Lijf & Lijn alle pijlers

krachttraining vrouwen

13-08-2013 22:55 1097 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere meiden/vrouwen die ook fanatiek aan sport doen en niet omdat het "moet" maar omdat je het gewoon lekker vindt om te doen.

Sinds deze week ga ik trainen met een personal trainer, niet omdat ik zelf geen motivatie heb om te sporten (ik sport al jaren fanatiek), maar om weer een boost te krijgen en vooral aan mijn kracht te gaan werken (ik deed voorheen namelijk vooral cardio aangevuld met wat oefeningen, in elk geval was 3 kwart van een training cardio). Ik heb best wel kippenkracht...en het lijkt me gewoon een uitdaging om wat sterker te worden. Ik merk dat cardio me gaat vervelen omdat het ook wel makkelijk gaat. Oefeningen met gewichten is toch heel anders trainen en ik merk dat ik het wel een uitdaging vindt. Wie heeft hier ervaring mee? ik ken zelf namelijk geen vrouwen die krachttraining leuk vinden, iedereen vind het ook een beetje onzin dat ik dit nou leuk vind...

Ik ben namelijk wel slank van al het sporten, maar dat is dus door de conditietraining van al die jaren, dus ik sport dan ook niet om af te vallen.
Ok, de legpress deed ik laatst weer toen het squatten even niet ging vanwege mijn schouder maar die kan ik er dus ooknog bij doen. Lunges doe ik thuis regelmatig met de kettlebells dus die hou ik er ook in. Thanks.

Ik heb overigens nooit spierpijn. Vind ik dan ook wel weer jammer
Is het bij jullie ook zo vol in de sportschool? Bij ons wordt het nu echt veel te druk. Ik moest gisteren 10 minuten wachten tussendoor voor ik naar mijn volgende oefening kon. Erg jammer. Het is de enige sportschool bij ons en ik heb sowieso een abo tot januari dus ik heb geen andere keuze. Het is weer hoog tijd voor een nieuw schema (heb deze alweer bijna 4 maanden) maar geen idee wanneer ze daar tijd voor hebben.

Bij ons hebben ze ook een tv hangen sinds een paar maanden. Vind dat zo irritant. Er zijn mensen die nemen rustig 5 minuten rust tussen de sets om tussendoor tv te kijken. Meestal zijn dat de mensen die toch al niet zo heel actief zijn.

Vind sowieso dat er heel veel geouwehoerd wordt. Maar nu scheelt het ook dat ik alleen kom en veel mensen komen toch met een sportmaatje.

Volgend jaar misschien toch maar kijken of ik thuis het één en ander kan aanschaffen. Al vind ik het ook wel erg lekker om er echt even uit te zijn.
Ik heb sinds 3 weken het sporten ook weer opgepakt. Mijn doel is om 7 kilo af te vallen. Ik heb mijn eetpatroon aangepast en eet nu het volgende op een dag:

O: 3 eetlepels magere kwark met 2 eetlepels havermout, heel klein beetje pure cacao en een snufje kaneel

T: 2 wasa crackers met kipfilet

L: Salade met vis en groenten

T: Groenten- en fruitsmoothie

D: Vlees of vis, groenten en volkorenpasta/bonen/quinoa

T: Handje ongezouten noten

Ik doe nu 2 keer per week aan KT en 1x per week aan spinnen.

Is het beter om Crossfit of Grit te doen in plaats van KT om af te vallen? Ik heb in het verleden ook aan KT gedaan en ik merk dat ik snel gespierder word. Ik wil gestroomlijnder en strak worden maar er niet te gespierd uit zien.

Hebben jullie tips?
Mijn sportschool is ook erg druk, ik ga meestal vanuit m'n werk en dan valt het nog mee. Tussen 7 en half 8 begint het echt druk te worden en dan ben ik klaar. Ze zijn nu gelukkig wel bezig met uitbreiding!

Ik kan me ook heel erg ergeren aan mensen die niet actief zijn. Meestal dames die 2 fietsjes bezet houden en meer praten dan dat ze hun benen rond laten gaan. En mij heel vies aankijken als ik bezweet langs kom lopen

Ik weet niet of thuis spullen aanschaffen de oplossing is. Dan kan je om de haverklap nieuwe spullen kopen als je oude gewichten niet meer zwaar genoeg zijn vrees ik.
I would rather shit in my hands and clap
Guapi, ik heb geen idee wat beter is om af te vallen. Voor mij werkt de combinatie cardio (bootcamp en hardlopen) met krachttraining (2 tot 3 keer per week) erg goed. Zal per persoon wel verschillen.

Ik vind de start van je dag wel erg weinig. Ik zou omvallen als ik 's ochtends 3 eetlepels kwark en later nog wat crackers eet. Voer eens een paar dagen wat je eet in op een app/site om te kijken op hoeveel calorieën je zit. Je moet niet te veel, maar zeker ook niet te weinig eten.
I would rather shit in my hands and clap
Ja dat is ook weer zo tialtngo, dan kun je blijven kopen. En ik heb ook al niet echt ruimte voor al die spullen. Voorlopig blijf ik dan ook gewoon naar de sportschool gaan. Misschien is de drukte tijdelijk al is dat meer iets voor januari natuurlijk. Ik ga tegenwoordig al rond kwart over 6 maar zelfs dan is het vol. 's Morgens is ook geen optie, veel teveel kwekkende vrouwen
Guapi, mij heeft Crossfit en af en toe hardlopen heel erg geholpen om strakker te worden en m'n vetpercentage naar beneden te halen. Maar ik ben ook echt gespierd geworden, m'n rug. schouders, armen, benen en zelfs m'n buik. Misschien voor sommige vrouwen teveel, maar ik vind het supermooi om te zien dat iemand moeite doet om dat te bereiken. Een vriendin van mij doet grit, en zij is superdun geworden wat ik dan weer niet mooi vindt, totaal geen definitie's. Maar ook dat is persoonlijk.
Aaaah, ik heb me natuurlijk niet kunnen beheersen met de chocolade die ik voor moederdag heb gekregen. Lief bedoeld want ik vind het heerlijk maar nu voel ik me erg schuldig.

Afijn, vanavond maar weer flink aan de bak in de sportschool. De zomer komt nu rap dichterbij
Dames, ik doe sinds oktober 2013 aan fitness (krachttraining) en probeer dit 2 à 3 keer per week te doen. Ik merk dat mijn armen en benen wat gespierder worden maar de laag vet op mijn kont en buik is er niet minder op geworden helaas.

Nou las ik op internet dat het beter is om eerst krachttraining te doen en erna pas cardio (en dan niet langer als een half uur) klopt dit? Want ik doe nu altijd eerst 10 minuten cardio en erna krachttraining.

Verder las ik ook dat je beter 10 x met een zwaargewicht een beweging moet doen als meerdere keren. Ik doe nu per apparaat 2 sets van 18, kan ik dit ook beter veranderen?
Ik ben in december begonnen, eerst voorzichtig 1x per week KT, nu 2x per week en misschien ook nog iets van cardio erbij.

Ben 1m58 en ging mij vooral om het omlaag halen van vetpercentage, dat was een flinke 36%, nu inmiddels 33%. Nog lang niet waar ik wezen wil maar ik ga gewoon lekker door, krachttraining is ontzettend leuk :D
quote:missrabbit schreef op 12 mei 2014 @ 17:27:

Dames, ik doe sinds oktober 2013 aan fitness (krachttraining) en probeer dit 2 à 3 keer per week te doen. Ik merk dat mijn armen en benen wat gespierder worden maar de laag vet op mijn kont en buik is er niet minder op geworden helaas.

Nou las ik op internet dat het beter is om eerst krachttraining te doen en erna pas cardio (en dan niet langer als een half uur) klopt dit? Want ik doe nu altijd eerst 10 minuten cardio en erna krachttraining.

Verder las ik ook dat je beter 10 x met een zwaargewicht een beweging moet doen als meerdere keren. Ik doe nu per apparaat 2 sets van 18, kan ik dit ook beter veranderen?

volgorde KT of cardio maakt niks uit. Ik doe het niet op dezelfde dag. Na een intensieve KT workout kan ik niet nog even hardlopen.

Verder klopt het dat je beter weinig herhalingen kan maken met veel gewicht. Bijv. 3 sets van 8 herhalingen met 7 kilo voor je hammer curl ipv 2 keer 16 met 5 kilo.
Meds, is het zowieso slimmer om je cardio en KT af te wisselen op verschillende dagen?
Ik sluit altijd af met een half uur cardio. Ik had gelezen dat je verbranding dan al goed op gang is door de kt dus dat je dan uiteindelijk meer verbrandt. Ik begin ook altijd met een warming up van 10 minuten. Nu train ik lang niet zo zwaar als Meds want ik kan me voorstellendat je dan na afloop geen energie meer hebt voor cardio.
quote:shutterbug schreef op 12 mei 2014 @ 21:41:

Meds, is het zowieso slimmer om je cardio en KT af te wisselen op verschillende dagen?Je moet sowieso na KT je spieren twee dagen rust geven. Dus werk met een splitschema of doe op maandag KT Dinsdag cardio woe rust do KT vrijdag cardio, zoiets dus
Ik heb setjes van 10 herhalingen gedaan met zwaar gewicht ben benieuwd naar de spierpijn!

Hoeveel verschillende oefeningen doen jullie elke keer?
quote:missrabbit schreef op 12 mei 2014 @ 23:08:

Ik heb setjes van 10 herhalingen gedaan met zwaar gewicht ben benieuwd naar de spierpijn!

Ik doe (3 x per week) 6 tot 9 oefeningen, en dan 2 sets van 10 à 12 herhalingen per oefening. Ik train alleen met losse gewichten, en ik wissel de oefeningen per training af, dus de ene keer doe ik voor benen/billen swingsquat, splitsquat en sumosquat, en de keer erna gewone squat, lunges en splitsquat met een verhoging/bankje. Ook armen/rug en schouders probeer ik steeds anders te belasten met afwisselende oefeningen.

Ik merk helaas wel dat er een soort stagnatie in mijn trainingen zit: ik begon twee jaar geleden met, uiteraard, vrij lichte gewichten en inmiddels heb ik het idee dat ik aan mijn taks zit: 20 kilo squat is echt al maanden mijn max, 14 kilo fly's, 16 kilo lunges, 10 kilo kickback en hammer curl, en zo heb ik met bijna alle oefeningen mijn grens bereikt, lijkt het wel. Of zou het een psychologische barrière zijn? Hoe werkt dat bij jullie? Om de hoeveel tijd kunnen jullie het gewicht opschroeven? Of is het normaal dat je op een bepaald moment nauwelijks vooruitgang meer boekt qua extra gewicht, en alleen nog kunt verbeteren in de 'uitvoering, zeg maar, dus door de oefeningen heel secuur uit te voeren?

En dan heb ik nog een vraag. Ik wil graag 1 à 2 kilo afvallen (en ik heb het nu over kilo's, maar eigenlijk zegt dat niet zoveel, ik wil gewoon dat laatste vetrandje weg trainen). Hoe doe je dat als je sowieso al veel traint en liever geen crashdieet doet? Iets meer cardio?
Hmmm bijna geen spierpijn, zou ik het dan toch nog te licht hebben gedaan?
ik heb nooit spierpijn van KT
quote:samarinde schreef op 13 mei 2014 @ 17:01:

[...]

Ik doe (3 x per week) 6 tot 9 oefeningen, en dan 2 sets van 10 à 12 herhalingen per oefening. Ik train alleen met losse gewichten, en ik wissel de oefeningen per training af, dus de ene keer doe ik voor benen/billen swingsquat, splitsquat en sumosquat, en de keer erna gewone squat, lunges en splitsquat met een verhoging/bankje. Ook armen/rug en schouders probeer ik steeds anders te belasten met afwisselende oefeningen.

Ik merk helaas wel dat er een soort stagnatie in mijn trainingen zit: ik begon twee jaar geleden met, uiteraard, vrij lichte gewichten en inmiddels heb ik het idee dat ik aan mijn taks zit: 20 kilo squat is echt al maanden mijn max, 14 kilo fly's, 16 kilo lunges, 10 kilo kickback en hammer curl, en zo heb ik met bijna alle oefeningen mijn grens bereikt, lijkt het wel. Of zou het een psychologische barrière zijn? Hoe werkt dat bij jullie? Om de hoeveel tijd kunnen jullie het gewicht opschroeven? Of is het normaal dat je op een bepaald moment nauwelijks vooruitgang meer boekt qua extra gewicht, en alleen nog kunt verbeteren in de 'uitvoering, zeg maar, dus door de oefeningen heel secuur uit te voeren?

En dan heb ik nog een vraag. Ik wil graag 1 à 2 kilo afvallen (en ik heb het nu over kilo's, maar eigenlijk zegt dat niet zoveel, ik wil gewoon dat laatste vetrandje weg trainen). Hoe doe je dat als je sowieso al veel traint en liever geen crashdieet doet? Iets meer cardio?al die namen zeggen mij nog niet zoveel, doe veel oefeningen met apparaten en alleen voor mijn armen met gewichten. Durf ook niet zo goed nieuwe oefeningen te doen tussen al die ervaren spierbundels
quote:missrabbit schreef op 12 mei 2014 @ 23:08:

Hoe bedoel je?

Ik train spiergroepen. afhankelijke van het soort training pak ik 1 of 2 oefeningen per spiergroep
quote:samarinde schreef op 13 mei 2014 @ 17:01:

[...]

En dan heb ik nog een vraag. Ik wil graag 1 à 2 kilo afvallen (en ik heb het nu over kilo's, maar eigenlijk zegt dat niet zoveel, ik wil gewoon dat laatste vetrandje weg trainen). Hoe doe je dat als je sowieso al veel traint en liever geen crashdieet doet? Iets meer cardio?De fout die de meeste maken is denken dat het altijd zwaarder moet. Probeer eens te variëren in tempo, of ga compounds maken. 1 of 2 kilo afvallen vind ik raar. Dat zit echt tussen je oren want geen mensen dat dat zien
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 mei 2014 @ 22:21:

[...]

Hoe bedoel je?

Ik train spiergroepen. afhankelijke van het soort training pak ik 1 of 2 oefeningen per spiergroep

En hoeveel spiergroepen train je dan per keer?

Ik doe nu zo'n 9 oefeningen per training en probeer eigenlijk elke keer alle grote spiergroepen te doen. Benen, armen, buikspieren
Ik train nu in split

Ma:

squat

bankdrukken

deadlift

tric-pushups

woe

squat

mil. press

power clean

optrekken

vrij: zelfde Workout als maandag
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 mei 2014 @ 22:23:

[...]

De fout die de meeste maken is denken dat het altijd zwaarder moet. Probeer eens te variëren in tempo, of ga compounds maken. 1 of 2 kilo afvallen vind ik raar. Dat zit echt tussen je oren want geen mensen dat dat zien

Haha, je hebt helemaal gelijk: dat zit ook tussen mijn oren, maar ik ben sinds 2 en een halve maand gestopt met roken en ik merk dat ik toch iets dikker word (kleren zitten strakker). Zal met veranderd metabolisme te maken hebben en trekt vast wel weer bij, maar... op mijn zwakke momenten gijp ik die extra kilo's aan om voor de gemakkelijke weg te kiezen, met andere woorden: om weer in de verleiding te komen om te roken, en dat wil ik ECHT niet! Dus vandaar dit vreemde doel.

Goed om te horen dat zwaarder niet per se vooruitgang betekent. Ik hoef ook niet zo nodig zwaarder, vind het zo wel prima, maar gevoelsmatig sta ik toch een beetje 'stil'. Dus dan is variëren in tempo een goeie, dat ga ik doen.

Hoe maak je compounds?
heb je geen begeleider? een compound is een oefening waarbij je meerdere spiergroepen aanspreekt. Bijv. een squat-press, daarbij train je benen maar ook schouders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven