Werk & Studie alle pijlers

Syllogismen

24-08-2012 19:16 226 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor een assessment moet ik een intelligentietest maken met syllogismen (zie mijn andere topic), die ik oefen op internet. En ik snap het niet. Ik vind het heel erg, maar het gáát gewoon niet, ik blijf fouten maken en betreffende sites leggen niet uit waar ik de fout in ga.

Net een vriend (HBO'er, net als ik) op bezoek gehad: samen weten we het ook niet. Oproep op FB geplaatst of iemand me kan helpen: tot nu toe geen nuttig resultaat. Mijn vader gebeld: die had al zitten goochelen naar aanleiding van FB en kwam er ook niet uit.

Deze site geeft een goede uitleg, inclusief uitleg over Venn diagrammen, maar het mag niet baten. Ik zoek dus eigenlijk iemand die naast mij op de bank kan komen zitten en elke vraag precies met me doorneemt totdat het kwartje valt. Maar héél misschien kan iemand me hier uitleggen waar ik de mist in ga?
Zie dat ik denk als fiool. Dus ik kan het kwartje ook niet laten vallen. Sorry!
Denk dat je het misschien wel snapt als je wat simpeler begint, het is nl. gewoon redeneren.

dus bijv.

alle aardappelen zijn groen

mensen zijn nooit groen

1. mensen zijn soms aardappelen

2. mensen kunnen geen aardappelen zijn

3. antwoord kan niet bepaald worden.

antwoord 2 is dan goed, want aardappelen zijn groen, mensen nooit, dus 2. Grap is dat je niet na moet denken over de woorden zelf, is meer wiskunde eigenlijk.
quote:zonnetje59 schreef op 24 augustus 2012 @ 21:30:

Denk dat je het misschien wel snapt als je wat simpeler begint, het is nl. gewoon redeneren.

dus bijv.

alle aardappelen zijn groen

mensen zijn nooit groen

1. mensen zijn soms aardappelen

2. mensen kunnen geen aardappelen zijn

3. antwoord kan niet bepaald worden.

antwoord 2 is dan goed, want aardappelen zijn groen, mensen nooit, dus 2. Grap is dat je niet na moet denken over de woorden zelf, is meer wiskunde eigenlijk.mosterd, zag niet op mijn mob dat er al veel meer reacties waren
Goed, wie legt me dit dan uit?

In het oefenvoorbeeld op de site staat:

1. Alle scholen zijn gebouwen.

2. Sommige scholen zijn tenten

A. Geen gebouwen zijn tenten

B. Sommige gebouwen zijn tenten

C. Alle gebouwen zijn tenten

D. Geen conclusie mogelijk

Het juiste antwoord is B: Sommige gebouwen zijn tenten. Als alle scholen gebouwen zijn. Dan zijn een aantal gebouwen tenten, dus sommige gebouwen zijn tenten is correct.

Nu heb ik de moeilijke test gedaan, en ik heb er 14 van de 21 goed. MAAARRR, bij de uitslag staat:

18. a. Alle scholen zijn gebouwen.

b. Sommige scholen zijn tenten.

Antwoord: Sommige gebouwen zijn tenten is helaas onjuist!

Geen gebouwen zijn tenten

Niet alle gebouwen zijn tenten

Sommige gebouwen zijn tenten

Geen van bovenstaande conclusies is juist

Waarom is "sommige gebouwen zijn tenten" in het voorbeeld wel juist, en in de test niet meer? Zie ik nou iets over het hoofd? Ik ben hartstikke moe, dus misschien zie ik het niet helder meer. Maar als dit niet klopt, dan word ik ook wantrouwig naar die site.
ik denk dat van dale hier nodig is om uit te vogelen of een tent een gebouw kan zijn. Een tent is van stof en een gebouw van steen maar misschien ziet van dale dat anders.
it's a big club and you ain't in it
Daar gaat het dus niet om rionny. Syllogismen bestaan zelfs met niet-bestaande woorden.
Dit is logica.

Je kan zelfs 'uitrekenen' of zo'n redenatie juist of onjuist is. Maar het gaat redelijk ver om dat helemaal uit te leggen nu denk ik voor 1 test..

Kan je niet vertellen welke denkstappen je zelf maakt? Het is dan misschien wat makkelijker te zien waar je fout gaat.
quote:Primabella schreef op 24 augustus 2012 @ 22:11:

Dit is logica.

Je kan zelfs 'uitrekenen' of zo'n redenatie juist of onjuist is. Helaas heb je daar geen tijd voor bij een intelligentietest. En het gaat ook redelijk ver om dat helemaal uit te leggen nu denk ik voor 1 test.

Kan je niet vertellen welke denkstappen je zelf maakt? Het is dan misschien wat makkelijker te zien waar je fout gaat.Morgen ga ik de tweede test doen, en schrijf ik even mijn eigen antwoorden op papier. Kom ik ze daarna hier bespreken!
quote:Snormel schreef op 24 augustus 2012 @ 21:49:

Het juiste antwoord is B: Sommige gebouwen zijn tenten. Als alle scholen gebouwen zijn. Dan zijn een aantal gebouwen tenten, dus sommige gebouwen zijn tenten is correct.

Nu heb ik de moeilijke test gedaan, en ik heb er 14 van de 21 goed. MAAARRR, bij de uitslag staat:

Waarom is "sommige gebouwen zijn tenten" in het voorbeeld wel juist, en in de test niet meer? Zie ik nou iets over het hoofd? Ik ben hartstikke moe, dus misschien zie ik het niet helder meer. Maar als dit niet klopt, dan word ik ook wantrouwig naar die site.He, daar liep ik ook op vast (ik had er 17 van de 21 goed, maar deze begrijp ik dus echt niet waarom dat nou fout is)
Oké! Ik kom morgen weer even kijken!

Succes ermee

Waarom is "sommige gebouwen zijn tenten" in het voorbeeld wel juist, en in de test niet meer? Zie ik nou iets over het hoofd? Ik ben hartstikke moe, dus misschien zie ik het niet helder meer. Maar als dit niet klopt, dan word ik ook wantrouwig naar die site.Het antwoord klopt niet, want sommige gebouwen zijn dus wel tenten.
quote:Primabella schreef op 24 augustus 2012 @ 22:16:

Oké! Ik kom morgen weer even kijken!

Succes ermeeLief!
quote:zonnetje59 schreef op 24 augustus 2012 @ 22:16:

[...]Het antwoord klopt niet, want sommige gebouwen zijn dus wel tenten.Hoe bedoel je? Mijn vraag was waarom precies hetzelfde antwoord op de oefenpagina wel goed gerekend wordt en in de test niet. Maar ik snap jouw antwoord op de vraag geloof ik niet
@ astrape - Is het heus? Dan zou je me kwijt zijn. Maar deze twee opties sluiten elkaar uit want het gaat over "alle":

2. Sommige scholen zijn tenten.

En aangezien ze elkaar uitsluiten (een tent is geen gebouw en een gebouw geen tent) is dit het antwoord:

maar er valt ook iets te zeggen voor:

aangezien de twee stellingen niet samengaan. A en B gaan niet over dezelfde onderwerpen.
it's a big club and you ain't in it
Ik heb op dit alles maar één ding te zeggen:

Wat ben ik blij dat ik die intelligentietest niet hoef te doen!

De makkelijke syllogismen op die site gingen nog wel, maar bij de 'normale' ging ik grandioos onderuit. De moeilijke heb ik dus maar niet eens aangeklikt. Echt lastige kost hoor!
quote:Lotte35 schreef op 24 augustus 2012 @ 22:32:

Ik heb op dit alles maar één ding te zeggen:

Wat ben ik blij dat ik die intelligentietest niet hoef te doen!

De makkelijke syllogismen op die site gingen nog wel, maar bij de 'normale' ging ik grandioos onderuit. De moeilijke heb ik dus maar niet eens aangeklikt. Echt lastige kost hoor!Maar snap jij dat nou? Voor een HBO-functie?
quote:rionyriony schreef op 24 augustus 2012 @ 22:22:

@ astrape - Is het heus? Dan zou je me kwijt zijn. Maar deze twee opties sluiten elkaar uit want het gaat over "alle":

2. Sommige scholen zijn tenten.

En aangezien ze elkaar uitsluiten (een tent is geen gebouw en een gebouw geen tent) is dit het antwoord:

maar er valt ook iets te zeggen voor:

aangezien de twee stellingen niet samengaan. A en B gaan niet over dezelfde onderwerpen.

Waarom sluiten ze elkaar uit? Als scholen per definitie gebouwen zijn, en sommige scholen zijn tenten, dan zijn tenten dus gebouwen.

De opties zijn beide waar, dat zijn de regels van syllogismen. Daarna moet je kiezen wat het logische gevolg van deze stellingen is.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Nee frizzy, ik vind het licht onzinnig.

Ik heb ook HBO gedaan, en ben niet dom, maar hiervan slaan mijn hersenen spontaan dood.
quote:Lotte35 schreef op 24 augustus 2012 @ 22:33:

Nee frizzy, ik vind het licht onzinnig.

Ik heb ook HBO gedaan, en ben niet dom, maar hiervan slaan mijn hersenen spontaan dood.Het gaat nota bene maar om een contract van 3 maanden.
Alles over syllogismen is wel zo'n beetje gezegt of gelinkt. Wat misschien handig is om in je achterhoofd te houden is dat je niet alles goed hoeft te maken.

Ze gaan ervan uit dat je fouten maakt en met name voor een contract voor 3 maanden kijken ze denk ik eerder naar het verschil tussen een iq van 80 en 120 dan tussen 115 en 120.

Dus lekker vroeg naar bed en met een brede smile aan de test beginnen!

Waarom is "sommige gebouwen zijn tenten" in het voorbeeld wel juist, en in de test niet meer? Zie ik nou iets over het hoofd? Ik ben hartstikke moe, dus misschien zie ik het niet helder meer. Maar als dit niet klopt, dan word ik ook wantrouwig naar die site.

Bij het voorbeeld staan, heel sneaky, andere opties dan bij de testvraag.

De stellingen:

De opties:

C. Alle gebouwen zijn tenten (deze staat niet in de test)

D. Niet alle gebouwen zijn tenten (deze staat niet bij het voorbeeld)

E. Geen conclusie mogelijk

Er zijn dus eigenlijk 5 mogelijke gevolgen. In het voorbeeld is B het meest logische.

A valt af, want gebouwen omvat scholen omvat sommige tenten.

C valt niet op te maken uit de stellingen en valt dus af.

B kan goed zijn want gebouwen omvat scholen omvat sommige tenten.

D kan echter óók goed zijn: sommige scholen zijn tenten, dus andere scholen zijn géén tenten. En aangezien scholen gebouwen zijn, zijn sommige gebouwen geen tenten. Niet alle gebouwen zijn dus tenten.

Waarom D beter is dan B weet ik niet zeker. Misschien omdat je daarbij meer stappen moet nemen om tot het antwoord te komen?
Rionyriony dat klopt niet hoor, het gaat niet om de woordbetekenis.

Bijvoorbeeld:

1. Donald Duck is de president van Amerika

2. De president van Amerika is rijk

Conclusie: Donald Duck is rijk.

Conclusie is juist, want uit 1 en 2 volgt automatisch de conclusie. Ook al is het natuurlijk onzin.
quote:frizzy schreef op 24 augustus 2012 @ 22:37:

[...]

Het gaat nota bene maar om een contract van 3 maanden. Misschien is het een psychologische test om te kijken hoe je reageert op tijdsdruk en stress, en kan het ze geen reet schelen of sommige buizen al dan niet slierten zijn.
quote:primaat schreef op 24 augustus 2012 @ 22:52:

Alles over syllogismen is wel zo'n beetje gezegt of gelinkt. Wat misschien handig is om in je achterhoofd te houden is dat je niet alles goed hoeft te maken.

Ze gaan ervan uit dat je fouten maakt en met name voor een contract voor 3 maanden kijken ze denk ik eerder naar het verschil tussen een iq van 80 en 120 dan tussen 115 en 120.

Dus lekker vroeg naar bed en met een brede smile aan de test beginnen!Morgen nog flink oefenen en zondag de test maken. Morgen ben ik fris, vrolijk en fruitig!
quote:tyche schreef op 24 augustus 2012 @ 23:06:

[...]

Misschien is het een psychologische test om te kijken hoe je reageert op tijdsdruk en stress, en kan het ze geen reet schelen of sommige buizen al dan niet slierten zijn. Oooooooooooh!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven