Entertainment alle pijlers

Uitstel van Executie

30-08-2016 21:14 301 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kijkt ook?
Ik vind dat ook logisch, ik heb liever een betaalbaar huis dan een nog groter huis en geen enkele ademruimte meer op financieel gebied. Maar goed dat zijn de keuzes die je maakt en dan moet je ook niet miepen als het fout gaat, niemand heeft je gedwongen om een bepaalde keuze te maken.

De mensen in deze aflevering hadden waarschijnlijk echt tonnen winst kunnen maken op een hypotheekvrij huis. Maar blijkbaar hebben ze ergens andere keuzes gemaakt en kruipen ze nu liever in een slachtofferrol. Daar heb ik geen medelijden mee.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Ik heb gister maar met een half oog gekeken geloof ik maar heeft het stel ook uitgelegd wat de reden was van hun keuze om én niet af te lossen (dat is 1 ding natuurlijk, maar zelfs als ze alleen dát hadden gedaan hadden ze nu echt wel winst gemaakt!) maar om daarnaast ook nog de hypotheek te verhogen/aan te passen naar de huidige WOZ-waarde én om een nieuw huis te kopen voor het oude was verkocht?

In mijn ogen drie onverstandige keuzes op een rij terwijl alleen de eerste keuze alleen in hun specifieke geval nog niet eens een probleem was geweest.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe vreemder ik het vind.
quote:Curley schreef op 07 september 2016 @ 15:04:

Er zijn inderdaad genoeg mensen bij wie het koopproces van een huis zo verloopt: maximaal leenbedrag = aankoopprijs. Want stel je toch eens voor dat je een huis koopt onder je maximale leenbedrag.Het geen er natuurlijk ook voor zorgt dat huizen duurder worden. Want dan is het makkelijker om meer te bieden dan een huis waard is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
ik denk dat wij dat sowieso nooit zullen begrijpen, aangezien wij elke extra euro zouden aflossen. Maar het blijft een raar verhaal. En dankzij dit soort acties is het nu enorm lastig om überhaupt nog een hypotheek te krijgen.
quote:dianaf schreef op 07 september 2016 @ 15:30:

[...]

Het geen er natuurlijk ook voor zorgt dat huizen duurder worden. Want dan is het makkelijker om meer te bieden dan een huis waard is.

Dat en de lage hypotheekrente, want de volgende bubble dient zich volgens mij alweer aan.

Ik woon in een gebied waar de huizenmarkt alweer overspannen is. Als ik kijk naar de vraagprijzen in mijn buurt dan hebben we echt een flinke overwaarde terwijl we hier pas een paar jaar wonen. Als er een huis te koop staat dan is het dringen qua bezichtigen, huizen die verkocht zijn voordat ze op funda staan. Totale gekte weer…
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
quote:ann3 schreef op 07 september 2016 @ 15:37:

ik denk dat wij dat sowieso nooit zullen begrijpen, aangezien wij elke extra euro zouden aflossen. Maar het blijft een raar verhaal. En dankzij dit soort acties is het nu enorm lastig om überhaupt nog een hypotheek te krijgen.Eensch. Ik geloof niet dat ik ooit echt zal begrijpen wat dat soort mensen bezielt. Het eerste dat ik bij dat soort dingen denk is: heb je dan nooit over de toekomst nagedacht??
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Curley schreef op 07 september 2016 @ 15:46:

[...]

Dat en de lage hypotheekrente, want de volgende bubble dient zich volgens mij alweer aan.

Ik woon in een gebied waar de huizenmarkt alweer overspannen is. Als ik kijk naar de vraagprijzen in mijn buurt dan hebben we echt een flinke overwaarde terwijl we hier pas een paar jaar wonen. Als er een huis te koop staat dan is het dringen qua bezichtigen, huizen die verkocht zijn voordat ze op funda staan. Totale gekte weer…

Het is toch eigenlijk te gek voor woorden allemaal... En voor degenen die verkopen, ja geef ze eens ongelijk dat ze zoveel gaan vragen als iemand bereid is het bedrag te betalen. Kennelijk speelt vraag/aanbod ook een grote rol en vooral ook de gewildheid van een locatie. Maar ik denk dan vaak: mensen mensen toch, houd het hoofd koel en als dat betekent dat locatie X tegen prijs Y er voor jou niet in zit laat het dan aan je voorbij gaan... Maar kennelijk vinden mensen dat moeilijk om in te schatten of gaat het hart sneller kloppen wanneer bank en makelaar zeggen: ja, voor u is het ook mogelijk!

Trekt bij jou de woningmarkt vooral aan door mensen die het reëel kunnen bekostigen of zijn ook de banken weer duurdere hypotheken aan het verstrekken die totaal niet overeenkomstig zijn met iemands inkomsten?
quote:NYC schreef op 07 september 2016 @ 14:23:

Eigenlijk is de huizencrisis dan dus ook deels veroorzaakt door hebzucht.Is dat niet gewoon de kern van de hele crisis?
quote:fientje1982 schreef op 08 september 2016 @ 13:29:

[...]

Is dat niet gewoon de kern van de hele crisis?Ja, wellicht.
Heel bizar, ja, de aflevering van gisteren. Je wéét toch dat je juist als je te oud bent/wordt om te werken alláng afgelost moet hebben? Je huis is je spaarpot en je zou het zo moeten plannen dat je na je pensioen vrij woont of de hut met winst kan verkopen. En de mensen die jaren geleden hebben gekocht, in de guldentijd, die hebben zéker winst. Als jongere heb je tenminste nog zicht op salaris en bijbehorende verhogingen, en zelfs dán is het dom om niet af te lossen. Om die reden mag dat nu ook niet meer.
Tussen weten en doen zit een heeeeeeeeeel groot verschil
quote:NYC schreef op 07 september 2016 @ 20:56:

[...]

Het is toch eigenlijk te gek voor woorden allemaal... En voor degenen die verkopen, ja geef ze eens ongelijk dat ze zoveel gaan vragen als iemand bereid is het bedrag te betalen. Kennelijk speelt vraag/aanbod ook een grote rol en vooral ook de gewildheid van een locatie. Maar ik denk dan vaak: mensen mensen toch, houd het hoofd koel en als dat betekent dat locatie X tegen prijs Y er voor jou niet in zit laat het dan aan je voorbij gaan... Maar kennelijk vinden mensen dat moeilijk om in te schatten of gaat het hart sneller kloppen wanneer bank en makelaar zeggen: ja, voor u is het ook mogelijk!

Trekt bij jou de woningmarkt vooral aan door mensen die het reëel kunnen bekostigen of zijn ook de banken weer duurdere hypotheken aan het verstrekken die totaal niet overeenkomstig zijn met iemands inkomsten?

De regels zijn veel strenger geworden. Alleen wordt wat je kan lenen voor een deel ook bepaald door de hypotheekrente en omdat die laag staat, kan je nu een stuk meer lenen met hetzelfde inkomen. Dat stuwt de prijzen weer omhoog. En juist omdat die rente zo veranderlijk is creëert dat een denktrant van 'Je moet nú kopen, want de rente is nu op z'n laagst!' Et voila, een nieuwe bubble.

Als je met deze lage rente een maximale hypotheek neemt sta je nog lelijk te kijken hoe hoog je maandlasten worden als de rente weer stijgt naar 4/5 % en je rentevaste periode afloopt.

Dus nee, banken verstrekken geen hypotheken die niet kunnen bij iemands inkomen. Maar in de berekening wordt weinig tot geen rekening gehouden met de gevolgen van een toekomstige hogere hypotheekrente.
quote:Nijevelt schreef op 09 september 2016 @ 11:49:

[...]

De regels zijn veel strenger geworden. Alleen wordt wat je kan lenen voor een deel ook bepaald door de hypotheekrente en omdat die laag staat, kan je nu een stuk meer lenen met hetzelfde inkomen. Dat stuwt de prijzen weer omhoog. En juist omdat die rente zo veranderlijk is creëert dat een denktrant van 'Je moet nú kopen, want de rente is nu op z'n laagst!' Et voila, een nieuwe bubble.

Als je met deze lage rente een maximale hypotheek neemt sta je nog lelijk te kijken hoe hoog je maandlasten worden als de rente weer stijgt naar 4/5 % en je rentevaste periode afloopt.

Dus nee, banken verstrekken geen hypotheken die niet kunnen bij iemands inkomen. Maar in de berekening wordt weinig tot geen rekening gehouden met de gevolgen van een toekomstige hogere hypotheekrente.Het wordt ateeds gebruikelijker rente voor de hele looptijd vastzetten. Dan is dat hele mogelijke probleem natuurlijk ook opgelost.
Maar als je de rente voor de hele looptijd vast wilt zetten, rekenen ze een hogere rente dat die waar nu zo mee geadverteerd wordt. En met een hogere rente kun je minder lenen.

Denk dat veel mensen die verleiding niet kunnen weerstaan.

Het gebruikste is volgens mij nog steeds een rentevaste periode van 10 jaar. Ten minste, volgens de adviseur van De Hypotheker waar wij vorig jaar geweest zijn.
Is dit nog ergens terug te kijken?
quote:bubbelwijn schreef op 10 september 2016 @ 13:12:

Is dit nog ergens terug te kijken?De laatste aflevering is terug te kijken op rtlxl
Teruggekeken. Jammer dat er niet wat dieper werd ingegaan over hoe ze aan de enorme hypotheken kwamen op hun leeftijd. Ik denk volledig aflossingsvrij en dan alleen al die jaren rente betaald. Want ze hadden altijd netjes betaald zeiden ze. (maar dan waarschijnlijk niet afgelost) Dat zou een mooie waarschuwing zijn geweest voor wellicht veel andere mensen. Wel fijn dat ze geholpen zijn en ze weer kunnen slapen.
quote:bubbelwijn schreef op 11 september 2016 @ 16:00:

Teruggekeken. Jammer dat er niet wat dieper werd ingegaan over hoe ze aan de enorme hypotheken kwamen op hun leeftijd. Ik denk volledig aflossingsvrij en dan alleen al die jaren rente betaald. Want ze hadden altijd netjes betaald zeiden ze. (maar dan waarschijnlijk niet afgelost) Dat zou een mooie waarschuwing zijn geweest voor wellicht veel andere mensen. Wel fijn dat ze geholpen zijn en ze weer kunnen slapen.Dat denk ik ook, maar ze zullen ook wel flink bijgeleend hebben. Je maakt mij niet wijs dat di huis in de jaren 70(!) een half miljoen gulden heeft gekost.
Wáarom leek het die mensen na zorgenkindje 1 een goed idee om er nog een te krijgen? En toen nog een. En nóg een??
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:Monatala schreef op 13 september 2016 @ 20:42:

Wáarom leek het die mensen na zorgenkindje 1 een goed idee om er nog een te krijgen? En toen nog een. En nóg een??Omdat de kans daarop niet groot was, werd gezegd.
quote:Monatala schreef op 13 september 2016 @ 20:42:

Wáarom leek het die mensen na zorgenkindje 1 een goed idee om er nog een te krijgen? En toen nog een. En nóg een??Als de kans klein was, wie zijn wij dan om daarover te gaan oordelen?
Als je erg krap zit, waarom heb je dan nog steeds 2 grote honden? Dat snap ik nou echt nooit.

En waarom werkt de vrouw niet meer? Parttime kan ze toch wel werken?
Is Bodegraven soms een zwarte kousen gemeente? Met zoveel kinderen?
quote:ikdus2010 schreef op 13 september 2016 @ 20:54:

Als je erg krap zit, waarom heb je dan nog steeds 2 grote honden? Dat snap ik nou echt nooit.

En waarom werkt de vrouw niet meer? Parttime kan ze toch wel werken?

Jaaa, daar is-ie! De "waarom huisdieren"-vraag!

Omdat het een aantal jaren geleden nog goed ging, misschien? Elders op dit forum (over foute FB-berichten) wordt geklaagd dat men zo makkelijk afstand doet van dieren..

En waarom de vrouw niet meer werkt?

Mantelzorg en normaal werken is niet te combineren. En mantelzorg is niet altijd te voorspellen.

Maar droom je eigen "het leven is maakbaar"-leventje.
quote:-kuuk- schreef op 13 september 2016 @ 20:52:

[...]

Als de kans klein was, wie zijn wij dan om daarover te gaan oordelen?

Kan het zijn dat dit een herhaling is? Of zit ik er compleet naast?

Wat denk je dan te gaan doen in een topic over dit onderwerp?

En kom nou, na twee stuks met zo'n aandoening is toch wel duidelijk dat die kans wel groter is.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven