Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Ik draag nu de nieuwe sneakers. Ze zitten heerlijk. Ze staan ook best wel leuk.

Ik merk nu pas echt dat ik last van een oude blessure kreeg door die oude sneakers. Ze hangen nu nog wel in een zak voor vieze klussen kleding. De binnenzooltjes zijn nog wel redelijk. Daar zit pasvorm in die ontbreekt bij heel veel schoenen.

En ja, ze waren in de aanbieding en extra korting. Die extra korting was aanleiding om ze te houden. Ik had vervanging nodig.

Balans: 2 paar sneakers in 6 jaar.... Is niet veel. Net als 1 paar pantoffels in 5 jaar.

Minpunt sneakers: ze zijn glad met dit natte weer.
Oh, elf, wat moet ik lachen om je besluiteloosheid :-) Misschien ook omdat het zo herkenbaar is

Enne, ik heb dat net als jij, dat ik iets - heeeel erg kritisch - koop waarvan ik denk dat het perfect zou zijn, maar na een dagje dragen blijkt het toch niet echt zo geweldig....
Als er een nieuw topic komt over hoe nu verder lees ik graag me. Ben benieuwd! Al een paar jaar geleden ben ik begonnen bewuster te kopen na eerst een kleur- en stijlanalyse gedaan te hebben, eerst kocht ik gewoon wat ik leuk vond, zonder verder na te denken. Bij mij was geld niet de reden, ik geef overigens nog steeds evenveel uit omdat alles wat ik nog koop duurder is, maar ik wilde nu echt eens een kast met kleren hebben waarbij ik met alles blij ben. Dat is toch moeilijk, al is het veel beter dan voorheen, stap voor stap wordt het beter, maar je koopt niet even een nieuwe garderobe bij elkaar die helemaal perfect is is mijn ervaring. Want ik ben zo kritisch geworden dat ik vaak niet vind wat ik zoek. Combineren is nog steeds lastig. Ik heb ook gekeken of ik uit de voeten kan met een basisgarderobe of een capsule. Voor iedereen zal het anders zijn maar dat is gewoon niks voor mij. Dus ik koop setjes maar wel zo dat ik delen ervan weer met iets anders kan combineren of ik koop iets waarvan ik al weet waarop ik het ga dragen. Omdat ik nu veel meer naar de juiste kleuren kijk past er ook steeds meer bij elkaar, al gaat het dan toch soms mis met de stijl of het materiaal dat niet matcht. Hoe dan ook ben ik toch blij met de stappen die ik gezet heb want het is echt stukken beter geworden.

Wat spuit-elf heeft herken ik, nog steeds heb ik nog weleens dat iets perfect lijkt en dan thuis toch weer niet. Het helpt mij me af te vragen wat er dan aan mankeert, waarom ik dat niet eerder wist en dat ik hier voortaan op let. En waarom ik met sommige dingen juist wel heel blij ben. Ook pas ik het na aankoop thuis nog een keer en kijk of het echt lekker zit en of het inderdaad zo mooi combineert als ik dacht. Maar soms weet je het pas later helaas als het al te laat is. Dus spuit-elf, dat het niet duur is is geen goed argument! De vraag is of je het echt mooi vindt en waarmee je het gaat combineren. heb je al geprobeerd uit te zoeken wat je van je kleding wilt houden en wat niet en geprobeerd combinaties te maken waar je blij mee bent? Dat kan helpen.

Wat betreft het wegdoen van kleding, ik heb nog steeds kleding liggen die eigenlijk weg mag, maar omdat ik het perfecte alternatief nog niet gevonden heb hou ik het nog maar. Ik zou niet zomaar alles wegdoen, maar apart leggen voorlopig bij twijfelgevallen. Dan kun je het altijd pakken en weet je of je het wel of niet mist en waarom.

Voor wie een capsule wil proberen, op de site van Lida Thiry staat een blog over een plan waarbij je met 13 kledingstukken 31 combinaties kunt maken. Was niks voor mij, maar wie weet voor sommigen van jullie wel!

http://www.lidathiry.nl/?p=8360
Een nieuw topic over een goede en mooie basisgarderobe ga ik ook zeker volgen!

Ik heb nieuwe wandelschoenen gekocht, maar dat was toegestaan volgens mijn eigen voorwaarden. Ze lopen heerlijk!
Overigens koop ik nog steeds weleens iets wat goedkoop is, maar dan niet omdat het weinig kost maar omdat ik het gewoon leuk vind. Of dan is er geen kwalitatief beter alternatief voorhanden en is dat de beste keuze op dat moment.
...
Mijn garderobe dunt vooral heel natuurlijk uit nu. Er hangt/ligt niet veel overbodigs, maar een klein gaatje is nu gewoon reden genoeg om afscheid te nemen. De teller staat hierdoor nog steeds op 2 noodzakelijk dingen (lingeriesetje/pyjama) en ik blijf zo nog een poosje doorgaan. Volgend jaar september ga ik trouwen en alle geld wat nu wordt bespaard gaat mooi in "onze" dag zitten.
Vandaag heb ik nog een noodzakelijke (toegestane) aankoop gedaan: twee bh's. Omdat ik zoveel ben afgevallen ondersteunden mijn oude bh's niet genoeg meer. En dat was niet zo gek: mijn omvang is nu 15 cm minder dan de laatste keer dat ik een bh kocht!
Wat goed dat je zo veel bent afgevallen, prik. 15 cm is echt veel! Nodig is nodig, natuurlijk. Het is niet de bedoeling van dit topic om in slecht ondersteunende bh's te lopen.

Geïnspireerd door jullie heb ik vandaag ook mijn kledingkast helemaal uitgezocht. Dat voelt echt goed!

Ik heb ook nog eens goed gekeken naar alles wat ik weg doe, maar ik kom er niet achter wat ik moet veranderen. Veel van wat weg is gegaan heb ik echt jaren geleden gekocht en toen ook regelmatig gedragen. Ik gooi alleen niks weg voor het écht kapot is, dus had ik veel verwassen kleding, of kleding die ik gewoon niet meer leuk vond in mijn kast hangen. Verder wat dingen die op zich wel mooi stonden, maar waar ik me niet prettig in voelde: een kleur of model dat net niet bij me paste of iets wat niet lekker zat. Lastig om dat soort miskopen te voorkomen, want toen ik het kocht vond ik het wel leuk. Voortaan dus nog kritischer zijn als ik iets koop.

Het is niet gelukt om alleen écht mooie kleding over te houden, want ik vind het zonde om op de bank te hangen of door het bos te wandelen in mijn mooiste broek. Maar zelfs van mijn bankhangkleren heb ik alleen de items gehouden waar ik me prettig in voel.

Dit is misschien ook wel een handige site om meer met je kleding te doen:

http://www.puttingmetoget ... able-wardrobe-part-1.html

Al vraag ik me wel af of die tips in de praktijk ook zo goed werken. Ik heb zelf het idee dat als ik een riem om mijn bloesje doe, ik er vooral een beetje raar uitzie, in plaats van meer 'put together'.
O, ik had hier nog een mooi paar leren sandaaltjes van Van Haren. Gekocht in 1994...

Mooi en ze zaten lekker. Alleen een klein brokje van de hak af. Nou, de hele onderkant was gebroken.

Het leer is nog prima. Jammer, maar die moeten nu echt weg.

Een paar sneakers laten zitten. Geen zin om te wachten op een bestelling met dit mooie weer. Dus geen nieuwe aankoop.

Over een week nog maar eens kijken. Hoewel ik ondertussen wel ontdekt heb dat modellen op de foto een ander merk dragen en die zijn leuk. Maar ik vind ze te duur. (Ik zou nog een paar weken wachten op een paar, maar die zijn op.)
Hoe gaat het met iedereen?

Ik heb bijgehouden wat ik dit jaar heb gekocht, en het valt me eigenlijk best wel tegen hoeveel ik nog 'nodig' heb gehad in een half jaar. Ik heb alleen weloverwogen aankopen gedaan, en dingen die ik echt miste, maar toch zijn het zo'n 7 dingen. Meer dan 1 item per maand, dus. En omdat ik nu probeer duurzamer te kopen, is het per item vaak nog best prijzig ook, waardoor ik toch al veel heb uitgegeven dit jaar. Terwijl ik er in januari zo van overtuigd was dat ik makkelijk een jaar zonder moest kunnen

Ik ben er nu wel meer achter gekomen waarom ik soms iets kocht wat mooi was, maar wat ik toch niet draag. In dit topic werd een paar keer aangeraden om kleur of stijladvies te laten geven. Ik dacht altijd dat ik dat niet nodig had, omdat ik wel wist wat me wel en niet stond, maar wat lezen op internet heeft me toch wat nieuwe inzichten opgeleverd. Een echte kledinganalyse laten doen vind ik nu nog te duur, maar misschien die ik dat nog wel eens.
Hier gaat het nog goed. Ik zit nog steeds op 3 kledingstukken en 2 paar schoenen, samen voor iets van 150 euro (waarvan 80 voor 1 jurkje).

Vind ik nog best netjes!

Wil dit jurkje ook graag aan naar een bruiloft in het najaar maar heb helaas niks wat erop kan... dus misschien zal ik daar tegen die tijd nog iets voor moeten kopen.
150 euro vind ik zeker netjes! Bij mij is het al ietsje meer...
Kleuradvies van hiervoor. Daar zit veel in, maar zowel zwart als wit zijn prima in een garderobe als aanvulling.

Zwart vest op lengte vind ik onmisbaar. Blij dat ik er vorig jaar 2 in de sale heb gekocht. Ik heb ze al veel gedragen. IK zou anders vaak mis grijpen om warm te kunnen blijven met dit weer.

Ik probeer een espadrille en ook een sneaker. Zouden super zijn. Moet toch nog pantoffels hebben. Maar daar zit geen steun in en daarom probeer ik sneaker in zoete kleur. Ja, het is vaak wel de kleur die het doet.

Ik geef even de tip om je spullen in goed ventilerend kast of zak op te bergen. Zowel pantoffels en schoenen in imitatie leer en zo. Het gaat kapot. Nou is een sandaal van Van Haren na 20 jaar wel heel bijzonder. Het echte leer is nog steeds mooi, maar de synthetische zolen niet. Ze braken toen ik ze paste. Oorzaak is dat ik ze in een slechte zak had zitten.
Ik vind het echt knap van jullie hoor. Mij lukt het nog geen maand om helemaal niks te kopen.
quote:Pumps_italiaans schreef op 27 juli 2015 @ 13:22:

Kleuradvies van hiervoor. Daar zit veel in, maar zowel zwart als wit zijn prima in een garderobe als aanvulling.

Zwart vest op lengte vind ik onmisbaar. Blij dat ik er vorig jaar 2 in de sale heb gekocht. Ik heb ze al veel gedragen. IK zou anders vaak mis grijpen om warm te kunnen blijven met dit weer.

Ik probeer een espadrille en ook een sneaker. Zouden super zijn. Moet toch nog pantoffels hebben. Maar daar zit geen steun in en daarom probeer ik sneaker in zoete kleur. Ja, het is vaak wel de kleur die het doet.

Ik geef even de tip om je spullen in goed ventilerend kast of zak op te bergen. Zowel pantoffels en schoenen in imitatie leer en zo. Het gaat kapot. Nou is een sandaal van Van Haren na 20 jaar wel heel bijzonder. Het echte leer is nog steeds mooi, maar de synthetische zolen niet. Ze braken toen ik ze paste. Oorzaak is dat ik ze in een slechte zak had zitten.Zwart staat mij prima, maar wit voor geen meter. Ik denk dat je niet zo sec kunt zeggen dat dat een goede aanvulling is. Sommigen hebben meer aan donkere basiskleuren zoals chocoladebruin, marineblauw of antraciet, of juist aan lichte basiskleuren zoals abrikoos, champagne, beige en lichtgrijs. Daar is nu juist zo'n kleuradvies voor.
Ik heb nu trouwens al bijna 11 maanden niets gekocht. Eén nieuw item gekregen van mijn man: een positiebroek. Helaas is die te groot geworden alweer, maar je weet nooit wat er nog gebeurt in de laatste maanden.
quote:lionlily schreef op 27 juli 2015 @ 13:29:

Zwart staat mij prima, maar wit voor geen meter. Ik denk dat je niet zo sec kunt zeggen dat dat een goede aanvulling is. Sommigen hebben meer aan donkere basiskleuren zoals chocoladebruin, marineblauw of antraciet, of juist aan lichte basiskleuren zoals abrikoos, champagne, beige en lichtgrijs. Daar is nu juist zo'n kleuradvies voor.Uit mijn kleuradvies kwam juist dat ik nóóit zwart of wit moet dragen. Sterker nog; degene die mij het advies gaf vertelde dat zwart (en in iets mindere mate wit) eigenlijk niemand echt goed staat. Zwart draag ik nog wel eens, maar dan altijd gecombineerd met een kleur die me goed staat. Wit heb ik helemaal afgezworen.
quote:prik schreef op 27 juli 2015 @ 13:34:

[...]

Uit mijn kleuradvies kwam juist dat ik nóóit zwart of wit moet dragen. Sterker nog; degene die mij het advies gaf vertelde dat zwart (en in iets mindere mate wit) eigenlijk niemand echt goed staat. Zwart draag ik nog wel eens, maar dan altijd gecombineerd met een kleur die me goed staat. Wit heb ik helemaal afgezworen.Bij mij kwam zwart er wel uit, en verder donkere basiskleuren met weinig contrast. Lichte kleuren alleen als sieraad of als accent (sjaal of detail). Goud als sieraden en verder alleen maar warme, donkere kleuren (naast zwart dus)
quote:spuit-elf schreef op 21 juli 2015 @ 12:48:

Dit is misschien ook wel een handige site om meer met je kleding te doen:

http://www.puttingmetoget ... able-wardrobe-part-1.html

Al vraag ik me wel af of die tips in de praktijk ook zo goed werken. Ik heb zelf het idee dat als ik een riem om mijn bloesje doe, ik er vooral een beetje raar uitzie, in plaats van meer 'put together'.Amerikaanse site zeker? Ik kijk wel eens naar die make-over programma's op TLC en daar valt het me op dat ze iedereen die zo'n make over ondergaat een riem aansmeren. Voor mijn gevoel staat het vaak voor geen meter, omdat die persoon dan ineens een heel kort bovenlijf lijkt te hebben, maar de presentatoren staan vol bewondering te kijken (en zijn zelf ook gekleed op een manier waarvan ik denk dat het beter kan)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik draag ook bijna nooit zwart, heb 1 zwarte broek en 1 zwarte blazer.

Wel heel veel wit maar alleen echt wit-wit, gebroken wit of beige staat mij niet.
quote:nlies schreef op 27 juli 2015 @ 13:36:

[...]

Amerikaanse site zeker? Ik kijk wel eens naar die make-over programma's op TLC en daar valt het me op dat ze iedereen die zo'n make over ondergaat een riem aansmeren. Voor mijn gevoel staat het vaak voor geen meter, omdat die persoon dan ineens een heel kort bovenlijf lijkt te hebben, maar de presentatoren staan vol bewondering te kijken (en zijn zelf ook gekleed op een manier waarvan ik denk dat het beter kan)Ja, Amerikaans volgens mij. Ik vind het op de plaatjes juist wel mooi, zo'n riempje om haar topje heen. En het maakt als je een zandloperfiguur hebt ook echt slanker. Maar ik heb zelf het idee dat dat bij mij gewoon niet staat. Tenzij de riem bij het shirtje hoorde, of er lusjes voor een riem zitten. Extra riemen of sjaaltjes en andere creatieve fratsen zien er bij mij snel rommelig of raar uit. Sieraden moet ik ook subtiel houden. Daarom denk ik dat een capsule wardrobe niet geschikt voor mij is. Het wordt snel saai als je niet goed bent in combineren. Hetzelfde geldt voor hele basic dingen.
..
@ spuit-elf

Prima eigenlijk. Merk wel dat ik me met de sale erg moet inhouden.

Totaal niet meer uitgegeven dan 60 euro sinds december 2014.

Kom nu ook kleding tegen in de kast en koffers die ik was vergeten.
Ik volg dit topic al vanaf het begin, ik had eigenlijk mee moeten doen.. Maar echt ik kan het niet, ben een shopaholic

Ik vind het echt knap dat jullie niets of vrijwel niets uitgegeven. Ik houd het nog geen week vol, ik zie altijd wel iets.. Of dat mooie winkeltje met Scandinavische kleding die natuurlijk een van mijn lievelingsmerken verkopen.. Dus dat MOET ik hebben.. Of die schoenen met die iets hogere. / lagere hak, maak niet uit. Ik verzin voormijzelf een excuus ter plekke om het toch te kunnen kopen.

Ik kom om in kleding, schoenen, tassen, jassen, er zijn te weinig dagen in een jaar om alles te kunnen dragen / combineren of wat dan ook.

Dus ik heb besloten om mee te doen, stap voor stap.. Dus vanaf nu een maand, ik smokel er maar 3 dagen bij koop ik tot 1 september helemaal niets meer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven