Gender neutraal

27-07-2017 16:20 2409 berichten
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.

Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?

En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Alle reacties Link kopieren
Overigens ben ik een biseksuele cis vrouw, met een afwijkende seksuele beleving.
Om mijzelf dan maar meteen in een niet feitelijk hokje te plaatsen. Want uit gaande van feiten ben ik enkel vrouw.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
30-07-2017 15:05
Wat is een nut van een discussie over feiten, bij een onderwerp dat gaat over gevoel en hoe mensen psychisch in elkaar zit?

Heel fijn dat je alles wat niet feitelijk (lichamelijk?) aantoonbaar is een illusie noemt, maar daarmee ga je voorbij aan het gene waar het om gaat. Deze discussie gaat niet over feiten, maar over gevoel.

Als een donker persoon in de supermarkt door een onbekende wordt nageroepen met "hé Zwarte!!!". Mag die persoon dat dan ook niet vervelend vinden, omdat hij feitelijk gezien ook gewoon zwart is?
Waar om worden er telkens van die rare voorbeelden bij gehaald?

Ik maak mij zorgen om de inperking van vrijheden van anderen en de krampachtige manier waar op we met elkaar zouden moeten om gaan om dat je iemand anders vreselijk zou kwetsen en hop een boete . Vind jij het niet ver gaan dan, alles gender neutraal, terwijl het om een heel erg kleine groep gaat? Wie neemt er in vredesnaam nu aanstoot aan 'dames en heren'? Dat is toch gewoon compleet overtrokken? En daar om vind ik dat zeker van uit de overheid niets dan feiten zouden moeten worden weer gegeven. Sterker nog ik vind dat de overheid helemaal geen taak heeft om ons moraal bij te brengen.

En ik wijk ook af op genoeg vlakken. Ik ben met veel zaken een minderheid. Alleen wil ik niet dat anderen zich aan mij aan passen.
pipootje schreef:
30-07-2017 15:08
Die toiletten kun je gewoon voor iedereen maken, maar verder is er niets aan de hand.
Dat vind jij, wil niet zeggen dat er dan ook niets aan de hand is.
lollypopje schreef:
Overigens ben ik een biseksuele cis vrouw, met een afwijkende seksuele beleving.
Om mijzelf dan maar meteen in een niet feitelijk hokje te plaatsen. Want uit gaande van feiten ben ik enkel vrouw.
Tja, ik ook. En nu?
nerdopviva schreef:
Het wordt een probleem als de stemmen van verschillende groepen elkaar tegenspreken. Ik wil niet genderneutraal worden aangesproken. Hoe gaan we dat oplossen? Moet ik me dan maar aanpassen aan zo'n kleine groep mensen?
Waarom vind je dat vervelend? Ikzelf heb er namelijk geen moeite mee, dus ik kan me daar nog weinig bij voorstellen. Kun je dat uitleggen?
lollypopje schreef:
30-07-2017 15:05
Wat is een nut van een discussie over feiten, bij een onderwerp dat gaat over gevoel en hoe mensen psychisch in elkaar zit?

Heel fijn dat je alles wat niet feitelijk (lichamelijk?) aantoonbaar is een illusie noemt, maar daarmee ga je voorbij aan het gene waar het om gaat. Deze discussie gaat niet over feiten, maar over gevoel.

Als een donker persoon in de supermarkt door een onbekende wordt nageroepen met "hé Zwarte!!!". Mag die persoon dat dan ook niet vervelend vinden, omdat hij feitelijk gezien ook gewoon zwart is?
Is de vraag niet eerder waarom je met bepaalde gevoelens wel rekening zou gaan houden en met andere gevoelens niet?
pipootje schreef:
30-07-2017 14:50
En wat voor woord komt er dan in plaats van hij en zij ? Als je die in een zin gebruikt?
Bedenkt eens wat. Het Fins bijvoorbeeld heeft nooit een woord voor hij of zij gehad, alleen een woord voor 3e persoon enkelvoud waar zowel hij als zij mee wordt bedoelt. Mijn Finse vrienden haalden in onze gesprekken standaard he en she door elkaar. Implicerend dat die strenge scheiding tussen mannen en vrouwen vooral bestaat in taalgebieden waar de taal een apart woord heeft om over een man of vrouw te spreken.

Het lijkt me daadwerkelijk interessant om eens te onderzoeken of deze scheiding, of afwezigheid van, daadwerkelijk van invloed is op hoe wij ons als man of vrouw voelen. Net zoals bijv. tijd in verschillende taalgebieden anders ervaren wordt omdat er andere woorden voor gebruikt worden.
lollypopje schreef:
Wat mij betreft zijn er geen hokjes.

Trouwens dapper dat je hier neerzet wie je bent en wat je voelt en beleefd.
strikjemetstippels schreef:
30-07-2017 15:10
Waar om worden er telkens van die rare voorbeelden bij gehaald?

Ik maak mij zorgen om de inperking van vrijheden van anderen en de krampachtige manier waar op we met elkaar zouden moeten om gaan om dat je iemand anders vreselijk zou kwetsen en hop een boete . Vind jij het niet ver gaan dan, alles gender neutraal, terwijl het om een heel erg kleine groep gaat? Wie neemt er in vredesnaam nu aanstoot aan 'dames en heren'? Dat is toch gewoon compleet overtrokken?
Nee dat vind ik absoluut niet te ver gaan. Ten eerste omdat ik mensen ken die hier persoonlijk door worden geraakt.

Ten tweede, omdat ik weet hoe het voelt om af te wijken tussen mensen waarbij je niet kunt zijn wie je bent. Dus waar het voor mensen wel mogelijk is, om hen met kleine aanpassing ergens bij te laten voelen vind ik het geweldig dat dat gebeurd. Zouden ze meer moeten doen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Sinjoren schreef:
30-07-2017 15:12
Is de vraag niet eerder waarom je met bepaalde gevoelens wel rekening zou gaan houden en met andere gevoelens niet?
Dit was een reactie op strikjemetstipje die blijft hameren op feiten en alled wat niet feitelijk aantoonbaar is een illusie noemt in een discussie die dus gaat over die gevoelens.
Tja lollypopje, ik weet zo goed hoe het is om nooit mij zelf te kunnen zijn, of toch zelden, dat ik eigenlijk helemaal niemand in mijn leven heb. Dus wat dat betreft vind ik dat geen argument voor beleid, mijn eigen situatie dan (of die van jou of van Pietje).
30-07-2017 15:17
Tja lollypopje, ik weet zo goed hoe het is om nooit mij zelf te kunnen zijn, of toch zelden, dat ik eigenlijk helemaal niemand in mijn leven heb. Dus wat dat betreft vind ik dat geen argument voor beleid, mijn eigen situatie dan (of die van jou of van Pietje).
Waarom kan jij niet jezelf zijn?

Ik ben er juist een voorstander van om jezelf te kunnen zijn. Ik wijk ook af en heb ook geen relatie maar ik probeer wel mezelf te zijn of iig zoveel mogelijk mezelf te kunnen zijn.
lollypopje schreef:
30-07-2017 15:16
Dit was een reactie op strikjemetstipje die blijft hameren op feiten en alled wat niet feitelijk aantoonbaar is een illusie noemt in een discussie die dus gaat over die gevoelens.
En de reactie die ik gaf was wel degelijk op jou bedoeld: als je gevoelens als maatstaf gaat nemen, waar trek je dan de grens tussen gevoelens die je wel in rekening neemt en de gevoelens die je niet mee in rekening neemt. Of om aan te sluiten op iets wat je nadien zei: fijn zo dat je zelf mensen kent die daar al dan niet door beïnvloed gaan worden, maar is dat dan een maatstaf? Wat met mensen wiens gevoelens gekwetst worden, maar die jij niet kent?
Ginerva schreef:
30-07-2017 15:14
Wat mij betreft zijn er geen hokjes.

Trouwens dapper dat je hier neerzet wie je bent en wat je voelt en beleefd.
Ach hoezo dapper. Ik zou pas dapper zijn als ik publiekelijk durfde te vechten tegen het in verdomhoekje plaatsen van en vooroordelen over bdsm'ers en niet-monogame mensen, maar helaas. Te bang voor de vooroordelen.

Daarom vind ik het juist ook ontzettend dapper dat mensen met een niet standaard genderbeleving daarvoor openbaar uit durven te komen. Zeker als ik de shit lees die zij over zich heen krijgen in dit topic door sommigen, maar ook elders op social media.
Maar net als met vrouwenrechten en homorechten heb je een groep nodig die het voortouw durft te nemen, tot we het vanzelf compleet normaal vinden dat vrouwen kunnen stemmen en homo's kunnen trouwen. En ik hoop dat datzelfde met genderneutraliteit zal gebeuren.

En nee ik heb ook geen moeite met genderneutrale termen en genderneutrale wc's etc. Ik ga ook naar de sauna, dus waarom zou ik dan in de stress schieten van een man die op dezelfde plek zijn handen wast als ik? Hij gaat zijn gang maar.
Ginerva schreef:
30-07-2017 15:20
Waarom kan jij niet jezelf zijn?

Ik ben er juist een voorstander van om jezelf te kunnen zijn. Ik wijk ook af en heb ook geen relatie maar ik probeer wel mezelf te zijn of iig zoveel mogelijk mezelf te kunnen zijn.
Geen zin om over uit te weiden. En ja ik ben er ook voor dat iedereen de vrijheid heeft om zich zelf te zijn, maar een overheid zou niet iets moeten pushen om anderen hun vrijheid weer te ontnemen. Dat is waar om ik tegen al dit soort dingen ben. En daar ben ik behoorlijk consistent in.
30-07-2017 15:17

Dus daarom gun je het een ander, waarvoor het met zoiets kleins zo makkelijk is op te lossen, ook maar niet?
Sorry, maar dat vind ik een kulargument.
Sinjoren schreef:
30-07-2017 15:22
En de reactie die ik gaf was wel degelijk op jou bedoeld: als je gevoelens als maatstaf gaat nemen, waar trek je dan de grens tussen gevoelens die je wel in rekening neemt en de gevoelens die je niet mee in rekening neemt. Of om aan te sluiten op iets wat je nadien zei: fijn zo dat je zelf mensen kent die daar al dan niet door beïnvloed gaan worden, maar is dat dan een maatstaf? Wat met mensen wiens gevoelens gekwetst worden, maar die jij niet kent?
Nee de ene gevoelens zijn niet belangrijker dan de anderen. Dus als jij voorbeelden hebt van mensen die gekwetst worden door "beste reizigers" Of een extra genderneutraal toilet, dan zijn die net zo belangrijk. Maar ik ken werkelijk geen mens die daar last van zou hebben.
MouseCat schreef:
30-07-2017 15:11
Waarom vind je dat vervelend? Ikzelf heb er namelijk geen moeite mee, dus ik kan me daar nog weinig bij voorstellen. Kun je dat uitleggen?

Ik ben vrouw en ik ben daar trots op. Aangesproken worden met "het" (of welk ander genderneutraal voornaamwoord dan ook) vind ik een belediging.

Daarnaast horen we allemaal wel ergens tot een minderheid. Door je hobby, door je keuzes in het leven, door je karakter, door je uiterlijk, etc. We begrijpen allemaal hoe vervelend dat kan zijn. Wat ik niet snap is waarom de meerderheid moet veranderen voor zo'n kleine minderheid. Daarnaast vraag ik me af of je door dit soort dingen (genderneutrale voornaamwoorden, wc's e.d.) bijdraagt aan de acceptatie. Ik denk dat dat meer zit in de zelfacceptatie. Als je jezelf accepteert, accepteert je omgeving je ook (dat is in ieder geval mijn ervaring). Ik vind de maatregelen die de NS en de gemeente Amsterdam nu hebben genomen een schijnvertoning en misschien wel juist niet bijdragen aan acceptatie.
lollypopje schreef:
30-07-2017 15:26
Dus daarom gun je het een ander, waarvoor het met zoiets kleins zo makkelijk is op te lossen, ook maar niet?
Sorry, maar dat vind ik een kulargument.
Dat zég ik toch helemaal niet? Mijn God.

Ik zeg dat ik persoonlijke ervaringen geen grond vind voor beleid voor de gehele massa. Dat zeg ik, zeg ik vanaf het begin en zal ik blijven zeggen dat het eind der tijden, amen.

Iedereen doet maar wat hij wil, dat heb ik ook al tig keer gezegd. Maar ga mij niet verplichten om mijn vrijheid in te perken. Ik heb al een link gegeven mbt een mega boete in NYC, dát bedoel ik dus met geen beleid voeren op zulke zaken om dat dat de vrijheid van een ander inperkt.
nerdopviva schreef:
30-07-2017 15:30
Ik ben vrouw en ik ben daar trots op. Aangesproken worden met "het" (of welk ander genderneutraal voornaamwoord dan ook) vind ik een belediging.
En als die hele term voor vrouw, dus 'zij' gewoon nooit heeft bestaan in jouw taal?
Niet dat je daar antwoord op moet geven, want dat kun je in feite ook niet weten, hoe je het dan zou ervaren, maar ik vind het oprecht een interessante vraag, hoe Finse mannen en vrouwen, die dus geen 'hij' of 'zij' kennen, zoiets nou zouden ervaren.
@Strikjemetstippels Die wet vind ik ook onzinnig. Maar wiens vrijheid wordt er ingeperkt met "beste reizigers" en een extra genderneutraal toilet zolang niemand je dwingt er gebruik van te maken?

Dus nee, sorry, maar ik snap jouw probleem hiermee echt niet.

Het enige wat met die dingen wordt gedaan is ruimte geven aan mensen met een afwijkende gender en niet het inperken van de ruimte van anderen.
lollypopje schreef:
30-07-2017 15:28
Nee de ene gevoelens zijn niet belangrijker dan de anderen. Dus als jij voorbeelden hebt van mensen die gekwetst worden door "beste reizigers" Of een extra genderneutraal toilet, dan zijn die net zo belangrijk. Maar ik ken werkelijk geen mens die daar last van zou hebben.
De discussie hoeft heus niet beperkt te worden tot gender, maar als je in die categorie wil blijven:
- Wat met mensen die niet onder een neutrale term aangesproken willen worden maar wel degelijk met een gender-term?
- Wat met mensen die zich niet als man, noch als vrouw maar evenmin als neutraal identificeren? Waarom zou je je tot slechts 3 categorieën beperken en daarmee voor het hoofd stoten?
- Wat met mensen die zich niet als mens identificeren maar als iets anders?

Als gevoelens allemaal belangrijk zijn, waarom zou je hen dan allemaal ook niet meenemen in je acties en aanpassingen?
nerdopviva schreef:
30-07-2017 15:30

Daarnaast horen we allemaal wel ergens tot een minderheid. Door je hobby, door je keuzes in het leven, door je karakter, door je uiterlijk, etc. We begrijpen allemaal hoe vervelend dat kan zijn. Wat ik niet snap is waarom de meerderheid moet veranderen voor zo'n kleine minderheid. Daarnaast vraag ik me af of je door dit soort dingen (genderneutrale voornaamwoorden, wc's e.d.) bijdraagt aan de acceptatie. Ik denk dat dat meer zit in de zelfacceptatie. Als je jezelf accepteert, accepteert je omgeving je ook (dat is in ieder geval mijn ervaring). Ik vind de maatregelen die de NS en de gemeente Amsterdam nu hebben genomen een schijnvertoning en misschien wel juist niet bijdragen aan acceptatie.
Ik denk dat daar het verschil in zit. Ik ben er niet trots op dat ik een vrouw ben, het is niet alsof ik daar iets aan kan doen. Maar nu zijn er mensen die standaard met man/vrouw worden aangesproken, die zich daar net zo onprettig bij voelen als jij je voelt bij 'het'. Vind je het een probleem als er voor die mensen een extra optie komt? Dus als aanvulling, en niet in plaats van.
MouseCat schreef:
30-07-2017 15:37
Ik denk dat daar het verschil in zit. Ik ben er niet trots op dat ik een vrouw ben, het is niet alsof ik daar iets aan kan doen. Maar nu zijn er mensen die standaard met man/vrouw worden aangesproken, die zich daar net zo onprettig bij voelen als jij je voelt bij 'het'. Vind je het een probleem als er voor die mensen een extra optie komt? Dus als aanvulling, en niet in plaats van.

Helemaal prima. Maar hoe weten mensen dan hoe ze onbekenden moeten aanspreken?
Gewoon vragen? Of elkaar corrigeren als de ander iets gokt hoe jij je niet voelt? Ik ben als kind ook regelmatig voor jongen aangezien, heb er nooit problemen mee gehad om dat te corrigeren als ik dat nodig vond.
Edit: maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring en geldt misschien niet voor iedereen.
anoniem_272569 wijzigde dit bericht op 30-07-2017 15:41
18.30% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven