Geld & Recht alle pijlers

Hoe kan dit?

11-08-2014 09:06 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Toen ik nog bij mijn ouders woonde, was het zo, dat als mijn ouders van een bijstandsuitkering afhankelijk zouden zijn, dat zij die niet of slechts gedeeltelijk zouden krijgen, aangezien ik een fulltime baan heb. Nu is dat nooit aan de orde geweest gelukkig, maar zo was het wel.

Nu ken ik een echtpaar die beide al sinds jaar en dag in de WAO zitten omdat zij 'arbeidsongeschikt' zijn. Zij krijgen samen maandelijks ¤ 2.312. Dat vind ik op zich al een hoop geld, zeker als ik bedenk dat ik maandelijks ongeveer ¤ 75 minder krijg en daar ook nog kosten (auto, kleding) van af moet trekken en uiteraard 40 uur voor moet werken.

Nu hebben zij twee zoons. Een zoon van 18. Deze zit nog op school. De andere zoon is 21 en doet sinds zijn 18e helemaal niets meer. Geen werk en geen school, omdat hij bang is voor andere mensen.

Het echtpaar is naar het maatschappelijk werk toegestapt, omdat zij de kosten voor hun zoons (zorgpremie e.d.) niet meer kunnen betalen. Het maatschappelijk werk heeft nu een uitkering geregeld voor de oudste zoon, zodat hij zelf zijn kosten kan betalen. Deze jongen krijgt nu ¤ 800 per maand daarvoor, zonder dat zijn ouders worden gekort, omdat hij inkomen heeft. Dit gezin krijgt dus ruim ¤ 3.000 per maand. Dat is toch raar en oneerlijk?

Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? Is hier toevallig een maatschappelijk werker aanwezig en kan hij of zij dat misschien vertellen? En wellicht tips kan geven dat andere mensen ook zoveel geld cadeau kunnen krijgen?
Gatverdamme wat een rotreacties van de meesten zeg! TO mag hier toch naar informeren of zitten jullie zelf ook allemaal een uitkering te trekken en vind je dat een hardwerkend persoon geen commentaar mag geven?

Als je zelf hard werkt dat moet het jou toch ook steken dat sommige mensen zulke enorme uitkeringen krijgen? En ja, blijkbaar weet TO het verschil niet precies tussen al die regelingen maar dat kun je dan toch ook even vriendelijk toelichten?

En dan TO een zeikerd noemen. Wat een omgekeerde wereld zeg.
quote:nucky schreef op 11 augustus 2014 @ 11:03:

[...]

Het is ook maar wat je luilekkerland noemt. Ik vind het bepaald geen vetpot wat de familie/buren van TO maandelijks ontvangen.

Ik wel. En nooit meer naar die baas. Lekker.

Is de huursubsidie al meegerekend?
Ik heb er vooral moeite mee dat je het woord arbeidsongeschikt tussen aanhalingstekens plaatst.

Ik ben zelf ook een fulltime WAO-er. Heb diverse psychische klachten.

Op het eerste gezicht zullen mensen niets aan mij zien. Ik kan namelijk soms best wel vrolijk en energiek zijn doen.

Ik weet dus dat je nooit aan de buitenkant kunt zien hoe het staat met de (psychische) gezondheid van iemand en of diegene in staat is om betaald werk te verrichten en zo ja wat werk.

Ik werk gráág. Maar helaas, zelfs vrijwilligerswerk gaat al met vallen en opstaan.

En het hebben van een betaalde baan is nog weer anders dan vrijwilligerswerk: nog meer verplichtingen, nog meer druk! En mensen met psychische problemen hebben daar juist veel moeilijkheden mee.

Daarom is het vrijblijvend werken in een tuin ook absoluut niet te vergelijken met het hebben van een betaalde baan.

Ik denk dat je blij moet zijn dat hij je tuin heeft gedaan en dat zij op zo'n manier wat voor jou kunnen betekenen.

En dat je ook blij moet zijn dat jij nog kán werken. Ongeacht of jij meer of minder geld dan hen binnenkrijgt.

Want jij hebt iets WEL wat zij NIET hebben: een goede (geestelijke) gezondheid. En dat is onbetaalbaar!
quote:smoothie84 schreef op maandag 11 augustus 2014 11:09 Gatverdamme wat een rotreacties van de meesten zeg! TO mag hier toch naar informeren of zitten jullie zelf ook allemaal een uitkering te trekken en vind je dat een hardwerkend persoon geen commentaar mag geven?

Als je zelf hard werkt dat moet het jou toch ook steken dat sommige mensen zulke enorme uitkeringen krijgen? En ja, blijkbaar weet TO het verschil niet precies tussen al die regelingen maar dat kun je dan toch ook even vriendelijk toelichten?

En dan TO een zeikerd noemen. Wat een omgekeerde wereld zeg. Gelukkig geef jij een uiterst doordachte, vriendelijke en genuanceerde reactie! Echt het goede voorbeeld.
quote:smoothie84 schreef op 11 augustus 2014 @ 11:09:

Gatverdamme wat een rotreacties van de meesten zeg! TO mag hier toch naar informeren Ik heb uitgebreid gereageerd, en waardevrij.quote:of zitten jullie zelf ook allemaal een uitkering te trekkenNee, ik ben al lang netto-betaler aan de maatschappij. De enige uitkering die ik ooit kreeg was studiefinanciering.quote:en vind je dat een hardwerkend persoon geen commentaar mag geven?Los van wat ik vind: iedereen mag in dit land commentaar geven. En als je boven de 18 bent mag je dat veelal ook nog doen op een van de weinige manieren die nut heeft. Door te stemmen.quote:Als je zelf hard werkt dat moet het jou toch ook steken dat sommige mensen zulke enorme uitkeringen krijgen?Nee, dat moet niet.

De meeste uitkeringen in Nederland hebben een verzekeringskarakter, en de premies betaal je als werknemer (voor jezelf, dus je hebt zelf baat bij het opgebouwde recht) en als werkgever (voor je werknemer, je hebt dus zelf geen enkel nut bij dat opgebouwde recht). Ben jij werkgever? Zo nee, dan zou je, jouw redenering volgend, in dit topic echt vrij weinig recht van spreken hebben. Het zijn de werkgevers die voor anderen betalen, de werknemers betalen voor zichzelf.

Ik ben wel werkgever, en ik heb, volgens jouw redenering, dus wel recht van spreken. Maar ik heb daar geen behoefte aan. Als ik het oneens ben met de manier waarop de door mij betaalde belastingen en premies besteed worden dan richt ik mij tot degenen die daarover de politieke keuzes maken.

quote:En ja, blijkbaar weet TO het verschil niet precies tussen al die regelingen maar dat kun je dan toch ook even vriendelijk toelichten?Ik kan me vergissen, maar ik geloof dat ik vriendelijk ben gebleven.

Gatverdamme wat een rotreacties van de meesten zeg! TO mag hier toch naar informeren of zitten jullie zelf ook allemaal een uitkering te trekken en vind je dat een hardwerkend persoon geen commentaar mag geven?

En dan TO een zeikerd noemen. Wat een omgekeerde wereld zeg. klopt, ik heb idd een WIA-uitkering en weet je, daar heb ik in de jaren daarvoor heel hard voor gewerkt en een arts bij het UWV heeft besloten dat ik er recht op heb. Dan heb ik jou of TO of wie dan ook niet nodig om dat in twijfel te trekken of te veroordelen! Gelukkig voor jullie krijg ik niet zo heel veel meer dan bijstandsniveau, fijn he!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Het is jammer dat mensen zo negatief tegen iemand met een arbeidsongeschiktheidsuitkering aan kunnen kijken.

Tegen zulke mensen moet ik me al jaren verdedigen. En steeds vraag ik me weer af... Zou je net als zo ziek als mij willen zijn? Je dagen tussen de muren willen doorbrengen? Liggend omdat je niet kan zitten? Hopend op hulp of een nieuwe behandeling/operatie die wel aanslaat?

Oh wee, als ik eens een goed moment heb. Of erger nog een goede week! Dat ik dan in principe nog geen bal kan, doet er dan niet toe. Ik laat me gaan , maar het is zo erg als mensen zo denken. Zo'n uitkering is echt geen cadeautje.
quote:labellei schreef op 11 augustus 2014 @ 11:14:

Want jij hebt iets WEL wat zij NIET hebben: een goede (geestelijke) gezondheid. En dat is onbetaalbaar!

Er zijn mensen in dit topic die anders denken over mijn geestelijke gezondheid hoor.

eldorado: bedankt voor je uitleg, maar ik vind een arbeidsongeschiktheidsverzekering vergelijken met een autoverzekering niet echt een goede vergelijking. Daarnaast zijn de premies die je als werknemer betaalt een schijntje, zeker als je die vergelijkt met wat een zelfstandige neer moet tellen voor zo'n zelfde verzekering. En waar zijn de VUT-premies gebleven? Er zijn talloze mensen die wél premie hebben betaald, maar er geen recht meer op hebben.
quote:rosanna08 schreef op 11 augustus 2014 @ 11:26:

[...]

klopt, ik heb idd een WIA-uitkering en weet je, daar heb ik in de jaren daarvoor heel hard voor gewerkt en een arts bij het UWV heeft besloten dat ik er recht op heb. Dan heb ik jou of TO of wie dan ook niet nodig om dat in twijfel te trekken of te veroordelen! Gelukkig voor jullie krijg ik niet zo heel veel meer dan bijstandsniveau, fijn he! Ja het erge is dat sommige opgelucht zijn om te horen/zien dat je maar weinig geld hebt. Vinden ze oprecht fijn.
Overigens, voor het evenwicht: ook de keuze om een verzekeringsstelsel in het leven te roepen en houden voor inkomensverlies als gevolg van arbeidsongeschiktheid hangt natuurlijk van de meningen aan elkaar.

Vrijwel niemand is feitelijk arbeidsongeschikt. Alleen, we vinden als maatschappij met elkaar dat het geen teken van beschaving is om van mensen te eisen dat ze in hun eigen levensonderhoud voorzien als ze buiten een afgesproken norm vallen van "arbeidsgeschiktheid".

Wie in Nederland een of andere uitkering krijgt wegens arbeidsongeschiktheid, zou in Somalie waarschijnlijk best geschikt zijn voor arbeid. Alleen, dat is dan naar onze maatstaven niet zo beschaafd.

Het blijven keuzes.
Maar TO, joh, maak je niet boos, daar heb je niets aan, weet je.

Gewoon vrolijk blijven en denken: Ach, het zal allemaal wel.

Het systeem gaat nu toch niet naar jou toe komen om jou eens even snel in de watjes te leggen.

Heb je het echt zo slecht?

Sommige mensen laten hun kinderen ook als ADHD-er bestempelen om extra poen te vangen, en beter onderwijs. Ik heb het van dichtbij gezien.

Ik hoorde een verhaal dat er in India ook mensen zijn die hun kindje een arm breken omdat ze dan meer geld vangen bij het bedelen.

Triest.

Of een verhaal van een bouwvakker in de V.S. die zijn knie met een hamer kapot sloeg om nooit meer te hoeven werken.

Wat dacht je van mannen in Thailand die zich tot vrouw om laten bouwen om extra prostitutie inkomsten te hebben?

Mensen doen van alles om maar geen echt werk te hoeven doen. Zo ellendig kunnen sommige mensen werk ervaren.
Ga je er nu werkelijk alles bij halen om je gelijk te krijgen?
quote:mika65 schreef op 11 augustus 2014 @ 10:33:

[...]

Ik vind het ook niet zo'n rare vraag. Als ouders 2300 in de maand hebben dan heeft een inwonend kind toch geen recht op een uitkering? Ik dacht dat ze er tegenwoordig strenger op waren met een uitkering gevenHet inkomen van de ouders telt niet mee bij een jongerenbijstandsuitkering.
quote:rosanna08 schreef op 11 augustus 2014 @ 11:26:

[...]

klopt, ik heb idd een WIA-uitkering en weet je, daar heb ik in de jaren daarvoor heel hard voor gewerkt en een arts bij het UWV heeft besloten dat ik er recht op heb. Dan heb ik jou of TO of wie dan ook niet nodig om dat in twijfel te trekken of te veroordelen! Gelukkig voor jullie krijg ik niet zo heel veel meer dan bijstandsniveau, fijn he! Nee, niet fijn.
Hoekandit, je hebt het voor elkaar! Gefeliciteerd! Je haalt hier echt het bloed van onder m'n nagels.

Veel plezier als je wat met je vrienden gaat doen, op vakantie gaat, op visite gaat ed. Zelfs het huis opruimt. Ik kan daar alleen maar van dromen.

En nee, ondanks dat ik niks kan heb ik geen recht op hulp aangezien ik een partner heb. Die naast zijn lange werkdagen alles mag doen. Wat een luxe he?
quote:hoekandit1984 schreef op 11 augustus 2014 @ 11:28:

[...]

Er zijn mensen in dit topic die anders denken over mijn geestelijke gezondheid hoor. je hebt in ieder geval gevoel voor humor, altijd te waarderen vind ik.quote:eldorado: bedankt voor je uitleg, maar ik vind een arbeidsongeschiktheidsverzekering vergelijken met een autoverzekering niet echt een goede vergelijking.Dat geeft niet, het is desalniettemin een uitstekende vergelijking.

Alle verzekeringen zijn in beginsel hetzelfde. Je betaalt premie, in ruil daarvoor krijg je per direct een recht op uitkering bij schade. En als de schade zich voordoet, en je ook overigens voldoet aan de verzekeringsvoorwaarden, ontvang je de uitkering waarop je recht hebt.

Ik bedoel het allerminst onaardig, maar als je echt antwoord op je vraag wil, als je echt gewoon feitelijk en (verzekeringen)technisch wil begrijpen hoe het werkt, dan zal je je even over je idee heen moeten zetten dat mijn voorbeeld niet klopt. Het klopt wel.

Jouw bezwaren zijn niet zozeer technisch van aard, maar komen kennelijk voort uit jouw mening. En met meningen heb ik me niet bezig gehouden.

quote:Daarnaast zijn de premies die je als werknemer betaalt een schijntje, zeker als je die vergelijkt met wat een zelfstandige neer moet tellen voor zo'n zelfde verzekering.Klopt. Mensen als ik, werkgevers dus, betalen een aanzienlijk deel van die premies. Wie geen werkgever heeft en toch een dergelijke verzekering wil, betaalt dus meer. En wie zich buiten de collectiviteit wil verzekeren, betaalt nog meer. Omdat het collectivieitsvoordeel vervalt.quote:En waar zijn de VUT-premies gebleven? Er zijn talloze mensen die wél premie hebben betaald, maar er geen recht meer op hebben.Niet waar het zuivere verzekeringen betreft. We hebben nog steeds een aantal quasi-verzekeringen die betaald worden uit een omslagstelsel. Hier bouw je geen recht op door premiebetaling. Je recht kan dan ook op ieder moment komen te vervallen.

In essentie is dat ook voor de bij wet geregelde werknemersverzekeringen het geval, het zijn dan ook geen zuivere verzekeringen.

Overigens maak je een denkfout als je denkt dat een verzekering een spaarvorm is. De premies die je bij een verzekering betaalt bouwen geen recht op. Het recht ontstaat direct bij het aangaan van de verzekering, terwijl je bij spaarvormen een recht opbouwt door je inleg. Essentieel verschil.
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 11 augustus 2014 @ 11:31:

Maar TO, joh, maak je niet boos, daar heb je niets aan, weet je.

Gewoon vrolijk blijven en denken: Ach, het zal allemaal wel.

Het systeem gaat nu toch niet naar jou toe komen om jou eens even snel in de watjes te leggen.

Heb je het echt zo slecht?

Nee, heb het niet slecht hoor. Integendeel. Vind het alleen stuitend dat ik bij wijze van spreken mijn ouders met mijn salaris had moeten onderhouden terwijl ik werk en een vergelijkbaar gezin waarin niemand werkt doodleuk ¤ 3.000 maandelijks krijgt bijgeschreven. Dat vind ik krom. Het gaat er niet om dat ik het een ander niet gun, maar ik gun het mezelf ook.

Maar goed, het zal wel. Ik begrijp in ieder ineens veel beter waar andere mensen 'het van doen'.
quote:pierot123 schreef op 11 augustus 2014 @ 11:35:

Hoekandit, je hebt het voor elkaar! Gefeliciteerd! Je haalt hier echt het bloed van onder m'n nagels.Waarom zoveel negatieve emotie? TO is, aan het in de nick opgenomen jaartal te vermoeden, 30 jaar, en verdient een vrij bescheiden inkomen als klopt wat ze vertelt. Ze doet, kennelijk als vrijwilligerswerk, de administratie voor familieleden, en ze heeft daar wat vragen bij. En het steekt haar dat mensen die daar in haar ogen niets voor doen, meer krijgen dan zij, terwijl ze er hard voor werkt. Niet zo gek, lijkt me, dat ze, met enige jeugdige overdrijving en gebrek aan nuance (bedenk dat vrouwen van 30 zich op dit forum nog als "jonge meid" aanduiden, dus de puberteit is in ons infantiele land aardig opgerekt) haar vragen formuleert. Ze reageert overigens met minder emotie dan jij.

En als ze nog een paar jaar ouder was geweest, dan had ze zich gewoon moeiteloos kunnen herinneren hoe de WAO in dit land zeer ernstig werd misbruikt, totdat de wal het schip keerde. Naast enige persoonlijke jaloezie (die ze, zo eerlijk is ze wel, gewoon erkent) heeft ze dus ook nogal feitelijke redenen om haar vragen te stellen. De WAO is ten onder gegaan aan misbruik.

Als jij geen misbruik maakt, waarom zou je je dan aangevallen voelen?
quote:eldorado schreef op 11 augustus 2014 @ 11:43:

[...]

Waarom zoveel negatieve emotie? TO is, aan het in de nick opgenomen jaartal te vermoeden, 30 jaar, en verdient een vrij bescheiden inkomen als klopt wat ze vertelt. Ze doet, kennelijk als vrijwilligerswerk, de administratie voor familieleden, en ze heeft daar wat vragen bij. En het steekt haar dat mensen die daar in haar ogen niets voor doen, meer krijgen dan zij, terwijl ze er hard voor werkt. Niet zo gek, lijkt me, dat ze, met enige jeugdige overdrijving en gebrek aan nuance (bedenk dat vrouwen van 30 zich op dit forum nog als "jonge meid" aanduiden, dus de puberteit is in ons infantiele land aardig opgerekt) haar vragen formuleert. Ze reageert overigens met minder emotie dan jij.

En als ze nog een paar jaar ouder was geweest, dan had ze zich gewoon moeiteloos kunnen herinneren hoe de WAO in dit land zeer ernstig werd misbruikt, totdat de wal het schip keerde. Naast enige persoonlijke jaloezie (die ze, zo eerlijk is ze wel, gewoon erkent) heeft ze dus ook nogal feitelijke redenen om haar vragen te stellen. De WAO is ten onder gegaan aan misbruik.

Als jij geen misbruik maakt, waarom zou je je dan aangevallen voelen?Hoe ontstaat jaloezie, denk je?

En dan TO een zeikerd noemen. Wat een omgekeerde wereld zeg.

Ik snap TO ook hoor, ze informeert gewoon, maar as usual weer een hoop gemene gefrustreerde reacties.

Ik begrijp best dat mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering hier boos om worden, maar doe dat niet, ze informeert. Thats all.

Zo heb ik een kennis (was een vriendin maar ben haar gedrag zat) die alle feestjes afstruint, er bij loopt als Miss PC Hooftstraat, altijd op het terras kan zitten, en niet werkt, en ook zit het UWV haar niet achter de kont aan waarom ze niet gaat werken, sollicitatieplicht lacht ze om, en dat kan maar doorgaan. Let wel, ze is gewoon gezond, geen lichamelijke of psychische klachten, haar motto is: 'Waarom werken als je het ook zo kunt krijgen.'

Dat terwijl ik me 3 slagen over de kop werk en vaak ook enkel een weekje budgetvakantie kan doen, altijd moet opletten wat ik uitgeef, en ja, ik vind dat krom. Maar gezien alle reacties hier zal ik daar maar geen vraagstuk van maken op het forum.

Jammer dat gewoon communiceren hier blijkbaar voor velen onmogelijk is.
quote:hoekandit1984 schreef op 11 augustus 2014 @ 11:41:

[...]

Nee, heb het niet slecht hoor. Integendeel. Vind het alleen stuitend dat ik bij wijze van spreken mijn ouders met mijn salaris had moeten onderhouden terwijl ik werk en een vergelijkbaar gezin waarin niemand werkt doodleuk ¤ 3.000 maandelijks krijgt bijgeschreven. Dat vind ik krom. Het gaat er niet om dat ik het een ander niet gun, maar ik gun het mezelf ook.

Maar goed, het zal wel. Ik begrijp in ieder ineens veel beter waar andere mensen 'het van doen'.Echt hoor, als je jezelf zo verbijt, zou ik maar niet meer gaan werken voor deze aartsluie profiteurs
eldorado

Bedankt voor je fijne reacties. Ik kan daar echt wat mee. Ik zou graag eens een echt gesprek met je voeren. Ik denk dat ik een hoop van je zou kunnen leren. Alleen al hoe jij rustig het hoofd koel houdt.

Ik begrijp stiekem ook wel wat je bedoeld, maar ben gewoon tegendraads en gefrustreerd een beetje. Ik vind de regels hier en daar gewoon wrang en zou dat graag aangepast zien. Maar blijkbaar vinden de meeste mensen de regels oké en zijn ze zo en heb ik het maar te accepteren.
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 11 augustus 2014 @ 11:45:

[...]

Hoe ontstaat jaloezie, denk je?Ik ben noch psycholoog, noch ervaringsdeskundige, noch geïnteresseerd in retorische vragen.
quote:eldorado schreef op 11 augustus 2014 @ 11:29:

Overigens, voor het evenwicht: ook de keuze om een verzekeringsstelsel in het leven te roepen en houden voor inkomensverlies als gevolg van arbeidsongeschiktheid hangt natuurlijk van de meningen aan elkaar.

Vrijwel niemand is feitelijk arbeidsongeschikt. Alleen, we vinden als maatschappij met elkaar dat het geen teken van beschaving is om van mensen te eisen dat ze in hun eigen levensonderhoud voorzien als ze buiten een afgesproken norm vallen van "arbeidsgeschiktheid".

Wie in Nederland een of andere uitkering krijgt wegens arbeidsongeschiktheid, zou in Somalie waarschijnlijk best geschikt zijn voor arbeid. Alleen, dat is dan naar onze maatstaven niet zo beschaafd.

Het blijven keuzes.waar om ben ik niet zo goed in taal en formuleren als jij, dit is wat ik dus wil zeggen maar kan het niet bondig formuleren.
quote:eldorado schreef op 11 augustus 2014 @ 11:50:

[...]

Ik ben noch psycholoog, noch ervaringsdeskundige, noch geïnteresseerd in retorische vragen.

Juist, ontwijk het hete hangijzer. Zou ik ook doen om het gelijk aan mijn kant proberen te houden tegen alle realiteit in.

Moet je hier echt psycholoog of ervaringsdeskundige voor zijn? Je kent genoeg mooie woorden zoals 'retorische' om ook wel te begrijpen hoe jaloezie ontstaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven