Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Ai

Ik ben af ik had voor tv optreden van vrijwilligers werk een rokje en truitje gekocht

Wilde er netjes uit zien.

Maar..ik wil graag een nieuwe start maken ik

Heb tenslotte ook 3 maanden van te voren niks gekocht..Dus ik begin vanaf nu gewoon opnieuw .Alleen had treinkaartjes gekocht om dat ik binnenkort met vriendinnen naar een verzamel beurs ga maar nu heb ik een kaartje

Over zat te twijfelen voor naar Eindhoven

Naar de primark maar ik wil dat niet eigenlijk merk dat het onrust is..

Iemand nog een tip voor dat treinkaartje ??
Verkopen op marktplaats?
Maak er gewoon een ander leuk dagje uit van. Lekker naar het bos, of het strand (het weer wordt weer mooier!), in ieder geval iets waar ze geen kledingwinkels hebben. Dan kom je ook niet in de verleiding om iets te kopen.
Ik houd het trouwens nog steeds aardig vol. Vorig jaar heb ik 50 weken geen kleding gekocht, toen moest ik wel omdat ik niets meer had om aan te trekken. Toen weer een paar maanden niets gekocht, tot ik bij toeval tegen een mooie jas voor tussendoor aanliep (die ontbrak nog in mijn kast, want mijn winterjas werd te warm en het was nog niet warm genoeg voor mijn zomerjas). En sindsdien dus weer niets meer gekocht. Het kost me ook totaal geen moeite om niets te kopen. Het geeft een hoop rust, niet altijd 'op zoek' zijn naar iets. En als ik niet vijf maten slanker zou zijn dan anderhalf jaar geleden had ik misschien wel helemaal nog niets gekocht.
Ik ben voor de bijl gegaan. Ik heb een ketting gekocht.

Het was wel een doordachte aankoop: ik wilde hem al langer hebben en hij was nu afgeprijsd. Ik ben er ook echt blij mee. Sieraden zijn handig om een simpel shirtje op te leuken, zodat ik me daarin niet zo slonzig voel. Maar noodzakelijk was het natuurlijk niet.

Ik ga wel gewoon verder met nog minimaal twee maanden geen kleding kopen. Daarna wil ik wat noodzakelijke dingen van mijn lijstje kopen en dan weer een half jaar niks.

Het niet shoppen bevalt me prima.
Ik heb tot nu toe ook amper iets gekocht. Bevalt me wel goed eigenlijk, ik bespaar echt veel geld en het geeft inderdaad veel rust. Alleen nu zijn m'n allstars kapot, zool is los. Hopelijk kan ik het lijmen nog
Heb vanmorgen de docu THE real cost gekeken, over de kledingindustrie. Veel van wat er werd verteld wist ik al, maar het was wel goed om alles weer eens op een rijtje gezet te zien. Echt een aanrader om te kijken, je wordt je dan weer even bewust van onze wegwerpcultuur. Ik vertelde hier al eerder dat ik kleding die ik niet (vaak) draag maar nog niet versleten is niet weg wilde doen, zodat ik het kan gaan dragen als andere kledingstukken versleten zijn. Toen ik de bergen weggegooide kleding zag werd ik wel blij van mezelf, weggooien van goede spullen is niet aan mij besteed. Tot zover mijn 'ik ben trots op mezelf moment'

Weet iemand waar je duurzame kleding kan kopen? Ik weet watmooi.nl en de lijn van Floortje Dessing, maar misschien hebben jullie nog tips. Als ik dan weer wat nodig heb kan ik daar kijken.
Heb je hier iets aan?
Dank je prik! Brandmission kende ik nog niet. Armedangels maakt wat ik superleuk vind

Wel bijzonder dat H&M zo hoog scoort in 'eerlijkheid', ik heb toch andere dingen gezien van ze...
Hallo dames, ik ga ook weer beginnen met niet kopen; ook niet als het voldoet aan mijn regels (iets erbij, dan ook iets eraf en alleen duurzaam). Mijn kast is gevuld met meer dan genoeg mooie items waar ik het komende halfjaar stylish mee doorkom. Als het lukt mag ik in oktober een paar ultieme zwarte laarzen kopen. Ga dezelfde tactiek hanteren als Minimalista: niet kijken. Dat scheelt ook nog eens zeëen van tijd...... Wish me luck
Succes jacobsbenen, het gaat je vast lukken!

Wij hebben dit jaar drie bruiloften, allemaal van vrienden die ook bij elkaar op het feest komen. Ik heb een geschikte jurk in de kast, maar kan het (vind ik zelf) niet maken om die alle keren aan te doen. Ik vrees dat ik de stad in moet voor iets nieuws, maar ga dan wel proberen iets te kopen dat ik ook nog aan kan naar mijn werk.
Zo. Voor mij is het ook tijd om toe te geven dat ik genoeg in de kast heb liggen en heus wel tot het eind van het jaar door kan komen zonder toe te geven aan koopdrang

Ben het afgelopen jaar al hard aan het opruimen geweest en heb veel vervangen voor kwalitatievere stukken.

Motivatie zit hem erin dat ik mijn geld zoveel beter kan besteden dan aan het zoveelste kledingstuk.

Ben heel benieuwd of ik het zal volhouden, maar ik ga ervoor! Kom hier vooral veel meelezen naar jullie ervaringen en tips om verleidingen te weerstaan
An apple a day keeps the doctor away
quote:Minimalista schreef op 16 april 2016 @ 10:11:

Succes jacobsbenen, het gaat je vast lukken!

Wij hebben dit jaar drie bruiloften, allemaal van vrienden die ook bij elkaar op het feest komen. Ik heb een geschikte jurk in de kast, maar kan het (vind ik zelf) niet maken om die alle keren aan te doen. Ik vrees dat ik de stad in moet voor iets nieuws, maar ga dan wel proberen iets te kopen dat ik ook nog aan kan naar mijn werk.Ik heb ook veel bruiloften gehad afgelopen jaren, en ik leende dan regelmatig een jurkje van iemand anders (en leende natuurlijk ook wel eens wat uit). Op die manier hoef je niks nieuws aan te schaffen, omdat het toch maar voor 1 dag is.
Wat geeft opruimen toch een heerlijk gevoel. Ben de afgelopen dagen weer bezig geweest en heb nog meer kleding weggedaan. Veel lag nog in de kast voor je weet maar nooit, maar ik pas het niet meer, of het is toch niet 'ik'. Sommige kleding is ook niet meet geschikt voor mijn leeftijd, vind ik.

Heb wel een nieuwe jas gekocht, maar... dat was de enige uitzondering die ik van mezelf mocht maken. Het is een mooie tijdloze jas voor het weer van nu. Ik kan hem zowel netjes als sportief dragen. Het is zeker geen jas waar ik snel op uitgekeken ga zijn. En door het opruimen heb ik ook veel beter overzicht in mn kast. Normaal gesproken zou ik als ik iets weggegooid had iets nieuws ervoor kopen maar die behoefte is helemaal weg. Heerlijk!!!
Idd, niks zo therapeutisch als kledingkast opruimen
quote:Albie schreef op 18 april 2016 @ 08:47:

[...]

Ik heb ook veel bruiloften gehad afgelopen jaren, en ik leende dan regelmatig een jurkje van iemand anders (en leende natuurlijk ook wel eens wat uit). Op die manier hoef je niks nieuws aan te schaffen, omdat het toch maar voor 1 dag is.Slim! Mijn vriendinnen hebben allemaal een hele andere maat dan ik, dus ik kan deze truc niet uithalen helaas. Heb nu een jurkje via marktplaats gekocht, voor maar een tientje!
Vorige week een nieuwe rits in een spijkerbroek laten zetten, verder was de broek goed dus zonde om weg te gooien.

Verder wel een sportsetje bijgekocht, ga nu 2x per week sporten in plaats van 1x en anders moet ik steeds heel snel wassen en dat lukt niet altijd dus wel functioneel al zeg ik het zelf. Verder niets gekocht dus gaat goed.
Jullie zijn allemaal goed bezig!

Hier gaat het ook goed na mijn 'ziekenhuis' kleding niets meer gekocht. Ben wel nog steeds op zoek naar een zomerjas, maar heb nog geen jas gevonden die ik heel leuk vind. Heb m'n oude jas maar weer gepakt. Op zich is hij nog prima, wel een versleten look maar misstaat niet, maar heb hem al zo lang (al bijna 10 jaar, dus 1/3 van m'n leven) dat ik wat anders wil.

Verder koop ik niets voor zomer, alleen chemo mutsjes binnenkort. Maar dat vind ik dat niet echt onder de "kleding" vallen. Is gewoon noodzakelijk.
Wow, cookie, jij maakt een zware tijd door. Die mutsjes, die vallen natuurlijk buiten deze challenge. Sterkte! Ben je nu weer thuis?

Ik heb mijn zooi weer eens opgeruimd. Toch weer wat kleding kunnen wegdoen die ik echt niet draag. Zo'n rok bijvoorbeeld, die net te kort is en die maar in de kast blijft hangen. Tja, jammer. Maar nu geef ik hem gewoon weg aan iemand waar die qua lengte beter bij past.

Alles wat ik nu heb aan kleding past op een rek. Heerlijk overzichtelijk. Alle schoenen eronder. Héél netjes opgeruimd haha. Het was nodig, dan kun je wel leuk een capsule wardrobe hebben maar dan moet je er wel goed bij kunnen.
Cookie En tuurlijk mag je jezelf best "verwennen" met noodzakelijke items ! Dit is denk ik voor niemand van ons bedoeld als een straf, maar eerder als een bewustwordingsproces.

Novelle, wat leuk, een capsule op een rek. Lekker overzichtelijk & makkelijk ! Mmmm, lijkt me wel wat.
Goed bezig novelle! Een capsule lijkt me ook erg fijn en overzichtelijk, maar voor nu houd ik m'n oude systeem nog; lente/zomer en herfst/winter kleding die ik afwissel. Zitten ook items bij die ik het hele jaar door kan dragen.

Ik lig nog niet in het ziekenhuis, maar ben langzaam alles aan het klaarleggen wat ik nodig heb. Als er dan binnenkort een stamcel donor is gevonden hoef ik dat niet gehaast te doen. Wel ga ik meerdere keren voor langere tijd het ZH in, dus daarom heerlijke comfi kleding gekocht waar ik me ook lekker in voel. Ik wil er toch leuk uitzien, ondanks dat ik erg ziek ga worden. Dat vind ik op het moment erg belangrijk, maar straks misschien minder. Twee jaar terug ben ik onverwacht lange tijd in ZH en revalidatie centrum opgenomen geweest, toen had ik bijna geen comfi kleding en hebben anderen m'n kleding gezocht in mn kast. Erg fijn dat ze dat hebben gedaan, maar voelde me soms echt niet fijn daardoor.

Heb net vd week m'n haar kort (echt kort!) laten knippen als voorbereiding op m'n kalender koppie straks. En het staat me echt goed! Dat terwijl ik altijd lange haren heb gehad. kleding staat dan wel ineens heel anders!

En fam, ja bewustwording kun je het zeker noemen. Nu komt het allemaal erg dichtbij! Voor mij zullen komende maanden wellicht best "makkelijk" zijn om geen kleding te kopen, omdat ik erg ziek ga worden, maar als ik aan het herstellen ben zou ik best online willen shoppen denk ik. Ook dan wil ik me inhouden en dan volgend jaar pas weer wat kopen. Ook ik wil het jaar halen!
Ik heb me ook aan mijn plan gehouden tot nu toe. Ik heb sinds vorig jaar november niets meer gekocht, maar ik mocht van mezelf tijdens mijn vakantie in maart wel kopen. Ik heb van tevoren mijn kast opgeruimd en geinventariseerd wat ik wel mocht kopen en wat absoluut niet. Ik had/heb dringend t-shirts en hempjes nodig voor de zomer en die heb ik ruim voldoende gevonden tijdens de vakantie. Ik heb geloof ik 7 shirts en 2 hempjes gekocht. Sinds ik dat heb gedaan en weer thuis ben, ben ik helemaal niet geinteresseerd in wat er in de winkel ligt.

Mijn eventuele volgende shopping spree zal in augustus zijn wanneer ik na 6 jaar voor het eerst weer in Nederland ben. Ik heb dringend nieuwe schoenen nodig en dat is iets wat ik hier absoluut niet kan vinden.
Sterkte Cookie!

Hoewel ik nog niet écht in de verleiding ben gekomen, merk ik dat mijn hoofd wel bezig is met die ene te gekke trui die me uiteraard geweldig gaat staan. Of juist met het gebrek aan tussenkleding, werkkleding voor de zomer, etc. Belachelijk natuurlijk ;) niks mee gedaan hoor!

Hebben jullie last van compensatiegedrag? Dus dat je het geld wat je bespaart aan kleding wel uitgeeft aan andere dingen? Of sparen jullie het op (met een doel?))?
Spullen voor in huis! En kleding voor babyzoon... Ik houd weinig extra geld over eerlijk gezegd
Dankje appel pie!

Compensatiegedrag heb ik op zich geen last van, koop echt alleen als ik iets echt nodig heb. Wel hebben we momenteel veel dure uitgaven; luxe boxspring, overkapping in tuin met gemetselde haard, tuin opnieuw aanleggen en laptop... maar we sparen veel.

Merk jij wel dat je andere meer dingen gaat kopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven