Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
quote:emmetje2 schreef op 24 oktober 2015 @ 01:38:

Iedereen is een racist als je goed nadenkt. Ook de mensen die het ontkennen.Typisch, dat je daar wel een generalisatie over mag maken. Lekker veilig.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 01:36:

[...]

dus als slachtoffer van racisme mag je het niet hebben over racisme? Of mag dat alleen onder bepaalde voorwaarden?Natuurlijk mag je het er over hebben. Het geeft je alleen geen vrijbrief om te pas en te onpas iedereen voor racist te gaan uitmaken zonder dat daar reden toe is.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 01:40:

[...]

Jij snapt niet dat "Wat een (scheldwoord) regel" of "wat ben je een stomme (scheldwoord) dat ik niet wat langer mag blijven" anders klinkt dan "je discrimineert en je stuurt me alleen weg omdat ik buitenlander ben". In het laatste geval wordt ik beschuldigt van iets strafbaars, kan er een klacht ingediend worden etc...dat vind ik wel wat zwaarder wegen dan het eerste geval ja.

Je bent bang voor een klacht? Maar er is toch geen sprake van racisme? Waar ben je dan bang voor?

Hoeveel collega's ken je die veroordeeld zijn vanwege zo'n situatie?
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 01:42:

[...]

Natuurlijk mag je het er over hebben. Het geeft je alleen geen vrijbrief om te pas en te onpas iedereen voor racist te gaan uitmaken zonder dat daar reden toe is.Maar wie doet dat dan?
Am Yisrael Chai!
http://i62.tinypic.com/9geo9x.jpg

[...]

Natuurlijk mag je het er over hebben. Het geeft je alleen geen vrijbrief om te pas en te onpas iedereen voor racist te gaan uitmaken zonder dat daar reden toe is.en wie bepaalt wanneer die reden er wel is? De witte?
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 01:44:

[...]

Je bent bang voor een klacht? Maar er is toch geen sprake van racisme? Waar ben je dan bang voor?

Hoeveel collega's ken je die veroordeeld zijn vanwege zo'n situatie?Joh, zelfs als er aantoonbaar en bewezen racisme in het spel is (ik noem bijvoorbeeld een stage-afwijzing met de onvergetelijke woorden: "is niks, is een donkergekleurde neger") worden mensen niet eens veroordeeld.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 24 oktober 2015 @ 01:44:

[...]

Maar wie doet dat dan?

die meneer of mevrouw in die instelling blijkbaar.

net zoals nederlanders blijkbaar meteen beginnen te schelden
quote:fashionvictim schreef op 24 oktober 2015 @ 01:40:

[...]

Hoe vaak maak jij die situatie die jij beschreef mee, denk je? Een keer per dag? 10 keer per dag? Een keer per week? 20 keer per maand?

Er gaat letterlijk GEEN ENKELE dag voorbij dat ik niet minimaal meerdere keren geconfronteerd wordt met racisme in de categorie die ik je net heb laten zien. Al is het inderdaad maar doordat ik elke dag op internet lees, bijvoorbeeld op dit forum. Ik kan me echt niet voorstellen dat jij situaties zoals je die beschreef net zo vaak meemaakt als dat ik racisme van dat kaliber constateer. Daarom begrijp ik echt niet dat je jouw waarschijnlijk veel incidentelere situatie van groter belang vindt dan dat je kennelijk dergelijk racisme aan de kaart stellen vindt.

Dus omdat jij het vaker meemaakt moet ik maar lijdzaam accepteren dat ik onterecht voor racist wordt uitgemaakt?

Ik snap best dat er racisme is in NL en dat je daar als niet-blank iemand veel last van kan hebben. Maar is het daarom niet erg dat er blanken die niet racistisch zijn vals beschuldigt worden? Het ene is erger dan het ander, maar het is alletwee erg wat mij betreft.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 01:50:

[...]

Dus omdat jij het vaker meemaakt moet ik maar lijdzaam accepteren dat ik onterecht voor racist wordt uitgemaakt?

Ik snap best dat er racisme is in NL en dat je daar als niet-blank iemand veel last van kan hebben. Maar is het daarom niet erg dat er blanken die niet racistisch zijn vals beschuldigt worden? Het ene is erger dan het ander, maar het is alletwee erg wat mij betreft.Zo?
ik vind het nogal appels met peren vergelijken.
doet het niet
Ja joh? Is het niet mogelijk dat een dergelijke beschuldiging pijnlijk kan zijn?
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2015 @ 01:54:

Ja joh? Is het niet mogelijk dat een dergelijke beschuldiging pijnlijk kan zijn?natuurlijk, maar daar gaat het toch niet over? Elke willekeurige scheldpartij of onheuse bejegening is toch pijnlijk?
Dus? Blijf je het maar wegwuiven?
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 01:47:

[...]

die meneer of mevrouw in die instelling blijkbaar.

net zoals nederlanders blijkbaar meteen beginnen te scheldenIk heb duidelijk gezegd dat het om incidenten gaat.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 01:50:

[...]

Ik snap best dat er racisme is in NL en dat je daar als niet-blank iemand veel last van kan hebben. Maar is het daarom niet erg dat er blanken die niet racistisch zijn vals beschuldigt worden? Het ene is erger dan het ander, maar het is alletwee erg wat mij betreft.

Wellicht zou het wel zo zijn dat jij minder vaak voor racist werd uitgemaakt als je net als ik tegen racisme in verweer kwam?

Ten eerste omdat het spreekwoord niet voor niks zegt dat wie zwijgt, toestemt. En ten tweede omdat als ook witte mensen die kennelijk van zichzelf vinden dat ze geen racist zijn ook eens in opstand zouden komen tegen racisme, al die witte mensen die wel racist zijn niet zoveel ruimte zouden hebben. Als witte mensen die geen racist zijn collectief hun collega zouden uitkotsen als die ongegeneerd op internet schrijft dat die kankermarokkanen uitgeroeid zouden moeten worden of dat het maar goed is dat die dobbernegers verzopen zijn omdat dat weer uitkeringen scheelt, zou hij of zij dat wellicht niet meer doen.

Witte mensen die daarover hun schouders ophalen of vinden dat het hen niet aangaat, zijn daarmee medeverantwoordelijk voor het in stand houden van dergelijk afschuwelijk racisme. En dan moet je dus ook niet zeuren als iemand je een keer racist noemt.
Am Yisrael Chai!
racisme gaat wel wat verder dan een pijnlijke opmerking. Het gaat om het belemmeren van een groep op basis van afkomst om volwaardig lid te kunnen zijn van een samenleving.
quote:fashionvictim schreef op 24 oktober 2015 @ 01:57:

[...]

Wellicht zou het wel zo zijn dat jij minder vaak voor racist werd uitgemaakt als je net als ik tegen racisme in verweer kwam?

Ten eerste omdat het spreekwoord niet voor niks zegt dat wie zwijgt, toestemt. En ten tweede omdat als ook witte mensen die kennelijk van zichzelf vinden dat ze geen racist zijn ook eens in opstand zouden komen tegen racisme, al die witte mensen die wel racist zijn niet zoveel ruimte zouden hebben. Als witte mensen die geen racist zijn collectief hun collega zouden uitkotsen als die ongegeneerd op internet schrijft dat die kankermarokkanen uitgeroeid zouden moeten worden of dat het maar goed is dat die dobbernegers verzopen zijn omdat dat weer uitkeringen scheelt, zou hij of zij dat wellicht niet meer doen. Maar dat doen ze dan ook weer niet, en daarmee zijn zij medeverantwoordelijk voor het in stand houden van dergelijk afschuwelijk racisme. En dan moet je dus ook niet zeuren als iemand je een keer racist noemt.Ik zou zeggen, neem het voortouw.
quote:Cateautje schreef op 24 oktober 2015 @ 01:59:

[...]

Ik zou zeggen, neem het voortouw.

Je kan mij moeilijk beschuldigen van mijn mond houden over racisme.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 24 oktober 2015 @ 02:00:

[...]

Je kan mij moeilijk beschuldigen van mijn mond houden over racisme.Ja, over de blanken, maar hand in eigen boezem gaat ook jou te ver.

[...]

Natuurlijk mag je het er over hebben. Het geeft je alleen geen vrijbrief om te pas en te onpas iedereen voor racist te gaan uitmaken zonder dat daar reden toe is.

Klopt, maar het is wel heel apart dat jij je blijkbaar gelijk aangesproken voelt zodra het woord "racisme" valt.

Blijkbaar mag helemaal niet genoemd worden dat het bestaat in Nederland, want dan voel jij je beschuldigd.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 01:44:

[...]

Hoeveel collega's ken je die veroordeeld zijn vanwege zo'n situatie?

Het gaat wat mij betreft erom dat ik niet van iets beschuldigt wil worden. Voor trut uitgescholden worden vind ik inderdaad minder erg en beschuldigend dan racist genoemd worden. Zelfde zou gelden voor dief of fraudeur ofzo. Daaraan kleeft allemaal bepaald gedrag. Trut is gewoon trut.

Wat betreft een klacht, die zullen er niet snel komen omdat iemand je een trut vind. Bij racist ligt dat anders. Dat staat ook heel anders in je dossier en heeft veel meer impact. Of het ergens op uitdraait of niet, je krijgt er in ieder geval veel gedoe mee.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 00:22:

[...]

Racisme bestaat, dat valt niet te ontkennen. Maar het spelen van de racismekaart als er eigenlijk niets aan de hand is gebeurt ook. Of wil je dat soms ontkennen?Als het een incident betreft waarom breng je het dan als een algemeenheid in in een discussie over racisme? En waarom zeg je ook nog dat dit een probleem is dat ontkend wordt?
quote:paleviolet schreef op 24 oktober 2015 @ 02:02:

[...]

Klopt, maar het is wel heel apart dat jij je blijkbaar gelijk aangesproken voelt zodra het woord "racisme" valt.

Blijkbaar mag helemaal niet genoemd worden dat het bestaat in Nederland, want dan voel jij je beschuldigd.ik voel me aangesproken als iemand me een racist noemt ja. Ik heb al tig keer gezegd dat er racisme in NL is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven