
Tim ribberink: wat verdrietig
maandag 5 november 2012 om 12:06
dinsdag 6 november 2012 om 21:16
Ik zit ook al jarenlang 5 dagen in de week met 30 pubers in een lokaal
Daarnaast wisselt de samenstelling van klassen bijna ieder jaar, zeker in de bovenbouw. Leerlingen hebben behoorlijke invloed bij wie ze in de klas willen komen, ook al hebben wij uiteraard het laatste woord.
@liubi, ik heb het boek besteld. Kende het niet, slecht eigenlijk.
Daarnaast wisselt de samenstelling van klassen bijna ieder jaar, zeker in de bovenbouw. Leerlingen hebben behoorlijke invloed bij wie ze in de klas willen komen, ook al hebben wij uiteraard het laatste woord.
@liubi, ik heb het boek besteld. Kende het niet, slecht eigenlijk.
dinsdag 6 november 2012 om 21:24
quote:exces schreef op 06 november 2012 @ 20:01:
[...]
Laat ik een voorbeeld noemen. C is een kind dat altijd opschept. Krijgt een vriendje een nintendo, zou een kind als mijn dochter roepen; oh, wat leuk, kunnen we ... samen doen. C niet, C zegt dan; ooh, die heb ik alláng. Beetje snoeverig, beetje erg verwend. C wordt gepest. Toen ze de klasgenoten vroegen naar het waarom, was het antwoord; moeilijk uit te leggen, maar hij heeft altijd alles al, weet het altijd beter en is altijd hoger, sneller enzovoorts. Altijd zogenaamd net iets beter dan de ander. Na een poosje waren de kinderen het spuugzat en lieten ze C links liggen.
C is 14.
Dan E. E is een kind dat altijd gelijk wil hebben. En haar zin wil doordrijven. Willen 10 kinderen verstoppertje spelen en E tikkertje, dan brult, gilt en krijst ze net zolang tot er tikkertje gespeeld wordt. Er moet gedaan worden wat zij wil. Dat ging een hele poos goed, met name omdat E op een manege woont. Maar na verloop van tijd waren de kinderen het spuugzat. E klikt ook. Zegt tegen de leraar; ** heeft *** gedaan. Dan mag ** op het matje komen. E staat voor de deur van de directeur en als het bewuste kind dan naar buiten komt vraagt ze poeslief; En, wat is er?? Dit kind wordt inmiddels volledig buitengesloten.
E is 13.
L. is ook zo´n voorbeeld. L is uit mijn vorige post. L krabt en bijt, maar als een ander dan terug bijt, dan gaat ze brullend naar mama. Ze maakt spullen van anderen kapot, heeft 0 doorzettingsvermogen. Als kinderen een spelletje spelen en L heeft geen zin meer, dan mept ze het speelbord van tafel, zij speelt niet dus de rest mag ook niet meer spelen. Na verloop van tijd zijn kinderen dat spuugzat. Dat ze vervolgens thuis alleen vertelt wat ánderen fout doen en niet wat ze zelf uitspookt, heeft als gevolg dat haar moeder de anderen aanspreekt en L gewoon haar gang gaat.
L is bijna 12.
Ik ken er nog een aantal hoor. Een dik klasgenootje van mijn dochter wordt niet gepest/buitengesloten. Maar het meisje dat kleeft (altijd heel dichtbij staat), daar nemen ze automatisch afstand van. Ze zeggen haar ook; laat dat, dat is niet prettig. Maar ze zet geen stap opzij. Zij wordt inmiddels ook niet echt meer in de klas opgenomen.
Ik vind dat dit soort voorbeelden inderdaad ook weleens benoemd mogen worden. De beeldvorming rond pesten schiet de laatste jaren volledig door. Natuurlijk moet je als omgeving ingrijpen als er gepest wordt, maar het is zelden nodig om er een drama van te maken alsof de wereld vergaat. Pesten en gepest worden hoort ook een beetje bij opgroeien, weerbaar worden, grenzen leren kennen en stellen. Dat kun je niet allemaal uitbannen en dat moet je ook niet allemaal volledig uit willen bannen.
Bovendien denk ik dat veel ouders die moord en brand schreeuwen over pesten zelf boter op hun hoofd hebben. Hoe kan je je kind leren dat pesten niet oké is, als je zelf wel zit te grinniken om GeenStijl en afzeik-tv, lacht om discriminerende grappen over homo's, gehandicapten, moslims, vrouwen, lelijke mensen, etc. Als je afgeeft op mensen die het minder hebben getroffen en die bijvoorbeeld 'uitvreters' noemt als ze afhankelijk zijn van sociale voorzieningen. Als je doet of Zwarte Piet normaal is, zelfs waardevol cultuurgoed. Als je met een grote boog om zwervers heenloopt. Als je gauw de deur dicht doet, als die rare snijboon van nummer 12 weer een praatje wil maken. Als je je kind wijsmaakt dat er achter elke boom een pedofiel kan zitten en dat elke vreemde per definitie een gevaar is.
Als je zelf als ouder in het dagelijks leven weinig respect toont voor wie anders is, hoe kan je kind dan leren dat alle mensen gelijk zijn en met respect benaderd moeten worden? Opvoeden doe je niet alleen met vrome woorden. Opvoeden doe je vooral door het voorbeeld dat je zelf voortdurend geeft.
[...]
Laat ik een voorbeeld noemen. C is een kind dat altijd opschept. Krijgt een vriendje een nintendo, zou een kind als mijn dochter roepen; oh, wat leuk, kunnen we ... samen doen. C niet, C zegt dan; ooh, die heb ik alláng. Beetje snoeverig, beetje erg verwend. C wordt gepest. Toen ze de klasgenoten vroegen naar het waarom, was het antwoord; moeilijk uit te leggen, maar hij heeft altijd alles al, weet het altijd beter en is altijd hoger, sneller enzovoorts. Altijd zogenaamd net iets beter dan de ander. Na een poosje waren de kinderen het spuugzat en lieten ze C links liggen.
C is 14.
Dan E. E is een kind dat altijd gelijk wil hebben. En haar zin wil doordrijven. Willen 10 kinderen verstoppertje spelen en E tikkertje, dan brult, gilt en krijst ze net zolang tot er tikkertje gespeeld wordt. Er moet gedaan worden wat zij wil. Dat ging een hele poos goed, met name omdat E op een manege woont. Maar na verloop van tijd waren de kinderen het spuugzat. E klikt ook. Zegt tegen de leraar; ** heeft *** gedaan. Dan mag ** op het matje komen. E staat voor de deur van de directeur en als het bewuste kind dan naar buiten komt vraagt ze poeslief; En, wat is er?? Dit kind wordt inmiddels volledig buitengesloten.
E is 13.
L. is ook zo´n voorbeeld. L is uit mijn vorige post. L krabt en bijt, maar als een ander dan terug bijt, dan gaat ze brullend naar mama. Ze maakt spullen van anderen kapot, heeft 0 doorzettingsvermogen. Als kinderen een spelletje spelen en L heeft geen zin meer, dan mept ze het speelbord van tafel, zij speelt niet dus de rest mag ook niet meer spelen. Na verloop van tijd zijn kinderen dat spuugzat. Dat ze vervolgens thuis alleen vertelt wat ánderen fout doen en niet wat ze zelf uitspookt, heeft als gevolg dat haar moeder de anderen aanspreekt en L gewoon haar gang gaat.
L is bijna 12.
Ik ken er nog een aantal hoor. Een dik klasgenootje van mijn dochter wordt niet gepest/buitengesloten. Maar het meisje dat kleeft (altijd heel dichtbij staat), daar nemen ze automatisch afstand van. Ze zeggen haar ook; laat dat, dat is niet prettig. Maar ze zet geen stap opzij. Zij wordt inmiddels ook niet echt meer in de klas opgenomen.
Ik vind dat dit soort voorbeelden inderdaad ook weleens benoemd mogen worden. De beeldvorming rond pesten schiet de laatste jaren volledig door. Natuurlijk moet je als omgeving ingrijpen als er gepest wordt, maar het is zelden nodig om er een drama van te maken alsof de wereld vergaat. Pesten en gepest worden hoort ook een beetje bij opgroeien, weerbaar worden, grenzen leren kennen en stellen. Dat kun je niet allemaal uitbannen en dat moet je ook niet allemaal volledig uit willen bannen.
Bovendien denk ik dat veel ouders die moord en brand schreeuwen over pesten zelf boter op hun hoofd hebben. Hoe kan je je kind leren dat pesten niet oké is, als je zelf wel zit te grinniken om GeenStijl en afzeik-tv, lacht om discriminerende grappen over homo's, gehandicapten, moslims, vrouwen, lelijke mensen, etc. Als je afgeeft op mensen die het minder hebben getroffen en die bijvoorbeeld 'uitvreters' noemt als ze afhankelijk zijn van sociale voorzieningen. Als je doet of Zwarte Piet normaal is, zelfs waardevol cultuurgoed. Als je met een grote boog om zwervers heenloopt. Als je gauw de deur dicht doet, als die rare snijboon van nummer 12 weer een praatje wil maken. Als je je kind wijsmaakt dat er achter elke boom een pedofiel kan zitten en dat elke vreemde per definitie een gevaar is.
Als je zelf als ouder in het dagelijks leven weinig respect toont voor wie anders is, hoe kan je kind dan leren dat alle mensen gelijk zijn en met respect benaderd moeten worden? Opvoeden doe je niet alleen met vrome woorden. Opvoeden doe je vooral door het voorbeeld dat je zelf voortdurend geeft.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
dinsdag 6 november 2012 om 21:27
Naar mijn idee heeft de jeugd tegenwoordig teveel invloed, tuya ik vind het te zot voor woorden dat leerlingen behoorlijke invloed hebben bij wie ze in de klas willen zitten, dat was vroeger totaal niet het geval. Niet dat alles vroeger perfect was, het schoolsysteem van tegenwoordig vind ik beter maar de discipline is weg. Kinderen worden teveel opgevoed naar mijn mening met het gevoel dat ze het middelpunt van de belangstelling zijn, als ik vaak in de supermarkt loopt dan hoor ik vaak ouders vragen aan hun kinderen wat ze 's avonds willen eten???? Daar schort het dus al aan, ze eten maar wat de pot schaft lijkt me.
Nogmaals in mijn ogen zijn de ouders verantwoordelijk voor het opvoeden van hun kids en hun normen en waarden bijbrengen. Oudere mensen met u aanspreken, opstaan in OV voor oudere mensen etc, om zomaar iets te noemen, tegenwoordig heeft de jeugd lak aan alles.
Nogmaals in mijn ogen zijn de ouders verantwoordelijk voor het opvoeden van hun kids en hun normen en waarden bijbrengen. Oudere mensen met u aanspreken, opstaan in OV voor oudere mensen etc, om zomaar iets te noemen, tegenwoordig heeft de jeugd lak aan alles.
dinsdag 6 november 2012 om 21:29
quote:strike schreef op 06 november 2012 @ 21:00:
[...]
Dat mensen hier knettergek van worden is regelrechte onzin. Mensen zijn sociale wezens en naarmate ze langer met elkaar op intensieve wijze omgaan 'slijten' ze sociaal gezien op elkaar in.
Of niet, zoals bij mij in de klas het geval was. De groep is ook meteen uit elkaar gerold, later. Geen warme banden voor de rest van het leven hoor. En mijn verhaal is allesbehalve uniek.
Dat kinderen elkaar gaan pesten is dus geen normaal gedrag, maar eerder het gevolg van een aantal mensen die zich bijvoorbeeld niet willen en kunnen aanpassen, wat niet zelden te wijten is aan hun persoonlijke achtergrond. Kan veroorzaakt worden door 1 of 2 personen.
Er zijn wel erg véél mensen die zich niet willen of kunnen aanpassen, als ik het hier zo lees. Dus misschien zit het probleem toch eerder in de groepsdynamiek dan in de enkelingen. Nogmaals: bij zus zaten ook wonderlijke vogels in de klas en de klas vond het prima. In mijn geval werd alles wat maar een beetje als raar werd gezien een reden tot spot.
Dat dit op latere leeftijd ook niet meer voorkomt is ook zeer relatief en afhankelijk van de sector. Mensen in meer klassieke beroepen switchen zelden van werkplek en zijn dus ook zeer lang tot elkaar veroordeeld (agenten, docenten, fabrieksmedewerkers, bouwvakkers.)
Die mensen hebben in ieder geval hun beroep met elkaar gemeen en moeten het om professionele redenen leuk proberen te houden met elkaar. Als kind word je in een situatie geworpen zonder dat je iets te kiezen hebt. Waarom zouden kinderen zich verantwoordelijk voelen het met elkaar een beetje leuk te maken?
Mijn punt is: natuurlijk kan het goed gaan, zes jaar lang met elkaar in de klas. Maar heel vaak gaat het helemaal niet goed en eigenlijk leren de meeste mensen op de lagere school vooral hoe buitensluitingsprocessen werken, hoe je ervoor zorgt "populair" te zijn of ten minste niet mikpunt van spot. Hoe je je aanpast aan de ongeschreven groepsnorm. Is dat nu echt wat we "socialisatie" willen noemen? Het is in ieder geval heel iets anders dan leren om met elkaar een veilige groep te vormen waarin er heel veel ruimte is om "raar" te zijn of af te wijken.
En dat is, als je even logisch nadenkt, dus helemaal niet zo gek. We zouden er als samenleving volgens mij goed aan doen te beseffen dat we heel veel van kinderen vragen als we ze tot elkaar veroordelen.
Jij denkt dat het "van nature" allemaal een gezellige boel wordt, vrienden voor het leven... Nou, ga nog eens een weekje achterin een klas zitten zou ik zeggen.
[...]
Dat mensen hier knettergek van worden is regelrechte onzin. Mensen zijn sociale wezens en naarmate ze langer met elkaar op intensieve wijze omgaan 'slijten' ze sociaal gezien op elkaar in.
Of niet, zoals bij mij in de klas het geval was. De groep is ook meteen uit elkaar gerold, later. Geen warme banden voor de rest van het leven hoor. En mijn verhaal is allesbehalve uniek.
Dat kinderen elkaar gaan pesten is dus geen normaal gedrag, maar eerder het gevolg van een aantal mensen die zich bijvoorbeeld niet willen en kunnen aanpassen, wat niet zelden te wijten is aan hun persoonlijke achtergrond. Kan veroorzaakt worden door 1 of 2 personen.
Er zijn wel erg véél mensen die zich niet willen of kunnen aanpassen, als ik het hier zo lees. Dus misschien zit het probleem toch eerder in de groepsdynamiek dan in de enkelingen. Nogmaals: bij zus zaten ook wonderlijke vogels in de klas en de klas vond het prima. In mijn geval werd alles wat maar een beetje als raar werd gezien een reden tot spot.
Dat dit op latere leeftijd ook niet meer voorkomt is ook zeer relatief en afhankelijk van de sector. Mensen in meer klassieke beroepen switchen zelden van werkplek en zijn dus ook zeer lang tot elkaar veroordeeld (agenten, docenten, fabrieksmedewerkers, bouwvakkers.)
Die mensen hebben in ieder geval hun beroep met elkaar gemeen en moeten het om professionele redenen leuk proberen te houden met elkaar. Als kind word je in een situatie geworpen zonder dat je iets te kiezen hebt. Waarom zouden kinderen zich verantwoordelijk voelen het met elkaar een beetje leuk te maken?
Mijn punt is: natuurlijk kan het goed gaan, zes jaar lang met elkaar in de klas. Maar heel vaak gaat het helemaal niet goed en eigenlijk leren de meeste mensen op de lagere school vooral hoe buitensluitingsprocessen werken, hoe je ervoor zorgt "populair" te zijn of ten minste niet mikpunt van spot. Hoe je je aanpast aan de ongeschreven groepsnorm. Is dat nu echt wat we "socialisatie" willen noemen? Het is in ieder geval heel iets anders dan leren om met elkaar een veilige groep te vormen waarin er heel veel ruimte is om "raar" te zijn of af te wijken.
En dat is, als je even logisch nadenkt, dus helemaal niet zo gek. We zouden er als samenleving volgens mij goed aan doen te beseffen dat we heel veel van kinderen vragen als we ze tot elkaar veroordelen.
Jij denkt dat het "van nature" allemaal een gezellige boel wordt, vrienden voor het leven... Nou, ga nog eens een weekje achterin een klas zitten zou ik zeggen.
dinsdag 6 november 2012 om 21:31
quote:Tuya schreef op 06 november 2012 @ 21:16:
Ik zit ook al jarenlang 5 dagen in de week met 30 pubers in een lokaal
Daarnaast wisselt de samenstelling van klassen bijna ieder jaar, zeker in de bovenbouw. Leerlingen hebben behoorlijke invloed bij wie ze in de klas willen komen, ook al hebben wij uiteraard het laatste woord.
@liubi, ik heb het boek besteld. Kende het niet, slecht eigenlijk.Dat is misschien op jouw school zo, maar lang niet overal. Als er maar 2 VWO klassen zijn (1 alpha en 1 beta) is er simpelweg geen keuze over klas. Hoogstens gaat er 1 of 2 per jaar weg of komt erbij om wat voor reden dan ook. Ik heb gewoon voor 75% met de zelfde kinders gezeten 6 jaar lang.
Ik zit ook al jarenlang 5 dagen in de week met 30 pubers in een lokaal
Daarnaast wisselt de samenstelling van klassen bijna ieder jaar, zeker in de bovenbouw. Leerlingen hebben behoorlijke invloed bij wie ze in de klas willen komen, ook al hebben wij uiteraard het laatste woord.
@liubi, ik heb het boek besteld. Kende het niet, slecht eigenlijk.Dat is misschien op jouw school zo, maar lang niet overal. Als er maar 2 VWO klassen zijn (1 alpha en 1 beta) is er simpelweg geen keuze over klas. Hoogstens gaat er 1 of 2 per jaar weg of komt erbij om wat voor reden dan ook. Ik heb gewoon voor 75% met de zelfde kinders gezeten 6 jaar lang.
dinsdag 6 november 2012 om 21:32
quote:Tuya schreef op 06 november 2012 @ 21:16:
Ik zit ook al jarenlang 5 dagen in de week met 30 pubers in een lokaal
Daarnaast wisselt de samenstelling van klassen bijna ieder jaar, zeker in de bovenbouw. Leerlingen hebben behoorlijke invloed bij wie ze in de klas willen komen, ook al hebben wij uiteraard het laatste woord.
@liubi, ik heb het boek besteld. Kende het niet, slecht eigenlijk.
Sorry ik was misschien niet duidelijk, ik had het over de lagere school. Daar was het treiteren van TIm begonnen.
Dat ze in de bovenbouw niet meer zo strak ingedeeld zitten en zelf kunnen bepalen met wie ze door een deur moeten, lijkt me overigens een belangrijke reden dat het echt zware pesten dan ook meestal wel over is.
Ik zit ook al jarenlang 5 dagen in de week met 30 pubers in een lokaal
Daarnaast wisselt de samenstelling van klassen bijna ieder jaar, zeker in de bovenbouw. Leerlingen hebben behoorlijke invloed bij wie ze in de klas willen komen, ook al hebben wij uiteraard het laatste woord.
@liubi, ik heb het boek besteld. Kende het niet, slecht eigenlijk.
Sorry ik was misschien niet duidelijk, ik had het over de lagere school. Daar was het treiteren van TIm begonnen.
Dat ze in de bovenbouw niet meer zo strak ingedeeld zitten en zelf kunnen bepalen met wie ze door een deur moeten, lijkt me overigens een belangrijke reden dat het echt zware pesten dan ook meestal wel over is.
dinsdag 6 november 2012 om 21:42
Ben altijd verbaasd dat na zulk schokkend nieuws een paar BNNérs van zich laten horen, in dit geval Javier Guzman die ook jarenlang gepest is en ook een eind aan zijn leven wou maken. Ik trek het niet in twijfel maar ik heb wel zoiets van waarom komt hij er nu mee buiten en niet daarvoor. Ik zet daar dan wel mijn vraagtekens bij.
dinsdag 6 november 2012 om 21:47
Snap het niet, pesten is toch al jarenlang een hot item, mede door programma van ben even zijn naam kwijt, Peter??? Nu is er een zeer treurig en verdrietig verhaal in de media en nu moet een BNN opeens ook naar buiten komen met het feit dat hij gepest is, jarenlang nooit wat over gehoord en nu opeens wel daar zet ik mijn vraagtekens bij.

dinsdag 6 november 2012 om 21:49
quote:posi27 schreef op 06 november 2012 @ 21:42:
Ben altijd verbaasd dat na zulk schokkend nieuws een paar BNNérs van zich laten horen, in dit geval Javier Guzman die ook jarenlang gepest is en ook een eind aan zijn leven wou maken. Ik trek het niet in twijfel maar ik heb wel zoiets van waarom komt hij er nu mee buiten en niet daarvoor. Ik zet daar dan wel mijn vraagtekens bij.Waarom? Had hij het in de Story moeten laten zetten dan?
Ben altijd verbaasd dat na zulk schokkend nieuws een paar BNNérs van zich laten horen, in dit geval Javier Guzman die ook jarenlang gepest is en ook een eind aan zijn leven wou maken. Ik trek het niet in twijfel maar ik heb wel zoiets van waarom komt hij er nu mee buiten en niet daarvoor. Ik zet daar dan wel mijn vraagtekens bij.Waarom? Had hij het in de Story moeten laten zetten dan?
dinsdag 6 november 2012 om 21:58
Nee maar pesten is toch al jarenlang een hot item, hij had het toch ook eerder kunnen aankaarten? Maar om nu bijstand te bieden door aan te geven dat hij ook ooit gepest is vind ik beetje makkelijk, had dat eerder aangekaart dan was het geloofwaardig overgekomen, het gaat nu om Tim Ribberink , niet om Javier Guzman!
dinsdag 6 november 2012 om 22:31
quote:posi27 schreef op 06 november 2012 @ 21:42:
Ben altijd verbaasd dat na zulk schokkend nieuws een paar BNNérs van zich laten horen, in dit geval Javier Guzman die ook jarenlang gepest is en ook een eind aan zijn leven wou maken. Ik trek het niet in twijfel maar ik heb wel zoiets van waarom komt hij er nu mee buiten en niet daarvoor. Ik zet daar dan wel mijn vraagtekens bij.
Javier Guzman heeft dit allemaal wel eens eerder in een interview verteld, dus hij komt er niet ‘ineens’ mee naar buiten. Hij benadrukte in dit interview meerdere malen dat hij geen medelijden over de rug van Tim Ribberink wil, maar dat het voor slachtoffers (en iedereen om hen heen) belangrijk is dat het taboe mbt openlijk spreken over pesten (en vooral de gevolgen) wordt doorbroken. Voor mij werd uit zijn verhaal zeker duidelijk dat hij er oprecht niet op uit is om hier op een of andere manier op mee te liften. Ik denk ook niet dat je zomaar in een interview vertelt dat je o.a. regelmatig door 30 man afgerost werd omdat je weer eens met je hoofd op de televisie wil. Heel eerlijk verhaal en goed dat hij ook nog eens wees op hoe heftig de langdurige gevolgen van pesten voor mensen kunnen zijn (in zijn geval depressie, destructief gedrag en verslavingsproblematiek).
En sorry, niet om te zeuren, maar een BNN-er werkt bij BNN....
.
Ben altijd verbaasd dat na zulk schokkend nieuws een paar BNNérs van zich laten horen, in dit geval Javier Guzman die ook jarenlang gepest is en ook een eind aan zijn leven wou maken. Ik trek het niet in twijfel maar ik heb wel zoiets van waarom komt hij er nu mee buiten en niet daarvoor. Ik zet daar dan wel mijn vraagtekens bij.
Javier Guzman heeft dit allemaal wel eens eerder in een interview verteld, dus hij komt er niet ‘ineens’ mee naar buiten. Hij benadrukte in dit interview meerdere malen dat hij geen medelijden over de rug van Tim Ribberink wil, maar dat het voor slachtoffers (en iedereen om hen heen) belangrijk is dat het taboe mbt openlijk spreken over pesten (en vooral de gevolgen) wordt doorbroken. Voor mij werd uit zijn verhaal zeker duidelijk dat hij er oprecht niet op uit is om hier op een of andere manier op mee te liften. Ik denk ook niet dat je zomaar in een interview vertelt dat je o.a. regelmatig door 30 man afgerost werd omdat je weer eens met je hoofd op de televisie wil. Heel eerlijk verhaal en goed dat hij ook nog eens wees op hoe heftig de langdurige gevolgen van pesten voor mensen kunnen zijn (in zijn geval depressie, destructief gedrag en verslavingsproblematiek).
En sorry, niet om te zeuren, maar een BNN-er werkt bij BNN....

dinsdag 6 november 2012 om 22:35
quote:foxytoxy schreef op 06 november 2012 @ 21:29:
[...]
Mijn punt is: natuurlijk kan het goed gaan, zes jaar lang met elkaar in de klas. Maar heel vaak gaat het helemaal niet goed en eigenlijk leren de meeste mensen op de lagere school vooral hoe buitensluitingsprocessen werken, hoe je ervoor zorgt "populair" te zijn of ten minste niet mikpunt van spot. Hoe je je aanpast aan de ongeschreven groepsnorm. Is dat nu echt wat we "socialisatie" willen noemen? Het is in ieder geval heel iets anders dan leren om met elkaar een veilige groep te vormen waarin er heel veel ruimte is om "raar" te zijn of af te wijken.
En dat is, als je even logisch nadenkt, dus helemaal niet zo gek. We zouden er als samenleving volgens mij goed aan doen te beseffen dat we heel veel van kinderen vragen als we ze tot elkaar veroordelen.
Jij denkt dat het "van nature" allemaal een gezellige boel wordt, vrienden voor het leven... Nou, ga nog eens een weekje achterin een klas zitten zou ik zeggen.
Ik heb het idee dat het meestal goed gaat. Er gebeuren zeer veel nare dingen op school, dat zal ik zeker niet ontkennen (en elke pesterij is er een te veel), maar het gros houdt geen trauma's over van hun basisschoolperiode.
Sterker nog: pesten is een onderschat probleem. Maar dat legitimeert niet ineens het idee het hele concept 'school' maar af te schaffen.
Het is een interessante gedachte, maar een alternatief is niet voorhanden. Denk ik.
En buitensluitingsprocessen zijn exact hetzelfde als insluitingsprocessen. Het is hetzelfde proces, waarbij een groep wordt gevormd ten koste van diegene die dan worden buitengesloten. Dat is ook socialisatie. Mensen zijn nu eenmaal groepsdieren.
En het rare is dat 'socialisatie' alles te maken heeft met een norm. Zonder norm, geen sociale constructen. Socialisatie is ook gelijkrichting. Tot op zekere hoogte.
Zeer naar voor sommigen. Maar het is ook des mens en dit systeem geldt in alle samenlevingen, alle lagen van de bevolking en ook op plekken waar 'raar' weer de norm is (zoals misschien vrije scholen).
Je ontkomt er niet aan en ontspringt de dans niet. Ondanks dat ik zelf niet gepest ben ondervond (en ondervind) ik dit meer dan regelmatig.
Ik heb geen pasklare oplossingen. Geen idee hoe je dit menselijke mechanisme kunt bestrijden.
Maar we moeten als mens ook realistisch blijven: thuis ben je als mens in staat je kroost een veilige omgeving te bieden. Maar zodra je kind naar school gaat begint het echte leven en gaan zekere natuurwetten gelden.
En zoals zo vaak heeft de mens een belangrijke tool om de nare effecten van natuurrechten te bestrijden: straffen. Ongewenste elementen bestrijden dus. Pesters keihard aanpakken.
Ik zeg dit ook omdat pesten en uitsluiting op latere leeftijd ook voorkomt. Op werkvloeren, in verzorgingshuizen etc.
Er zijn ook buren die worden gepest door buren. Worden die dan ook gek van elkaar door op dezelfde plek te leven?
Ik geloof niet zo in het 'mobiel' houden van de samenleving om te voorkomen dat mensen uit 'gekte' elkaar de hersenen inslaan. Daar komt veel meer narigheid van.
[...]
Mijn punt is: natuurlijk kan het goed gaan, zes jaar lang met elkaar in de klas. Maar heel vaak gaat het helemaal niet goed en eigenlijk leren de meeste mensen op de lagere school vooral hoe buitensluitingsprocessen werken, hoe je ervoor zorgt "populair" te zijn of ten minste niet mikpunt van spot. Hoe je je aanpast aan de ongeschreven groepsnorm. Is dat nu echt wat we "socialisatie" willen noemen? Het is in ieder geval heel iets anders dan leren om met elkaar een veilige groep te vormen waarin er heel veel ruimte is om "raar" te zijn of af te wijken.
En dat is, als je even logisch nadenkt, dus helemaal niet zo gek. We zouden er als samenleving volgens mij goed aan doen te beseffen dat we heel veel van kinderen vragen als we ze tot elkaar veroordelen.
Jij denkt dat het "van nature" allemaal een gezellige boel wordt, vrienden voor het leven... Nou, ga nog eens een weekje achterin een klas zitten zou ik zeggen.
Ik heb het idee dat het meestal goed gaat. Er gebeuren zeer veel nare dingen op school, dat zal ik zeker niet ontkennen (en elke pesterij is er een te veel), maar het gros houdt geen trauma's over van hun basisschoolperiode.
Sterker nog: pesten is een onderschat probleem. Maar dat legitimeert niet ineens het idee het hele concept 'school' maar af te schaffen.
Het is een interessante gedachte, maar een alternatief is niet voorhanden. Denk ik.
En buitensluitingsprocessen zijn exact hetzelfde als insluitingsprocessen. Het is hetzelfde proces, waarbij een groep wordt gevormd ten koste van diegene die dan worden buitengesloten. Dat is ook socialisatie. Mensen zijn nu eenmaal groepsdieren.
En het rare is dat 'socialisatie' alles te maken heeft met een norm. Zonder norm, geen sociale constructen. Socialisatie is ook gelijkrichting. Tot op zekere hoogte.
Zeer naar voor sommigen. Maar het is ook des mens en dit systeem geldt in alle samenlevingen, alle lagen van de bevolking en ook op plekken waar 'raar' weer de norm is (zoals misschien vrije scholen).
Je ontkomt er niet aan en ontspringt de dans niet. Ondanks dat ik zelf niet gepest ben ondervond (en ondervind) ik dit meer dan regelmatig.
Ik heb geen pasklare oplossingen. Geen idee hoe je dit menselijke mechanisme kunt bestrijden.
Maar we moeten als mens ook realistisch blijven: thuis ben je als mens in staat je kroost een veilige omgeving te bieden. Maar zodra je kind naar school gaat begint het echte leven en gaan zekere natuurwetten gelden.
En zoals zo vaak heeft de mens een belangrijke tool om de nare effecten van natuurrechten te bestrijden: straffen. Ongewenste elementen bestrijden dus. Pesters keihard aanpakken.
Ik zeg dit ook omdat pesten en uitsluiting op latere leeftijd ook voorkomt. Op werkvloeren, in verzorgingshuizen etc.
Er zijn ook buren die worden gepest door buren. Worden die dan ook gek van elkaar door op dezelfde plek te leven?
Ik geloof niet zo in het 'mobiel' houden van de samenleving om te voorkomen dat mensen uit 'gekte' elkaar de hersenen inslaan. Daar komt veel meer narigheid van.
dinsdag 6 november 2012 om 23:55
Omdat dit topic origineel over Tim ging, grijp ik daar nog even op terug en wilde ik graag even laten weten, aan de mensen die dat misschien interessant vinden, dat de avondwake erg mooi was.
Er zijn harde (maar wel ware) woorden gesproken over pesten en prachtige woorden over Tim zelf.
Een sfeer van saamhorigheid, want iedereen was daar voor Tim en dat was fijn.
Daarna naar zijn ouders geweest voor de condoleance en Tim zelf nog even gezien. Erg heftig, ingrijpend, emotioneel, maar ondanks alles toch erg mooi.
Er zijn harde (maar wel ware) woorden gesproken over pesten en prachtige woorden over Tim zelf.
Een sfeer van saamhorigheid, want iedereen was daar voor Tim en dat was fijn.
Daarna naar zijn ouders geweest voor de condoleance en Tim zelf nog even gezien. Erg heftig, ingrijpend, emotioneel, maar ondanks alles toch erg mooi.
woensdag 7 november 2012 om 02:44
Tim zou waarschijnlijk nooit hebben kunnen bedenken dat zijn woorden bij zoveel mensen zoveel zou losmaken.
Fijn dat het een fijne sfeer was Slakkenhuisje. Met deze beetjes steun moeten de ouders en dierbaren van Tim het de rest van hun leven doen. Want hem krijgen ze er nooit meer mee terug. Ik hoop iig dat Tim nu rust gevonden heeft.
Fijn dat het een fijne sfeer was Slakkenhuisje. Met deze beetjes steun moeten de ouders en dierbaren van Tim het de rest van hun leven doen. Want hem krijgen ze er nooit meer mee terug. Ik hoop iig dat Tim nu rust gevonden heeft.

woensdag 7 november 2012 om 06:35
Wat fijn dat je dit even komt laten weten, slakkenhuisje. Ik hoop dat het voor de ouders een steun is dat ze hun verdriet met anderen die van Tim houden hebben kunnen delen. Ik kan me voorstellen dat er ook veel boosheid en ongeloof is over hoe het zo ver heeft kunnen komen.
Dit topic gaat inderdaad over Tim, maar ik vind het heel betekenisvol hoe er nu over pesten gepraat wordt en hoe (voormalig) gepesten en pesters uitleggen hoe zij dit beleefd hebben. Hopelijk lezen er veel mensen mee die nu beter begrijpen wat pesten met mensen doet, en vooral met kinderen. Wat mij betreft valt het onder de noemer zinloos geweld.
Dit topic gaat inderdaad over Tim, maar ik vind het heel betekenisvol hoe er nu over pesten gepraat wordt en hoe (voormalig) gepesten en pesters uitleggen hoe zij dit beleefd hebben. Hopelijk lezen er veel mensen mee die nu beter begrijpen wat pesten met mensen doet, en vooral met kinderen. Wat mij betreft valt het onder de noemer zinloos geweld.
Ga in therapie!

woensdag 7 november 2012 om 07:13
Ik vindt dit topic een rare wending krijgen, sommige vinden het wel logisch dat kinderen gepest worden? Altijd al zo geweest enzo, of dat ze soms kinderen met raar gedrag zien en het dan een beetje uitlokken, belachelijk een kind heeft het recht om een beetje raar te zijn of iets afwijkend van de rest zonder dat ze meteen doelwit worden van pesters.
Ouders moeten weten wat er gebeurt tussen kinderen en als er gepest wordt moet dat gezamenlijk aangepakt worden, dat is echt wel mogelijk als er meer aandacht voor komt en meer handvatten komen om het tegen te gaan.
Ouders moeten weten wat er gebeurt tussen kinderen en als er gepest wordt moet dat gezamenlijk aangepakt worden, dat is echt wel mogelijk als er meer aandacht voor komt en meer handvatten komen om het tegen te gaan.

woensdag 7 november 2012 om 07:17
quote:posi27 schreef op 06 november 2012 @ 21:42:
Ben altijd verbaasd dat na zulk schokkend nieuws een paar BNNérs van zich laten horen, in dit geval Javier Guzman die ook jarenlang gepest is en ook een eind aan zijn leven wou maken. Ik trek het niet in twijfel maar ik heb wel zoiets van waarom komt hij er nu mee buiten en niet daarvoor. Ik zet daar dan wel mijn vraagtekens bij.
Dit is niet de eerste keer dat hij over zijn pestverleden vertelt. Vorig jaar is hij ook nog met een aantal andere BN-ers die vroeger gepest werden in een speciale aflevering van "Gepest" geweest.
En daarvoor heb ik het ook al eens gehoord, ivm zijn depressies en verslavingsproblematiek.
Ben altijd verbaasd dat na zulk schokkend nieuws een paar BNNérs van zich laten horen, in dit geval Javier Guzman die ook jarenlang gepest is en ook een eind aan zijn leven wou maken. Ik trek het niet in twijfel maar ik heb wel zoiets van waarom komt hij er nu mee buiten en niet daarvoor. Ik zet daar dan wel mijn vraagtekens bij.
Dit is niet de eerste keer dat hij over zijn pestverleden vertelt. Vorig jaar is hij ook nog met een aantal andere BN-ers die vroeger gepest werden in een speciale aflevering van "Gepest" geweest.
En daarvoor heb ik het ook al eens gehoord, ivm zijn depressies en verslavingsproblematiek.

woensdag 7 november 2012 om 07:49
quote:alinea schreef op 07 november 2012 @ 07:13:
Ik vindt dit topic een rare wending krijgen, sommige vinden het wel logisch dat kinderen gepest worden? Altijd al zo geweest enzo, of dat ze soms kinderen met raar gedrag zien en het dan een beetje uitlokken, belachelijk een kind heeft het recht om een beetje raar te zijn of iets afwijkend van de rest zonder dat ze meteen doelwit worden van pesters.
Ouders moeten weten wat er gebeurt tussen kinderen en als er gepest wordt moet dat gezamenlijk aangepakt worden, dat is echt wel mogelijk als er meer aandacht voor komt en meer handvatten komen om het tegen te gaan.
Wat er gebeurd is, is absoluut Kut. Zonder sterretjes. Maar wat mij dan opvalt is dat elk filmpje, elke zender en elk artikel benadrukt dat Tim zo lief en zo aardig was en dat ze echt allemaal géééééén idee hebben waarom Tim gepest werd.
Maar hij werd gepest, bespot en buitengesloten. En ik vraag me af waarom. Want ik zie om me heen genoeg voorbeelden van kinderen die ernstig gepest worden, waar de kinderen echt duidelijk zijn, waar school het oppakt en met de handen in het haar zit, én de ouders vervolgens de schouders ophalen en zeggen; maar hij/zij is zo lief. Ik weet echt niet wat ik mijn kind anders zou moeten leren.
De schuld wordt altijd bij de pesters gelegd. Omdat ouders niet willen horen dat hun kind geen engeltje is. Of misschien juist wél een engeltje is.
Als ik de berichten goed begrijp, was Tim klein en tenger. Als je dan tussen allemaal bonken van klasgenoten in zit, dan ben je een makkelijk doelwit. Maar hoe vaak hoor en lees ik dat de ouders dan zeggen; Een andere school is geen optie, hij/zij moet hier kunnen blijven en de docenten moeten er maar wat aan doen.
Misschien moet je dan als ouders ook gewoon je verantwoordelijkheid nemen, een andere keuze maken.
Ik vindt dit topic een rare wending krijgen, sommige vinden het wel logisch dat kinderen gepest worden? Altijd al zo geweest enzo, of dat ze soms kinderen met raar gedrag zien en het dan een beetje uitlokken, belachelijk een kind heeft het recht om een beetje raar te zijn of iets afwijkend van de rest zonder dat ze meteen doelwit worden van pesters.
Ouders moeten weten wat er gebeurt tussen kinderen en als er gepest wordt moet dat gezamenlijk aangepakt worden, dat is echt wel mogelijk als er meer aandacht voor komt en meer handvatten komen om het tegen te gaan.
Wat er gebeurd is, is absoluut Kut. Zonder sterretjes. Maar wat mij dan opvalt is dat elk filmpje, elke zender en elk artikel benadrukt dat Tim zo lief en zo aardig was en dat ze echt allemaal géééééén idee hebben waarom Tim gepest werd.
Maar hij werd gepest, bespot en buitengesloten. En ik vraag me af waarom. Want ik zie om me heen genoeg voorbeelden van kinderen die ernstig gepest worden, waar de kinderen echt duidelijk zijn, waar school het oppakt en met de handen in het haar zit, én de ouders vervolgens de schouders ophalen en zeggen; maar hij/zij is zo lief. Ik weet echt niet wat ik mijn kind anders zou moeten leren.
De schuld wordt altijd bij de pesters gelegd. Omdat ouders niet willen horen dat hun kind geen engeltje is. Of misschien juist wél een engeltje is.
Als ik de berichten goed begrijp, was Tim klein en tenger. Als je dan tussen allemaal bonken van klasgenoten in zit, dan ben je een makkelijk doelwit. Maar hoe vaak hoor en lees ik dat de ouders dan zeggen; Een andere school is geen optie, hij/zij moet hier kunnen blijven en de docenten moeten er maar wat aan doen.
Misschien moet je dan als ouders ook gewoon je verantwoordelijkheid nemen, een andere keuze maken.