Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 27 maart 2013 @ 18:09:

Ik ben benieuwd waar het volgende vandaan komt, iemand een idee?

- wat ben je nodig voor een ... (appeltaart bijv.)

- een nieuwe ... zijn we nodig (stofzuiger bijv.)

Ik hoor en lees dit soort taalgebruik steeds meer maar kan er de vinger niet opleggen of het een bepaald dialect is of gewoon 'gek' taalgebruik. Variatie hierop: ik hoorde laatst iemand zeggen: ik heb nood aan een broodmes. Ik eerst nog denken dat ze zich misschien gesneden had, maar ze bleek er gewoon een nodig te hebben.
Haha. Misschien is dat Vlaams ofzo? (Geen idee!)
Ik vraag me soms serieus af waar ze bij Nu.nl journalisten op selecteren. Niet op hun taalkennis in ieder geval.

Zoek de fouten: http://www.nu.nl/muziek/3 ... ildjian-89-overleden.html
Jemig...leentjeb. Tenenkrommend!
quote:sri schreef op 28 maart 2013 @ 13:08:

[...]

Variatie hierop: ik hoorde laatst iemand zeggen: ik heb nood aan een broodmes. Ik eerst nog denken dat ze zich misschien gesneden had, maar ze bleek er gewoon een nodig te hebben.(Voor mij) in dezelfde categorie: belang hebben bij.

Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld aanwonenden belang hebben bij geluidsschermen langs de snelweg. Een oud-collega van mij vroeg echter geregeld aan inkopers van klanten of die belang hadden bij product X of Y. Dat wij dan verkochten. Hij bedoelde dan of die inkopers interesse hadden om dat product aan te schaffen. Kromme tenen in mijn schoenen, iedere keer weer.
Haha, belang hebben bij... Hoor ik ook weleens. En ik besef ME... Zucht... Ik besef...
Nu.nl is vreselijk, qua spelfouten. Regelmatig kromme tenen!
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 30 maart 2013 @ 12:21:

Nu.nl is vreselijk, qua spelfouten. Regelmatig kromme tenen!

Daarom misschien de korte naam, kun je je geen buil aan vallen

Net op FB gelezen:

'zo lief en bijzonder in 1 woordt geweldig.'

Tja...
Las zojuist "Ryan air vondt ik overigens prima..." hier op het forum.

Daar ontgaat je de logica van he, Leentje :-/
Naar ipv na. (Topic over ontslag)
In het zelfde topic: Stel je contract word niet verlengt.

3 fouten in 1 zin
Ik ben aan het twijfelen gebracht.....

Ik ben in de veronderstelling dat dit fout is:

Standaard wordt je voor al je Facebook Vrienden als online weergegeven.

Volgens mij moet word hier zonder t.

Iemand anders beweert stellig dat het wel goed is.

Heb ik het mis?
..
Nee hoor, volgens mij is het ook fout. Je is te vervangen door jij, is nog steeds het onderwerp, je wordt weergegeven, dus standaard word je weergegeven.

Waarom zou het anders zijn?
Zie dit topic (laatste berichten).
.
Ja, ik weet het eigenlijk ook wel.

Maar als iemand dan zó stellig het tegendeel beweert, ga ik twijfelen aan m'n eigen kennis.
Zonder t.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dank je Nouschi, ook voor je bericht in het ander topic.
Een collega van mij zegt te pas en te onpas: 'Duhhhh' (als reactie op iets wat een ander zegt).

Vréselijk vind ik dat.

Jullie?
Ghe, dat schrijf ik hier op het forum ook weleens. Maar ik zeg het niet, nooit, irl. En ik probeer het bij de kinderen ook zoveel mogelijk binnen de perken te houden.
Hmmm, nu vind ik die collega sowieso al een tikkie irritant, dus dat speelt ook wel mee....
Van de week gezien.... Te koop, bucsus.... Buxus dus :(
quote:strike schreef op 03 juni 2013 @ 06:57:

Ik lees deze OP nu pas, en ben dus zeer laat met mijn reactie. Maar; 'pijn aan je taalgevoel'? Hoe kun je als mens in hemelsnaam 'pijn aan een gevoel' hebben?

Als je zo'n OP samen stelt ben je volstrekt niet in de positie je te ergeren aan anderen die 'jouw taalgevoel pijn doen'.

Over tenenkrommend gesproken..

Ach, in het land der blinden is eenoog koning.Chagrijnig je bed uitgekomen of zo? "Pijn aan je taalgevoel" is een zeer gebruikelijke uitdrukking waarbij iedereen meteen begrijpt waar het over gaat. Jouw éénoog gezegde vind ik op mijn beurt dan weer tenenkrommend. Als je dan toch graag met uitdrukkingen wil strooien: "De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet ".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven