Geef jij fooi? (Horeca)
vrijdag 23 juni 2017 om 00:56
Hoi!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
donderdag 29 juni 2017 om 18:50
Helemaal mee eens, ik vind dit ook echt te belachelijk voor woorden. Maar ben wel blij met dit inkijkje in de gang van zaken in de horeca. Van mij krijgen ze geen cent extra meer.Tr0tter schreef: ↑29-06-2017 18:14Belachelijk. De uitzend- en oproepkrachten werken over het algemeen juist als het heel druk is. Als ik dus een extraatje wil geven aan die aardige student(e) die ons de hele avond zo leuk bediend heeft, of aan de bordenwassers die zich het leplazarus hebben gewerkt op zo'n drukke avond zien die daar niets van terug? Dat vind ik dus echt schandalig. Zeker als het vaste personeel die fooi dan krijgt in maanden dat het rustiger is en ze dus veel minder hard hoeven werken dan die uitzendkrachten. Het is dus een soort verkapt (zwart!) loon voor vaste medewerkers. Als een werkgever vindt dat zijn vaste personeel daar recht op heeft moet hij maar meer gaan betalen.
Echt, hoe meer ik hier lees des te minder zin ik heb om ooit nog fooi te geven (en inmiddels baal ik van al die keren dat ik wél fooi heb gegeven en het misschien niet eens bij de mensen terechtkwam voor wie het bedoeld was).
donderdag 29 juni 2017 om 18:59
Nee, ze zijn bij de meeste rederijen verplicht:
http://www.captaincruise.nl/veelgesteld ... plicht--20
donderdag 29 juni 2017 om 19:02
Niet echt. Je komt hier twee keer hoog van de toren blazen met je 'feiten' over inkomstenbelasting en cruises. Overtuigd van je eigen gelijk andere reacties afdoen als onzin.
En dan vervolgens je reacties weer weghalen omdat blijkt dat je toch geen gelijk had..
donderdag 29 juni 2017 om 19:05
Nee hoor omdat, en dat schreef ik ook, mijn accountant mij uitlegde dat het anders zat. Kun je teruglezen. Heb ik ook direct verteld aan diegene die mij daarover vroeg.
Nog even verder zoeken als je me ergens op wil "vangen". Of niet want zonde van je tijd.
Voor wat betreft fooien op cruises: het klopt gewoon wat ik zeg. Dat vrijwel niemand weigert fooi te geven is wel zo. Dus het gebeurt niet vaak dat de fooi "teruggedraaid/niet gegeven" wordt maar het gebeurt wel.
anoniem_309825 wijzigde dit bericht op 29-06-2017 19:17
17.98% gewijzigd
donderdag 29 juni 2017 om 20:20
- Wij hebben bijna geen uitzendkrachten omdat we de kwaliteit van de service dan niet kunnen waarborgen. Maar in de meeste hotels waar ik gewerkt heb kregen de vaste uitzendkrachten na drie maanden wel fooi.Tr0tter schreef: ↑29-06-2017 18:14Belachelijk. De uitzend- en oproepkrachten werken over het algemeen juist als het heel druk is. Als ik dus een extraatje wil geven aan die aardige student(e) die ons de hele avond zo leuk bediend heeft, of aan de bordenwassers die zich het leplazarus hebben gewerkt op zo'n drukke avond zien die daar niets van terug? Dat vind ik dus echt schandalig. Zeker als het vaste personeel die fooi dan krijgt in maanden dat het rustiger is en ze dus veel minder hard hoeven werken dan die uitzendkrachten. Het is dus een soort verkapt (zwart!) loon voor vaste medewerkers. Als een werkgever vindt dat zijn vaste personeel daar recht op heeft moet hij maar meer gaan betalen.
Echt, hoe meer ik hier lees des te minder zin ik heb om ooit nog fooi te geven (en inmiddels baal ik van al die keren dat ik wél fooi heb gegeven en het misschien niet eens bij de mensen terechtkwam voor wie het bedoeld was).
- De werkgever heeft niks met de fooi en de fooiverdeling te maken. De regeling wordt door het personeel gekozen tijdens een meeting eens per kwartaal, meeste stemmen gelden.
- Ik heb de vorige keer nee gestemd omdat ik liever zelf bepaal of ik spaar voor de rustige maanden, maar toch heeft het grootste gedeelte van het team (55 man bediening + 40 man keuken) toch weer voor deze regeling gekozen.
- de fooi wordt beheerd door twee door het personeel gekozen teamleden, de cash fooi wordt in een kluis gestort samen met een afdracht waarop staat hoeveel de overige fooi was. Eens per maand gaan ze met die bonnen naar de finance afdeling waar het bedrag contant wordt overgedragen. En dan begint het grote tellen.
- je mag het systeem idioot vinden, maar de werkgever steekt in iedergeval niets in z'n zak. Het gaat om 10duizenden euro's per maand dus zorgvuldigheid is wel geboden.
Jammer dat mensen zich bijna persoonlijk aangevallen voelen, dat er een beroepsgroep is die fooi ontvangt, of dat een manager fooi ontvangt. Ik (en met mij alle managers) draai gewoon vol mee op de vloer. De kantoordagen worden geregistreerd en niet meegerekend in het totale aantal uren.
In mijn andere bedrijf was dat niet zo, omdat men redeneerde, als bladora niet op kantoor zit, is er geen rooster, geen training, geen organisatie, dus kan er geen goede service verleend worden en dus wordt er geen fooi gegeven.
Tja, wat kan ik ervan zeggen, fooi is geen moetje he. Maar je maakt mensen er wel blij mee.
donderdag 29 juni 2017 om 21:52
donderdag 29 juni 2017 om 22:38
Niet in het Amstel maar in een vergelijkbaar, zo niet nog luxer hotel
donderdag 29 juni 2017 om 22:48
Ja, ik verbaas me hier ook echt over. Ik snap ook niet zo goed waarom. Als ik zou horen dat mijn kapper sloten met fooi binnenhaalt zou ik er ook niet anders van worden (maar ja ik geef haar zelf dan ook fooi). Knippen is duur genoeg, maar goed als ik het gevoel heb dat ik niet als een nummer zo snel mogelijk afgeraffeld wordt, dan geef ik die 5 of 10 euro met liefde.
Ik geef zelf ook geen fooi hoor in de horeca als de service prut is. En ja het is natuurlijk de job van een serveerster een gast blij te maken. Maar als er dan tijdens de service goed wordt ingespeeld en geanticipeerd, als je je echt in de watten gelegd voelt is dit toch iets extra. En voor mij als gast(!!) betekent die extra aandacht fooi geven. Dit betekent wederom niet dat ik tijdens werk dus ook fooi voor eenzelfde gegeven ervaring verwacht. In een vijf sterren hotel is dit zulke service een standaard verwachting, en die service proberen we dan ook altijd te geven.
donderdag 29 juni 2017 om 23:12
Ja dat is wel hoe het er voor staat nu. Het is belachelijk moeilijk goed personeel te vinden. Mijn chef de rangs (hoogste bedienende functie) werken zich uit de naad om het personeelstekort op te vullen. Ze hebben hart voor het bedrijf, dus ze blijven gelukkig. Of de meesten dan, één heeft recentelijk ontslag genomen omdat z'n vrouw heeft gezegd dat zij niet langer kan omgaan met zijn lange werkdagen. Dat ze hem nooit ziet. Tja, daar kan geen fooi tegenop.
De meesten van mijn medestudenten van de Hogere Hotelschool werken in een andere sector, puur omdat de arbeidsvoorwaarden zo ruk zijn en het loon elders beter is. Jammer vind ik, het is zo'n mooi beroep! Maar goed, zij verdienen nu ook 10/20 duizend euro meer per jaar dan ik, werken max 40 uur in de week en krijgen een 13e maand + soms een winstuitkering van het bedrijf.
Ik klaag niet en ben niet jaloers, begrijp me niet verkeerd. Ik vind dit vak het mooiste wat er is en doe het met plezier. Ik vind het jammer dat de voorwaarden zo slecht zijn dat de mensen die zijn opgeleid voor dit vak een andere sector kiezen.
Ik begrijp dat de voorwaarden voor sommige andere beroepen niet veel beter zijn. Maar moet het dan zo zijn dat je omdat ze in die beroepen geen fooi krijgen, je dat in de horeca ook maar gewoon niet meer doet? Terwijl je dit eerder wel deed?
Het is een kwestie van gunnen denk ik.
donderdag 29 juni 2017 om 23:15
Waarom verbaast je dat?-Bladora- schreef: ↑29-06-2017 22:48Ja, ik verbaas me hier ook echt over. Ik snap ook niet zo goed waarom. Als ik zou horen dat mijn kapper sloten met fooi binnenhaalt zou ik er ook niet anders van worden (maar ja ik geef haar zelf dan ook fooi). Knippen is duur genoeg, maar goed als ik het gevoel heb dat ik niet als een nummer zo snel mogelijk afgeraffeld wordt, dan geef ik die 5 of 10 euro met liefde.
Ik geef zelf ook geen fooi hoor in de horeca als de service prut is. En ja het is natuurlijk de job van een serveerster een gast blij te maken. Maar als er dan tijdens de service goed wordt ingespeeld en geanticipeerd, als je je echt in de watten gelegd voelt is dit toch iets extra. En voor mij als gast(!!) betekent die extra aandacht fooi geven. Dit betekent wederom niet dat ik tijdens werk dus ook fooi voor eenzelfde gegeven ervaring verwacht. In een vijf sterren hotel is dit zulke service een standaard verwachting, en die service proberen we dan ook altijd te geven.
Jij komt hier toch al jaren? Dan weet je ook dat deze discussie hier al honderd keer voorbij gekomen is.
donderdag 29 juni 2017 om 23:22
Ja ik kom hier al jaren inderdaad (al meer dan tien jaar, jeetje ik word oud) , maar ik heb nog nooit een topic over fooi gevolgd, of aan deze bijgedragen.minnimouse schreef: ↑29-06-2017 23:15Waarom verbaast je dat?
Jij komt hier toch al jaren? Dan weet je ook dat deze discussie hier al honderd keer voorbij gekomen is.
donderdag 29 juni 2017 om 23:32
Nederlanders willen voor een duppie op de eerste rang. Ik lees een aantal keren dat je in de horeca ook gewoon verdient 'volgens de cao' maar de horeca hééft al jaren geen cao meer! En dus ook geen loonsverhogingen.
In de horeca verdien je echt heel karig, zeker als je in overweging neemt welke uren je staat te werken: 's avonds, weekenden, 's nachts. En allemaal zonder onregelmatigheidstoeslagen. Fooi compenseerde dat, fooi is echt nodig om je salaris aan te vullen.
Ik heb zelf gemerkt dat fooi steeds minder wordt omdat mensen alle kleine bedragen nu ook pinnen en dan niet afronden/geen fooi geven. Ik ben mede daarom uit de horeca weg gegaan. Met het salaris dat overblijft hou je alleen de mensen die het er naast doen als scholieren of studenden bijbaantje.
If you pay peanuts, you get monkeys...
In de horeca verdien je echt heel karig, zeker als je in overweging neemt welke uren je staat te werken: 's avonds, weekenden, 's nachts. En allemaal zonder onregelmatigheidstoeslagen. Fooi compenseerde dat, fooi is echt nodig om je salaris aan te vullen.
Ik heb zelf gemerkt dat fooi steeds minder wordt omdat mensen alle kleine bedragen nu ook pinnen en dan niet afronden/geen fooi geven. Ik ben mede daarom uit de horeca weg gegaan. Met het salaris dat overblijft hou je alleen de mensen die het er naast doen als scholieren of studenden bijbaantje.
If you pay peanuts, you get monkeys...