Het Heerlijke kooktopic.
zaterdag 17 maart 2007 om 14:56
Tja wat eten we als we iets bijzonders willen maken? Lastiger is het als we een apart gerecht /diner moeten bedenken voor bijv. vegatariers, een koud of warm buffet, een kinderfeest, een paas-ontbijtje, high tea, een 3 gangen menu, iets in een thema van een land, tapas, borrelhapjes, grote gezelschappen, erotisch hapje voor ... , de barbeque voor van de zomer, ja kerst is nog ver weg. Of gewoon maar een idee voor een gerecht willen hebben? Mexicaans, Italiaans, Grieks, mmmm. Lekkere gerechten, makkelijk of met 1 specifiek ingredient. Maar waar moet je heen met al je keukenhulp vraagjes? Of originele ideeen voor als vrienden komen eten? Tips en vragen!?Uiteraard heb ik niet voor al deze, en nog 1000den vragen antwoord. Maar met alle tips van de rest van de forummers komen we er wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
vrijdag 22 juni 2007 om 10:01
quote:@ junikreeft, ja hier wel lekker, tijd niet gesproken nee.
Wat je ook kan doen is de pastasalade sect maken zonder tonijn en/of salami/hamblokjes. En dan 2 aparte bakjes naast de salade neerzetten, zodat iedereen kan kiezen wat ze erover heen strooien, ham/salami of tonijn. Maar tonijn kan er heel goed bij. Bij tonijn zou ik nog wat kappertjes erbij doen.
(deze) pasta salade is heel geschikt om ruim van te voren, zelfs een dag van te voren te maken. Ik vind pasta de 2e dag nog lekkerder, dan proef je de kruiden veel beter.
Wat je ook kan doen is de pastasalade sect maken zonder tonijn en/of salami/hamblokjes. En dan 2 aparte bakjes naast de salade neerzetten, zodat iedereen kan kiezen wat ze erover heen strooien, ham/salami of tonijn. Maar tonijn kan er heel goed bij. Bij tonijn zou ik nog wat kappertjes erbij doen.
(deze) pasta salade is heel geschikt om ruim van te voren, zelfs een dag van te voren te maken. Ik vind pasta de 2e dag nog lekkerder, dan proef je de kruiden veel beter.

vrijdag 22 juni 2007 om 10:05
quote:@Junikreeft, ik heb op dit moment de soft Tortilla original van Tex Mex Santa Maria in mijn koelkast. Ik doe ze altijd even in de magnetron en laat ze dan afkoelen. In de oven vind ik ze te hard worden. Maar ik had altijd begrepen dat ze nog wel even verwarmd moesten worden. Misschien komt dat door het icoontje op het pak, "heat in oven or magnetron before eating". Tortilla en aanverwante producten zijn nu bij de Dekamarkt in de aanbieding :$Ik heb die van Casa Fiesta Flour Tortillas 1,80 (weet niet of dat duur is), bij de Makro gekocht.
Staat dat je ze in de magnetron moet doen. Doe je dat dus met inhoud of zonder inhoud:?. Zalm opwarmen lijkt me niet zo lekker. Kip zou nog wel gaan denk ik?
Staat dat je ze in de magnetron moet doen. Doe je dat dus met inhoud of zonder inhoud:?. Zalm opwarmen lijkt me niet zo lekker. Kip zou nog wel gaan denk ik?
vrijdag 22 juni 2007 om 10:07
Wat ik er niet bij zag staan maar waarschijnlijk vanzelfsprekend is, stokbrood en knoflook of kruidenboter. Doe wat verschillende broden, foccacia, ciabatta, maanbrood.
Ik vind bij zalmsalade asperges lekker. (ja ook die uit een potje vind ik lekker
) Makkelijk en lekker. Bami zou niet mijn keuze zijn bij de gerechten die je al hebt. Dan eerder nasi, omdat je ook sate hebt.
Omdat je druifen met feta hebt, kan je er ook een klein kaasplateautje van maken door er nog wat lekkere andere kaasjes bij de doen. Lekker ook voor na.
Ik vind bij zalmsalade asperges lekker. (ja ook die uit een potje vind ik lekker

Omdat je druifen met feta hebt, kan je er ook een klein kaasplateautje van maken door er nog wat lekkere andere kaasjes bij de doen. Lekker ook voor na.
vrijdag 22 juni 2007 om 10:09

vrijdag 22 juni 2007 om 10:16
quote:
Wat ik er niet bij zag staan maar waarschijnlijk vanzelfsprekend is, stokbrood en knoflook of kruidenboter. Doe wat verschillende broden, foccacia, ciabatta, maanbrood.
) Makkelijk en lekker. Bami zou niet mijn keuze zijn bij de gerechten die je al hebt. Dan eerder nasi, omdat je ook sate hebt.
Omdat je druifen met feta hebt, kan je er ook een klein kaasplateautje van maken door er nog wat lekkere andere kaasjes bij de doen. Lekker ook voor na. Hih stokbrood etc... heb ik idd niet genoemd, maar is wel aanwezig:D
Asperges heb ik nog liggen. Bami vinden wij lekkerder. Is heerlijk bij Saté
Kaasplankje is ook aanwezig en ook vruchtenbowl.
Nu nog de tafels leuk aankleden, de hoeveelheid stoelen een plek geven. Ben benieuwd of ze allemaal een plekje hebben?!

Omdat je druifen met feta hebt, kan je er ook een klein kaasplateautje van maken door er nog wat lekkere andere kaasjes bij de doen. Lekker ook voor na. Hih stokbrood etc... heb ik idd niet genoemd, maar is wel aanwezig:D
Asperges heb ik nog liggen. Bami vinden wij lekkerder. Is heerlijk bij Saté
Kaasplankje is ook aanwezig en ook vruchtenbowl.
Nu nog de tafels leuk aankleden, de hoeveelheid stoelen een plek geven. Ben benieuwd of ze allemaal een plekje hebben?!

vrijdag 22 juni 2007 om 10:27
quote:Hoelang van tevoren kan ik die tortillas maken?
Het is gerookte kip, dus kan wel warm gemaakt worden.
En.....een recept voor zalmsalade is meer dan welkom:D
Die tortilla's hangt af van de ingredienten hoelang van te voren. Zelf zou ik het niet een dag van te voren doen.
Wil je dat recept nog voor het buffet? Dan kan ik het ook wel vanavond doen.
Het is gerookte kip, dus kan wel warm gemaakt worden.
En.....een recept voor zalmsalade is meer dan welkom:D
Die tortilla's hangt af van de ingredienten hoelang van te voren. Zelf zou ik het niet een dag van te voren doen.
Wil je dat recept nog voor het buffet? Dan kan ik het ook wel vanavond doen.
vrijdag 22 juni 2007 om 10:32
Wanneer heb je het buffet? Ben benieuwd. Foto's???? Klinkt allemaal erg lekker. Ik vind het ook altijd erg moeilijk in te schatten wat nou genoeg is. Op feestjes hier kon ik er nog "weken" van eten. Sommige dingen kan je gelukkig makkelijk in de vriezer doen. En misschien de dag erna iemand uitnodigen die niet op het feest kon komen en het gezellig vindt om een ratjetoe van alles te eten.
Waar ik zelf niet zo gek op ben maar wel bij je buffet zou passen is capaccio soep (schrijf je dat zo?) koude soep.
Waar ik zelf niet zo gek op ben maar wel bij je buffet zou passen is capaccio soep (schrijf je dat zo?) koude soep.

vrijdag 22 juni 2007 om 10:42
Het buffet is zondag en ik zal proberen er foto's van te maken, heb alleen mijn telefoontje, digicamara, ben ik het snoertje van kwijt om op de pc te zetten:(
Ik heb de zalmsalade van Johma gekocht, hoop dat het lekker is. Normaal koop ik de zalmsalade bij de betere vishandel. Nog nooit zelfgemaakt...maar wil het zeker voor een volgende keer proberen.
Volgens mij schrijf je het als Gazpaccho of zoiets, koude soep. Misschien wel lekker, maar het trekt mij niet zo, vraag me niet waarom???
Ik zet niet teveel op tafel, wat ik in de koelkast kan bewaren bv. helft van sate, 1 bak ipv 2 bakken griekse gehaktballetjes etc.... Ik vind het zo zonde als het overblijft. Rundersalade gaat altijd wel op en anders heb ik genoeg vrijwilligers die wat mee willen nemen hihi.
Ik heb de zalmsalade van Johma gekocht, hoop dat het lekker is. Normaal koop ik de zalmsalade bij de betere vishandel. Nog nooit zelfgemaakt...maar wil het zeker voor een volgende keer proberen.
Volgens mij schrijf je het als Gazpaccho of zoiets, koude soep. Misschien wel lekker, maar het trekt mij niet zo, vraag me niet waarom???
Ik zet niet teveel op tafel, wat ik in de koelkast kan bewaren bv. helft van sate, 1 bak ipv 2 bakken griekse gehaktballetjes etc.... Ik vind het zo zonde als het overblijft. Rundersalade gaat altijd wel op en anders heb ik genoeg vrijwilligers die wat mee willen nemen hihi.
vrijdag 22 juni 2007 om 10:48
Ik zou door de zalmsalade nog wel een blikje rode zalm (evt. rose zalm) doen. Het is (vind ik) zo'n mayo bende. Zalm proef je niet zo. Geloof mij, doe het erdoor en je krijgt dan een echte zalm smaak die overheerst. Strooi er verse peterselie of dille overheen.

vrijdag 22 juni 2007 om 10:59
Ik denk dat je genoeg hebt. Maar hang me niet aan de hoogste boom op hahahahaha. Nee maar als ik lees wat je allemaal hebt, moet het goedkomen. Bami zou ik denk niet doen. Ze hebben hun maag ervoor al gevuld met een lekker gebakje. Je hebt veel dingen die opzich erg vullend zijn. Je kan ook evt. nog een frittata maken, past er ook goed bij. Of nog een quiche. Kan je ook zo kopen, gebruik je hem niet dan hoef je het ook niet de dag erna op te eten. AH heeft lekkere aparte quiches. Qua prijs koop ik hem wel eens van de Dekamarkt, die met zalm en spinazie. Bij AH heb je ook vele verrassende smaken. Dat is ook een oplossing.

vrijdag 22 juni 2007 om 11:14
quote:Quiche van de AH dus, dat is een goeie hebben geen Dekamarkt hiero.
Nog een favo Quiche?
Wat is een fritata?Deze bijv. is lekker, is een soort eiergerecht. Koud en warm te eten. En net als met quiche met alles te maken, groenten, vlees, vis enz.
Die bij ah vind ik wel lekker met geitenkaas en pijnboompitten, en nog wat maar kom er niet op. Laatst had ik pittige kip met pesto, ook lekker en ook iets met zalm en spinazie of broccoli, dat weet ik niet meer.
Frittata met zalm, broccoli en champignons
Ingrediënten:
200 g broccoli
200 g champignons
1 ui
200 g gefileerde zalm
5 eieren
100 g kruidenroomkaas (bijvoorbeeld Boursin)
1 eetl. fijngehakte dragon (vers of diepvries)
zout en versgemalen peper
2 eetl. olie of 30 g boter
Voorbereiding:
Verdeel de broccoli in roosjes en blancheer ze 3 minuten in kokend water met zout. Giet af en laat uitlekken. Snijd de schoongemaakte champignons in plakjes. Snipper de ui. Snijd de zalm in blokjes van circa 2 x 2 cm. Bereiding:
Klop de eieren los met de verkruimelde roomkaas, de dragon en wat zout en peper. Verhit de boter in een grote koekenpan met een anti-aanbaklaag. Roerbak de broccoli, de champignons en de ui circa 4 minuten zonder ze te laten kleuren. Schep er de zalm door en laat een paar minuten meebakken. Giet het eimengsel in de pan en laat met het deksel op de pan 8 tot 12 minuten zachtjes bakken, tot het ei is gestold. Laat het frittata op een platte schaal glijden en snijd in 10 punten.
Dit is niet de foto die erbij hoort maar dan weet je hoe het eruit moet zien.
Nog een favo Quiche?
Wat is een fritata?Deze bijv. is lekker, is een soort eiergerecht. Koud en warm te eten. En net als met quiche met alles te maken, groenten, vlees, vis enz.
Die bij ah vind ik wel lekker met geitenkaas en pijnboompitten, en nog wat maar kom er niet op. Laatst had ik pittige kip met pesto, ook lekker en ook iets met zalm en spinazie of broccoli, dat weet ik niet meer.
Frittata met zalm, broccoli en champignons
Ingrediënten:
200 g broccoli
200 g champignons
1 ui
200 g gefileerde zalm
5 eieren
100 g kruidenroomkaas (bijvoorbeeld Boursin)
1 eetl. fijngehakte dragon (vers of diepvries)
zout en versgemalen peper
2 eetl. olie of 30 g boter
Voorbereiding:
Verdeel de broccoli in roosjes en blancheer ze 3 minuten in kokend water met zout. Giet af en laat uitlekken. Snijd de schoongemaakte champignons in plakjes. Snipper de ui. Snijd de zalm in blokjes van circa 2 x 2 cm. Bereiding:
Klop de eieren los met de verkruimelde roomkaas, de dragon en wat zout en peper. Verhit de boter in een grote koekenpan met een anti-aanbaklaag. Roerbak de broccoli, de champignons en de ui circa 4 minuten zonder ze te laten kleuren. Schep er de zalm door en laat een paar minuten meebakken. Giet het eimengsel in de pan en laat met het deksel op de pan 8 tot 12 minuten zachtjes bakken, tot het ei is gestold. Laat het frittata op een platte schaal glijden en snijd in 10 punten.
Dit is niet de foto die erbij hoort maar dan weet je hoe het eruit moet zien.

vrijdag 22 juni 2007 om 11:35
quote:Lijkt me makkelijk om te doen. Misschien ga ik dat wel proberen te maken. Kijken hoe ik in mijn tijd zit. Anders wordt het toch de AH variant met pijnboompitten denk ik. Kan het ook in de vriezer, mocht ik het niet gebruiken?Ja, maar ze zijn nog redelijk lang houdbaar dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je het direct moet opeten, daarom wel handig om achter de hand te hebben. Koud en warm lekker.

vrijdag 22 juni 2007 om 12:14
quote:
Rivival, heb je al op het topic Recepten zonder dwangmatigheden gekeken? Als ik mij niet vergis stonden daar ook nog taart recepten, weet alleen niet meer of er ook vlaaien bij zaten.
Denk dat Poezewoes wel iets heeft. Dacht dat zij wel eens taarten maakten.
Ik zit nog even te zoeken naar die kant en klare bodem. Maar misschien lekkerder als je een recept hier van iemand krijgt die niet zo moeilijk is.
Heb je bijv. al Multi-vlaai gebeld? Misschien verkopen ze daar ook de bodems. Dan weet je zeker dat die lekker is. Hey, bedankt voor de goeie tips! Die laatste ga ik ook zeker even proberen.
Rivival, heb je al op het topic Recepten zonder dwangmatigheden gekeken? Als ik mij niet vergis stonden daar ook nog taart recepten, weet alleen niet meer of er ook vlaaien bij zaten.
Denk dat Poezewoes wel iets heeft. Dacht dat zij wel eens taarten maakten.
Ik zit nog even te zoeken naar die kant en klare bodem. Maar misschien lekkerder als je een recept hier van iemand krijgt die niet zo moeilijk is.
Heb je bijv. al Multi-vlaai gebeld? Misschien verkopen ze daar ook de bodems. Dan weet je zeker dat die lekker is. Hey, bedankt voor de goeie tips! Die laatste ga ik ook zeker even proberen.

vrijdag 22 juni 2007 om 19:53
Revival, ik had net even voor je gekeken bij de AH, ze hebben die vlaai/cakes bodems ook in van die kleine voor 1 persoon, ook rond, zitten er 6 in een pak. Is ook leuk, kan je helemaal je uitleven met smaken. Ik kwam bij het zoeken van die bodems nog wel lekkere sites tegen op internet met diverse recepten/ smaken voor vlaaien. Maar doordat ik het nog nooit heb gemaakt zou ik niet weten of het ook lekker is.

zaterdag 23 juni 2007 om 16:18
Ha MV, bedankt! De rundvleessalade en pastasalade al klaar in de koelkast
Griekse MV balletjes staan af te koelen.
Rest gehakt heb ik indische gehaktballetjes gemaakt.
Nu alleen opmaken en.....dat doen we morgenvroeg.
Dan gaan we ook de wraps e.d. maken.
Ik laat het wel weten/zien hoe het was.
*; June
Griekse MV balletjes staan af te koelen.
Rest gehakt heb ik indische gehaktballetjes gemaakt.
Nu alleen opmaken en.....dat doen we morgenvroeg.
Dan gaan we ook de wraps e.d. maken.
Ik laat het wel weten/zien hoe het was.
*; June