Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik ben dus zo'n klant (geen fooi, wel regelmatig terugkomen mits het goed is), maar als ik dit topic lees, ben ik asociaal, onopgevoed en een onderwerp van spot onder het bedienend personeel. Heel eerlijk gezegd voel ik steeds minder behoefte om uit eten te gaan.

Waar lees je dit alles? Voorbeelden? Asociaal? Onopgevoed? Ik zie ze niet......

En een onderwerp van spot zeer zeker niet.
Dat het grappig is dat we vaak van te voren al weten wie er geen fooi geeft was een reactie op iemand die het grappig vond de zure gezichten te zien als ze géén fooi gaf.

Verder geen onderwerp van spot of zo. Echt niet belangrijk!
Grappig om hier te lezen dat personeel pissig kan worden als je niet tipt. Dat zijn waarschijnlijk precies de mensen die ik geen fooi geef.

Ik geef vooral wat extra's als ik zelf ook wat extra's heb ontvangen. En da's echt niet altijd. Vriendelijk, oplettend en attent personeel krijgt van mij een fooi. Een kok die me blij maakt ook.
Troeteltje schreef:
24-06-2017 18:26
In begin vond ik dit raar. Vroeg hem waarom hij zo gek was. De rekening werd zo immers beduidend hoger. Vond het echt zonde geld.
Tot hij me begon uit te leggen dat je zo inderdaad kunt laten zien of je tevreden bent. Maar ook vanuit een etiquette-geste. Sindsdien geef ook ik fooi.
Tadderak30 schreef:
23-06-2017 01:11
Altijd fooi. Afhankelijk van mijn blijdschap na afloop zo'n 5-15%.
Ik vind het echt vervelend als een tafelgenoot betaalt en geen fooi geeft, uitzonderingen van slechte service daargelaten.
Jejoue schreef:
23-06-2017 13:48
Wijlen schoonouders tracteerden met een huwelijksjubileum op een etentje.
Acht volwassenen en zes kinderen.
Toen de rekening kwam voldeed schoonpa die heel precies, met dubbeltjes en kwartjes, op het bedrag af.
Hahaha! Ik moest inwendig zo lachen!
Dat gezicht van die ober!

(Ex heeft dat, ik moet het hem nageven, achter de schermen goedgemaakt).
Ariellle schreef:
23-06-2017 14:38
Ik snap dat wel. Het is gewoon naar mijn idee een beetje knullig als je met een groot gezelschap eet, de rekening bij wijze van spreken 298, 25 EUR is en jij dat precies op de cent na neer legt, dit staat los van het feit dat een fooi inderdaad niet verplicht is.
Lacuba schreef:
25-06-2017 10:15
In onze restaurants en Grand café geeft nog steeds vrijwel iedereen fooi. Als het een keertje niet gebeurt kijkt niemand zuur, natuurlijk niet. Er is aan het eind van de maand genoeg te verdelen.
Ik las hierboven dat iemand het grappig vond "de gezichten te zien" als ze geen fooi gaf. Wij vinden het dan weer grappig dat we meestal de types die géén fooi geven al direct herkennen:)
Maar geen fooi is beslist niet erg. Niemand wordt onderbetaald en is afhankelijk van de fooien. Het is wel een leuk extra'tje. Dat wel!
MiniMe3 schreef:
24-06-2017 23:27
Ik vind geen fooi geven behoorlijk asociaal. Ondanks dat leuke Telegraaf-artikel, is het in Nederland wel de gewoonte om bij tevredenheid iets van fooi te geven.

Ik ben dus "zo'n type die geen fooi geeft".
Ik geef altijd een paar euro fooi als ik ergens uit eten ben, maar als ik slechts een drankje drink niet (of dan rond ik het af, maar is het niet echt een noemenswaardige fooi). Wel vind ik vaak de service in NL net aan, helemaal als er veel ongeïnteresseerde studenten werken (met meer oog voor elkaar dan voor hun gasten). Verschilt ook nog per stad trouwens. Veel restaurants missen m.i. aansturing. Er zou wat mij betreft als het erg druk is standaard iemand moeten staan die het overzicht bewaart en zijn personeel aanstuurt. Vaak lukt het niet eens oogcontact te krijgen (als je iets wilt bestellen dus) met bedienend personeel. Hm, misschien ga ik het fooien geven ook maar eens heroverwegen. Het enige restaurant waar ik echt altijd positief over ben is een Italiaans restaurant waar altijd dezelfde Italiaanse mannen werken die pas echt service verlenen en het daadwerkelijk iedere gast naar de zin weten te maken!
Who wants to clear the fog and all the smog in your mirrors When you could just fall back and wait? ~Doechii~
nerdopviva schreef:
25-06-2017 11:33
Ik ben dus "zo'n type die geen fooi geeft".
Werkelijk géén punt natuurlijk. Er zijn natuurlijk altijd mensen die geen fooi willen of kunnen geven. Daar zal een goede zaak echt niet mee zitten!
MiniMe3 schreef: Ik vind geen fooi geven behoorlijk asociaal

Als je dit soort dingen leest vergaat je toch gelijk alle lust om ooit nog iemand fooi te geven in de horeca?.
zegmaargewoontheahoor wijzigde dit bericht op 25-06-2017 11:52
1.46% gewijzigd
Wat mij opvalt, is dat er door het personeel blijkbaar een relatie wordt glegd tussen de hoogte van de fooi en de mate van tevredenheid - en zij het "verhogen van de feestvreugde" dan toeschrijven aan de inspanning door het horecapersoneel.

Maar het is toch vaak gewoon een kwestie van afronden?

Stel de eindnota voor een lunch is 19,25. Je geeft een briefje van 20 euro en zegt "laat de rest maar zitten"
Dan geef je dus ongeveer 4% "fooi"/afronding.
Ook al heb je het goed naar je zin gehad en was de serveerter niet onvriendelijk; heft gewoon de bestelling opgenomen en later het eten gebracht (wat gewoon nu eenmaal het systeem is in de horeca)

Een andere keer is de eindnota 16,10. Ook dan geef je een briefje van 20 en zegt "laat de rest maar zitten".
Dat komt neer op ongeveer 24% "fooi"/afronding.
Maar misschien was het eten helemaal niet zo geweldig, de bediening matig, etc.
Of je hebt gewoon haast . Of de serveerster is eindeloos traag en je moet er niet aan denken dat je nóg een keer oeverloos op haar moet gaan zitten wachten totdat zij het wisselgeld terug komt brengen....

Maar in het tweede voorbeeld heb je 6 keer zoveel "fooi" gegeven en zou je dus, volgens horecapersoneel 6 keer tevredener zijn.
En zou je "dus" gigantisch veel waardering hebben voor de serveerster die jou toch maar eventjes een toplunch heeft bezorgd?

M.a.w. als er niets bijzonders is gedaan door het personeel, kun je dus beter op je wisselgeld wachten want anders "snapt" die serveerster niet dat haar service voor verbetering vatbaar is?
ZegmaargewoonTheahoor schreef:
25-06-2017 11:50

Als je dit soort dingen leest vergaat je toch gelijk alle lust om ooit nog iemand fooi te geven in de horeca?.
Welnee, dit topic vraagt toch gewoon om meningen?

Ik deel deze mening niet en ik denk de meeste mensen die in de horeca werken ook niet. Je laat je doen en laten/ eigen normen en waarden toch niet beïnvloeden door een mening op een forum.....
Gebruna schreef:
25-06-2017 11:51
Wat mij opvalt, is dat er door het personeel blijkbaar een relatie wordt glegd tussen de hoogte van de fooi en de mate van tevredenheid - en zij het "verhogen van de feestvreugde" dan toeschrijven aan de inspanning door het horecapersoneel.

Maar het is toch vaak gewoon een kwestie van afronden?

Stel de eindnota voor een lunch is 19,25. Je geeft een briefje van 20 euro en zegt "laat de rest maar zitten"
Dan geef je dus ongeveer 4% "fooi"/afronding.
Ook al heb je het goed naar je zin gehad en was de serveerter niet onvriendelijk; heft gewoon de bestelling opgenomen en later het eten gebracht (wat gewoon nu eenmaal het systeem is in de horeca)

Een andere keer is de eindnota 16,10. Ook dan geef je een briefje van 20 en zegt "laat de rest maar zitten".
Dat komt neer op ongeveer 24% "fooi"/afronding.
Maar misschien was het eten helemaal niet zo geweldig, de bediening matig, etc.
Of je hebt gewoon haast . Of de serveerster is eindeloos traag en je moet er niet aan denken dat je nóg een keer oeverloos op haar moet gaan zitten wachten totdat zij het wisselgeld terug komt brengen....

Maar in het tweede voorbeeld heb je 6 keer zoveel "fooi" gegeven en zou je dus, volgens horecapersoneel 6 keer tevredener zijn.
En zou je "dus" gigantisch veel waardering hebben voor de serveerster die jou toch maar eventjes een toplunch heeft bezorgd?

M.a.w. als er niets bijzonders is gedaan door het personeel, kun je dus beter op je wisselgeld wachten want anders "snapt" die serveerster niet dat haar service voor verbetering vatbaar is?
Welnee, de gast laat zeker ook op andere manieren merken hoe tevreden hij is. Dat meet niemand alleen af aan de fooi. Onzin dus!
Fooi is leuk. En in heel veel goede gelegenheden vanzelfsprekend maar andere blijken van waardering, mondeling of als geschreven recensie, zijn zeker zo belangrijk.
Een goede gastheer/gastvrouw in de horeca weet echt wel hoe het verblijf ervaren is. De fooi is in die zin bijzaak.

Grappig. Dat je door mij geen zin meer hebt om fooi te geven. Maar dat is inderdaad mijn mening.

In tegenstelling tot bijv. Japan (waar ik letterlijk tot op de straat achterna gezeten werd omdat ze die 20 cent wisselgeld van mij mochten laten zitten, maar ze rustte niet tot ze het in mijn handen kon drukken), is fooi geven in Nederland wel (nogmaals: bij tevredenheid) de norm.

En dan heb ik het niet over twee kopjes koffie op het terras. Ik heb het dan over lekker uit eten gaan en helemaal goed verzorgd worden. Dat er extra wordt meegedacht met iemand die zwanger is, dat er niet toch pinda's liggen op een bord met iemand met notenallergie (dat gebeurt dus praktisch elke keer), dat er goed advies gegeven wordt over wat te eten en wat erbij te drinken. Of gewoon lekker een snelle hap op een terras met vlotte bediening en een gratis glaasje water voor je medicatie. Dan is een fooi op zijn plaats en vind ik het richting het asociale neigen om geen fooi te geven. Kun je geen fooi betalen? Dan heb je dus geen geld om uit eten te gaan. Dat is mijn mening.

Ik ben wel verbaasd dat zoveel mensen hier geen fooi geven. De argumenten vind ik ook nog wel logisch klinken. Dus mijn fooi geven is niet op logica gebaseerd, maar eerder op de heersende normen en omgangsvormen zoals ik die geleerd heb.
Overigens vond ik dat in Japan dan ergens ook wel weer lekker: overal gratis water / thee en fooi dat kenden ze compleet niet. Dus ook niet druk maken of je wel genoeg geeft / hoe nu weer af te ronden.

Maar nogmaals: zo is het hier in NL nu eenmaal niet.
Lacuba schreef:
25-06-2017 11:58
Je laat je doen en laten/ eigen normen en waarden toch niet beïnvloeden door een mening op een forum.....

Ik ga er vanuit dat de horecamedewerkers die hier schrijven representatief zijn voor (op z'n minst een deel van) hun collega's. Ik lees daaruit weinig klantvriendelijkheid: ze vinden dat ze 'recht' hebben op een fooi als ze vriendelijk en attent zijn (wat naar mijn mening de basishouding zou moeten zijn als je in de horeca werkt), zijn chagrijnig als ze geen fooi krijgen (oprechte waardering en dankbaarheid is blijkbaar te min) en beoordelen hun gasten al bij voorbaat op de kans dat ze een fooi achterlaten.

Ik heb weinig zin om zulke mensen geld te geven, alleen omdat ze verwachten dat ik dat doe. Ik zou het dus een goede zaak vinden als dat gebruik van fooien geven hier in Nederland ook helemaal zou verdwijnen. Iedereen krijgt minstens het minimumloon betaald, dus fooien zijn niet 'nodig', zoals dat in andere landen vaak nog wel het geval is.
Ik heb nooit begrepen wat het nut van fooi geven is. Ik vind dat mensen in de zorg eens fooi verdienen! Eens een extraatje voor alles wat ze doen voor de medemens en niet de mensen die "rot" lopen in een restaurant. Tuurlijk het is had werken, geen twijfel. Maar om nou fooi te geven omdat je zo goed behandeld ben, vind ik overdreven eigenlijk. Vaak vind ik restaurants al duur genoeg en dan vooral de drank en ook is de service hier in Nederland niet super goed naar mijn mening.
Meestal geef ik fooi, maar wel iets minder vaak dan vroeger.

Als er geen greintje vriendelijkheid of een glimlach afkan, dan doe ik het dus niet meer. Heb het eigenlijk steeds meer gehad met dat soort 'service'. Of als je steeds opnieuw moet vragen naar het drankje of sausje. Een keer vergeten is geen probleem, maar meerdere keren is gewoon een teken van gebrek aan respect. Je betaalt al genoeg.
Ik geef fooi als ik de service goed vind. En dan kan het best zijn dat ik 15 euro betaal als de rekening 12 is. Of 220 als de rekening 200 is. Mijn kapster, waar ik al jaren eens in de zes weken kom, heb ik nog nooit fooi gegeven, maar voor haar neem ik weleens een bosjes bloemen of chocolaatjes mee. Bezorgers van meubels e.d. geef ik ook fooi. En wat te drinken. Geen fooi geven omdat ik het op mijn werk ook niet krijg vind ik echt een non-argument. Zo zou ik zelf niet in het leven willen staan.
MiniMe3 schreef:
25-06-2017 12:04
Grappig. Dat je door mij geen zin meer hebt om fooi te geven. Maar dat is inderdaad mijn mening.

In tegenstelling tot bijv. Japan (waar ik letterlijk tot op de straat achterna gezeten werd omdat ze die 20 cent wisselgeld van mij mochten laten zitten, maar ze rustte niet tot ze het in mijn handen kon drukken), is fooi geven in Nederland wel (nogmaals: bij tevredenheid) de norm.

En dan heb ik het niet over twee kopjes koffie op het terras. Ik heb het dan over lekker uit eten gaan en helemaal goed verzorgd worden. Dat er extra wordt meegedacht met iemand die zwanger is, dat er niet toch pinda's liggen op een bord met iemand met notenallergie (dat gebeurt dus praktisch elke keer), dat er goed advies gegeven wordt over wat te eten en wat erbij te drinken. Of gewoon lekker een snelle hap op een terras met vlotte bediening en een gratis glaasje water voor je medicatie. Dan is een fooi op zijn plaats en vind ik het richting het asociale neigen om geen fooi te geven. Kun je geen fooi betalen? Dan heb je dus geen geld om uit eten te gaan. Dat is mijn mening.

Ik ben wel verbaasd dat zoveel mensen hier geen fooi geven. De argumenten vind ik ook nog wel logisch klinken. Dus mijn fooi geven is niet op logica gebaseerd, maar eerder op de heersende normen en omgangsvormen zoals ik die geleerd heb.
wow..... Blijkbaar heb jij nooit een periode gekend waarbij elk dubbeltje omgedraaid moest worden? Super fijn voor je, maar wat inlevingsvermogen in een ander zou je niet misstaan. Ik ken mensen die maanden moeten sparen om uiteten te gaan. Je denkt toch niet dat zij dan hun geld uit gaan geven aan fooi, voor mensen die gewoon betaald krijgen?
Lacuba schreef:
25-06-2017 11:36
Werkelijk géén punt natuurlijk. Er zijn natuurlijk altijd mensen die geen fooi willen of kunnen geven. Daar zal een goede zaak echt niet mee zitten!

Daar ga ik ook wel van uit ;-D
" Kun je geen fooi betalen? Dan heb je dus geen geld om uit eten te gaan. Dat is mijn mening"

:rofl: :rofl: :rofl:
Echt, wie raapt me op?
MiniMe3 schreef:

Als zoveel mensen geen fooi geven, zijn die normen en omgangsvormen misschien toch niet zo heersend.
MiniMe3 schreef:
25-06-2017 12:06
Overigens vond ik dat in Japan dan ergens ook wel weer lekker: overal gratis water / thee en fooi dat kenden ze compleet niet. Dus ook niet druk maken of je wel genoeg geeft / hoe nu weer af te ronden.

Maar nogmaals: zo is het hier in NL nu eenmaal niet.
Maar gelukkig veranderen de normen hierin en is het in NL steeds gebruikelijker om geen fooi te geven.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)

Joh, jij betaalt netjes voor hetgeen je gegeten en gedronken hebt. Niks asociaals aan.
De serveester die vervolgens verongelijkt is, dat is de asociale in dit verhaal.
MiniMe3 schreef:

Ga alsjeblieft weg met die mening van je. Gatverdamme. Dat je zo kan denken
Dus iemand kan (joepie!) lekker uit eten want hij/zij heeft een meevaller gehad. Lekker naar een favoriet restaurantje waar je net uitkomt met dat geld en voor dat geld een driegangenmenu kan bestellen met wat drankjes. Maar shit, geen geld meer voor fooi dus dan gaat het over ...

:rofl:
minnimouse schreef:
25-06-2017 13:39
Dus iemand kan (joepie!) lekker uit eten want hij/zij heeft een meevaller gehad. Lekker naar een favoriet restaurantje waar je net uitkomt met dat geld en voor dat geld een driegangenmenu kan bestellen met wat drankjes. Maar shit, geen geld meer voor fooi dus dan gaat het over ...

:rofl:

De oplossing is dan: zorgen dat je eruit komt te zien c.q. overkomt als "zo'n type" waaraan horeca medewerkers al bij voorbaat kunnen zien dat zij van jou geen fooi zullen gaan krijgen.
Dan verwachten ze niets en dan valt het dus ook niet tegen als je "alleen maar" het bedrag van de nota voldoet.
Kun je tóch gewoon uit eten gaan... ;-)

De vraag is dus, wat is het geheim van "zo'n type" van wie geen fooi wordt verwacht?
Ik gaf (ja gaf!) eerst bijna altijd wel fooi, naar boven afronden. Als ik echt tevreden was dan ook royaal. Maar waar is het einde? Moet ik de slager en de groenteboer ook fooi gaan geven?
Mijn haren staan gewoon overeind na het lezen van de reacties van het horecapersoneel hier. Dus van mij krijgen jullie geen fooi meer. Als ik 1 euro teveel heb betaald en je hebt het toevallig net niet klein, dan loop je maar een keer extra. Alleen die instelling al.. bah! Jullie krijgen gewoon jullie salaris en ik krijg ook mijn loon niet aangevuld door klanten.
Ik geef liever iets aan mensen die me helpen direct iets, zoals de schilder/klusjesman een lekker broodje maken en voorzien van drinken.
Maar horeca.. nee..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven