Q&A Religie

02-01-2017 11:33 1212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een mooi gesprek op de Actueel-Pijler, wil ik graag dit topic openen.

Mijn idee is dat dit een plaats is waar forummers elkaar vragen kunnen stellen over religie en hoe dat ervaren wordt door anderen (of juist niet).

Het is misschien overbodig om te zeggen, maar het is een zeer persoonlijk en gevoelig onderwerp. Daarom wil ik heel graag vragen of er respectvol gereageerd kan worden, en we bereid kunnen zijn naar elkaar te luisteren. Verschillende meningen en visies zijn van harte welkom, maar val elkaar er alsjeblieft niet op aan.

TO trapt af met de eerste vraag:

Een algemene, hoe zijn de gelovige forummers met religie in aanraking gekomen?
quote:Hetvrijewoord schreef op 09 januari 2017 @ 16:24:

[...]

En daarom vind ik de vergelijking met voetbal mank gaan, ik weet niet meer of jij dat was.

Ook geeft weer aan hoe belangrijk het is kritisch te blijven want het heeft bij vele gelovigen een enorme invloed en die is niet perse wenselijk, zoals bijvoorbeeld in de politiek of in het onderwijs.

Nee, dat was ik. Ik gaf het als voorbeeld, om duidelijk te maken wat neerbuigende kritiek en bashen met iemand kan doen. Misschien was de vergelijking met vrouw-zijn achteraf beter geweest.

Ik zie niet in waarom de invloed van geloof per-se negatief moet zijn. Ik denk dat dat idee ook vooral weer op aannames en vooroordelen berust. De invloed die het geloof op mij heeft gehad is dat ik juist veel minder oordelend ben, probeer het goede in de mens te zien en probeer in situaties een oplossing te vinden die voor iedereen een meerwaarde heeft. Dat kun je moeilijk een slechte invloed noemen.
quote:Dymphnatam schreef op 09 januari 2017 @ 16:16:

[...]

Geloof is dus een soort psychische aandoening in jouw beleving. Direct te herkennen omdat mensen onsamenhangende taal uitslaan?

Een dwaling is nog geen psychische afwijking natuurlijk. Al schijnen hersenen van gelovigen iets anders te werken, maar dat is waarschijnlijk meer gevolg dan oorzaak.

Ik zie het meer als een soort zelfverlakkerij. Een manier van omgaan met een wereld die soms vreselijk ingewikkeld lijkt, angst voor de dood en een soort hoogmoed: het kan niet zo zijn dat mijn leven in het grote geheel er eigenlijk niet zoveel toe doet, dat ik slechts een zandkorrel ben in de woestijn, er moet ook voor mij een hoger doel zijn, ook ik ben belangrijk.
quote:Hetvrijewoord schreef op 09 januari 2017 @ 16:36:

[...]

Een dwaling is nog geen psychische afwijking natuurlijk. Al schijnen hersenen van gelovigen iets anders te werken, maar dat is waarschijnlijk meer gevolg dan oorzaak.

Ik zie het meer als een soort zelfverlakkerij. Een manier van omgaan met een wereld die soms vreselijk ingewikkeld lijkt, angst voor de dood en een soort hoogmoed: het kan niet zo zijn dat mijn leven in het grote geheel er eigenlijk niet zoveel toe doet, dat ik slechts een zandkorrel ben in de woestijn, er moet ook voor mij een hoger doel zijn, ook ik ben belangrijk.Dan denk ik dat je even wat meer moet gaan lezen over hoe Christenen proberen te leven. Als er iets namelijk niet wordt gewaardeerd binnen het geloof is het hoogmoed en zelfverheerlijking.
quote:Dymphnatam schreef op 09 januari 2017 @ 16:31:

[...]

Nee, dat was ik. Ik gaf het als voorbeeld, om duidelijk te maken wat neerbuigende kritiek en bashen met iemand kan doen. Misschien was de vergelijking met vrouw-zijn achteraf beter geweest.

Ik zie niet in waarom de invloed van geloof per-se negatief moet zijn. Ik denk dat dat idee ook vooral weer op aannames en vooroordelen berust. De invloed die het geloof op mij heeft gehad is dat ik juist veel minder oordelend ben, probeer het goede in de mens te zien en probeer in situaties een oplossing te vinden die voor iedereen een meerwaarde heeft. Dat kun je moeilijk een slechte invloed noemen.

Dat is hartstikke mooi dan. Ik zeg ook niet dat het perse negatief moet zijn.

Het zijn natuurlijk geen vooroordelen als ik stel dat 'de kerk' zich nogal graag bemoeit en heeft bemoeit met zaken waar ze niets te zoeken hadden en zeker niet op een positieve manier.
quote:amarna schreef op 09 januari 2017 @ 15:35:

[...]

Laat me niet lachen! Dus volgens jou zijn gelovigen eenvoudig te spotten?

Echt, je scheert alle gelovigen over één kam.

Hoe zie ik, een vrijzinnig protestantse, er dan volgens jou uit? Hoe lijd ik mijn leven? Wat zijn mijn interesses?Is vrijzinnig protestantisme niet zelf een religie(stroming van een stroming??) die zichzelf niet helemaal au serieux neemt? Protestantisme is al een vervlakt christendom, maar wat is vrijzinnig protestantisme? Een religie die bij zichzelf vraagtekens zet, openlijk, met maar 145.000 leden in Nederland! Zolang je jezelf nog geen overtuigd gelovige kan noemen, moet je mij ook niet willen overtuigen dat je gelooft. Geloven is niet twijfelen.
quote:Hetvrijewoord schreef op 09 januari 2017 @ 16:47:

[...]

Dat is hartstikke mooi dan. Ik zeg ook niet dat het perse negatief moet zijn.

Het zijn natuurlijk geen vooroordelen als ik stel dat 'de kerk' zich nogal graag bemoeit en heeft bemoeit met zaken waar ze niets te zoeken hadden en zeker niet op een positieve manier.Nee, daar geef ik je groot gelijk in. Een halve samensmelting van staat en kerk (zoals in Polen) vind ik verre van wenselijk. Tegelijkertijd kan ik het partijen als de SGP niet kwalijk nemen dat ze hun gedachtengoed proberen uit te dragen. Dat is nou eenmaal de consequentie van een democratie.
quote:Dymphnatam schreef op 09 januari 2017 @ 16:43:

[...]

Dan denk ik dat je even wat meer moet gaan lezen over hoe Christenen proberen te leven. Als er iets namelijk niet wordt gewaardeerd binnen het geloof is het hoogmoed en zelfverheerlijking.

Het valt me op dat je je zo snel aangevallen voelt. Keer op keer lees je dingen die er niet worden geschreven of zelfs maar gesuggereerd worden. Niet alleen bij mij maar ook bij anderen.

Ik zeg niet dat religieuzen wordt geleerd hoogmoedig te zijn. Ik denk dat als je gelooft (zoals hier ook al ter sprake is geweest) dat er een reden is voor jouw bestaan dat ik dat als een bepaalde hoogmoed zie. Het is ook (en komt m.i. voort uit) een soort angst: in het grote geheel doe ik er echt niet toe dat is best een ongemakkelijk gegeven voor veel mensen denk ik. Net zoals het idee dat er na dit leven het grote niets is (voor de duidelijkheid: dat weet niemand natuurlijk voor 100%) en dat de mensheid, het leven gewoon voortgaat zonder 'jou'.
quote:Carabosse schreef op 09 januari 2017 @ 16:49:

[...]

Is vrijzinnig protestantisme niet zelf een religie die zichzelf niet helemaal au serieux neemt? Protestantisme is al een vervlakt christendom, maar wat is vrijzinnig protestantisme? Een religie die bij zichzelf vraagtekens zet, openlijk, met maar 145.000 leden in Nederland! Zolang je jezelf nog geen overtuigd gelovige kan noemen, moet je mij ook niet willen overtuigen dat je gelooft. Geloven is niet twijfelen.

Je laat duidelijk blijken geen affiniteit met het geloof te hebben, maar staat wel bol van de vooroordelen en aannames, en nu weet je ook nog even te vertellen wat een bepaalde geloofsrichting inhoudt! Je posts zijn dom, niet onderbouwd en getuigen van hokjesdenken en een kokerblik. Over narrow-minded gesproken zeg.

En krijg ik nou nog antwoord op hoe je een gelovige denkt te kunnen herkennen aan zijn/ haar lichaamshouding. Anders dan "dat is geheim"?
quote:Dymphnatam schreef op 09 januari 2017 @ 16:58:

[...]

Je laat duidelijk blijken geen affiniteit met het geloof te hebben, maar staat wel bol van de vooroordelen en aannames, en nu weet je ook nog even te vertellen wat een bepaalde geloofsrichting inhoudt! Je posts zijn dom, niet onderbouwd en getuigen van hokjesdenken en een kokerblik. Over narrow-minded gesproken zeg.

En krijg ik nou nog antwoord op hoe je een gelovige denkt te kunnen herkennen aan zijn/ haar lichaamshouding. Anders dan "dat is geheim"?Waarom, je vindt me toch al dom? Wil je nog meer bewijs? Je wilt het té graag. ;)
quote:Hetvrijewoord schreef op 09 januari 2017 @ 16:57:

[...]

Het valt me op dat je je zo snel aangevallen voelt. Keer op keer lees je dingen die er niet worden geschreven of zelfs maar gesuggereerd worden. Niet alleen bij mij maar ook bij anderen.

Ik zeg niet dat religieuzen wordt geleerd hoogmoedig te zijn. Ik denk dat als je gelooft (zoals hier ook al ter sprake is geweest) dat er een reden is voor jouw bestaan dat ik dat als een bepaalde hoogmoed zie. Het is ook (en komt m.i. voort uit) een soort angst: in het grote geheel doe ik er echt niet toe dat is best een ongemakkelijk gegeven voor veel mensen denk ik. Net zoals het idee dat er na dit leven het grote niets is (voor de duidelijkheid: dat weet niemand natuurlijk voor 100%) en dat de mensheid, het leven gewoon voortgaat zonder 'jou'.

Nee, dat zeg ik ook niet. Het komt voort uit eerdere posts waarin beweerd wordt dat ik mezelf bijzonder vind omdat ik gelovig ben. Dat ik mezelf boven anderen zou stellen daarmee.

En ik kan voor mezelf de angst-theorie niet onderschrijven. Bij mij was het eerder de nieuwsgierigheid die me heeft gebracht tot waar ik nu ben. Dat zit overigens aangeboren in mijn karakter: ook in mijn werk en in mijn dagelijks leven ben ik altijd op zoek naar achtergronden, verhalen, redenen. Ik neem nooit genoegen met "het is zoals het is".
quote:Carabosse schreef op 09 januari 2017 @ 16:49:

[...]

Is vrijzinnig protestantisme niet zelf een religie(stroming van een stroming??) die zichzelf niet helemaal au serieux neemt? Protestantisme is al een vervlakt christendom, maar wat is vrijzinnig protestantisme? Een religie die bij zichzelf vraagtekens zet, openlijk, met maar 145.000 leden in Nederland! Zolang je jezelf nog geen overtuigd gelovige kan noemen, moet je mij ook niet willen overtuigen dat je gelooft. Geloven is niet twijfelen.Vrijzinnig wil zeggen zonder dogma-s en opgelegde leefregels. Ik geloof wel, maar op mijn eigen manier. Dat jij dat schaart onder niet-geloven zal mij een zorg zijn.
quote:amarna schreef op 09 januari 2017 @ 17:16:

[...]

Vrijzinnig wil zeggen zonder dogma-s en opgelegde leefregels. Ik geloof wel, maar op mijn eigen manier. Dat jij dat schaart onder niet-geloven zal mij een zorg zijn.Aha, het amarna-isme of zoiets.
quote:Carabosse schreef op 09 januari 2017 @ 16:23:

[...]

Vroeger wel he, sloegen ze om de haverklap een kruisje, maar dat durven gelovigen niet meer.... Ik denk dat als ik je het geheim vertel, gelovigen zich nog meer zullen aanpassen om maar niet op te vallen. xDProtestanten slaan geen kruisjes
quote:amarna schreef op 09 januari 2017 @ 17:22:

[...]

Protestanten slaan geen kruisjesProtestanten slaan sowieso niet
quote:Carabosse schreef op 09 januari 2017 @ 17:19:

[...]

Aha, het amarna-isme of zoiets.

Bijna goed. De leer van Arminius

Waarom vind je mij een nep-gelovige?

Vind jij alleen mensen die trouw naar kerk, moskee, tempel of synagoge gaan en zich uiterlijk onderscheiden "echte" gelovigen?
Dat mag Carabosse niet zeggen. Het is namelijk een geheim.
quote:amarna schreef op 09 januari 2017 @ 17:27:

[...]

Bijna goed. De leer van Arminius

Waarom vind je mij een nep-gelovige?

Vind jij alleen mensen die trouw naar kerk, moskee, tempel of synagoge gaan en zich uiterlijk onderscheiden "echte" gelovigen?Van vrijzinnig protestantse naar arminiaan. Ik postte @15:25 al: "als het een gelovige zo uitkomt, wringt hij zich net zo lang in allerlei bochten, hij is zelfs bereid zijn gelovige jas voor het moment uit te doen, om maar gehoord of gezien te worden." Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand echt menens gelooft.
quote:Dymphnatam schreef op 09 januari 2017 @ 16:20:

[...]

Hoe anders dan? Ik blijf me afvragen wat die "lichaamshouding" dan doet. Knielen ze vaak tijdens een gesprek of zo?Ja en neerkijken en vooral nederig zijn.
quote:Carabosse schreef op 09 januari 2017 @ 17:47:

[...]

Van vrijzinnig protestantse naar arminiaan. Ik postte @15:25 al: "als het een gelovige zo uitkomt, wringt hij zich net zo lang in allerlei bochten, hij is zelfs bereid zijn gelovige jas voor het moment uit te doen, om maar gehoord of gezien te worden."Je wordt persoonlijk nu.
quote:amarna schreef op 09 januari 2017 @ 17:51:

[...]

Je wordt persoonlijk nu.Raar, waar hebben we het eigenlijk over? Jouw persoonlijke religie? Hoe komen we daarop? O ja, jij bracht het continu in posts aan mij ter sprake. Sorry dat ik daar aandacht aan besteedde, ik zal je met rust laten nu. ;)
quote:Dymphnatam schreef op 09 januari 2017 @ 17:03:

[...]

En ik kan voor mezelf de angst-theorie niet onderschrijven. Bij mij was het eerder de nieuwsgierigheid die me heeft gebracht tot waar ik nu ben. Dat zit overigens aangeboren in mijn karakter: ook in mijn werk en in mijn dagelijks leven ben ik altijd op zoek naar achtergronden, verhalen, redenen. Ik neem nooit genoegen met "het is zoals het is".

Dit pik ik er even uit, want dit had ik zelf kunnen schrijven als uitleg waarom ik niet gelovig ben en dat ook nooit zal kunnen zijn. Volgens mij heb ik in dit topic zelfs bijna zoiets geschreven. Dat vind ik wel mooi, dat je met eenzelfde soort gedachte op verschillende visies kan uitkomen . Ik denk zelf dan ook dat er behoorlijk veel dingen zijn die universeler zijn je verwacht en dat mensen waarvan je het misschien niet zo verwacht verrassend goed op één lijn kunnen zitten.

De hele discussie met Carabosse kan ik niet zoveel mee dus dat laat ik voor wat het is.

Wat ik me nog afvraag is of de gelovige mensen zich hier ook echt onderdeel van een gemeenschap voelen? Of is het meer iets heel persoonlijks? Of misschien allebei? Voel je meteen een band als je iemand ontmoet die bijvoorbeeld ook vrijzinnig protestant is? (hier kan je natuurlijk je eigen omschrijving invullen)
quote:MaryCrawley schreef op 09 januari 2017 @ 18:15:

[...]

Dit pik ik er even uit, want dit had ik zelf kunnen schrijven als uitleg waarom ik niet gelovig ben en dat ook nooit zal kunnen zijn. Volgens mij heb ik in dit topic zelfs bijna zoiets geschreven. Dat vind ik wel mooi, dat je met eenzelfde soort gedachte op verschillende visies kan uitkomen . Ik denk zelf dan ook dat er behoorlijk veel dingen zijn die universeler zijn je verwacht en dat mensen waarvan je het misschien niet zo verwacht verrassend goed op één lijn kunnen zitten.

De hele discussie met Carabosse kan ik niet zoveel mee dus dat laat ik voor wat het is.

Wat ik me nog afvraag is of de gelovige mensen zich hier ook echt onderdeel van een gemeenschap voelen? Of is het meer iets heel persoonlijks? Of misschien allebei? Voel je meteen een band als je iemand ontmoet die bijvoorbeeld ook vrijzinnig protestant is? (hier kan je natuurlijk je eigen omschrijving invullen)

Ja, ik kap ook met Carabosse te antwoorden. Er is nota bene in de OP gevraagd om respect, maar voor sommige forummers is dit nog een stap te ver.

En ook ja, ik voel me onderdeel van een gemeenschap. In eerste instantie als gelovige, maar daarnaast natuurlijk ook van de kerk waar ik naar toe ga. Ik maak zelf weinig onderscheid tussen verschillende stromingen, hoewel ik minder op heb met sterk evangeliserende groepen, zoals Jehova's.

In mijn kerkgemeenschap zitten veel mensen met heel verschillende achtergrond, van oorspronkelijk zwaar gereformeerd tot een af en toe meevierende katholiek. Het kan allemaal bij ons en dat vind ik heel prettig.

Ik draag een kruisje om mijn nek, dus in dat opzicht ben ik inderdaad herkenbaar (maar ook niet altijd). Dat levert wel eens leuke reacties op. Negatieve heb ik nog niet meegemaakt. Kennelijk bestaat toch de behoefte om er even iets over te zeggen of zo.
Dank je voor je uitleg. Dat is iets waarvan ik me kan voorstellen dat het heel fijn is, zo'n vertrouwde gemeenschap.
quote:Carabosse schreef op 09 januari 2017 @ 18:00:

[...]

Raar, waar hebben we het eigenlijk over? Jouw persoonlijke religie? Hoe komen we daarop? O ja, jij bracht het continu in posts aan mij ter sprake. Sorry dat ik daar aandacht aan besteedde, ik zal je met rust laten nu. ;)

Ik neem aanstoot aan je insinuatie dat ik mijn geloof afschud als me dat beter uitkomt.

Heb geen zin om me te verdedigen.
quote:amarna schreef op 09 januari 2017 @ 18:40:

[...]

Ik neem aanstoot aan je insinuatie dat ik mijn geloof afschud als me dat beter uitkomt.Eerst zeg je christen te zijn, daarna vrijzinnig protestantse, vervolgens ben je Arminius aanhangig die geen deel uitmaakt van de PKN, en dan uithalen als ik je niet serieus neem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven