Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 12:27:

[...]

Ik distantieer me van de vergelijking dat Zwarte Piet ongeveer net zoiets is als de Hitlergroet brengen.

Voor de duidelijkheid, ik kwam met de stelling dat een grappig bedoelde hitlergroet ook kwetsend kan zijn, ook al doe je er niemand kwaad mee. Dit om tegen te spreken dat een grapppigebedoelde negerkarikatuur onschuldig is zoals Melpomeme hieronder beweert.

quote:Melpomene schreef op 24 oktober 2013 @ 20:21:

[...]

Kadanz, het is mij uitgelegd. Ik heb het aangehoord, heb erover nagedacht, en nee, ik vind het (voor mij) niet relevant en de bezwaren wat mij betreft ongegrond. Omdat ik in alle oprechtheid kan zeggen dat ik het er niet mee eens ben. En ik denk dat de meeste mensen er zo over denken. De algemene verbaasde mening is: "Maar het is niet racistisch, wij beleven het niet zo." En wie het niet wil vieren, viert het niet. Dat kan dan heel simplistisch zijn, maar zo zit het leven in elkaar. Je kunt niet alles krijgen wat je wilt, we delen niet altijd elkaars standpunt, en dat zullen we van elkaar moeten accepteren. Of je nou wit, zwart, paars, groen of lila bent.

Zou hier sprake zijn van wérkelijke discriminatie (naar mijn opvatting weer), waar een concreet nadeel berokkend zou worden op basis van huidskleur, ras of wat dan ook, dan zou ik op de barricaden staan (en dat heb ik ook gedaan). Maar dit is subjectief, en dat is heel lastig, want het wordt een kwestie van gevoeligheid en die zijn er voor heel veel (minderheidsgroepen).Dat dat is uitgelopen tot een hele discussie over de holocaust en slavernij...tsja...heat of the battle.
quote:sole-mare schreef op 25 oktober 2013 @ 12:34:

Racisme en discriminatie verdwijnt niet als zwarte piet aangepast of in zijn geheel afgeschaft word.

Wat dat betreft mag elke groepering in dit land de hand wel eens in eigen boezem steken,of het nou Surinamers,Antillianen,Molukkers,Indo's,Afrikanen etc zijn of blanke Nederlanders.!

Dat ben ik niet met je eens. Ik vind het opvallend dat in bijvoorbeeld Groot Brittanië, of in de Verenigde Staten, waar veel meer consensus is over welke uitingen racistisch zijn of niet, je ook veel minder vaak racistische opmerkingen naar je kop geslingerd krijgt.

Mijn broer heeft een bedrijf in Groot Brittanië, en denk maar niet dat hij ooit op zijn werk "grapjes" als "hee, Uncle Tom!" te horen krijgt. Iedereen snapt namelijk dat dat absoluut not done is, om iemand in een professionele omgeving die toevallig een kleur heeft, aan te spreken met een racistisch stereotype.

Je wil niet weten hoe vaak ik in een professionele setting wél Zwarte Piet genoemd ben, bijvoorbeeld. Ik ben dus wel van mening dat Zwarte Piet bijdraagt aan een klimaat waarin Nederland als geheel de grens van wat racistisch is en vooral in hoeverre je je medemens racistisch mag bejegenen, niet snapt en niet respecteert. Het is toch immers zo gezellig allemaal, en je moet niet zulke lange tenen hebben, hoor!
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 12:32:

[...]

De Facebook pagina Pietietie, is inmiddels door ruim 2,5 miljoen Nederlanders geliket. Dan is de conclusie dat dat kennelijk "de gemiddelde Nederlander" is toch niet zo vergezocht?

Toen ik over het idee van de Pietitie las, had ik net daarvoor naar het fragment van Eenvandaag met mevrouw Shepherd geluisterd. Zij stelde onder andere dat het hele Sinterklaasfeest zo spoedig mogelijk afgeschaft moest worden, en dat we maar gewoon kerst moesten gaan vieren. Dat ging mij veel te ver, en onmiddellijk dacht ik "Ha, mooi niet dat de VN mij kan beletten om in mijn huiskamer surprises uit te pakken en gedichten voor te lezen op 5 december!".

De Pietitie zelf zegt: "Laat Nederlands mooiste traditie niet verdwijnen". Dit leek voor mij (in mijn toenmalige frame of mind) onmiddellijk te slaan op "Het afschaffen van het hele Sinterklaasfeest, gaat veel en veel te ver".

Bijna had ik de pietitie getekend.

Maar daarmee zou ik geenszins bedoeld hebben dat ik het eens was met de walgelijke uitspraken die mensen nu op de FB pagina schijnen te doen (zelf niet via FB gekeken).

Uiteindelijk heb ik niet getekend, omdat ik nog even probeerde na te zoeken hoe de pietitie nu geïnterpreteerd werd. Toen kwam ik achter die uitspraken, en besloot daar geen schijn van steun aan te willen geven.

Maar ik vind het daarom wel zeer waarschijnlijk dat veel mensen de Pietitie tekenen met een idee van "niet héél het feest moet worden afgeschaft". Of "Is dit nu echt een zaak voor de VN?".

En dus geloof ik dat lang niet elke Pietitie-tekenaar zich hoeft te kunnen vinden in de racistische ellende in de comments.
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 09:11:

[...]

Maar laten we heel eerlijk zijn tegenover onszelf. De narigheid is pas echt begonnen bij de autochtonen die begonnen met schreeuwen 'terug naar eigen land'. Dit naar aanleiding van een volkomen rechtmatig bezwaar tegen de intocht van Zwarte Piet in Amsterdam.

De rest is een vrij voorspelbare reactie hierop.

Ik vond het dus intriest om te beweren dat 'dit gedoe racisme aanwakkert'. Dan haal je oorzaak en gevolg door elkaar! Daar plaatst meivogel terecht een kanttekening bij.Voor mij kreeg het pas echt een vieze bijsmaak toen iemand herhaaldelijk bleef verkondigen dat mensen die het probleem niet snapten onbewuste racisten zijn. En dus wel degelijk discrimineren.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:EllieFiederellie schreef op 25 oktober 2013 @ 12:48:

[...]

Bijna had ik de pietitie getekend.

Maar daarmee zou ik geenszins bedoeld hebben dat ik het eens was met de walgelijke uitspraken die mensen nu op de FB pagina schijnen te doen (zelf niet via FB gekeken).

Ik denk ook niet dat die jongens het zo bedoeld hadden
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 12:04:

[...]

Net zoals de Duisters zich niet hoeven te schamen om dat zij niet de enigen zijn die genocide gepleegd hebben bedoel je?

Zo kun je de zaak blijven bagatelliseren. Ik probeer alleen maar aan te tonen dat wij tot vrij recent een slavendrijvende natie waren en dat daar gevoeligheden uit voortkomen. Dat gegeven probeer je keer op keer te ridiculiseren. Dat is jammer.

En je hebt gelijk, Nederland was niet het laatste land dat de slavernij afschafte. Alhoewel, geciviliseerde landen als Frankrijk, Engeland, Ecuador, Chili, Mexico, Litouwen, noem maar op, ze waren ons allemaal tientallen jaren voor. De Verenigde Staten waren niet later, niet in verenigd verband.en we het er op houden dat we rijkelijk laat waren.

Wederom weer een blijk van je onkundigheid. De Verenigde Staten schaften de slavernij pas op 6 december 1865 af. Jawel, de feestdag van de heilige Nicolaas. Later dus dan het Koninkrijk der Nederlanden.

150 jaar is volgens mij niet recent.
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 12:12:

[...]

Als je zegt dat we een nationaal feest hebben waarbij iedereen voor de grap elkaar hitlergroetjes brengt, dan heb je gelijk. Immers nu gaan we voor de grap als karikatuurnegertjes verkleed.Dat is dus het hele punt kadanz, sinds hitler en het nazisme staat de hitlergroet waar het altijd voor heeft gestaan: nazisme. Als je nou gelijk had, dat de hitlergroet zich heeft ontwikkeld tot een jaarlijkse gimmick en het nazisme volledig van zich heeft afgeworpen, dan kun je zwarte piet en de hitlergroet vergelijken. Maar zoals je dondersgoed wel weet, is dat niet het geval met de hitlergroet. Het is nog strafbaar ook. Je vergelijking gaat mank, bij herhaling.
2,5 miljoen van de 17 miljoen in totaal... Nee, daar kan ik met de beste wil van de wereld niet van maken dat het gemiddelde van die 17 miljoen dus hetzelfde erover denkt als die 2,5 miljoen.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 12:32:

Bovendien; ik woon het grootste deel van mijn leven al in Nederland en ben zelf een gekleurde Nederlander. Mijn eigen ervaringen in dit land, hebben bij mij de indruk gewekt dat het inderdaad "de gemiddelde Nederlander" is die dergelijke gevoelens heeft. En onder "de gemiddelde Nederlander" versta ik dan Jan en Truus Modaal, die met hun 1,8 kind in een doorzonwoning buiten Amsterdam woont en een modale baan heeft en ook 1 of 2 allochtone collega's of buren heeft waar ze verder nauwelijks mee omgaan maar die ze in dit soort discussies wel altijd aanvoeren als argument waarom ze niet racistisch zijn.

Ik ben zelf ook vaak geschrokken van hoeveel 'gemiddelde' mensen soms ineens hele akelige dingen zeggen. In deze discussie nu, maar ook op andere momenten, en over hele andere dingen. Misschien ben ik optimistisch als ik dan op basis van die uitspraken die mensen niet meer als 'gemiddeld' ga zien.

Toch merk ik dat als jij in deze discussie praat over de 'gemiddelde pro-piet', ik me persoonlijk aangesproken voel en in de verdediging schiet. Veel mensen in mijn omgeving denken er immers soortgelijk over als ik, dus ik voel me heel gemiddeld. De uitdrukking "veel" of "akelig veel" hebben dit effect veel minder.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 12:48:

[...]

Dat ben ik niet met je eens. Ik vind het opvallend dat in bijvoorbeeld Groot Brittanië, of in de Verenigde Staten, waar veel meer consensus is over welke uitingen racistisch zijn of niet, je ook veel minder vaak racistische opmerkingen naar je kop geslingerd krijgt.

Mijn broer heeft een bedrijf in Groot Brittanië, en denk maar niet dat hij ooit op zijn werk "grapjes" als "hee, Uncle Tom!" te horen krijgt. Iedereen snapt namelijk dat dat absoluut not done is, om iemand in een professionele omgeving die toevallig een kleur heeft, aan te spreken met een racistisch stereotype.

Je wil niet weten hoe vaak ik in een professionele setting wél Zwarte Piet genoemd ben, bijvoorbeeld. Ik ben dus wel van mening dat Zwarte Piet bijdraagt aan een klimaat waarin Nederland als geheel de grens van wat racistisch is en vooral in hoeverre je je medemens racistisch mag bejegenen, niet snapt en niet respecteert. Het is toch immers zo gezellig allemaal, en je moet niet zulke lange tenen hebben, hoor!Ik denk dat jij niet wilt weten hoe sterk het racisme in de VS en Engeland aanwezig zijn. Dat je broer er een bedrijf heeft een geen uncle tom wordt genoemd, doet daar niets aan af. Als er in twee landen veel racisme en segregatie is, dan zijn het die landen wel.

[...]

Ik distantieer me van de vergelijking dat Zwarte Piet ongeveer net zoiets is als de Hitlergroet brengen.

Mijn stelling, en dat is die van Quinsy Gario zover ik weet ook, is dat Zwarte Piet een racistisch fenomeen is, en dat Zwarte Piet jaar in, jaar uit, aan kleine kinderen propageren als gezellig, ervoor zorgt dat racistische stereotyperingen en racistische beeldvorming over zwarte mensen, blijft bestaan.

Elke keer dat een driejarige tegen zijn moeder zegt als ie een zwart iemand ziet "kijk mam, Zwarte Piet", blijft racisme onbewust gevoed worden.

Maar zulke situaties blijf je altijd houden: Kind ziet dik iemand: kijk Dik Trom, Kind ziet meisje met rood haar: kijk Pippi Langkous.

Daar zitten geen kwade bedoelingen achter. Dat is een constatering.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 12:21:

[...]

Wat is er moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik een Surinaamse Nederlander, geboren en getogen in Nederland ben?

En bovendien: niet ik ben degene die zichzelf niet als Nederlander ziet, hoor, dat is om te beginnen mijn eigen regering die mij categorisch allochtoon blijft noemen, en mijn medeburger die te pas en te onpas vindt dat ik moet oprotten naar mijn eigen land.

Maar for the record: ik ben een trotse Surinaamse Nederlander.Ga debat op 2 eens kijken, zie je ook een Surinamer die er steeds doorheen schreeuwt om zijn gelijk te halen
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 12:48:

[...]

Je wil niet weten hoe vaak ik in een professionele setting wél Zwarte Piet genoemd ben, bijvoorbeeld. Ik ben dus wel van mening dat Zwarte Piet bijdraagt aan een klimaat waarin Nederland als geheel de grens van wat racistisch is en vooral in hoeverre je je medemens racistisch mag bejegenen, niet snapt en niet respecteert. Het is toch immers zo gezellig allemaal, en je moet niet zulke lange tenen hebben, hoor!

Als jij serieus denkt dat er in de VS en het VK minder racisme is dan in Nederland , dan ben je echt te dom om te poepen. Ik heb er gewoond en geloof me, de mensen zijn er veel, veel racistischer.

Dat ze je niet uitschelden, ok, maar Amreikanen zijn overdreven beleefd, op het huichelachtige af. Dat is gewoon hun manier van doen.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 12:18:

[...]

Nee, ik ontken niet dat de stellingen die ik poneerde geroepen worden in het debat, ik ontken dat de anti-Pieters emotioneel zouden zijn. Als ik zeg dat de gemiddelde Nederlander veel racistischer is dan ie beseft, dan is dat geen emotionele opmerking, maar simpelweg een stelling.

De andere kant echter roept " vieze vuile kankerneger met je apensmoel, je moet dood!"

Ik stelde dat het dus duidelijk de andere kant in het debat is die emotioneel wordt, te beginnen met Henk Westbroek die zich onsterfelijk voor lul zette toen ie schuimbekkend begon te gillen tegen Quinsy Gario die niet eens zijn stem verhief, noch op enig moment emotie toonde.Een stelling gebaseerd op je emoties, geen feitelijke waarheid. Het gesprek tussen Quinsy en Westbroek vond ik slecht, en van beide kanten ook nog eens. Je slaat het debat op 2 voor het gemak wel over, waar de anti pieten kant om het zo maar te noemen, echt stond te blaten. Ik heb niemand vieze vuile kankerneger horen roepen, maar goed, je richt je op wat je wilt horen. Dat zal voor iedereen gelden.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 12:15:

[...]

Persoonlijk, en ik ben zoals je weet een Surinamer, vind ik de opmerking dat ik op mijn bananenboot terug had gemoeten of dat ik moet oprotten naar mijn apenland, net zo kwetsend, hoor.Ook hier zie je weer, dat je meet met je gevoel. Begrijpelijk. Maar je naar de gaskamers verwensen is wel degelijk jou met de dood bedreigen.
fashionvictim, je redenaties zijn te begrijpen maar niet logisch.

Als kleurling kan ik me voorstellen hoe je over Zwarte Piet denkt en dat het racistisch voelt. En dat het 'm: het voelt racistisch en daar valt niets tegen in te brengen, immers, het is jouw gevoel.

Je scheert helaas nogal wat mensen over 1 kam. Voor jou is het redelijk zwart wit en simpel: iedereen die voor zwarte Piet is, is meteen racistisch.

Op die manier kun je geen discussie met je voeren want je redenatie is niet logisch. Je maakt een denkfout.
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 13:00:

[...]

Dat is dus het hele punt kadanz, sinds hitler en het nazisme staat de hitlergroet waar het altijd voor heeft gestaan: nazisme. Als je nou gelijk had, dat de hitlergroet zich heeft ontwikkeld tot een jaarlijkse gimmick en het nazisme volledig van zich heeft afgeworpen, dan kun je zwarte piet en de hitlergroet vergelijken. Maar zoals je dondersgoed wel weet, is dat niet het geval met de hitlergroet. Het is nog strafbaar ook. Je vergelijking gaat mank, bij herhaling.

Heeft de Nederlandse maatschappij het racisme volledig van zich afgeworpen? Is Zwarte Piet slechts een gimmick? Wordt FV zoals ze zelf bschrijft niet vaak in een professionele setting voor Zwarte Piet uitgemaakt?

Mijn vergelijking gaat een stuk minder mank dan je denkt juniper.

Hoe dan ook, de kernvraag was of je kan verschuilen achter het feit dat je bedoelingen helemaal niet kwaad bedoeld zijn zoals melpomeme beweert. Wat vind je daarvan? Moet FV zich er niks van aantrekken dat ze Zwarte Piet genoemd wordt omdat de bedoeling erachter niet racistisch is?
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 10:01:

[...]

Feit blijft dat de manier waarop Piet uitgebeeld wordt is al dubieus is. Piet is een Moor (een Berber notabene!) maar hij wordt uitgebeeld als de typisch stereotype neger uit een racistisch tijdperk. Hier is niets van waar. Slaven werden niet als koningen aangekleed, droegen geen witte kraag, geen klapmuts, geen gouden sieraden, geen met gouden stiksels versierd pak. Ze hadden geen verzorgd uiterlijk, roken niet fris en konden ook niet voor miljarden aan gratis kado's uitdelen. Piet is geen slaaf en hij ziet er niet uit als een slaaf. Jij hebt gewoon een hele dikke duim.
Bah
quote:573g8b schreef op 25 oktober 2013 @ 13:19:

[...]

Hier is niets van waar. Slaven werden niet als koningen aangekleed, droegen geen witte kraag, geen klapmuts, geen gouden sieraden, geen met gouden stiksels versierd pak. Ze hadden geen verzorgd uiterlijk, roken niet fris en konden ook niet voor miljarden aan gratis kado's uitdelen. Piet is geen slaaf en hij ziet er niet uit als een slaaf. Jij hebt gewoon een hele dikke duim.Heb ik ooit maar dan ook ooit gezegd dat Piet een slaaf is? Ik heb veel gepost, dus succes met het zoeken.
quote:573g8b schreef op 25 oktober 2013 @ 13:19:

[...]

Hier is niets van waar. Slaven werden niet als koningen aangekleed, droegen geen witte kraag, geen klapmuts, geen gouden sieraden, geen met gouden stiksels versierd pak. Ze hadden geen verzorgd uiterlijk, roken niet fris en konden ook niet voor miljarden aan gratis kado's uitdelen. Piet is geen slaaf en hij ziet er niet uit als een slaaf. Jij hebt gewoon een hele dikke duim.Laat kadanz nou! Ze had juist zo'n romantisch beeld van de slavernij!

[...]

Mijn stelling, en dat is die van Quinsy Gario zover ik weet ook, is dat Zwarte Piet een racistisch fenomeen is, en dat Zwarte Piet jaar in, jaar uit, aan kleine kinderen propageren als gezellig, ervoor zorgt dat racistische stereotyperingen en racistische beeldvorming over zwarte mensen, blijft bestaan.

Elke keer dat een driejarige tegen zijn moeder zegt als ie een zwart iemand ziet "kijk mam, Zwarte Piet", blijft racisme onbewust gevoed worden.Nee. racisme zou gevoed worden door zwarte piet, als kinderen opgevoed worden met het idee dat zwarte piet een negroïde onderdanige slaaf is (wat hij historisch gezien niet eens is). Je moet als ouders, school, samenleving daar iets mee doen, en het niet zo ophangen aan een fantasiefiguur. Ik heb er persoonlijk niets voor of tegen, in het hele debat, voordat ik dat weer over me heen krijg. Maar racisme is zwarte piet al helemaal niet, en een stereotype hoeft het ook niet te zijn. Mijn iets te bijdehante buurjongen van bijna 8 jaar (die 'al een jaar niet meer gelooft', roept hij) kreeg wat mee van de discussie en zei: maar zwarte piet is toch helemaal geen surinamer! Hij lijkt daar niet eens op! En hij komt daar ook niet vandaan! Tja, zo werkt dat dus bij kinderen. Ze leggen die link niet, als je ze het niet leert. Het is spijtig voor de mensen in de jaren 70/80 dat er kinderen waren die dat wel tegen donkere mensen riepen. We zijn inmiddels wel verder dan dat.
Wat ik niet zo heel goed snap, is dat mensen zich zo aangevallen voelen door het idee dat zwarte Piet misschien uiterlijk zou moeten veranderen. Ik ben gehecht aan het sinterklaasfeest. Ik ben een uit de klei getrokken Hollandse en opgegroeid met Piet die door de schoorsteen komt en daardoor zwart ziet. Nooit heb ik daar iets kwaads in gezien. Ik heb me ook nooit afgevraagd waarom Piet kroeshaar had; dat had hij gewoon. Wel vroeg ik me af waarom zijn kleren dan schoon bleven, maar ja, ik vroeg me ook af hoe Sint met paard en al op het dak terecht kwam. Het feest was omgeven met mysteries, en als ware gelovige nam ik het zoals het was. Ik heb Piet nooit gezien als een bestaand mens van welke nationaliteit dan ook, net zoals ik Sint nooit heb gezien als een katholieke bisschop maar gewoon als Sint. (Het gaat me om het "zien als", niet om het verschil tussen die twee.) Beide waren en zijn fantasiefiguren.

Maar daar ligt het nu net! Het zijn fantasiefiguren, verklede en geschminkte mensen. Beide ontstaan uit een mengeling van volksverhalen, tradities en geschiedenis. Maar ze zijn niet echt! Juist daarom zie ik geen enkel probleem in het veranderen van Piet. Ik heb op geen enkele manier het gevoel dat daardoor mijn traditie wordt afgepakt of dat anderszins de poten onder mijn stoel worden weggezaagd. Ik heb genoeg vertrouwen in de traditie, die blijft heus wel bestaan.

Het is al vaker hier gezegd: het gaat om een kinderfeest. Een leuk feest waar vooral kinderen heel veel plezier aan beleven. Dat kunnen we toch wel een beetje aanpassen, zodat iedereen er een goed gevoel bij heeft? Onze achter- achterkleinkinderen leren dan misschien dat "de mooie traditie zoals we die nu kennen, zijn oorsprong heeft in het begin van de 21e eeuw." Dat zou heel mooi zijn, toch?
quote:Rik78 schreef op 25 oktober 2013 @ 13:14:

fashionvictim, je redenaties zijn te begrijpen maar niet logisch.

Als kleurling kan ik me voorstellen hoe je over Zwarte Piet denkt en dat het racistisch voelt. En dat het 'm: het voelt racistisch en daar valt niets tegen in te brengen, immers, het is jouw gevoel.

Je scheert helaas nogal wat mensen over 1 kam. Voor jou is het redelijk zwart wit en simpel: iedereen die voor zwarte Piet is, is meteen racistisch.

Op die manier kun je geen discussie met je voeren want je redenatie is niet logisch. Je maakt een denkfout.

Eens.

Los van het bovenstaande staan de berichten van Fashionvictim bol van aannames over de gemiddelde nederlander waaruit blijkt dat vooroordelen en discriminerend/racistisch denken haar ook niet helemaal vreemd is.

Ik zag deze quotes al voorbij komen:

De gemiddelde Nederlander WIL Zwarte Piet niet loslaten en heeft daar heel veel racistische redenen voor.

en

Ik denk serieus, en dat zeg ik niet om te beledigen, dat veel Nederlanders heel racistisch zijn, maar zelf niet beseffen dat wat ze zeggen of vinden racistisch is.

en

Het zit een beetje in de Nederlandse volksaard om wat krom is recht te lullen, en vooral racisme is daar een voorbeeld van.

quote:markovic schreef op 25 oktober 2013 @ 13:22:

[...]

Laat kadanz nou! Ze had juist zo'n romantisch beeld van de slavernij!kadanz is nog altijd een mannetje, verder verwijs ik naar het antwoord aan 537nogwat.
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 13:19:

[...]

Heeft de Nederlandse maatschappij het racisme volledig van zich afgeworpen? Is Zwarte Piet slechts een gimmick? Wordt FV zoals ze zelf bschrijft niet vaak in een professionele setting voor Zwarte Piet uitgemaakt?

Mijn vergelijking gaat een stuk minder mank dan je denkt juniper.

Hoe dan ook, de kernvraag was of je kan verschuilen achter het feit dat je bedoelingen helemaal niet kwaad bedoeld zijn zoals melpomeme beweert. Wat vind je daarvan? Moet FV zich er niks van aantrekken dat ze Zwarte Piet genoemd wordt omdat de bedoeling erachter niet racistisch is?Nee, je opvatting was dat een hitlergroet voor de grap hetzelfde is als het beeld van de zwarte piet. Iets wat je nog steeds niet kunt onderbouwen, en je vindt geen steun bij FV hierin. Je vergelijking gaat compleet mankt, maar je probeert hem heel dapper overeind te houden. Zonder succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven