Dees en tees.

17-07-2008 21:53 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier nog zo iemand. En ik ben gedrild in de d en t regels.

Gelukkig kun je je eigen berichtjes aanpassen. Hopelijk voordat iemand je heeft geciteerd.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Nog een mooie van vandaag trouwens. Vaak wordt "jou" en "jouw" al door elkaar gehaald, maar vandaag las ik zelfs "joun".
Problemen met d's en t's vind ik helemaal niet zo'n ramp. Heb er zelf ook regelmatig last van... Wat ik alleen wel erg raar vind is dat mensen niet bestaande woorden kunnen typen. Dat je een keer gebeurt schrijft ipv gebeurd dat begrijp ik, beide komen als woord voor. En snap daardoor (ben nu ook mijn eigen fouten aan het recht lullen dat begrijp je ) dat je die fout kan maken. Het woord an sich ziet er namelijk niet raar uit. Waar ik me wel over kan verbazen zijn fouten als werdt, gezegt, etc. Deze woorden bestaan helemaal niet. In je hele schoolcarriere is er geen docent geweest die heeft geleerd wanneer je het woord werdt gebruikt. Dus hoe komt zo'n woord dan opeens uit je toetsenbordje geklopt....
quote:Vl43inder schreef op 17 juli 2008 @ 22:33:

Nog een mooie van vandaag trouwens. Vaak wordt "jou" en "jouw" al door elkaar gehaald, maar vandaag las ik zelfs "joun".

volgens mij wordt jouwn gebruikt in het oosten van het land, het is dus een spoortje dialect wat is blijven hangen in het abn.

ps ik vind het ook rete-irritant!
quote:MissMara schreef op 17 juli 2008 @ 22:35:

[...]

volgens mij wordt jouwn gebruikt in het oosten van het land, het is dus een spoortje dialect wat is blijven hangen in het abn.

ps ik vind het ook rete-irritant!Ja, dat gebruikt men in Drenthe ook.
En ze zeggen 'jounes' i.p.v 'de jouwe'.
quote:guust80 schreef op 17 juli 2008 @ 22:34:

Problemen met d's en t's vind ik helemaal niet zo'n ramp. Heb er zelf ook regelmatig last van... Wat ik alleen wel erg raar vind is dat mensen niet bestaande woorden kunnen typen. Dat je een keer gebeurt schrijft ipv gebeurd dat begrijp ik, beide komen als woord voor. En snap daardoor (ben nu ook mijn eigen fouten aan het recht lullen dat begrijp je ) dat je die fout kan maken. Het woord an sich ziet er namelijk niet raar uit. Waar ik me wel over kan verbazen zijn fouten als werdt, gezegt, etc. Deze woorden bestaan helemaal niet. In je hele schoolcarriere is er geen docent geweest die heeft geleerd wanneer je het woord werdt gebruikt. Dus hoe komt zo'n woord dan opeens uit je toetsenbordje geklopt....Mee eens, Guust, mensen schrijven denk ik gewoon fonetisch op wat ze normaal uitspreken. Dat heb je helemaal sterk bij Engelstalige fora. Ik stond er echt enorm van te kijken dat mijn Engelse spelling zo veel beter is dan die van native speakers! Tot ik me realiseerde dat ik door Engels te lezen en te leren de woorden eerst in een geschreven versie leerde kennen, en pas daarna de uitspraak leerde, terwijl dat voor de native speakers andersom is, terwijl uitspraak en spellingswijze in het Engels heel ver uit elkaar liggen vaak.
Dat hele kofschip ken ik niet, en wat is voltooid verleden tijd?

Komt vast omdat ik op de Vrije school heb gezeten, in de jaren '70 nog wel. Ergo: ik kan niet spellen
anoniem_58180 wijzigde dit bericht op 17-07-2008 22:45
Reden: zie je wel
% gewijzigd
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 22:38:

En ze zeggen 'jounes' i.p.v 'de jouwe'.Tja, in Brabant zeggen we ook 'hullie' en 'gullie', maar dat typ ik hier toch ook niet?!
Oh, Maddy, jij begint over 'hullie'. Wat mij irriteert is bijvoorbeeld: 'Hun zeiden dit'.
Soundpost, speciaal voor jou en een aantal anderen:

In het woordje 'kofschip' staan alle medeklinkers die in een voltooid deelwoord gevolgd worden door een -t aan het einde.

Voorbeeld: gewerkt, de letter 'k' wordt gevolgd door een -t.

Ander voorbeeld: gesloopt, etc.

Als mensen bijvoorbeeld behandelt als voltooid deelwoord gebruiken, kun je aan de hand van het 'kofschip' nagaan dat dit dus een verkeerd geschreven voltooid deelwoord is.
't kofschip is het.
guilty... (niet op het forum hier geloof ik..)

(jeetje dat ik het durf te melden hier...please don't be mean to me)

Maar ik ben dus slecht in de deetjes en de teetjes en loop hier echt tegenaan. Ik heb het nooit goed erin gestapt gekregen op school en nu nog lukt het gewoon niet

Heb een HBO-opleiding op zak en werk in beroep waar ik regelmatig moet schrijven, schaam mij diep...

Echt ik heb het al zo vaak geprobeerd om de regels erin te krijgen, maar het blijft niet hangen. Onlangs maar weer een nieuw taalboekje aangeschaft, dat ik doorploeter.

Ik weet dat ik problemen heb met het bijvoeglijk naamwoord (voltooid deelwoord bedoel ik... zie je zo erg is het.).

Zelf denk ik dat het 'm echt in de basis zit, die ik nooit heb begrepen (heb montessorionderwijs gehad, dat was een en al rare onderwijsmethodes in mijn belevenis...)

Ik heb er wel behoeft aan om het goed te kunnen. Misschien hebben jullie tips voor mij hoe ik het wel zou kunnen leren om het voor eens en altijd te snappen.

Nogmaals ik vind het niet prettig om iedereen over mij heen te krijgen met een wijzende vingertje.

Maar ik wil ook de kant van de gene die die fouten maken belichten, want dat is echt niet zo ondoordacht (tenminste bij mij niet).
Tsja, Laatje, het is natuurlijk al een stuk moeilijker wanneer je in het basisonderwijs het al nooit goed hebt geleerd. En misschien heb je een soort milde vorm van dyslexie, waardoor 'blinde vlekken' kunnen ontstaan bij lezen en schrijven. Lees je makkelijk? En vaak?
Hebben jullie er wel eens over nagedacht dat iemand ook moeite kan hebben met de Nederlandse taal omdat ze niet oorspronkelijk uit Nederland komen?

Omdat ze dyslectie hebben (dyslectisch zijn?)

Ik vind het erg overdreven om een tekst niet te lezen als iemand (misschien per ongeluk) "Ik werdt" schrijft.

Ikzelf maak bijvoorbeeld heel veel fouten in zinsopbouw omdat ik dat gewoon niet zie. Ik weet niet hoe ik een normale zin op moet bouwen. Daar had ik op de basisschool al last van. Hetzelfde in een normaal gesprek.

Niet iedereen schrijft elke dag brieven (voor werk of privé) en sommige mensen spreken buiten dit forum veel in een andere taal.

Natuurlijk is het belangrijk om de Nederlandse taal goed te spreken/schrijven maar om daar constant over te "zeuren" is toch ook niet nodig.

Ik weet van mezelf dat ik , toen ik hier net kwam, niet eens durfde te schrijven omdat ik bang was voor opmerkingen.

Nu moet ik wel zeggen dat teksten zonder punten, comma's en witte regels heel storend zijn omdat ze niet of moeilijk te lezen zijn.

Maar dat is mijn bescheiden mening
quote:Cooper30 schreef op 17 juli 2008 @ 22:27:

je hebt het over vervoeging van 3e persoon t.t. en kofschip. Dat heeft niks met elkaar te maken, kofschip is voor het voltooid deelwoord en 3e persoon t.t. is gewoon altijd met een T.

't Kofschip is voor de gehele verleden tijd, hè! Maar woorden als 'gebeurd' en 'behandeld' komen vaker voor als voltooid deelwoord dan als persoonsvorm. Ik ben ervan overtuigd dat het daardoor komt - mensen zijn die woorden niet gewend met een t.

En ik vertel altijd aan mijn kindjes (ben docent Nederlands en regelmatig gedeprimeerd als mijn taal weer eens bruut verkracht wordt - door volwassenen dan) dat 'de Hunnen van 4000 vChr. zijn'. Historisch geloof ik niet helemaal verantwoord, maar wel duidelijk.
pixymama wijzigde dit bericht op 17-07-2008 23:00
Reden: Had niet goed gelezen! Ahum.
% gewijzigd
quote:complicated schreef op 17 juli 2008 @ 22:48:

Soundpost, speciaal voor jou en een aantal anderen:

In het woordje 'kofschip' staan alle medeklinkers die in een voltooid deelwoord gevolgd worden door een -t aan het einde.

Voorbeeld: gewerkt, de letter 'k' wordt gevolgd door een -t.

Ander voorbeeld: gesloopt, etc.

Als mensen bijvoorbeeld behandelt als voltooid deelwoord gebruiken, kun je aan de hand van het 'kofschip' nagaan dat dit dus een verkeerd geschreven voltooid deelwoord is.

*probeert niet in paniek te raken en rustig te lezen*

Ha, dank! Dus als een voltooid woord eindigt met een letter uit het kofschip eindigt het met een t.

Klinkt simpel, waarom vertelden Steiner en co dat niet gewoon
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 22:46:

Oh, Maddy, jij begint over 'hullie'. Wat mij irriteert is bijvoorbeeld: 'Hun zeiden dit'.

Ja, das inderdaad irritant.

Wat me ook de spreekwoordelijke strot uitkomt: dat 'me':

me moeder

me vriend

me hond

me opa

me tandarts

me psigeloog (ja als dat 'me' al misgaat dan psycholoog ook natuurlijk, whehehe )

Jammer...
quote ipv wijzigen ;)
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 22:46:

ai, shoot me ...

Ik schrijf veel in spreek taal. En dees en tees haal ik regelmatig door \ achter \ voor-elkaar.

Wat ik erger vind zijn lappen teksten zonder hoofdletters, punten en komma's. Dan wordt het zo ontzettend vervelend lezen.

En het woord sowieso. zowieso, zowiezo, zoebieso, zoewiezo., zoiezo enz.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:MissMara schreef op 17 juli 2008 @ 22:35:

[...]

ps ik vind het ook rete-irritant!Als spreektaal wel, maar als schrijftaal toch echt niet Althans in de Achterhoek. Dus men zegt wel joun (ja ik ook, of jounes )

En ja ik maak ook nog wel eens fouten met d en t. Ook in gedrild, toch glippen ze er wel eens door. Slordigheid en niet nadenken..
Ik ben errug slecht geweest met d's en t's. Altijd onvoldoendes Totdat een geschiedenisleraar de beste tip ooit gaf. Bijna nooit meer een fout gemaakt. Ben nu zelfs secretaresse.

Tip: als het woord ZIJN, WORDEN of HEBBEN in een zin een staat in welke vorm dan ook dan is het voltooid deelwoord dus met een d. Tenzij je het woord niet met een d kunt eindigen. Bijvoorbeeld: Ik heb gefietst (fietsde kan niet, fietste wel, dus met een t.)

En eerlijk... ik ken geen enkele regel van de nederlandse taal. Bijzinnen, hoofdzinnen.... ik snap er niets van. Gelukkig heb ik gevoel voor taal en gaat het automatisch goed. Als mijn dochtertje straks naar school gaat leer ik weer met haar mee.
quote:Soundpost schreef op 17 juli 2008 @ 22:57:

[...]

Ha, dank! Dus als een voltooid woord eindigt met een letter uit het kofschip eindigt het met een t.

Klinkt simpel, waarom vertelden Steiner en co dat niet gewoon

Ja klopt.

Wij hadden op school altijd het regeltje: Werken, spelen, maken.

Haal de en eraf. Dan krijg je bij spelen dus de l. Die zit niet in 't kofschip, dus een d. Nee? Dan d. leerden wij altijd ;)
Laatje, wat jij schrijft herken ik dus heel goed. Misschien werkt het om het per regel aan te pakken. Zoals mijn voornemen nu is om de kofschip regel echt goed te leren en zo mijn gewoonte om voltooid deelwoorden te vermijden -en met rare zinsconstructies te komen- af te leren.
quote:Soundpost schreef op 17 juli 2008 @ 22:57:

[...]

Klinkt simpel, waarom vertelden Steiner en co dat niet gewoon En vertrouw op je eigen taalgevoel! Je zégt het toch ook altijd goed? Je moet proberen het niet moeilijker te maken dan het is! Als je de woorden langer maakt (faxen - de gefaxte brief) dan hoor je het meestal vanzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven