.

Ga ik weer de depresie in. Zie ik erg tegenop. Ik vind het leven dan echt afschuwelijk. Na een week of wat merk ik dat ik dan weer positiever kan denken en dan gaat het weer de goede kant op. Klote dexa.

Idd, elke dag 1 doos die kant op. Schiet best op.

Ik ga nu even naar het huis. Ze zijn met onze slaapkamer bezig. Net 2 vriendinnen op bezoek gehad. Het huis staat om de hoek. Dus kan fijn ff heen en weer. 

Zaterdag naar een begrafenis, dat is minder prettig. Tante van mijn vriend is overleden. Ben nu emotioneler dan "normaal" dus ik hoop dat ik het dan een beetje trek. Maar dat moet gewoon. Ik wil er zijn voor mijn vriend en voor schoonmoeder.

Tot snel.

groetjes allemaal.

liefs marcec

p.s. Meds, laat je weten hoe het bij jou af is gelopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven