Geld & Recht alle pijlers

Onvoorstelbare gierige acties II

30-08-2012 21:56 3027 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat er zoveel verhalen zouden zijn, had ik nooit kunnen vermoeden, wat een gierigheid, geslepenheid en onbeschoft gedrag heb ik de laatste tijd gelezen.

Gelukkig hebben we er nu wel plezier om . Krijg je toch nog iets terug.....

Deel 2 dus.

Ik zou heel graag de ergste acties op een rij willen zetten, maar helaas heb ik daar de tijd niet voor.

Maar, spui verder! En laat ons meegenieten van het leed dat gierigheid heet.

Hier is deel 1: Hilarische gierige acties deel 1
@NYC zoals jij een verjaardag beschrijft lijkt het op de verjaardagen in mijn eigen familie/schoonfamilie
7.Gierigheid

'Hollandse zuinigheid: 'Drie rietjes en een cola'

Wat denkt de psychiatrie over mensen die op kantoor hun naam op hun nietjesmachine en hun gommetje zetten?

'Freud en de psychoanalytici zeggen dat die mensen anaal gefixeerd zijn. Ze nijpen zich krampachtig dicht, alsof ze zelfs hun stoelgang niet willen afgeven. De anale persoonlijkheid is zeer benepen en gunt de andere niks. Hij is conservatief, bezitterig en angstig tegenover iedereen die zijn bezit bedreigt.'

Gierigheid is weerstand om te spenderen, niet willen delen, egoïsme.'

http://www.hln.be/hln/nl/ ... n-in-de-psychiatrie.dhtml
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
marjorette, het ging om een wieg. Die wilden ze graag hebben voor als ze kinderen kregen, toen ze die kregen verkochten ze de wieg en kochten een ander. Verder zitten ze op spullen te azen en af te dingen.

In mijn familie is het ook de gewoonte om het gewoon door te geven, en hier krijg ik gewoon een vervelend gevoel bij, waardoor ik erop ga letten.
Jaren geleden, toen ik studeerde, had ik weinig geld. Ongeveer iets van 800 gulden per maand max (huur was al ongeveer de helft daarvan). En ik moest alles daarvan betalen, dus ook boeken, omdat mijn ouders niets bijdroegen.

Ik had ook een vriendje. Die woonde nog thuis bij zijn ouders. Dat was echt Hotel Mama. Hij hoefde niet te koken, niet te wassen, geen kostgeld te betalen, niets.

Hij was afgestudeerd maar kon geen baan vinden in zijn richting dus solliciteerde hij maar niet en trok daarom een uitkering. Das was destijds 1200 gulden in de maand. Behoorlijk wat geld, dat hij dus volledig kon verbrassen, wat hij dan ook deed.

Hij was heel vaak bij mij (lees: vijf dagen per week) omdat hij het niet zo gezellig vond bij zijn ouders. Hij at zeer regelmatig mee. En dronk altijd mijn koelkast leeg. Ik haalde zelfs speciaal biertjes voor hem.

Zoals gezegd, ik had het niet breed. Maar mijn vriendje betaalde nooit mee aan eten of drank. Stelde nooit eens iets voor. Of trakteerde me ergens op of zo. Op een gegeven moment wilde ik hem eens bewust maken van wat dat eten nou eigenlijk kostte. Dus besloot ik samen met hem een keer boodschappen te gaan doen voor lasagne. Ja, dat vond ie wel lekker, lasagne. Hij ging gezellig mee. Hmmm lekker!

Tijdens het boodschappen doen stelde ik wel voor dat we dan de kosten zouden delen, ik had immers niet zo veel geld. Nou, morrend ging hij akkoord. Aan het einde van het boodschappen doen bleek dus dat hij vijf gulden moest betalen (de helft dus). Nou, daar flipte hij van hoor. Zijn letterlijke woorden waren "als hij mee moest betalen en het dit kostte, dan kwam hij nooit meer eten, dit was echt belachelijk". Ja lullo, wat dacht je dat al dat andere eten hiervóór allemaal gekost heeft?

Na een aantal maanden werd hij omgeschoold tot IT-er en dat gebeurde door middel van een scholing in het buitenland. In die drie maanden hield ik schrikbarend veel geld over, zonder hem. En ik miste hem eigenlijk ook niet zo. De week nadat hij terugkwam heb ik het uitgemaakt. Die drie maanden waren voor mij echt een eye opener.

Overigens heeft hij ook nog destijds ruzie met zijn ouders gemaakt want die hadden het in hun hoofd gehaald kostgeld ter sprake te brengen.

Gierigheid vind ik echt een heel erg onaantrekkelijke eigenschap.
Pixie, wat voor uitkering kreeg die vriend dan wel niet?, als je nog thuis woonde kreeg je echt geen 1200,- piek per maand van de soos,tenzij je samen woonde en op jezelf, in de WW kan hij als ik jouw verhaal zo lees niet hebben gezeten, dus wat voor uitkering?
Ik heb géén idee wat voor een uitkering het was, maar ik weet de bedragen nog precies omdat ik het zo zuur vond dat ik naast de basisbeurs dus al mijn geld zelf bij elkaar verdiende én op mezelf woonde en toch minder inkomen had dan hij. En hij dus bij zijn ouders inwonend 1200 gulden kreeg terwijl hij werkloos was.
Of vriendje schepte op Pixie?
quote:pixiemorgan schreef op 07 oktober 2012 @ 19:17:

Ik heb géén idee wat voor een uitkering het was, maar ik weet de bedragen nog precies omdat ik het zo zuur vond dat ik naast de basisbeurs dus al mijn geld zelf bij elkaar verdiende én op mezelf woonde en toch minder inkomen had dan hij. En hij dus bij zijn ouders inwonend 1200 gulden kreeg terwijl hij werkloos was.

Dan heb jij je flink wat wijs laten maken door dat vriendje.

30 jaar geleden kreeg ik als inwonend kind van de soos f315,- tegenwoordig is dat ¤230,98 incl vakantie geld

Zo zie je maar .
ik snap het probleem nooit zo met dat envelopje op bruiloften hoor. Het is gewoon een feit dat mensen je iets geven als je gaat trouwen. Ik zou het heel raar vinden als ik zonder cadeau/geld naar een bruiloft ga.

En dan is het toch wel zo makkelijk om te weten of het bruidspaar gewoon geld wil of niet?

Wij hebben dan ook gewoon een envelopje op de uitnodiging gezet. Wij hebben veel vrienden die vanuit het ouderlijk huis trouwen en zij kregen dan ook vaak dingen voor de uitzet. Man en ik hadden alles al en wilden daarom dus gewoon geld. Die bloemen kregen we sowieso wel want ceremoniemeesters hadden geregeld dat iedereen 1 roos meenam. Dus we hadden bossen met rozen in huis staan. Blij dat niemand anders meer met bloemen aan kwam zetten. Had daar echt geen plaats meer voor gehad.
quote:gaby030 schreef op 06 oktober 2012 @ 21:08:

@Snoez, nee natuurlijk geef ik geen kado's om iets terug te krijgen! (nou ja, misschien ook wel eigenlijk. Niet het kado op zich, maar dat beetje aandacht dat ik in de ander steek vind ik wel leuk om terug te krijgen) Maar ik kies altijd iets moois voor iemand uit. Dan ga ik op pad, speciaal voor diegene. En dan vind ik het leuk als een ander ook voor mij iets leuks uitkiest, of iets maakt of wat dan ook. (het hoeft geen geld te kosten) Dat iemand even wat aandacht aan je verjaardag schenkt!

En als je dan dus geen groot feest geeft, krijg je geen kadootje? Wat is er gebeurd met even gezellig langskomen op iemands verjaardag? Ik hoef absoluut geen dure kado's, ik ben het meest blij met een kleinigheidje dat iemand heeft uitgezocht of gemaakt voor je. Maar dat kan dus alleen als je een groot feest geeft? Ik hou niet van grote feesten. Dus dan zit er dus nooit een aardigheidje voor mij in? Want dan had ik maar een feest moeten geven....

Dat vind ik dan weer raar.

Maar wat bedoel je dan met een groot feest? Geeft iedereen die jij kent een groot feest voor de verjaardag? Ik prik gewoon een datum en dan komt de familie langs (meestal 's avonds) en krijgen ze koffie en gebak en later chips en hapjes en wijn/bier/fris en dan na een paar uurtjes stappen ze weer op. Gezellig hoor, maar om nu te zeggen 'groot feest', nee dat niet.

Maar jij viert het helemaal niet dus begrijp ik? Dan snap ik ook wel dat er niemand langs komt, want je viert het toch niet? Als dan toch iedereen langs komt, tja, dan had je het toch net zo goed wel kunnen vieren? Of komt er wel een goede vriendin op je verjaardag even langs voor een kop koffie? Dan snap ik niet dat zij geen kado voor je meeneemt..
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 oktober 2012 @ 13:37:

7.Gierigheid is weerstand om te spenderen, niet willen delen, egoïsme.Ik vraag mijzelf af wat ik dan ben... Niet gierig, want ik deel graag, ben niet egoïstisch, op de centen etc., maar wel zuinig, en met weerstand om te spenderen. En met weerstand tot het aannemen van kado's/geld...
bij ons is het ook wel makkelijk wat verjaardagen betreft. Kinderverjaardagen: 5 euro en dat geld geven we aan de ouders. De ouders hebben van tevoren zelf al cadeautjes gekocht voor dat geld. Makkelijk voor degene die op visite komen (want ik zou echt niet altijd weten wat een jongen van 10 jaar leuk vindt, en zeker niet voor dat bedrag, en ik kom ook niet zo gek vaak in de stad). Ouders leggen vaak ook het geld bij elkaar om een iets duurder cadeau te kunnen geven. Ik heb nooit gezien of gehoord dat de kinderen dit 'systeem' niet leuk vinden ofzo, ze krijgen zo cadeautjes genoeg en over het algemeen ook echt dingen die ze leuk vinden en dus niet allemaal 'prulletjes' van 5 euro van elke oom/tante.

Aan volwassenen geven we 7,50 euro. En we geven ook eigenlijk altijd gewoon geld. Misschien saai ofzo, maar het is wel duidelijk, geen gezeur over dure of minder dure cadeaus, en ik vind het ook wel leuk om voor dat geld zelf een keer iets leuks te kopen. Dus nooit gezeur hier. Dit gaat trouwens over mn schoonfamilie.

Moet wel zeggen dat ik de laatste keer mijn verjaardag voor het eerst samen vierde met dochter. Dat stond ook zo op de uitnodiging, 't was de eerste verjaardag van dochter. Er zitten slechts enkele weken tussen dus ik vond het wel handig dit samen te vieren op de verjaardag van dochter (ik was paar weken eerder jarig geweest). Maar goed, de aandacht ging toch vooral uit naar dochter natuurlijk en iedereen gaf mij ook het geld voor haar, maar zowel schoonouders als een schoonzus waren denk ik vergeten dat het feestje ook voor mijn verjaardag was, want zij gaven niks voor mij, alleen voor dochter (aan het bedrag kon ik uiteraard zien dat het voor 1 persoon bedoeld was). Ze doen dat altijd wel, dus ik weet zeker dat ze er gewoon niet bij stil gestaan hebben. Ik ga daar uiteraard ook echt niks van zeggen, heb het wel tegen man gezegd, maar die heeft er ook niks mee gedaan. Als het andersom was en man had tegen mij gezegd dat mn ouders waarschijnlijk vergeten waren iets te geven, dan had ik dat wel subtiel aan mn moeder durven vragen, van goh: volgens mij heb je niks meer aan man gegeven? Tegen je ouders kan je zoiets wel zeggen en waarschijnlijk zouden zij er ook van balen dat ze dat vergeten waren en dus blij zijn dat ze dat recht kunnen zetten. Maar goed, verder absoluut geen probleem hoor, schoonouders doen super veel voor ons dus neem ze dit geen moment kwalijk.
@ronnie

Nee hoor. Heb net zitten googlen. En de normbedragen die ik vond reppen toch inderdaad echt van dergelijke bedragen. En daarnaast: hij zou er toch juist in zijn gierigheid baat bij hebben gehad het bedrag naar beneden te kletsen?
Maar vinden jullie het op deze leeftijd nog nodig om iets te krijgen? Want ik had als kind altijd wel een wens voor een speelgoedje en dan kon ik dat vragen voor mijn verjaardag of kopen van het geld dat ik kreeg voor mijn verjaardag. Maar op volwassen leeftijd - ervan uitgaande dat iedereen gemiddeld op evenveel verjaardagen is uitgenodigd als dat hij/zij gasten krijgt op de eigen verjaardag - lijkt het meer iets formeels te zijn geworden. Het lijkt meer op het uitwisselen van vijfjes/tientjes...
Ja dat is het ook, je geeft een tientje en een paar maanden later geef je het weer terug. Zou het dus ook heel logisch vinden om het af te schaffen. Aan de andere kant: als ik verjaardagsgeld krijg geef ik dat toch makkelijker uit aan iets leuks. Normaal koop ik niet zo heel snel iets voor mezelf, zeker nu dochter er is ben ik wel wat zuiniger geworden. Maar moet ook zeggen dat verjaardagsgeld vaak in m'n portemonnee belandt en dan toch weer uitgegeven wordt aan boodschappen..
Wij hebben de cadeautjes voor volwassenen afgeschaft, alleen de neefjes en nichtjes krijgen nog iets als ze jarig zijn. Het was elke keer weer moeilijk om te bedenken wat je iemand zou geven/wat je wilde krijgen, en als we geld gaven kreeg je het inderdaad een paar maanden weer terug. We gaan nu wel gewoon bij de jarige op vezoek, maar dan zonder cadeau. En dat bevalt prima.
Op het werk kocht ik met een groepje collega's overigens wel kado's voor de jarige. Dat betaalde je dan een paar maanden uiteraard weer terug aan een andere collega maar toch was dat wel heel leuk om op je werk verwend te worden met een Kado en bloemen.
quote:Trotter schreef op 07 oktober 2012 @ 20:51:

Wij hebben de cadeautjes voor volwassenen afgeschaft, alleen de neefjes en nichtjes krijgen nog iets als ze jarig zijn. Het was elke keer weer moeilijk om te bedenken wat je iemand zou geven/wat je wilde krijgen, en als we geld gaven kreeg je het inderdaad een paar maanden weer terug. We gaan nu wel gewoon bij de jarige op vezoek, maar dan zonder cadeau. En dat bevalt prima.Ja, zo doen wij het ook. Wel nemen we een flesje wijn mee.
quote:Trotter schreef op 07 oktober 2012 @ 20:51:

Wij hebben de cadeautjes voor volwassenen afgeschaft, alleen de neefjes en nichtjes krijgen nog iets als ze jarig zijn. Het was elke keer weer moeilijk om te bedenken wat je iemand zou geven/wat je wilde krijgen, en als we geld gaven kreeg je het inderdaad een paar maanden weer terug. We gaan nu wel gewoon bij de jarige op vezoek, maar dan zonder cadeau. En dat bevalt prima.Denk dat ik dit ook maar 's ga invoeren in de familie. Dan begin ik bij mijzelf.
Ik heb ook een vriendin die kleertjes die ze voor haar kinderen gekregen heeft op MP weer verkoopt.

Natuurlijk mag een ieder zelf weten wat ze met spulletjes doen die ze gekregen hebben, maar ik krijg hier toch wel een nare smaak van in mijn mond. Ze heeft genoeg mensen in haar omgeving die zij op haar beurt weer blij zou kunnen maken met die kleertjes, maar in plaats daarvan slaat ze er nog meer voordeel uit voor zichzelf. Ik vind dat een beetje jammer en een echte vriendin is het dan ook niet meer.

Ik geloof nogal in pay it forward.
quote:bodhisattva schreef op 08 oktober 2012 @ 11:38:

Ik heb ook een vriendin die kleertjes die ze voor haar kinderen gekregen heeft op MP weer verkoopt.

Natuurlijk mag een ieder zelf weten wat ze met spulletjes doen die ze gekregen hebben, maar ik krijg hier toch wel een nare smaak van in mijn mond. Ze heeft genoeg mensen in haar omgeving die zij op haar beurt weer blij zou kunnen maken met die kleertjes, maar in plaats daarvan slaat ze er nog meer voordeel uit voor zichzelf. Ik vind dat een beetje jammer en een echte vriendin is het dan ook niet meer.

Ik geloof nogal in pay it forward.

Ik vind dat echt een ongeschreven regel, zoiets doe je niet vind ik. (heb hier in het eerste topic over gepost, ging over een jurk van een nicht die iemand zogenaamd wilde hebben maar ook heeft doorverkocht, terwijl nicht had aangegeven dat ze hem dan wel terug wilde om elders in haar netwerk te slijten als degene die hem wilde hebben toch niet paste etc..).

Tenzij je dit gewoon overlegt met de gever en die vindt het ok.

Ik vind het zo hypocriet, "ohhh wat fijn dat kan ik goed gebruiken" (huisraad, babykleertjes etc..) en het dan sneaky doorverkopen op MP en pochen met de winst die je hebt gemaakt.

Ik kots van zulke mensen bah!!!!

Zijn dan ook vaak zulke mensen die dan keihard en met een stalen gezicht beweren dat "eens gegeven blijft gegeven" en "er staat nergens geschreven dat het niet mag"

In de gradatie van gierigheid vind ik dit gevoelsmatiger nóg erger dan mensen die met een rondje geven steeds net even naar de plee gaan al heb ik daar ook een bloedhekel aan.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:sprokkelientje schreef op 08 oktober 2012 @ 11:44:

[...]

Ik vind dat echt een ongeschreven regel, zoiets doe je niet vind ik. (heb hier in het eerste topic over gepost, ging over een jurk van een nicht die iemand zogenaamd wilde hebben maar ook heeft doorverkocht, terwijl nicht had aangegeven dat ze hem dan wel terug wilde om elders in haar netwerk te slijten als degene die hem wilde hebben toch niet paste etc..).

Tenzij je dit gewoon overlegt met de gever en die vindt het ok.

Ik vind het zo hypocriet, "ohhh wat fijn dat kan ik goed gebruiken" (huisraad, babykleertjes etc..) en het dan sneaky doorverkopen op MP en pochen met de winst die je hebt gemaakt.

Ik kots van zulke mensen bah!!!!

Zijn dan ook vaak zulke mensen die dan keihard en met een stalen gezicht beweren dat "eens gegeven blijft gegeven" en "er staat nergens geschreven dat het niet mag"

In de gradatie van gierigheid vind ik dit gevoelsmatiger nóg erger dan mensen die met een rondje geven steeds net even naar de plee gaan al heb ik daar ook een bloedhekel aan.

Ik ben het met je eens.

On the other hand, she doesn't know the joy of giving.
Wat vinden jullie van het doorverkopen van andere gekregen spullen? Bijvoorbeeld uit je kerstpakket of wat je kado gekregen hebt?
@Bertje, met spullen uit een kerstpakket zou ik minder moeite hebben omdat de gever (in dit geval je werkgever) minder persoonlijk is dat een vriend of vriendin.

Maar zelf hou ik er niet van..zou dan eerder spullen weggeven of ruilen (al eerder gedaan).

Een gekregen cadeau waar moeite voor is gedaan door de gever...nee dat zou niet in mij opkomen. Gegeven cadeaus bewaar ik altijd, hoe onzinnig, onbruikbaar of niet mijn smaak ze ook zijn. Gelukkig is dat in mijn leven maar een paar keer voorgekomen.

Ik had een oude tante die tijdens mijn puberteit met de meest kinderachtige en rare dingen aan kwam zetten op mijn verjaardag (bv. een barbiepop toen ik al een jaar of 14 was) maar ze had echt geen idee (ze was al achter in de 70) en ze bedoelde het altijd goed en lief, ging expres naar de stad voor een cadeau terwijl ze daar normaal nooit kwam etc..

Denk dat het een beetje zo is ontstaan dat dit voor mij not-done is.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Misschien niet zo origineel, maar...

Jaren geleden, toen ik een bijbaantje in een restaurant had moest ik al mijn fooi bij de baas inleveren, die hij in zijn eigen zak stopte (hij was allesbehalve arm). Eerst dacht ik, dat hij dat geld wel zou verdelen, maar niet dus. Op een gegeven moment heb ik dus nog maar de helft van mijn fooi ingeleverd en daar is hij nooit achter gekomen. Het was nooit veel fooi of zo, maar toch...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven