Gezondheid alle pijlers

Afvallen d.m.v. operatie (maagband, GBP of sleeve) deel 4!

09-04-2012 16:49 2237 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dit is deel 4 over maagverkleinende operaties zoals een maagband, Gastric Bypass, Gastric Sleeve of een Duodenal Switch.

Zoek je informatie, ben je nieuwsgierig naar het leven na een operatie, zit je zelf in het traject, twijfel je over wel of niet naar de huisarts gaan voor de eventuele stap. Of ben je inmiddels al een 'oudje' en wil je gezellig mee komen praten?

Kom er bij en laat van je horen

Ook een link om te zien waar je goed geholpen word, een lijst opgesteld door CZ :

http://www.cz.nl/consumen ... jken/beste-zorg-bariatrie

Overzicht (overgenomen uit het 3e deel)

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2013 12:16
Reden: lijst verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
@ Brandah, mijn werd gezegt 10 dagen voor de operatie een pro dieet en leest ook dat veel mensen moesten afvallen dat werd mij niet gezegt dus ben benieuwd. Mijn BMI is 45 dus best wel hoog pfff
Is dat met die steunkousen specifiek voor een operatie voor maagverkleining, maagband enz. Ik heb nl eerder een buikoperatie vehad en kreeg geen steunkousen omdat je de dag erna meteen moest bewegen (niet sporten; gewoon bewegen).
@ wapiti, ja in andere ziekenhuizen is niet altijd een verplichting voor steunkousen maar in bergen op zoom zijn ze streng om de kans op trombose te verkomen.

en beweging is altijd belangrijk gewoon lopen.
Ik hoor nu ook voor het eerst van die steunkousen. Tjee ik hoop maar dat ik snel geholpen kan worden. Steunkousen in de zomer.......nee! En zelf prikken!!! dat moest ik ook al tijdens mijn baarmoeder operatie. mijn hele buik was paars en blauw. ik prikte duidelijk niet goed. en heb de laatste keer mijn huisarts gevraagd of zij wilde prikken. ze heeft me wel uitgelachen. en bedankt dokter!

maar nu heb ik heb net met het RS Arnhem gebeld. De cardiologie. En ze zijn nog geen steek verder. Papieren zijn er nog niet. Loopt lekker allemaal langs elkaar heen. En mijn eigen cardioloog ligt plat met een hernia.

Geweldig.
Balen coral. Waar moeten die papieren vandaan komen? Ik neem aan van de arts die nu een hernia heeft (?). Kan lang duren een hernia maar kun je niet (nog eens?) naar de poli assistente bellen? Of er zelf langsgaan, want zo blijf je natuurlijk in een patstelling zitten. Vrees ik althans.
Blijf het nog steeds vreemd vinden die steunkousen. Ik ben blij dat ik niet in BoZ behandeld ga worden en hoop dat ze in Eindhoven dit niet doen.

Heb denk ik een soortgelijke operatie als coral ondergaan (denk ik) en geen trombosemaatregelen. Ben dus nog steeds 'verbaasd' dat dit mss toch nodig is. En hoop ook van niet want als ik zo doorreken dan ben ik in juni/juli aan de beurt (als ik door de screening kom) en dan zit ik niet te wachten op steunkousen ed. (Een injectie ok maar liever niet.)
Is niet raar hoor steunkousen. Wie wil er nou trombose oplopen? Nou ik niet! Er zijn ziekenhuizen waar geen steunkousen aangemeten worden maar daar moet je jezelf prikken.

In Eindhoven hebben ze volgens mij geen kousen maar dat zou je na moeten vragen daar.

Ik heb vandaag weer 1 van mijn doelen bereikt!!!!!!!!!!!

Zit onder de 90
Yeaj Brendah!! Gefeliciteerd! You keep on going girl!

En wat die steunkousen betreft, 10 keer liever dan fraxiparine spuiten. Dat heb ik voor de operatie al aangegeven, maar ze gaven aan dat het moest. Na 2 weken mijn hele buik bont en blauw, het was 1 grote blauwe plek. En jeuk met bultjes. Dus nog een keer, ik kon niet tegen de fraxiparine. Het is zeer zeker nodig, ter voorkoming van. Maar de steunkousen zijn een lichaamsvriendelijkere oplossing dan 6 weken jezelf een goedje inspuiten.
Mij maakt het niks uit, spuiten of kousen, gaat om je gezondheid, en dat is het belangrijks.

Trombose been kan je namelijk aan dood gaan, dus de maatregels zijn niet voor niets.

@ Branda: nog bedankt voor je reactie! ik moet zeggen, de dagen kruipen voorbij ben met niks anders meer bezig.

Over precies een week, hoor ik gewoon of mijn leven drastisch gaat veranderen, en of er een gezonde fitte meid voor terug komt!pff...echt super spannend.
Maar in bergen op zoom moet je steunkousen aan en spuiten, het is wel goed hoor dat ze er zo aan denken. Ik werk zelf op de seh en ik zie regelmatig trombose benen voorbij komen!

Hebben jullie ook ervaring met prodimed? Dat zijn toch zakjes? De chirurg zei dat de meeste mensen daar al 5 tot 10 kilo mee afvallen, zou wel mooi meegenomen zijn om al zoveel kwijt te raken voor de operatie.

Breda, goed hoor onder de 90 kilo!

Vlinder, ik heb de voorlichting zo'n 3 weken geleden gehad en afgelopen maandag de screening. Mijn bmi is 41 en ben een echte volumeeter, ik eet over het algemeen niet ongezond maar ik eet gewoon heel veel en liever hartig dan zoet net enige wat ik wel moet minderen is cola drinken en thee zonder suiker.
@ Wapiti. Dat heb ik ook al gedaan. Maar bij mijn cardioloog weten ze niet wat ze in Arnhem nodig hebben. Zeggen ze. En ik heb met Arnhem gebeld gisteren, en ze willen het in orde maken. Ik hoop echt da het nu niet meer lang duurt. Ik heb ook nog met de NOK gebeld en die hadden het al over een gesprek met de chirurg. Dus???? Who knows?
Hier geen ervaring met Prodimed. Wij hadden wat anders qua voorbereiding en daar vallen de meesten ook 5-10 kg mee af.
@ monique_84 ja voor ons wordt spuiten en steunkousen en heb mezelf nooit zelf mogen prikken dus ben benieuwd is gelukkig maar 28 dagen en niet 5 jaar lang pfff

@brandah wauw wauw onder de 90. weet jij ongeveer wat de meeste kwijd raken kwa kilo ongeacht het gewicht dat ze hebben.

ik kan nog steeds niet geloven dat ik geholpen wordt, slaap zelf een beetje onrustig
omg ik dacht dat het mini spuiten waren (zoals je wel eens in je vinger toppen moet prikken om je suiker op te meten) maar het zijn gewoon spuiten waar je het voorzichting in je buik moet spuiten brrrr weet iemand of je niet hulp kan krijgen daarvoor van de thuiszorg ofzo
Vlinder-5

Als je het niet durft of alleen bent zou thuiszorg een optie kunnen zijn. Dat zou je na moeten vragen.

Het gewicht dat je verliezen kan ligt meestal tussen de 40% en 70% overgewicht
@ Vlinder: Als je het echt niet durft, dan kan je even je huisarts bellen, dan zet de assistente hem bij jou, of leert jou het zelf zetten, wat jij wilt.
Gisteren telefoontje gekregen van uit RS. Papieren zijn er. En liggen bij de cardiologe. Maar als ze hier al toestemming geven voor een operatie!?!? We is zij dan om het tegen te houden? Ze kent mij niet eens!

Probeer al dagen wat te posten. Maar lukt op de een of andere reden niet.
@ Vlinder. Ik heb het ook zelf gedaan. Doet geen pijn hoor. Maar mijn hele buik was paars en blauw. En op het laatst duurfde ik het niet meer. Ben ermee naar de huisarts gegaan. Ze heeft me wel uitgelachen. Maar toch ook wel geprikt. Achteraf (het was voor een andere operatie) mocht ik helemaal niet in de buik geprikt worden. Maar moest het in mijn boven been.
@ iedereen, bedankt voor de antwoorden en ik ben gelijk wat meer op me gemak gestelt ik heb wel even cz verzekering gebeld omte vragen van of er een wijk verpleegster ervoor is en ze zouden me terug bellen (de eerste week doe me moeder het)

@coral, je wacht al heel lang voordat je geholpen kan worden is ook niet normaal dat ze er zo lang over kunnen en mogen doen en wat voor operatie is voor jouw en de planning en waarom heb je voor die besloten.

@brandah,ja dat is wel fijn dat je ermee 40% van je overgewicht kan verliezen alleen zou ik het niet weten wat me overgewicht is ik weeg nu 118 kilo en ben 162 ga zo even google wat ik normaal zou moeten wegen

groeten vlinder
Ik ben er via FaceBook achter gekomen dat een moeder van school (onze kinderen zaten bij elkaar in de klas). Eind maart een GBP krijgt. Ik vind dat leuk, kunnen wel lekker bebben over het onderwerp. Maar zij vertelde mij dat haar man er niet achter staat. Hij vind het onzin, en het zit tussen de oren, dik zijn! Nu ja. Ik vind dat weer jammer, omdat die van mij, mij juist erg steunt. Zij heeft zich trouwens veel leter aangemeld in Velp als ik. Ik in augustes 2012. En (laat ik haar Sjakky noemen). Pas in november. Misschien dat het dan toch meer aan de zorgverzekering ligt?!?!? Dan aan de kliniek.
Oja vorige week ik had een crematie en wilde net de telefoon uit zetten. Zag ik dat ik gebeld was door................. RS ziekenhuis. De papieren waren aan gekomen, en ze lagen nu bij de cardiologe. Ik heb tot nu nog niets gehoord. (Een week later).

Maar wij zijn zaterdag toch heerlijk uit eten geweest. Zo'n all You Can. Eat. Heerlijke hapjes enz. Ik bedacht me toen: eigenlijk zou je na de operatie een soort van kaartje moeten krijgen waarop staat dat je een verkleinde maag hebt, en niet zo veel kunt eten. Of je het dus voor de helft zou kunnen krijgen? Of een soort doggieback hahahahahaha.
[img]http://i229.photobucket.com/albums/ee20 ... JE_GBP.jpg[/img]
@Vlinder, je kunt ook uitgaan van de volgende berekening.

Je bent 1.62 lang. Je uitgangsgewicht zou dan ongeveer 65 kilo zijn. Daar zit je nu 53 kilo boven. Als je hier 70 procent van berekent, kom je op 37,1 kilo. Als je 37,1 kg van 118 kg aftrekt kom je op 80,9 kg uit. Je zit dan dus nog boven je 'gewenste' gewicht, maar bent al wel veel gezonder. De kans bestaat echter ook dat je die 70 procent niet haalt, of er juist overheen gaat. Dat ligt eraan hoe je lichaam reageert op de je nieuwe leefstijl.

Deze berekening is hoe ze het bij ons op het NOK hebben uitgelegd.
@ Kippekont. Die is leuk ga ermee aan de slag? Hahahahaha!
Pasjes geven ze niet omdat je ineens minder kan eten. Je kan het altijd uitleggen en dan zul je merken dat er heel veel niet moeilijk doen. Er zijn wel pasjes waarop staat afgebeeld dat je een GBP oid hebt gehad. Dat is dan meer voor als je naar buitenland op vakantie gaat.

Jammer dat er mannen zijn (vriend of echtgenoot) die er niet achterstaan. Hier stond en staat mijn man volledig achter mijn genomen keuze.

Het hangt volgens mij niet van de verzekering af hoor maar waar aan wel dat weet ik niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven