gender in Nederland

25-10-2015 09:39 884 berichten
Naar aanleiding van een spin-off in de discussie in het topic 'Racisme in Nederland.'

Het valt me op dat veel mensen, openlijk of verborgen, nog een vast rollenpatroon in hun hoofd hebben. Daarbij passen bepaalde taken niet bij mannen of bij vrouwen. In het genoemde topic werden mannelijke kraamverzorgers genoemd, of mannelijke crèchemedewerkers. Ook waren er reageerders die zich niet op hun gemak voelden in gemengde sauna's of zwembaden.

Blijkbaar kennen we (on)bewust dus toch nog steeds bepaalde kwaliteiten toe aan het mannelijk, dan wel vrouwelijk geslacht. Mannen die klussen doen, vrouwen die voor baby's zorgen. Prima dat je het thuis traditioneel wil aanpakken, maar kun je van de rest van de wereld nog verwachten dat die met je meedoet?

Hoe denken jullie daarover?
quote:Blondie456 schreef op 05 november 2015 @ 19:14:

Als ik eerlijk ben dan snap ik eigenlijk de hele discussie niet. Ik blijf bij mijn mening dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn maar echt niet hetzelfde. Het is bewezen dat de hersenen van mannen en vrouwen anders werken. Ik ben er zelf van overtuigd dat het de natuur is en dat vind ik mooi. Ik vind het mooi dat er typisch vrouwelijke dingen zijn en mannelijke dingen. Waarom gewoon niet die dingen accepteren? Er wordt hier in dit topic zo veel moeite gedaan om te bewijzen dat er niet zo veel verschil is tussen mannen en vrouwen. Het ligt dan aan de opvoeding. Meisjes krijgen poppen en jongens een auto voor een verjaardag wordt er gezegd. Hoe verklaar je dat dan als je als jongen wordt geboren en auto's krijgt en een boormachine en die 'jongen' wilt een pop omdat hij in een verkeerd lichaam is geboren. Zo'n transgender zegt van ik ben een jongen want ik heb een piemel maar ik voel me een vrouw. Als het dan toch allemaal weinig uit maakt waarom raakt dan iemand zo in de knoop met zichzelf?

???? Hoeveel jonge mannen van tegenwoordig hebben vroeger niet aan moeders make up zitten frutselen (en dan niet de lipstick gebruiken als stift maar echt proberen op de lippen te smeren)? Trots rondjes geschuifeld met de hakken van ma of grote zus? Met een badhandoek om als jurkje zichzelf bewonderen in een spiegel?

Mijn broertje trok vroeger onze laarzen met hakken aan, heeft talloze kohlpotloden verknalt, smeerde oogschaduw op de meest ondenkbare plekken, speelde met onze oude Barbie's en had meer baby born poppen met zes jaar dan zus en ik destijds samen op die leeftijd. Dat is uiteindelijk echt zo'n haantje geworden toen hij zo'n 17 jaar werd. Gelukkig normaliseerde alles weer rond zijn 23e maar die is echt nooit in de war geweest of hij nu een jongetje of een meisje was.

Waarom die mensen met zichzelf in de knoop raken? Omdat ze behandeld worden naar hun voorkomen. Een voorkomen waarin zij zich gevangen voelen. Een man met bijbehorende lichaamsbeharing in een minirok met hakken... Kun jij je de reacties al voorstellen? Een man die zich graag vol in de make-up zet, hoe serieus zal hij op kantoor nog worden genomen? Ik als vrouw, met een toch wel typisch vrouwelijk voorkomen krijg 'waardering' en validatie als ik die vrouwelijke dingen accentueer (dan bedoel ik niet een decolleté tot aan mijn navel), als ik mij gedraag binnen de lijn der verwachting. Stap ik buiten de lijn dan is de kritiek vaak niet op het gedrag zelf of wat ik zeg, meer dat ik als vrouw dat doe of zeg. Ik kan mij goed voorstellen dat je je dan gevangen voelt in het eigen lichaam als de maatschappij steeds bepaalde verwachtingen heeft en je daar op gaat beoordelen terwijl je voor jouw gevoel een toneelstukje opvoert.

Hoe vaak krijgen homoseksuele stellen wel niet de (al dan niet) verkapte vraag wie er nu het mannetje is en wie er nu het vrouwtje is? Hoe vaak krijgen vrouwen met kort haar die geen 'fijn gezichtje' hebben wel niet te horen hoe onvrouwelijk dat is? Of van die suffe 'militante pot' grappen? De goed verzorgde man met een oog voor trends en fashion het stempel 'verwijfd'?

Als dat geen nurture/cultuur is...
quote:Defietsboer schreef op 05 november 2015 @ 19:41:

[...]

Jij grijpt wat jij de verschillen tussen vrouwen en mannen noemt aan als excuus om niet te hoeven werken en het feit dat jij niet je best hebt gedaan op school. Ik vind jou daarom niet een zeer betrouwbare bron in deze discussie.

Genoeg mannen die 'typische' vrouwendingen hebben of doen en andersom.

Inderdaad zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen volgens studies, maar volgens andere studies zijn die niet zo groot als altijd gedacht is en wordt veel op vriendelijke en niet zo vriendelijke manier afgedwongen. Dat heb ik zelf, net als andere forum-leden hier, ook heel vaak meegemaakt. Als vrouwen echt allemaal zo typisch vrouwelijk en mannen echt allemaal zo typisch mannelijk waren, dan zou ook niemand dit hoeven af te dwingen.Ben je nou echt zo dom? Volgens mij lees je maar de helft van wat ik schrijf. Ik heb helemaal geen excuus nodig om niet te werken. Ik heb inderdaad niet mijn best gedaan op school maar ik heb wel diploma's of ik had diploma's. (kapot gescheurd)
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 05 november 2015 @ 19:54:

[...]

Ben je nou echt zo dom? Volgens mij lees je maar de helft van wat ik schrijf. Ik heb helemaal geen excuus nodig om niet te werken. Ik heb inderdaad niet mijn best gedaan op school maar ik heb wel diploma's of ik had diploma's. (kapot gescheurd)Je vraagt of iemand echt zo dom is, maar hebt je eigen diploma's verscheurd?
quote:Defietsboer schreef op 05 november 2015 @ 20:52:

Je vraagt of iemand echt zo dom is, maar hebt je eigen diploma's verscheurd? Van welke school heb jij je diploma: de LOM-school
quote:NYC schreef op 05 november 2015 @ 15:40:

Een baan in de zorg is trouwens iets wat ik mijn kinderen echt never nooit zou willen aanbevelen. Maar als alle ouders hun kinderen een baan in de zorg afraden, wie gaat er dan zorgen? Veel werk in de zorg- en welzijnsector, verpleging ook e.d. zie ik als bijna onmogelijk om dat fulltime te gaan doen. En dit zijn juist de banen waar vrouwen op de een of andere manier in oververtegenwoordigd zijn. Doen ze het parttime zijn ze weer vaak niet (100%) financieel afhankelijk.

Wat is nou dan vanuit de economie/werkgelenheid en de vraag naar personeel nou dan eigenlijk wijsheid om nieuwe jonge studenten en studentes te laten kiezen?

Jee, probleempje...

Ik stel voor dat we mannen gaan opleiden voor de zorg.

Dan is het sexe-verschil in die sector in ieder geval al opgelost.
Daar heb je een punt, Fargo. Eigenlijk ben ik wel benieuwd waarom er best veel vrouwen kiezen voor een baan in de zorg. Dat zijn vaak behoorlijk intensieve banen, zeker wanneer iemand het full-time doet. Zeker banen op MBO-niveau vragen volgens mij behoorlijk veel van een werknemer. Qua werkdruk, fysieke inspanning, werken met mensen lijkt mij sowieso al heel intensief dat ik mij heel goed kan voorstellen dat iemand die kinderen krijgt denkt: als ik dan toch 'zorg', dan liever voor partner en kind(eren), ook als dat ten koste gaat van de economische zelfstandigheid.

Is eigenlijk al ooit eens onderzocht bij welk soort banen mensen besluiten (na het krijgen van kinderen) dan men liever een dag of meerdere dagen minder gaat werken? En met welke argumenten? Ik vermoed namelijk dat banen in de zorg op MBO-niveau bijvoorbeeld percentueel hoger zullen eindigen dan WO-banen op kantoor en ik denk echt dat dat niet voor niets is.
Banen van 24/7 zijn makkelijker in diverse parten te verdelen?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Elke taak waarbij het niet uitmaakt wie de dienst verleent kan makkelijk in stukjes gehakt worden. Productiewerk, dus.
quote:NYC schreef op 05 november 2015 @ 22:28:

Daar heb je een punt, Fargo. Eigenlijk ben ik wel benieuwd waarom er best veel vrouwen kiezen voor een baan in de zorg. Dat zijn vaak behoorlijk intensieve banen, zeker wanneer iemand het full-time doet. Zeker banen op MBO-niveau vragen volgens mij behoorlijk veel van een werknemer. Qua werkdruk, fysieke inspanning, werken met mensen lijkt mij sowieso al heel intensief dat ik mij heel goed kan voorstellen dat iemand die kinderen krijgt denkt: als ik dan toch 'zorg', dan liever voor partner en kind(eren), ook als dat ten koste gaat van de economische zelfstandigheid.Precies, NYC, daarom pleit ik ervoor dat mannen (en vaders) een baan in de zorg gaan nemen.
quote:Amand schreef op 05 november 2015 @ 22:51:

Elke taak waarbij het niet uitmaakt wie de dienst verleent kan makkelijk in stukjes gehakt worden. Productiewerk, dus.

Mee eens, zorg en opvoeding van je kinderen kun je uitbesteden aan derden, hoef je niet 24/7 zelf te doen.

Helemaal niet als de ouders zelf in die tijd meer kunnen verdienen als degene die voor hun kinderen zorgt.

Ik pleit er trouwens voor dat mannen / vaders dit soort banen opvullen.

Dan zijn we pas echt modern bezig.
quote:Fargo schreef op 05 november 2015 @ 23:12:

[...]

Precies, NYC, daarom pleit ik ervoor dat mannen (en vaders) een baan in de zorg gaan nemen.

Blijkbaar willen ze dat niet, anders zouden ze het wel doen.

En nu?
quote:Fargo schreef op 05 november 2015 @ 23:12:

[...]

Precies, NYC, daarom pleit ik ervoor dat mannen (en vaders) een baan in de zorg gaan nemen.

Knullen van 16-17 jr. lijkt het doorgaans niet zo aanlokkelijk opgeleid te worden voor het douchen van vnml oude vrouwen.

Maar pleiten is oké.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

quote:Fargo schreef op 05 november 2015 @ 23:17:

[...]

Mee eens, zorg en opvoeding van je kinderen kun je uitbesteden aan derden, hoef je niet 24/7 zelf te doen.

Je bent wel lekker om je heen aan het slaan, maar je bent wel heel erg selectief met je commentaren.

Ik neem aan dat je je kinderen zelf lager, middelbaar en hoger onderwijs gegeven hebt in een land waar dat toegestaan is?
quote:simbalabimba schreef op 05 november 2015 @ 23:19:

Knullen van 16-17 jr. lijkt het doorgaans niet zo aanlokkelijk opgeleid te worden voor het douchen van vnml oude vrouwen.

Maar pleiten is oké.

Mannen in de bloei van hun leven met bijpassend testosteron-niveau laten werken met kinderen kijkt me ook een goede combi.

Laten we daar voor pleiten.
Fargo. Maak je het niet te gek?
quote:Fargo schreef op 05 november 2015 @ 23:22:

[...]

Mannen in de bloei van hun leven met bijpassend testosteron-niveau laten werken met kinderen kijkt me ook een goede combi.

Laten we daar voor pleiten.Dat vond mijn zoon best leuk, stage lopen bij de kleuters, die waren ook gek met meester zoon van simbalabimba, maar iets oudere kinderen vindt hij toch leuker.

quote:Amand schreef op 05 november 2015 @ 23:24:

Fargo. Maak je het niet te gek?

Ik zou niet durven hier, Amand

Bovendien meen ik wat ik schrijf.
quote:simbalabimba schreef op 05 november 2015 @ 23:27:

Dat vond mijn zoon best leuk, stage lopen bij de kleuters, die waren ook gek met meester zoon van simbalabimba, maar iets oudere kinderen vindt hij toch leuker.

Op de lagere school hadden we niet voor niets pas meesters in klas 4, 5 en 6 (de hoogste klassen).

[...]

moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-11-2015 07:56
Reden: Provoceren
% gewijzigd
quote:Fargo schreef op 05 november 2015 @ 23:31:

[...]

Op de lagere school hadden we niet voor niets pas meesters in klas 4, 5 en 6 (de hoogste klassen).

[...]

De vriendinnen van zoon (op 1 hand te tellen) waren/zijn iets ouder dan hij.

Zit in de familie.

moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-11-2015 07:57
Reden: Deel van quote verwijderd
% gewijzigd

Mijn god Fargo. Hoe krijg je het je strot uit.
quote:NYC schreef op 05 november 2015 @ 22:28:

Daar heb je een punt, Fargo. Eigenlijk ben ik wel benieuwd waarom er best veel vrouwen kiezen voor een baan in de zorg. Dat zijn vaak behoorlijk intensieve banen, zeker wanneer iemand het full-time doet. Zeker banen op MBO-niveau vragen volgens mij behoorlijk veel van een werknemer. Qua werkdruk, fysieke inspanning, werken met mensen lijkt mij sowieso al heel intensief dat ik mij heel goed kan voorstellen dat iemand die kinderen krijgt denkt: als ik dan toch 'zorg', dan liever voor partner en kind(eren), ook als dat ten koste gaat van de economische zelfstandigheid.

Ik denk vanuit intrinsieke motivatie, geld of evt. financiële onafhankelijkheid is daaraan ondergeschikt. Mijn vriend wilde vorig jaar zijn baan in de IT opzeggen en zich om laten scholen voor een baan in de zorg. Hij was bereid om daar flink veel geld voor in te leveren. Zijn motivatie was zijn zusje met een verstandelijke beperking. De opleiding helaas ging niet door, maar hij heeft nu een andere baan in de IT waar hij het naar zijn zin heeft. Hij vindt het alsnog jammer, maar hij heeft nu wat meer taken m.b.t. de zorg voor zijn zusje op zich genomen.

Nou ja, dit geldt natuurlijk niet voor iedereen in de zorg, maar algemeen bekend is dat het hard werken is tegen weinig salaris, dus er moet een andere motivatie zijn om toch in die branche te willen werken. Doen wat je leuk vindt en wat bij je past bijvoorbeeld. Niet iedereen hecht waarde aan (veel) geld of (totale) financiele onafhankelijkheid. Ik heb in een verzorgingstehuis en een ziekenhuis gewerkt en het verplegend personeel of de medewerkers van de thuiszorg waren overwegend vrouwen met kinderen.
quote:Sid-returns schreef op 05 november 2015 @ 23:38:

Mijn god Fargo. Hoe krijg je het je strot uit.Wat je zegt
Beste Nion,

Het is in dit topic wel de bedoeling dat iedereen financieel onafhankelijk is of wordt. Zorgen voor kinderen of zusjes is geen werk want daar krijg er niet voor betaald, behalve wat belastingvoordeel misschien. Als iemand zorgt voor andermans kinderen of ouders, dan is het wel werk. Maar het is wel werk wat we liever niet doen, want het wordt niet zo goed betaald en het is best zwaar.

Je weet namelijk nooit of je nog een keer je huwelijkscontract gaat ontbinden en dan heb je tenminste je arbeidscontract nog. Maakt niet uit of je de volgende dag op straat staat met je 0-urencontract, en je kinderen door iemand anders worden verzorgd en opgevoed, je was dan in ieder geval financieel onafhankelijk van je partner, de andere ouder van je kind(eren).
quote:simbalabimba schreef op 05 november 2015 @ 23:27:

Dat vond mijn zoon best leuk, stage lopen bij de kleuters, die waren ook gek met meester zoon van simbalabimba, maar iets oudere kinderen vindt hij toch leuker.Ik heb ook een meester in de familie die de kleuters iets minder vindt: hoeft ie tenminste geen plas- en soms een poepbroek te verschonen, want dat ligt hem op de een of andere manier niet zo.
Ben jij niet wijs Fargo?

Mijn zoon heeft een kleutermeester, zouden er veel meer van moeten zijn. Helaas zijn er domme mensen die een stigma hangen aan dit beroep. Voor de mannen dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven