Eert uw vader en uw moeder, het 6e gebod.

05-06-2008 13:41 3326 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een moeilijk onderwerp vind ik dit.

Een ander topic hier heeft me al eerder deze week aan het denken gezet. Vanochtend zag ik een tweede verschijnen waarin ouders voorkomen. Een verbitterde vader, een jaloerse moeder.

Ik herken mijzelf in verschillende gevoelens die hier op de relatiepijler besproken worden, af en toe wordt ik moe van mezelf: ja hoor, ik heb dat óók weer, kan bijna overal wel een duit in het zakje doen.

Op dit moment zit ik in een periode van mijn leven dat ik over heel veel dingen nadenk. Dingen die gebeurd zijn, 5 jaar terug, 10 jaar terug, maar ook die van veel eerder, uit mijn kindertijd, vanaf een jaar of 6,7 zelfs.

Ik heb zelfs een herrinnering van toen ik baby was, die bij navraag ook bleek te kloppen.

Als kind groei je bij je ouders op, neem je alles wat er gebeurt aan voor gewoon, en dat dat bij iedereen wel zo zal zijn.

Ik was supergehecht aan mijn ouders, ik had de liefste ouders, de beste moeder, was altijd heel gelukkig met ze.

Nu ik ouder ben en een stuk meer weet, zie ik dingen die niet klopten in mijn jeugd, mijn opvoeding. Aan mijn ouders dus.

Dingen die je als ouder gewoon niet doet, maar ook als mens in je dagelijkse doen en laten niet.

Wat dat betreft voel ik me verraden door mijn ouders; hoe kun je zo met een argeloos kind omgaan. Hoe kun je als volwassene zo in het leven staan?

Waren kinderen in die tijd een vanzelfsprekend iets in een huwelijk, groot werden ze vanzelf wel?

Ook nu, ten opzichte van mijn kinderen die af en toe met hun ogen rollen wanneer mijn ouders weer eens iets doen zoals ze doen. Ik leg ze dan uit, vergoeilijkend, laat oop en oom nou maar, ze zijn oud, zien het niet zoals wij, bladibla...

maar even later denk ik, nee Pereltje, bescherm ze maar nu, maar vroeger toen ze jong en flexibel hadden moeten zijn, en niet zo star en eigengereid, waren ze dat óók niet.

En dan komt het: ik weet weer hoe dit was, hoe dat gegaan is, én dat er nou niemand is geweest die het zag!

Al opgroeiende en kennis makende met andere mensen, andere gezinnen, zag ik in ieder geval dat het anders was, had ontzag voor hoe het er aan toe ging, maar voelde me er mijlenver van verwijderd. In die tijd droomde ik ook regelmatig dat ik geboren was in het gezin van een oom van mij, waar het altijd gezellig was. Ik droomde altijd dat ik dan met mijn tante aan de afwas stond en dat we allerlei dingen bespraken. Of dat ik door straten liep en de huizen inkeek bij welk gezin ik me prettig zou voelen.

Dit klinkt trouwens wel een stuk meer dan het voor mij op dat moment was hoor, 't was meer gewoon, eigenlijk.

Maar: als ik nu zelfs het miniemste idee zou hebben dat een van mijn kinderen deze gevoelens had, zou dat me zó veel pijn doen, terwijl mijn ouders niet eens wisten wat er in me omging.

Ik moedig mijn kinderen af en toe tot over hun vervelingsgrens aan te zeggen wat ze vinden, vooral ermee naar buiten te komen als er iets ze niet bevalt. Ik zeg er dan wel gelijk bij dat dat niet betekent dat ik dingen zeker ga terugdraaien, ze kunnen wel een uitgebreide uiteenzetting krijgen van het WAAROM, maar ik ben wel de baas. Ben ik gevoelig voor hun argumenten, geef ik natuurlijk wel toe...

Soms vraag ik me af of mijn ouders wel 100% goed bij hun hoofd waren/zijn. Dit is geen grapje, ik kan daar echt wel serieus over nadenken.

Is het domheid, naïviteit?

Hoe komt het dat ik gekomen ben waar ik ben? < nu voel ik me weer arrogant.

Dat ik me die dingen afvraag bezorgt me dan wel een schuldgevoel, stop het weer gauw weg.

Dit was een enorme aanloop naar de vraag die ik eigenlijk wil stellen: hadden jullie een ander beeld bij je kindertijd/ouders dan dat het in werkelijkheid achteraf blijkt te zijn?
Hanke, ik heb morgen waarschijnlijk geen tijd om op het forum te komen, maar ik wil je alvast een hele fijne verjaardag wensen!

Dikke verjaardags
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Gefeliciteerd Hanke!!! Ik hoop dat je een fijne dag zult hebben .

......
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Hanke!!!

Maak er een fijne dag van. En ik ben helemaal blij verrast door je daadkracht op werkgebied - wat een reuzestappen maak je! Ik hoop dat je een heel trots gevoel daarover hebt.

Julus, stoppen met roken?! Ook al zo'n enorme stap. Geweldig, ik hoop dat het je goed afgaat. Heb je al veel pogingen gedaan in het verleden? En goed ook dat je dagopvang iets duidelijker vormen begint aan te nemen. Je twijfels herken ik heel erg, maar je was en bent precies goed zoals je bent! Ik vond juist dat je een hele vrolijke, energieke sfeer meebracht bij onze bijeenkomst.

Fijne dag allemaal! Ik moet naar mijn werk rennen!
Dank je wel meiden! Ik duik zo de sauna in (nou ja, eerst ruim 2 uur reizen...). Kan een dagje thermen wel gebruiken in zo'n intensieve week. En ik mag er gratis in omdat ik jarig ben!

Gister ook al stage gelopen. Want ik ben bevorderd van vrijwilliger tot stagiair! Klinkt professioneler naar de klanten toe en benoemt mijn junior zijn. En dat laatste was vrij duidelijk toen ik in het diepe werd gegooid. Het ging me niet zo goed af, maar ik zet door. Ik wil leren!

Voel me goed, een beetje feestelijk (en oud...). Ik ben al toegezongen gisteravond door de dames met wie ik close harmony zing.

Fijne dag iedereen!
...
[............
........
Hai Hanke,

Mijn collega keek een beetje raar op toen ik tegen mijn beeldscherm begon te zingen, maar hopelijk heeft mijn verjaardags-liedje de afstand overbrugt en heb je er heerlijk van kunnen genieten.

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik wens je een mooi jaar toe, boordevol liefde en geluk.

.....

Graag gedaan, EV!
...
I am Spaaartaaacus.
Van harte gefeliciteerd Hanke! Sudder ze, in de sauna!

Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Er is er één jarig hoera hoera!! Hanke van harte gefeliciteerd met weer een jaartje (van wijsheid en ervaring) erbij.

Zo te lezen gaat je geplande dag gewoon door, veel plezier!!

Feliciaatje, doet me goed om te lezen. Ik hoor al mijn hele leven dat ik te druk, te aanwezig ben. Dus ik ben al jaren bezig om daar op te letten, maar als ik enthousiast bent dan word ik hyper en dus druk. Ik wil zeker niet gesprekken domineren of belerend overkomen, maar ik praat graag veel. En jullie zijn ook van die interessante gesprekspartners dus dan gooi ik me met vuur in de materie.

MissMara, ik ben gerustgesteld. Maar hier kan ik eerlijk zijn dus ik gooi gelijk mijn hersenspinsel in de groep; ik vraag me altijd of mensen het menen als ze iets aardigs over me zeggen. Niet dat ik je niet geloof, maar het zit in me om me dat af te vragen. Ben altijd zo bezig om aardig gevonden te worden, vroeger moest ik wel capriolen uithalen om gezien of gehoord te worden. Helaas dus ook negatieve aandacht, maar aandacht was aandacht...nu ik volwassen ben en er professionaliteit van me wordt verwacht ken ik de trucjes om professioneel over te komen. Maar dat kost me ook veel energie, en die energie moet eruit. Ik kan me dus behoorlijk sociaal wenselijk gedragen, maar laat op een gegeven moment wel steekjes vallen. Als ik moe ben, of juist heel erg enthousiast. Dan ben ik echt helemaal mezelf. En als ik mezelf ben, dan ben ik soms teveel voor anderen. In dat cirkeltje blijf ik hangen en daardoor loop ik dus vast op oa werk. Niet omdat anderen me niet waarderen (word bij wijze van spreken op handen gedragen) maar omdat het me erg veel kost.

Eigenlijk is mijn (hulp)vraag; hoe kan ik mezelf zijn zonder daarin anderen te benadelen, en me er prettig bij te voelen?

Dit is een enorm complex vraagstuk, en als nou die dagbehandeling eens op gang komt dan ben ik over een jaar vast een andere Julus (yeah right, maar ben en blijf een rasoptimist)!

Elmervrouw, jij worstelt volgens mij met dezelfde dingen waar ik nu tegenaan loop. Daarom heb ik de stap gezet om me aan te melden voor dagbehandeling. Een keer er echt doorheen, voor eens en voor altijd afrekenen met allerlei shit, in de hoop dat ik niet het gevoel heb om overeind te blijven. Niet overleven, maar leven. Heb die stap eerder overwogen, maar bleef maar hangen in dingen als ja maar..mijn werk, mijn inkomen, etc.

Dit doen, is kiezen voor jezelf. We hebben hier allemaal moeite om echt te kiezen voor onszelf, onszelf op de eerste plaats zetten omdat we ons niet waarderen. Maar wellicht zou zoiets voor jou een mogelijkheid kunnen zijn?

Ik weet trouwens niet of ik dit al eens heb vermeld, maar ik heb sinds kort de diagnose ADHD. En dan denk ik; ja hoor, kan er ook nog wel bij. Hetzelfde gevoel als wat ik had, toen bleek dat mijn zoon autisme heeft. Waarom ik?

Is er bij jullie ook sprake van een diagnose?
............
.......
Ach, lieve, lieve, lieve EV...

Ik hoop ook zo dat de rest van je dag wel in orde is...
Hey lieve EV, wat vervelend dat je dag zo moeilijk verloopt .

Ik denk dat een deel van de stress veroorzaakt wordt doordat jij zo gevoelig bent voor anderen en hun "vibe". Jij pikt dan hun stress op. En neemt het letterlijk.

Ik herken dat een beetje van mijn dochter. Ze is nogal temperamentvol met bepaalde dingen. Een tijd terug merkte ik dat ik gestresst en geagiteerd raakte daarvan doordat ik het vanzelfsprekend in me opneem.

Nu laat ik het bij haar. Haar bui, zij is onredelijk en ze kan consequente opvoeding verwachten maar ook humor en een mama die het met een flinke korrel zout neemt. Ik neem haar emoties serieus maar niet gedram, gezeur, gedoe wat nergens over gaat.

Nou is dit een heel ander voorbeeld (een vervelende tiener in een auto lijkt me echt strontvervelend, want wat doe je?) en ik weet niet of ik er adequaat op zou kunnen reageren. Maar ik neem het iig niet meer in me op. Daardoor reageer ik anders op rebelsheid, baldadigheid, vervelend gedrag. Merk het ook op straat en in bepaalde situaties. En doordat ik er luchtiger mee omga en die energie geheel bij de ander laat, heeft het weinig tot geen effect meer op me. Waardoor ik kan plagen en de ander ontdooit. Of een vraag kan stellen die de ander overrompelt en dus even kwetsbaar maakt waarna mensen vaak wel aardig kunnen doen.

Maar iig draag ik het niet met me mee. En ligt het niet aan mij, ik was vriendelijk en welwillend. Als een ander dan eikelig gaat doen, zit dat toch echt in hun.

Misschien dat zoiets wat zou kunnen schelen?

Ik hoop dat de rest van je dag prettiger verliep .
gefeliciteerd Hanke !
Heb je genoten van je dobberdag Hanke? Ik hoop het!!! Leuke, feestelijke avond gewenst.
........
Als je bang bent, kaart dat dan eerlijk aan bij je baas EV. Dat is echt niet de bedoeling. Dat is geen zwakte van jouw kant, het is juist sterk van je als je dat zegt en dus jezelf zo beschermt.

Ieder mens heeft zijn limiet. Blijkbaar zit je nu echt ver over je grens met deze jongen. Geef dat duidelijk aan, dat mag, dat moet zelfs (alleen al van mij hihi).
EV, meid wat heb jij het moeilijk de laatste tijd.... ik voel met je mee. Mijn overbuurvrouw heeft ook twee jaar met ADHD-pubers in een taxibus gereden, en zij vertelde dezelfde verhalen als jij over die puberjongen van vandaag.

Wat voor haar werkte was negeren van dat soort gedrag, dus eigenlijk precies wat jij vanmiddag op de terugweg naar zijn huis gedaan hebt. Gewoon een masker van desinteresse opzetten, daarmee laat je zijn gedrag bij hem. Eigenlijk precies wat Feliciaatje ook zegt.

Het is natuurlijk lastig negeren als hij van die streken uithaalt, maar zodra de situatie gekalmeerd is: negeren negeren negeren. Dan voedt je zijn gedrag niet, dan komen zijn kwetsende woorden niet aan. In zijn ogen dan, bij jou is het een ander verhaal. Maar als hij dingen zegt als 'gelukkig ben jij mijn moeder niet' is dat niet persoonlijk bedoeld, het is zijn uiting van onmacht. Zijn hele gedrag straalt onmacht uit, en woede. Jij bent een makkelijk slachtoffer want jij moet hem ophalen, het is je werk, je kunt er niet zomaar even onderuit. En dat weet hij, daarom kan hij je raken.

Ik hoop dat je een manier kan vinden om dit soort nare opmerkingen van je af te laten glijden, zodat het je niet meer raakt. Dat gaat vast lukken, je bent al zo'n eind op de goede weg. Het is een roerige tijd voor je nu, alles gaat snel sneller snelst. Hopelijk gaat ook het vinden van een omgangsmethode voor jou in dat zelfde tempo. Ik wens je heel veel sterkte, we denken hier allemaal aan jou, volgens mij.

Heel veel liefs, Setter
Ik lees net je laatste stukje pas, en ik geef Feliciaatje gelijk, en je man ook: geef dit aan bij je baas, liefst vandaag nog! Je moet je toch verdorie niet onveilig voelen op je werk????

Dat kan niet hoor!
.........

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven