Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Leuk om al jullie ervaringen en verhalen te lezen!

Ik vandaag heel ontspannen 40 min gelopen, was 7 km. Vond de eerste 20 minuten zwaar, maar kwam daarna meer in tempo en vanaf 30 minuten liep ik heerlijk...zie ik later dat ik toen echt hard liep, blijkbaar kom ik harder lopend pas in een echt lekker tempo en roes. Grappig om te merken.

Vond het zo fijn vanavond. Lekker fris, zon en prachtig uitzicht waar ik liep.

Wil de komende training een soort intervaltraining doen, maar twijfel of dat al zin heeft. Ben aan het opbouwen naar 60 minuten en loop de 40 minuten zonder problemen, wil nu 1x per week een wat langere duurloop doen, en dan per week 10 minuten er bovenop, dus over 2 weken ben ik bij de 60 minuten (en daarna door opbouwen naar 90 minuten).

De andere trainingen wilde ik korter doen (30-40 minuten), afgewisseld met intervaltrainingen. Ik loop drie keer per week. Wat denken jullie?
Bibi, ik zou me concentreren op één ding: óf snelheid opbouwen, of duurvermogen. Aangezien je doel is om langer te lopen zou ik daarvoor gaan. Dan is een verschil van 10 minuten ineens best veel.

Dus ik ga voor een optie die je niet genoemd heb: twee keer per week je huidige tijd (30-40 min) en dan één keer een langere duurloop waarbij je er steeds 5 minuten bij doet. Je kan dan de 30 minuten wel wat sneller lopen vergeleken met de training van 40 minuten, dan wissel je toch een beetje af qua tempo. Dan zit je in vier weken op 60 minuten. Dat vasthouden en als je merkt dat het lekker gaat, je geen spierpijn hebt de volgende dag etc., dan beginnen met interval om snelheid te verbeteren.

Maar ik ben een voorzichtige loper, misschien is 10 minuten erbij geen probleem. Als je lichaam al een tijdje gewend is aan de inspanning van het lopen, kan dat wellicht prima.
This is an unacceptable timeline
Bibi in het algemeen wordt de regel 10% uitbouw per week als een veilige marge beschouwd. Dus uitgaande van 40min, volgende week 44min, de week daarop 4,5min erbij (48,5min), de week daarop een kleine 5min erbij. 15% uitbouw wordt vaak al maximum gehanteerd maar is al wat veel.

zelf denk ik itt tyche dat uitbreiding van duur en uitbreiding van snelheid zich prima laat combineren. zeker als de snelheidstrainingen nog maar matig intensief zijn.

Dat je pas na een tijdje lekker gaat lopen komt waarschijnlijk omdat je niet eerst 10min heel rustig inloopt alvorens de training aan te vangen. in het begin is dat ook onmogelijk omdat je dan nog geen 10min loopt. Maar waarschijnlijk nu je langer loopt zou je veel rendement hebben door bewust de eerste 10min rustiger aan te doen en dan pas je normale tempo aan te nemen. zeker als je wat met tempowisselingen wil gaan doen moet je bewust echt minimaal die 10min inlopen, uitgaande van minimaal 5min uitlopen zit je dus bij een snelheidstraining/intervaltraining al aan minimaal 15min voordat je überhaupt iets aan snelheid hebt gedaan. In die zin heeft tyche dan wel weer gelijk dat een duurvermogen van 40min nog wel wat kort is om echt wat aan snelheid te doen. Maar je kunt natuurlijk wel na die tien minuten nog wat korte versnellingen doen, een paar iets langere versnellingen of een tempoblokje.
Ik zou zelf aan interval- en tempotrainingen gaan beginnen als je redelijk makkelijk een uur kunt lopen. Dan heb je de ruimte om goed in te lopen en nog wat aan uitlopen te doen. En sowieso rustig opbouwen, interval is doorgaans best een belastende training, al helemaal als je er net mee begint. Wat natuurlijk wel kan in een duurloop zijn wat korte versnellingen, waarop je je vooral concentreert op een goede techniek (dus mooi en snel lopen). Die versnellingen moeten niet al te lang zijn en je kunt er dan een stuk of 5 doen.
Donderdag mag ik weer aan de bak met de ouder-kind-wedstrijd met jongste dochter. De 600m lopen is niet zo'n probleem, maar mijn verspringen is altijd redelijk dramatisch (lees: ik ben blij als ik 2 m haal, vorig jaar werd ik gewoon laatste en werd ik voorbij gesprongen door de C-pupillen). Gelukkig is dochter niet zo'n atletiektalent, dus we gaan gewoon genieten van het meedoen.
Zo, daar ben ik weer, wat wordt er veel geschreven, leuk!

Ik heb vorige week donderdag voor het laatst gelopen, druk weekend gehad. Gisteren heb ik meegedaan aan twee ouder-kind-wedstrijd; eerste wedstrijd was met mijn dochter in de E1, en daarna tegen mijn zoon in de B1. Allebei natuurlijk verloren maar wat een lol hebben wij gehad!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Er wordt inderdaad veel geschreven hier! Ik lees het allemaal maar ik heb even geen tijd om uitgebreid te reageren op iedereen. Ik heb vandaag weer lekker in het bos gelopen met m'n collega. Een rondje van 13 km met 5 snelle kilometers (rond de 5 min/km) en de rest lekker rustig zodat we ook konden kletsen. Dat was wel een goede combinatie van relaxed lopen met snelheid opbouwen! Maandag had ik ook nog een kort rondje gelopen van zo'n 8 km. Dus weer aardig wat kilometers in korte tijd maar m'n benen voelen nog steeds prima!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Hallo,

Ik lees ook mee, maar ik heb echt geen verstand van hardlopen, dus ik weet niet zo goed wat ik moet toevoegen Ik loop al jaren (af en aan) maar ik loop vooral heel erg op gevoel. Ik heb net een 21k soort semi-trail achter de rug afgelopen weekend na een (grotendeels) renpauze van meer dan 2 jaar (! blessure, depressie... allemaal niet om over naar huis te schrijven) nu verder opbouwen naar de 32k trail over een week of 12. Mijn doel komende tijd is om mijn lange duurlopen rustiger te lopen en voor de trail zelf om niet te hard van start te gaan. Naast de lange duurloop staat 1x een +/-10km rondje op de planning en ik doe 1x HIIT (8-10x 60sec/60 sec 8/16 km/h) per week en daarnaast ben ik in de sportschool te vinden voor kracht en core. Op dit moment geniet ik heel erg van de langere afstanden en dat het gewoon weer allemaal gaat.

@gioia, heerlijk in het bos!

Veel renplezier allemaal!
blijekip alle ervaringen en hardloop belevenissen zijn toch een aanvulling voor het topic.

Wat versta je onder een smi trail?

Gezellig zo samen door het bos rennen Gioia.

Ik had vandaag een kort heel rustig duurloopje. was door een natuurgebiedje geweest dat momenteel niet echt goed begaanbaar was. Heb me dus door het hoge gras geworsteld en twee teken meegenomen naar huis. wel heerlijk gelopen op een hele lage hartslag. Rondje van iets meer dan 9km op gemiddeld 5min10/km.

Morgen weer intervallen op de baan.
leuk leuk! En goede tips!

Vandaag een rustdag, morgen weer rennen, zin in!

Om nog wat toe te voegen...in februari heb ik nog een 10 km loop gerend in 60 min, daarna 2 maanden helemaal niet gelopen, druk, weinig zin, maar vandaar mijn nu snelle opbouw :-)

Denk dat 60 minuten eigenlijk ook wel weer prima gaat, 3 maanden terug rende ik dat nog.

Ik heb de laatste 2 km een gemiddelde van 4 mijn 30 per km gerend - toen liep ik echt lekker, maar tjee...wat is dat snel! (achteraf bezien). Goede tip van het inlopen Baukje...dat doe ik inderdaad niet, maar wel goed idee om daar de eerste 10 min voor te nemen. Ga het meer op de 30-40 minuten houden, maar dan met wat versnellingen door de week. In het weekend een langere rustige duurloop.

Morgen 30 of 40 minuten!

Fijne avond iedereen.
@Baukje, ja ik vind het een leuk topic, maar ik vind lastig anderen tips of adviezen te geven tot nu toe omdat ik altijd 'maar wat doe'. Maar ik zal mijn ervaringen delen als ik denk dat iemand er wat aan heeft. Loopje van het weekend was meerdere stukken trail/zand/bos, maar toch ook aardig deeltje verharde weg, dus 'semi-trail'
bibi het weer terug opbouwen gaat inderdaad vaak wel sneller. Probleem is dat je dan conditioneel zo weinig problemen tegen komt dat het weer een extra risico kan vormen. Maar hoe meer loopervaring uit een niet al te ver verleden hoe flexibeler je met die 10% regel om kunt gaan. En een en ander hangt ook samen met de weekbelasting die je gewend bent.

Zo train ik zelf nooit echte lange duurlopen omdat mijn lichaam daar te lang van moet herstellen wat ten koste van de andere trainingen gaat. Maar de belasting van ineens een hele lange duurloop (of lange wedstrijd) kan ik dan prima aan als ik daarna maar weer rekening houd met de trainingen tijdens de herstel periode.

Maar je hebt een lekker tempo als ik zo lees.

ik moest afgelopen zondag steeds opvolgende tempoblokken van 3km en dan steeds sneller. De laatste moest in 4min30 per km dus 13min30. En dat kost mij dan toch echt moeite hoor. Terwijl ik bij een halve marathon de gehele wedstrijd iets sneller loop (in goede doen)

Blijekip er zijn zoveel visies en zoveel invalshoeken dat DE tip of HET advies niet bestaat. Dus 'het zomaar wat doen' op de manier die jij invult kan voor iemand misschien wel de goeden tip zijn. Dus gewoon net als ieder ander je meningen/ervaringen hier spuien hoor.

Had je veel hoogte meters in je vorige trail. moet zeggen dat wat dat betreft de vorige keer dat ik de Veluwezoom trail liep best wel tegen viel. Ik had toen vele trails van om en nabij de 30km in de ardennen gelopen met echt pittige parcoursen en ik had hier de 60 van texel gelopen dus ik dacht dan moet die 53 hier in de Veluwe (want hoezo hoogte meters-nou daar kwam ik dus achter) niet zo moeilijk zijn. Ik was bij de eerste drankpost op 25km al kopot. Dit jaar is hij dus bijna 3 km langer. Als het maar niet zo warm wordt als toen. Maar ja eind juni is altijd een gevaarlijk tijdstip.
Net een heel langzaam rondje gelopen in 30 minuten. Wilde kijken hoe langzaam ik kon gaan en uiteindelijk uitgekomen op 7 min/km. Ik heb het gevoel dat ik af en toe toch teveel vraag en ga zo'n loopje elke week doen om te herstellen. Ik voelde me nog steeds vrij moe in mijn benen na vandaag, maar ik denk dat dat van het snelle loopje van dinsdag komt. En het was voor mij best warm. Ik kan daar toch niet goed tegen. Had expres al zo min mogelijk kleding aangedaan, maar ik zweet me een ongeluk

Zaterdag weer, dan hopelijk 45 minuten op slakkentempo

Baukje, ik heb laatst eens gekeken hoe hard ik kon lopen en zelfs op mijn snelst ben ik nog niet zo snel als jij! Ik weet niet hoe je het doet hoor

Blijekip, ik doe ook maar wat. Ik leer het meeste van de lopers in dit topic, al is het maar om nieuwe dingen toe te voegen aan mijn "ik doe maar wat"-methode
Rozehanddoek goed om bewust af te gaan wisselen.

Ik was vandaag het gevoel voor tempo geloof ik helemaal kwijt. Ondanks dat de thermometer toch 25 graden aangaf hadden de beentjes er toch zin in. ik had juist een vrij rustig interval programma. Maar ik heb het allemaal een stuk sneller gelopen. Begon al met 'inlopen' na 7 rondjes baan keek ik op mijn horloge en zag dat ik al ver binnen het streef tempo van mijn eerste 3000m zat. Dus toen maar zo doorgegaan en bij 3000m afgeklokt. 4min35/km, dat is natuurlijk geen inlopen. Kon toen dus gelijk mijn mijn 1000tjes beginnen. Die gingen in 4min20 terwijl dat ook niet echt de bedoeling was. En ja dan moeten de 600tjes dus nog sneller, die gingen in 2min30 of net iets sneller. Dus eigenlijk had ik een heel rustig programma wat betreft richttijden maar ik heb zonder dat het me echt moeite kostte echt stukken sneller gelopen. Zo ongeveer richting tempo's die ik meestal loop op die afstanden.

Morgen rustdag. Nou ja ik heb een snipperdag genomen en ga shoppen met mijn dochters en dan 's avonds naar Guus. Als het nu morgenavond maar niet in Eindhoven gaat onweren.
Jullie hebben lekker gelopen zo te lezen! Veel plezier vandaag Baukje!

Ik loop zondag weer. Er staat 20k (rustig!!) op de planning. Deze week nog niet gelopen heb de ergste blaren ooit (al weken) en nu de halve van afgelopen weekend is geweest geef ik ze wat meer hersteltijd - anders is het een gebed zonder eind! Misschien dat die 20 dus iets minder wordt, maar we zien wel hoe het gaat.
@Baukje, veel plezier!

Er vroeg iemand of ik aan yoga doe? Nee. Daar doe ik niet aan.

De trainingen van deze week zijn gelukt. Incl. gisteravond nog een rondje.

Vanmorgen nog een stuk gefietst en nu de rest van de dag rustig aan doen.

Ik ben er klaar voor
@Gioia, goed bezig weer.

@Rapidash, welkom!

@Tyche, ik ben begonnen op hardloopschoenen van de LIDL, bleek toch niet zo'n succes. Ja goede hardloopschoenen heb je echt nodig!

@Blijekip, welkom! 32 km. trail zo petje af hoor, succes met trainen. Mijn laatste HM heb ik met een blaar gelopen, wat doet dat pijn zeg, maar sinds ik schoenen heb gekocht die een 1/2 maat groter zijn heb ik geen last van blaren. Succes zondag toegewenst.

@Rozijntje, goed bezig.

Zo, ik heb net 8 km. gelopen in en door het bos maar wat ging het klut, ook even gewandeld, haha, stom he? Wie heeft er vandaag nog meer gelopen? @Baukje, ik was toch wel erg blij dat ik mijn 2 flesjes water had meegenomen, haha!

Ik ga douchen en nog heel even werken.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Ik heb vandaag ook in het bos gelopen, ook 8 km en daarna nog een sprintje. Vroeg gegaan maar het was al behoorlijk warm.

Daarna heerlijk in de zon gelegen met een boek.
This is an unacceptable timeline
Ik ga zo meteen... Het regent al de hele dag. Ik heb net een kop noodles gegeten, dus ik ga waarschijnlijk over een uurtje. Moet vandaag 3 kwartier lopen en ik zie er wel een beetje tegenop. Maar goed, we gaan ervoor.
Na een heel kort nachtje (met dank aan de NS) en de vermoeidheid van het geslenter van gisteren in de stad en 's avonds het urenlang staan en springen nog in de benen vanmorgen toch redelijk vroeg op pad gegaan voor een heuveltraining. En dit keer echte heuveltjes. Dus met mijn fiets naar een geschikte locatie omdat mijn 'eigen' bos zo vlak als wat is. Aldaar ruim 18km gelopen en door de vele heuvels (en boven genoemde redenen) op een heel laag gemiddeld tempo. Maar was toch weer een geode training voor de trail over twee weken.

Wel al lopende onderuit gegaan, Geen idee wat er gebeurde maar ik realiseerde me ineens dat ik op de grond lag. Op het moment dat ik dat realiseerde wel veel te snel opgestaan zodat ik bijna weer lag maar gelukkig daarna mijn route gewoon kunnen vervolgen.

Morgen een lange duurloop met 4 tempoblokken van 4km. Ik denk dat het een goede beslissing is geweest die trainings halve marathon wedstrijd van vandaag te laten voor wat het is. Nu kan ik deze week nog lekker omvang maken. Denk dat ik daar over twee weken meer baat bij heb. De wedstrijd hardheid ga ik vanaf begin juli wel weer gericht aan werken.

Rozehanddoek als je ergens tegenop ziet kun je het het beste zo vroeg mogelijk inplannen, dan heb je het maar gehad en hoef je er niet tegen aan te hikken.

O ja en heven off topic, Guus was weer grandioos, ga nu al af tellen tot volgend jaar. Voor diegene die er nog nooit geweest zijn, zoiets moet je echt meegemaakt hebben. (ook al weet ik niet of niet Brabanders het ook zo zullen ervaren).
Rozijntje, hoe is je wedstrijd vandaag gegaan?!?

En rozehanddoek, nog gaan lopen?

@Baukje: knap hoor, hoe jij je zelfs na een kort nachtje weet te motiveren om je training af te werken. Ik denk dat ik toch wat langer was blijven liggen Ik ben niet zo'n Guus-fan (geen Brabander), maar ik geloof wel dat hij er een feestje van kan maken!

@Mother: bij mij ging het ook niet lekker gisteren, het zal wel aan het weer gelegen hebben! Er waren ook veel minder hardlopers dan normaal.

@Tyche: oh lekker in de zon met een boek, heerlijk! Ik moest gewoon werken helaas anders had ik dat ook gedaan!

@Blijekip: ik heb ook heel lang "maar wat gedaan". Nu loop ik wat vaker met een schema om voor een wedstrijd te trainen en sinds kort bij een atletiekvereniging maar het blijft toch vaak uitproberen en kijken wat goed voelt! Leuk dat je zo'n lange trail gaat lopen!

Ik heb gisteravond gelopen, maar het ging helemaal niet lekker. Ik zou een intervaltraining doen en dat heb ik ook wel gedaan, maar ik kreeg mijn snelheid maar niet omhoog. Het was ook wel erg benauwd en daar kan ik nooit zo goed tegen, achteraf had ik m'n training beter uit kunnen stellen tot vanmorgen. Maar ja. Morgen staat er een duurloop op het programma van 18 km, gelukkig is het dan niet meer zo benauwd als het goed is!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Het was helemaal top! Zoiezo binnen de 2 uur

Officiële tijden moeten nog online komen.

Het was voor een groot gedeelte onverhard, lees over van die ruitenpaadjes met los zand. Dat was wel heftig!
Dag meiden,

ben net terug van mijn allereerste wedstrijd. En wat ben ik trots!! Dat kan niemand zich voorstellen.

Heb de 4M in een netto tijd van 39 minuten gelopen. Bruto tijd was 41.30 minuten.

Maar wat ik hier nog niet gemeld had, is dat ik woensdag heel slecht nieuws gekregen heb.

Ons kindje leeft niet meer en ik moet maandag geopereerd worden om het weg te halen.

Dit zorgde ervoor dat ik ernstig twijfelde of ik nog wel wilde lopen. Heb besloten dat ik wel ben gegaan om er even niet aan te denken. Doel was: wedstrijd uitlopen, no matter what! Geen tijdsdruk opgelegd, maar stiekem die 40 minuten toch in mijn achterhoofd gehouden.

Toen ik over de finish kwam werd ik wel even heel emotioneel. Ik heb het toch maar even geflikt!!

Dit pakt niemand mij meer af! Het enige waar ik van baal... Ik had best iets eerder kunnen versnellen. Denk niet dat ik morgen spierpijn heb.
mijn naam is laura, een hele lieve meid, als je in m'n ogen kijkt, weet je niet welke kant je op moet kijken..
Laura wat triest. Heel veel sterkte ermee. En wat knap dat je je er toe hebt kunnen zetten met de wedstrijd mee te doen. Super tijd hoor. Maar ben de komende tijd vooral ook een beetje lief voor jezelf.

Rozijntje super hoor en dan nog een pittig parcours.
Gioia dat ik er weer vroeg uit was was niet vanwege de training, want die had ook een uur later gekund maar vanwege de pup. Ja en als ik dan toch vroeg uit bed ben kan ik net zo goed op tijd gaan lopen toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven