Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Anna37 schreef op 07 oktober 2015 @ 17:50:

[...]

Ja, dat gaat om individuele verschillen tussen mensen, die heb je altijd en overal. Er zijn mensen die qua persoonlijkheid wat meer rigide zijn, maar we hebben het hier over groepen.Ja ik heb het ook over groepen.
quote:Star schreef op 07 oktober 2015 @ 17:35:

[...]

Ja maar welk statement maakte ze dan? Ik kan er met de beste wil van de wereld geen positief of negatief statement in zien. Ik zie alleen maar dom gedrag. Moet je toch niet als statement willen?behoorlijk dom gedrag en belachelijk hoe dit incident door de pers op de spits is gedreven
quote:Ikbenanoniem schreef op 07 oktober 2015 @ 17:39:

[...]

Even los van de vluchtelingen die deze eisen wel stellen. Er is toch ook wel al eerder aandacht besteed aan het verschijnsel dat islamitische landgenoten eisen door een mannelijke of vrouwelijke hulpverlener geholpen te worden? Ik geloof niet dat dat nieuw is. En dan gaat het om mensen die hier al jaren wonen.

Misschien heeft Liubi wel gelijk en gaan mensen fanatieker hangen aan datgene wat hen bekend is: religie. En hoe dat dan samen moet gaan met de westerse samenleving?

Wat de reden is , is gissen natuurlijk.

zou idd ook kunnen.
quote:sateofmayo schreef op 07 oktober 2015 @ 16:33:

[...]

Nee hoor. Bij Mien is het weggehaald door moderator.

Ik heb haar ge-quoteMien had een zelfverzonnen naam voor een land/ bepaalde landen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:pruttel schreef op 07 oktober 2015 @ 14:13:

[...]

Ja, dat zal goed pijn doen, een gebroken elleboog.

Alhoewel ik denk dat ze meer last gaat hebben van die foto die je nu overal ziet, terwijl ze met haar onblote buik in het gras ligt te gillen. Had iemand deze vrouw niet tegen zichzelf kunnen beschermen?Enerzijds heb ik me rotgelachen om de beelden van deze vrouw. Ze heet Hilda zag ik hier op het forum. Anderzijds vind ik deze vrouw een heldin. Ze deed het wel maar even. De lomperik die haar weg trok die moet zich schamen. Dat had anders gekund. Ik wens Hilda veel beterschap met haar elleboog en van mij mag ze een proces aanspannen tegen het primaat dat haar dit aangedaan heeft.
quote:MarianneDavids schreef op 07 oktober 2015 @ 17:20:

Je kunt van die vrouw in Oranje van alles zeggen maar ze maakt wel een statement.werp jezelf nooit voor een rijdende auto?
quote:Manonna schreef op 07 oktober 2015 @ 18:03:

[...]

Enerzijds heb ik me rotgelachen om de beelden van deze vrouw. Ze heet Hilda zag ik hier op het forum. Anderzijds vind ik deze vrouw een heldin. Ze deed het wel maar even. De lomperik die haar weg trok die moet zich schamen. Dat had anders gekund. Ik wens Hilda veel beterschap met haar elleboog en van mij mag ze een proces aanspannen tegen het primaat dat haar dit aangedaan heeft.Die lomperik deed alleen maar zijn werk, ze had ook gewoon opzij kunnen gaan. Dat is geen normaal gedrag voor een auto blijven staan die gewoon weg wil rijden. Dat is vragen om moeilijkheden.
quote:gewiekst schreef op 07 oktober 2015 @ 16:16:

[...]

Daarnaast zijn Moslimgezinnen gemiddeld 4 x zo groot als andere gezinnen. Ze krijgen dus vanzelf een meerderheid hier, en dat is eerder het scenario in de komende decennia dan in de komende eeuwen.Je kunt of al je vriendinnen aanmoedigen zich in rap tempo voort te planten, of je slaat de cijfers er op na. Ze staan in een link die ik gisteren heb geplaatst. En die meerderheid gaat er niet aan komen. Moslimgezinnen in Nederland zijn ook minder groot geworden de afgelopen jaren.
quote:Manonna schreef op 07 oktober 2015 @ 18:03:

[...]

Enerzijds heb ik me rotgelachen om de beelden van deze vrouw. Ze heet Hilda zag ik hier op het forum. Anderzijds vind ik deze vrouw een heldin. Ze deed het wel maar even. De lomperik die haar weg trok die moet zich schamen. Dat had anders gekund. Ik wens Hilda veel beterschap met haar elleboog en van mij mag ze een proces aanspannen tegen het primaat dat haar dit aangedaan heeft.

Nah dat is ook wel wat overdreven hè ze is tenslotte zelf voor die auto gaan staan..

Ik begrijp heel goed dat die vrouw ontzettend boos is maar een heldin? nou nee dat vind ik niet..
quote:meivogel schreef op 07 oktober 2015 @ 17:54:

[...]

Over het algemeen zie je dat groepen immigranten vasthouden aan tradities van "thuis". Denk bijvoorbeeld aan Nederlandse Immigranten in Canada, die na vijftig jaar nog steeds het sinterklaasfeest vieren. De een zal daar wat meer in meegaan dan de ander. Ik ken ook mensen die geëmigreerd zijn, maar helemaal geen zin hebben om lid te worden van zulk soort clubjes.

Het hangt echt heel erg van de context af en wat je onder tradities verstaat. Feest-en eetgewoontes kun je prima behouden hoewel je wel een deel van de mentalitieit van je gastland adopteert.

Ik gooi een keer per jaar pepernoten door de collegezaal, vinnik leuk, typical Dutch biscuit-throwing zeg ik dan. Maar ik sta wel netjes in de rij (erger me mateloos in NL als mensen dat niet doen) en zeg wel automatisch sorry als iemand op mijn tenen trapt. En ik ben natuurlijk niet het beste voorbeeld.

Kijk naar de VS bijvoorbeeld, hoeveel van de typisch Italiaanse, Poolse, Ukrainse ed cultuur zie je daar terug. Misschien in wat feesten maar qua mentaliteit ed?
quote:-RoseRed- schreef op 07 oktober 2015 @ 18:05:

[...]

Die lomperik deed alleen maar zijn werk, ze had ook gewoon opzij kunnen gaan. Dat is geen normaal gedrag voor een auto blijven staan die gewoon weg wil rijden. Dat is vragen om moeilijkheden.Ze struikelde over haar eigen voeten of een graspol die scheef lag in dat gehucht.
quote:Ikbenanoniem schreef op 07 oktober 2015 @ 16:46:

Kent iemand van jullie Oranje? De mensen in Oranje? Ik wel, vanuit mijn werk. Het is een langerekt lintdorpje, met nauwelijks voorzieningen. Assen is de dichtbijzijnste grotere plaats. Er is niets te beleven en het ligt middenin de landerijen.

In eerste instantie zaten er primair alleenstaande mannen. Daarvan ondervonden de inwoners aardig wat overlast. Dronkenschap op straat, glurende mannen op het erf, problemen met de busverbinding met Assen, wat diefstallen, opstootjes, etc. Daarna zijn er voornamelijk gezinnen geplaatst maar ook dat liep, met 700 asielzoekers op 140 inwoners niet echt lekker.

Ik kan me de boosheid in Oranje dan ook goed voorstellen. Die mensen kunen beroep aantekenen wat ze willen, protesteren wat ze willen, maar het illustere duo Dijkgraaf en het COA drukken ze toch nog eens 700 exta asielzoekers door de strot. 1400 asielzoekers op 140 dorpsbewoners. In een verhouding 1 staat tot 10. In het "nadeel" van de dorpsbewoners.

En dan lees ik hier dat er geen begrip is voor "geweld" tegen een BMW. Met stenen naar politiemensen gooien bij de grens van Hongarije en brullen dat je erdoorheen gaat breken, al gaat het bloed kosten, is wel "begrijpelijk". Want ja, die wanhoop.

Hier wordt gegniffeld om de "grote blote onderbuikgevoelens" in Oranje. Ach ja, zelf woon je er immers niet en heb je niet dagelijks te maken met een overload aan vreemdelingen. De mensen in Oranje zijn niet dakloos, ze hebben hun huis nog. Maar hun dorp en de dorpsgemeenschap zoals die was, is weg. Hun thuisgevoel is aangetast. In plaats daarvan voelen ze zich vreemdeling in eigen dorp, in eigen land. Er zijn hun beloften gedaan waar nu gewoon keihard overheen gewalst is. Hun vertrouwen in de politiek en de overheid is weg.

Ik ben blij dat ik niet in de schoenen van de asielzoekers sta. Maar evengoed ben ik blij dat ik niet in Oranje woon. Hun positie is ook niet bijzonder benijdenswaardig. Treurig ook dat in vergelijking een stad als Amsterdam met zoveel inwoners hun noodopvang van een paar duizend mensen wel voldoende vindt.

Ik zie onderhand meer " vreemdelingen " in de metro in de spits dan de mensen in Oranje.

Er zijn wijken hier waar nog maar weinig - van oorsprong - Nederlanders wonen, waar de winkelstraten vol staan met kappers voor kroeshaar, bruidswinkels voor Moslim bruiloften, waar je geen speklappen kunt kopen bij de slager,.... Dus doe nou niet alsof iedereen buiten Oranje niet weet waar ze over praten.
quote:MarianneDavids schreef op 07 oktober 2015 @ 17:20:

Je kunt van die vrouw in Oranje van alles zeggen maar ze maakt wel een statement." big is beautiful " ?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 oktober 2015 @ 18:14:

[...]

Ik zie onderhand meer " vreemdelingen " in de metro in de spits dan de mensen in Oranje.

Er zijn wijken hier waar nog maar weinig - van oorsprong - Nederlanders wonen, waar de winkelstraten vol staan met kappers voor kroeshaar, bruidswinkels voor Moslim bruiloften, waar je geen speklappen kunt kopen bij de slager,.... Dus doe nou niet alsof iedereen buiten Oranje niet weet waar ze over praten.Rotterdam vergelijken met Oranje. Grapjas.
In Canada, Nieuw Zeeland, Australië zijn wel Nederlandse clubjes maar die vieren dan Sinterklaas, koninginnedag, pardon, koningsdag.

Pasen, pinksteren en kerst worden in die landen ook gewoon gevierd, lekker kerst vieren midden in de zomer op het strand (niet in Canada). De mensen die er al sinds kort na WOII wonen vinden een zak drop of een pak stroopwafels nog steeds lekker, of chocoladehagelslag. Verder gaan ze niet, eisen stellen ze niet.
verba volant, scripta manent.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 oktober 2015 @ 18:21:

[...]

" big is beautiful " ?Ach, de één is wat steviger gebouwd dan de ander. Ze had beter een andere trui aan kunnen trekken.
quote:Eindeloos schreef op 07 oktober 2015 @ 17:43:

Ik vond een mooi ooggetuige verslag:

Ed Nieman bij Kos Stad

---------------------------------

4 oktober om 18:13 ·

Weet je wat ik zo raar vind?

Wij waren op Kos, Griekenland een week geleden op vakantie, daar waar zoveel om te doen is omdat daar al die "zielige" vluchtelingen aankomen uit oorlogsgebieden zoals Syrië en Irak, die daar vervolgens elke dag aankomen met o.a. rubberbootjes waar ze meer dan ¤ 1000,- p.p voor de overtocht moeten betalen aan mensensmokkelaars. Gekker nog, sommige van hun laten zich gewoon brengen met een catamaran vanuit Bodrum, Turkije (ik heb dit met mijn eigen ogen gezien) ze komen aan op een strand en gaan vervolgens eerst lekker uitgebreid eten in één van de vele restaurants in het zuiden van Kos en laten zich, als ze gegeten hebben met een taxi naar Kos stad brengen en voegen zich dan bij de andere "zielige" vluchtelingen die er al zijn. En ineens zijn ook zij vluchteling.....

Wij hebben zelf gesproken met verschillende groepjes van deze mensen, gewoon omdat we oprecht geïnteresseerd waren in de verhalen en de achtergrond van die mensen en ze gevraagd waar ze vandaan komen, tot mijn verbazing was er niet één "vluchteling" uit een oorlogsgebied bij, gekker nog de meeste kwamen uit Pakistan en al zeker niet uit een oorlogsgebied. Dit kun je ook zien in het filmpje dat wij hebben gemaakt, deze mensen hebben ook een heel ander uiterlijk dan de mensen uit de echte oorlogsgebieden, veel donkerder van huidskleur. Ze komen dagelijks met honderden tegelijk aan op het Griekse eiland.

Als we dan vroegen waarom ze naar Kos zijn gekomen kreeg ik te horen, dat zij eerst naar het vaste land van Griekenland willen, het liefst naar Athene en dan verder Europa in naar Duitsland en Nederland om te gaan wonen en later hun familie ook over willen laten komen, want hier is het veel beter, volgens deze mensen. Is het gek dat ook ik me hier zorgen over maak?!

Mijn conclusie is: Dit zijn normale asielzoekers/goudzoekers, maar zeer zeker géén vluchtelingen zoals het in de media wordt voorgespiegeld.

Moeten wij als Nederland hier voor gaan betalen? Het antwoord is helaas JA!

Ik kan hier echt niet tegen, zeker omdat ik met mijn eigen ogen heb gezien hoe daadwerkelijk de situatie is daar. Over het algemeen komen er bijna alleen maar mannen aan op Kos in de leeftijd 18-40

Hulpverleners/vrijwilligers o.a. uit Nederland, staan elke dag klaar bij het strand in Kos stad, om de rubberbootjes die aankomen op te wachten en verwelkomen ze vriendelijk met een pretpakket met o.a. een tent om in te slapen, slaapzakken, eten en drinken en wat al niet meer. Welkom in Europa krijgen de Pakistanen dan te horen echt te ziek voor woorden. Over het algemeen spreken de meeste van deze mensen ook bijna geen Engels.

Ik heb zeer zeker alle begrip voor de echte oorlogsvluchtelingen die geen kant meer op kunnen in hun eigen land en dan vooral de kindjes want die hebben al helemaal niets te kiezen op zo’n jonge leeftijd,dat is hartverscheurend als ik dat op TV zie. Maar nogmaals, de mensen die wij hebben gesproken en hebben gezien op Kos horen zeer zeker niet tot deze groep echte vluchtelingen.

Wij stonden op het laatst nog even te praten met een groepje, opeens vroeg één van hen, of wij hun geld wilde geven voor een ticket naar Athene, toen wij nee zeiden sprak de man iets tegen de groep en draaiden ze zich met z’n alle om en liepen weg.

Echt niet te geloven.

Laten we eerst eens gaan zorgen voor al die eenzame ouderen/bejaarden in ons eigen land, deze generatie heeft Nederland weer opgebouwd na de 2e wereldoorlog, Maar veel van deze bejaarden staan nu in de kou, laten we daar eens veel geld voor inzamelen i.p.v. al die zielige TV acties voor de vluchtelingen!!!O, dat Facebookdingetje. Heb ik al 10 keer langs zien komen vandaag.
quote:Ikbenanoniem schreef op 07 oktober 2015 @ 18:23:

[...]

Rotterdam vergelijken met Oranje. Grapjas.Nee een dorpje met 120-130 inwoners is niet te vergelijken met een stad als Rotterdam idd..
quote:Anna37 schreef op 07 oktober 2015 @ 18:05:

[...]

Het hangt echt heel erg van de context af en wat je onder tradities verstaat. Feest-en eetgewoontes kun je prima behouden hoewel je wel een deel van de mentalitieit van je gastland adopteert.

Ik gooi een keer per jaar pepernoten door de collegezaal, vinnik leuk, typical Dutch biscuit-throwing zeg ik dan. Maar ik sta wel netjes in de rij (erger me mateloos in NL als mensen dat niet doen) en zeg wel automatisch sorry als iemand op mijn tenen trapt. En ik ben natuurlijk niet het beste voorbeeld.

Kijk naar de VS bijvoorbeeld, hoeveel van de typisch Italiaanse, Poolse, Ukrainse ed cultuur zie je daar terug. Misschien in wat feesten maar qua mentaliteit ed?hele steden zijn daar latino, hele wijkdelen chinees, daar wordt geen Amerikaans gesproken hoor. Iedereen houdt zijn eigen cultuur en waarom ook niet?
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 oktober 2015 @ 18:28:

[...]

hele steden zijn daar latino, hele wijkdelen chinees, daar wordt geen Amerikaans gesproken hoor. Iedereen houdt zijn eigen cultuur en waarom ook niet?Latino's zijn over het algemeen katholiek, Chinezen dikwijls ongelovig, een enkele keer moslim (afhankelijk van de streek waar ze vandaan komen). Hun cultuur botst daarom minder of niet met de westerse cultuur. In Nederland waren er destijds ook nauwelijks problemen met Spanjaarden en Italianen, ok, ze floten jonge blonde meisjes na maar daar bleef het bij.
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 oktober 2015 @ 18:28:

[...]

hele steden zijn daar latino, hele wijkdelen chinees, daar wordt geen Amerikaans gesproken hoor. Iedereen houdt zijn eigen cultuur en waarom ook niet?Beide komen voor inderdaad. En ik heb ook niets tegen culturele diversiteit, maar het hoeft niet of-of te zijn. Je kunt prima latino en amerikaan , of amerikaan en chinees zijn. Die chinezen zijn ook amerikaans, maar dan wel op hun eigen manier, ze zijn niet chinezer dan chinees.
quote:rosemetijs schreef op 07 oktober 2015 @ 18:27:

[...]

Nee een dorpje met 120-130 inwoners is niet te vergelijken met een stad als Rotterdam idd..

Een dorp met 130 inwoners krijgt er het tiendubbele aantal inwoners bij.

Rotterdam met zo'n 600.000 inwoners krijgt er het tiendubbele aantal inwoners bij.

Dat worden wel erg hoge stapelbedden,
quote:Ikbenanoniem schreef op 07 oktober 2015 @ 18:23:

[...]

Rotterdam vergelijken met Oranje. Grapjas.

Grapjas? Waar slaat dat nou weer op?

Een Rotterdamse wijk zal misschien net zo veel inwoners hebben als heel Oranje.. Die stadsmensen hebben ook hun hele straat , wijk, stad zien veranderen doordat er mensen van allerlei nationaliteiten kwamen wonen. Wat is daar anders aan? Omdat ze om te beginnen al in de Randstad woonden wil dat toch niet zeggen dat deze mensen ook enorm hebben moeten wennen aan alle veranderingen in hun omgeving? Ik zou oprecht niet weten wat het verschil is tussen een Hollander in Rotterdam en een inwoner van Oranje. Maar kennelijk snap ik je punt niet. Toen ik op de lagere school zat waren er drie kinderen donker ( Surinaams, geloof ik ) en twee half Turks. Van de hele school. Laatst reed ik langs mijn oude schooltje tijdens een pauze en waren er misschien vier blanke kindjes. Dat is nogal een verandering, toch?

Maar wat in de Randstad kan, waarom zou dat elders niet kunnen? Het lijkt mij juist een hele slechte ontwikkeling om mensen op basis van hun afkomst in de drukste gebieden te plaatsen. Allemaal bij elkaar. Waardoor de Nederlanders die er nog wonen ook wegtrekken vanwege " wij zijn nu in de minderheid " . Er is een enorme leegloop geweest in dat soort wijken. Dat moet je niet willen.
quote:MarianneDavids schreef op 07 oktober 2015 @ 18:36:

[...]

Een dorp met 130 inwoners krijgt er het tiendubbele aantal inwoners bij.

Rotterdam met zo'n 600.000 inwoners krijgt er het tiendubbele aantal inwoners bij.

Dat worden wel erg hoge stapelbedden,

Niks aan de hand gewoon allemaal een beetje inschikken toch?

Oranje heeft er straks 1400 maar de capaciteit van dat park is 1800 dus binnen nu en een aantal weken kunnen er nog wel 400 extra doorgedramd worden die meteen dezelfde avond nog afgeleverd worden..
quote:MarianneDavids schreef op 07 oktober 2015 @ 18:24:

In Canada, Nieuw Zeeland, Australië zijn wel Nederlandse clubjes maar die vieren dan Sinterklaas, koninginnedag, pardon, koningsdag.

Pasen, pinksteren en kerst worden in die landen ook gewoon gevierd, lekker kerst vieren midden in de zomer op het strand (niet in Canada). De mensen die er al sinds kort na WOII wonen vinden een zak drop of een pak stroopwafels nog steeds lekker, of chocoladehagelslag. Verder gaan ze niet, eisen stellen ze niet.Ik heb me weleens laten vertellen dat ze ook eigen Verzorgingshuizen hebben in Australie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven