Q&A Religie

02-01-2017 11:33 1212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een mooi gesprek op de Actueel-Pijler, wil ik graag dit topic openen.

Mijn idee is dat dit een plaats is waar forummers elkaar vragen kunnen stellen over religie en hoe dat ervaren wordt door anderen (of juist niet).

Het is misschien overbodig om te zeggen, maar het is een zeer persoonlijk en gevoelig onderwerp. Daarom wil ik heel graag vragen of er respectvol gereageerd kan worden, en we bereid kunnen zijn naar elkaar te luisteren. Verschillende meningen en visies zijn van harte welkom, maar val elkaar er alsjeblieft niet op aan.

TO trapt af met de eerste vraag:

Een algemene, hoe zijn de gelovige forummers met religie in aanraking gekomen?
quote:MaryCrawley schreef op 08 januari 2017 @ 22:10:

[...]

Dat herken ik niet. Juist Dawkins' visie over allerlei gevarieerde religies en zijn kritiek m.b.t. de inherente onlogica in de visie dat het eigen geloof de enige juiste is in het licht van de enorme hoeveelheid geloven die er zijn, vind ik zijn sterkste argumentatie in 'The God Delusion'.

Het is al een aantal jaar geleden dat ik hem gelezen heb, dus het kan goed dat ik het niet helemaal accuraat weergeef.

Ik geloof (ha!) dat ik hem toch te generaliserend over religie vond, doordat hij het gelijk stelt aan geloven (in een god). Maar misschien geeft hij wel heel duidelijk aan dat hij een specifiek godsbeeld ter discussie stelt, en niet religie in het algemeen? Dat kan ik me alleen niet herinneren.

Wat betreft wetenschappelijke en logische bezwaren tegen het klassieke monotheïstische godsbeeld, was ik het wel met hem eens.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:Carabosse schreef op 09 januari 2017 @ 18:40:

[...]

Eerst zeg je christen te zijn, daarna vrijzinnig protestantse, vervolgens ben je Arminius aanhangig die geen deel uitmaakt van de PKN, en dan uithalen als ik je niet serieus neem. Vrijzinnig in de betekenis van het tegengestelde van calvinistisch. Deze leer is gesticht door Arminius. Niet alle protertantse gemeenschappen behoren tot de PKN, maar zijn wel degelijk protestants. En de aanhangers zijn christenen.
quote:Carabosse schreef op 09 januari 2017 @ 18:40:

[...]

Eerst zeg je christen te zijn, daarna vrijzinnig protestantse, vervolgens ben je Arminius aanhangig die geen deel uitmaakt van de PKN, en dan uithalen als ik je niet serieus neem. Hoezo, zijn vrijzinnig protestanten, waar Arminius bijhoorde, dan geen christenen?
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
quote:amarna schreef op 09 januari 2017 @ 17:22:

[...]

Protestanten slaan geen kruisjes

Je noemt steeds een andere stroming. Als je meteen opbiecht Arminiaanse te zijn waren we allang klaar.

Ik geloof het gewoon niet. Toedels. ;)
quote:Dymphnatam schreef op 09 januari 2017 @ 10:10:

[...]

Hoi! Ik hoop dat je, ondanks dat je niet meer reageert, nog wel wil meelezen. Ik zal een voorbeeld geven van hoe ik het "bashen" ervaar.

Stel dat voor jou voetbal je lust en je leven is. Je geniet oprecht van de sport, het is je uitlaatklep en het vult je wereld. Je wordt er blij van en het betekent veel voor je. Voor mij is dit niet mijn ding (om eerlijk te zijn: ik heb een pesthekel aan voetbal). Hoe zou jij het dan vinden als ik op een forum dingen post als:

"die achterlijke volkssport krijgt al veel te veel aandacht in de media. Voetbalsupporters zijn nou eenmaal dom volk wat eigenlijk alleen maar goed is om met hun bezopen kop vernielingen aan te richten. En voetballers zijn nou eenmaal zwaar overbetaalde, over het paard getilde minkukels die te stom zijn om wat anders te doen dan achter een bal aanhollen. Kan iemand mij nou eens vertellen wat daar nou precies de lol van is?"

Je ziet dat ik een vraag stel. Maar zou jij je geroepen voelen om te antwoorden als oprechte voetbalfan? Ervaar jij als je dit leest, dat ik op een open manier nieuwsgierig ben?

Ik snap je voorbeeld en je irritatie. Het is geen vraag, maar een stelling vermomd als vraag.

Toch denk ik dat het best iets verrassends op kan leveren als je het wel behandelt als vraag. En dus uit eigen ervaring uitlegt wat dat voetbal betekent (kameraadschap, sportiviteit, strategisch inzicht) en zo dat bestaande beeld van de hooligan als standaardsupporter nuanceren.

Ook als de 'vraag'steller daar niet voor open staat kun je daarmee toch anderen bereiken die het misschien eerst met die sneer eens waren, en die daarna zien dat hun beeld toch niet klopt.

Niet dat gelovigen de plicht hebben om alle misvattingen en vooroordelen te corrigeren, want daar wordt een mens op de duur gewoon bloedchagrijnig van. Maar in plaats van de in tegenaanval of verdediging te gaan, kan een oprechte schets van de eigen visie de polarisatie misschien verbreken. En dan helpt het om die onwetendheid niet persoonlijk op te vatten.

(god, ik klink prekerig. I know)

.

quote:Carabosse schreef op 09 januari 2017 @ 11:11:

[...]

Mensen die in de bijbel of koran geloven kan ik inderdaad niet serieus nemen, vind dat gewoon zo middeleeuws. Ik kan me ook niet inleven in mensen die die boeken geloven. Ik voel me ook niet serieus genomen als mensen het over Jezus en zo hebben, alsof ze me iets op de mouw proberen te spelden. Ik geloof niet eens dat gelovigen echt geloven, maar dat ze doen alsof, omdat het comfortabel is. Zoals een verdovend middel. Dat idee werd in dit topic voor mij talloze keren bevestigd.

Huh?

Ik zie een heleboel mensen uitleggen wat hun geloof voor hen betekent en hoe ze bepaalde dingen zien, en jouw conclusie is dat ze doen alsof?

Bijzonder.
quote:tyche schreef op 09 januari 2017 @ 18:43:

[...]

Het is al een aantal jaar geleden dat ik hem gelezen heb, dus het kan goed dat ik het niet helemaal accuraat weergeef.

Ik geloof (ha!) dat ik hem toch te generaliserend over religie vond, doordat hij het gelijk stelt aan geloven (in een god). Maar misschien geeft hij wel heel duidelijk aan dat hij een specifiek godsbeeld ter discussie stelt, en niet religie in het algemeen? Dat kan ik me alleen niet herinneren.

Wat betreft wetenschappelijke en logische bezwaren tegen het klassieke monotheïstische godsbeeld, was ik het wel met hem eens.

Ik weet niet zo uit mijn hoofd hoe hij het definieert. Wat ik wel nog heel goed weet is dat er een stuk in staat over zogenoemde 'cargo cults' in de stille zuidzee. Die wijken behoorlijk af van de grote monotheïstische religies (geen god bv)en hij gebruikt juist de vergelijking om zijn argumentatie kracht bij te zetten.

Daarnaast spreekt hij in het algemeen over de hoeveelheid religies en hoe groot nou de kans is dat precies de jouwe het helemaal bij het rechte eind heeft. Dat staat dus los van een al dan niet klassiek godsbeeld maar is juist een hele algemene gedachte.

Precies deze argumentatie was het moment dat ik ben gestopt agnost te zijn en ik heb er ook nooit meer 1 seconde aan getwijfeld. Vandaar dit stuk me is bijgebleven

Ik ervaar dat overigens als levensveranderend en een 'point of no return'. Misschien heel gek, maar juist daardoor kan ik me dus voorstellen dat mensen dat andersom ook hebben als ze wél religieus worden.

En ondanks dat ik het niet in alles met hem eens ben, ben ik wel fan geworden van Dawkins.
quote:Carabosse schreef op 09 januari 2017 @ 18:56:

[...]

Je noemt steeds een andere stroming. Als je meteen opbiecht Arminiaanse te zijn waren we allang klaar.

Ik geloof het gewoon niet. Toedels. ;)Bye bye! Ik ga naar mijn wereldse koor dat veel christelijke liederen zingt . Zowel RK als protestants. :-)
quote:MaryCrawley schreef op 09 januari 2017 @ 18:15:

[...]

Wat ik me nog afvraag is of de gelovige mensen zich hier ook echt onderdeel van een gemeenschap voelen? Of is het meer iets heel persoonlijks? Of misschien allebei? Voel je meteen een band als je iemand ontmoet die bijvoorbeeld ook vrijzinnig protestant is? (hier kan je natuurlijk je eigen omschrijving invullen)Ik voel me wel onderdeel van een gemeenschap inderdaad, ik merk ook dat sinds ik lid ben van een kerk dat ik me meer onderdeel voel van de plaats waar ik woon. Dat had ik ook gehad als ik lid vd voetbalvereniging was geworden natuurlijk, maar dat ben ik niet en daarnaast is het iets persoonlijks, maar ik merk wel als ik vaker naar de kerk ga dat ik ook persoonlijk meer met het geloof bezig ben. En ik heb inderdaad wel als ik iemand ontmoet die ook uit een bepaalde gemeenschap of kerk komt dat je meteen ervaringen uitwisselt en vaak ook heb je gemeenschappelijke kennissen, jet christelijke wereldje is best wel klein vind ik.
quote:amarna schreef op 09 januari 2017 @ 19:11:

[...]

Bye bye! Ik ga naar mijn wereldse koor dat veel christelijke liederen zingt . Zowel RK als protestants. :-)Ja ehh, dat kan niet hoor! Ben je nu katholiek of protestants of vrijzinnig of arminiaans? En ook nog in een werelds koor, nounou. Wist je niet dat je volgens sommige niet gelovigen maar één stroming tegelijk mag aanhangen?
Iemand vroeg of ongelovigen (ik heb niets tegen die term) ook gelovigen kennen.

Vader: geval apart, maar gelooft in een heleboel

Moeder: christelijk (en zeer devoot)

Verder in mijn vrienden- en kennisenkring een zooitje theologen, verschillende christenen, moslims, en veel agnosten/atheïsten. Vind de mix wel fijn.

Zou prima een relatie kunnen hebben met een gelovigen, als het een vrijzinnige is. Iemand die volgens traditionele geloofswaarden en -regels leeft lijkt me lastig als partner, dan liggen we denk ik te ver uit elkaar. Al sluit ik het zeker niet uit.
Lijkt me wel heel saai zo'n discussie met alleen maar atheisten of agnosten. Zo'n orthodoxe moslima in de discussie zorgde wel voor pit en spanning. Maar eigen schuld, ik reageer mooi niet meer
quote:Pinarcik schreef op 09 januari 2017 @ 20:07:

Lijkt me wel heel saai zo'n discussie met alleen maar atheisten of agnosten. Zo'n orthodoxe moslima in de discussie zorgde wel voor pit en spanning. Maar eigen schuld, ik reageer mooi niet meer Wat bedoel je precies? Volgens mij reageren er nog genoeg mensen die geen agnost of atheist zijn.
quote:MaryCrawley schreef op 09 januari 2017 @ 20:12:

[...]

Wat bedoel je precies? Volgens mij reageren er nog genoeg mensen die geen agnost of atheist zijn.Haha was maar een geintje...ik ben in een melige bui vandaag
Jammer, ik had gehoopt dat je terugkwam om nog vragen te beantwoorden. Om de boel zo verder op te stoken valt mij een beetje tegen. Omdat het juist zo afleid van het onderwerp van het topic wat mijns inziens hier en daar al tot mooie dialogen geleid heeft buiten het moddergooien om. Ik had gehoopt dat juist iemand die graag en vol passie over haar religie spreekt dat ook in zou zien en niet bewust komt rellen.

Het is een openbaar forum en al, maar ik zou graag iedereen die geen vragen heeft om te stellen en/of zich niet geroepen voelt om vragen te beantwoorden, willen vragen om hier niet te posten, zodat de mensen die wel vragen hebben hun vragen niet onbeantwoord zien doordat het digitale haartrekken de boel heeft gekaapt.

En aan de rest wil ik graag vragen om te staffen als het je te gortig wordt, al snap ik dat het lastig is op je handen te zitten. Maar ik denk dat we het op die manier het gezelligst kunnen houden.
Dormouse, kijk nu gebeurt het weer. Het was echt echtttt een geintje en absoluut geen bericht om te rellen. Het probleem met mij is, dat mensen me op een forum nooit begrijpen. Het ligt echt aan mij of aan mijn toon, maar volgens mij breng ik mijn mening niet altijd juist over.
quote:Pinarcik schreef op 09 januari 2017 @ 20:20:

Dormouse, kijk nu gebeurt het weer. Het was echt echtttt een geintje en absoluut geen bericht om te rellen. Het probleem met mij is, dat mensen me op een forum nooit begrijpen. Het ligt echt aan mij of aan mijn toon, maar volgens mij breng ik mijn mening niet altijd juist over.

Okee, dan begreep ik het inderdaad verkeerd. Excuses daarvoor. Mijn bericht kwam deels ook voort uit frustratie dat het topic steeds weer dreigt te ontsporen als het net weer gezellig, open en leerzaam wordt, vandaar.

In dat geval: fijn dat je terug bent en niet om te rellen. Ik hoop dat je dan gezellig blijft om vragen te beantwoorden en stellen
quote:nelster schreef op 09 januari 2017 @ 19:31:

[...]

Ik voel me wel onderdeel van een gemeenschap inderdaad, ik merk ook dat sinds ik lid ben van een kerk dat ik me meer onderdeel voel van de plaats waar ik woon. Dat had ik ook gehad als ik lid vd voetbalvereniging was geworden natuurlijk, maar dat ben ik niet en daarnaast is het iets persoonlijks, maar ik merk wel als ik vaker naar de kerk ga dat ik ook persoonlijk meer met het geloof bezig ben. En ik heb inderdaad wel als ik iemand ontmoet die ook uit een bepaalde gemeenschap of kerk komt dat je meteen ervaringen uitwisselt en vaak ook heb je gemeenschappelijke kennissen, jet christelijke wereldje is best wel klein vind ik.Maar hoe zat het nou met dat bewijs van een schepping? Daar ben ik wel heel benieuwd naar!
Dotmouse je mag me altijd vragen stellen over mijn religie, en ik beantwoord ze met alle liefde.
quote:Pinarcik schreef op 09 januari 2017 @ 20:14:

[...]

Haha was maar een geintje...ik ben in een melige bui vandaag Deze smiley: werkt altijd heel goed om duidelijk te maken dat je een geintje maakt!
quote:nelster schreef op 09 januari 2017 @ 19:34:

[...]

Ja ehh, dat kan niet hoor! Ben je nu katholiek of protestants of vrijzinnig of arminiaans? En ook nog in een werelds koor, nounou. Wist je niet dat je volgens sommige niet gelovigen maar één stroming tegelijk mag aanhangen?

Heerlijk gezongen! Van Sanctus via de Westside Story naar Abba!

(Zweedse Abba, niet het mooie evangelische opwekkingslied "abba, vader", om verwarring te voorkomen )
quote:Pinarcik schreef op 09 januari 2017 @ 20:07:

Lijkt me wel heel saai zo'n discussie met alleen maar atheisten of agnosten. Zo'n orthodoxe moslima in de discussie zorgde wel voor pit en spanning. Maar eigen schuld, ik reageer mooi niet meer

Weet je waar jij me aan doet denken? Aan iemand die gestopt is met roken en nu overdreven anti-roken is en altijd last heeft mensen die nog wel roken.

Je schreef ergens dat je pas een half jaartje gelovig bent en je bent overdreven fanatiek, rellerig en slachtofferig. Zal nog wel slijten hoop ik voor je.

* gaat terug in de alleen-lezen-stand*
quote:Hetvrijewoord schreef op 09 januari 2017 @ 20:45:

[...]

Maar hoe zat het nou met dat bewijs van een schepping? Daar ben ik wel heel benieuwd naar!Dat is zeker ook een geheim. ;)
quote:harissa schreef op 09 januari 2017 @ 09:26:

[...]

Even gezocht, maar het was dus: 'de Bijbel als mythe' door Finkelstein en Silberman.Die heb ik inderdaad in mn boekenkast staan. Met boekenlegger op blz 56. Ben er dus ooit in begonnen en weer weggelegd en vergeten. Dat gebeurt vaker. Boek ligt nu weer naast mn bed. Bedankt voor de tip!
quote:Carabosse schreef op 09 januari 2017 @ 22:59:

[...]

Dat is zeker ook een geheim. ;)

Ik dacht dat jij weg was? En mocht je blijven: ik nodig je uit om vanaf hier op een normale manier in discussie te gaan. Dat wil zeggen: met enig respect naar mensen die er andere opvattingen op na houden, zonder op de man te spelen, en met vragen die in directe relatie tot het onderwerp staan graag.

Dan moet het toch gaan lukken allemaal?
quote:Barbaa schreef op 09 januari 2017 @ 22:33:

[...]

Weet je waar jij me aan doet denken? Aan iemand die gestopt is met roken en nu overdreven anti-roken is en altijd last heeft mensen die nog wel roken.

Je schreef ergens dat je pas een half jaartje gelovig bent en je bent overdreven fanatiek, rellerig en slachtofferig. Zal nog wel slijten hoop ik voor je.

* gaat terug in de alleen-lezen-stand*Dezelfde uitnodiging geldt voor jou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven