Man en zijn zus, wat te denken?

30-07-2017 15:47 1648 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal. Na lang aan mezelf twijfelen, heb ik toch besloten om hier een topic te openen. Misschien dat een andere kijk op de situatie mij ook wat helderheid kan brengen.
Om met de deur in huis te vallen: mijn man is naar mijn idee veel te close/intiem met zijn zusje.
Dit is echt al jaren zo, en in het begin dacht ik dat het wel minder zou worden naarmate onze relatie serieuzer werd, na de komst van kinderen enz. Maar nee.

Ik heb al zo vaak een opmerking gemaakt en ben zelfs ronduit kwaad geworden, maar het wordt door iedereen gewoon wat weggewuifd of er wordt een grapje van gemaakt.

Wat voorbeelden:
-begroeten. Als ik mijn broer en zus lang niet gezien heb, krijgen ze hooguit een knuffel. Wij zijn niet zo klef. Mijn man en zijn zusje vliegen elkaar om de hals en zoenen elkaar gewoon op de mond!
Dat is toch niet normaal?!

-contact. Ik bel, app of mail mijn broer en zus zo af en toe en lees op facebook wat ze zoal beleven. Af en toe met verjaardagen zien we elkaar live.
Mijn man en zijn zusje zien elkaar wekelijks, appen dagelijks en zijn op verjaardagen niet bij elkaar weg te slaan.

-algemene omgang. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar ze zijn gewoon niet nornaal met zn tweetjes! Er zijn bij mijn schoonouders 5 kinderen. 4 zoons, waarvan mijn man de jongste is, en dan het zusje. De overige broers hebben minder contact met zowel mijn man als het zusje. Volgens hen zijn (en ik citeer mijn oudste zwager:) "die twee al van kleins af aan zo klef als wat. Dat ze ooit nog allebei getrouwd zijn, mag een wonder heten."
Dit was bedoeld als grapje, maar is eigenlijk gewoon waar! Ook mijn schoonouders zeggen er niks van. Niemand kijkt raar op als ze weer zo'n klef-moment hebben, behalve ik en de man van mijn schoonzus. Hij vindt het ook niet normaal, maar weet ook jiet wat hij er mee moet.

Ben ik nou zo paranoïde, of is dit echt niet normaal?
Ik zou ook geen gesprek aangaan met zwager. Denk dat dat averechts gaat werken. Nou ja, voor zover er nog iets te redden valt. Het is duidelijk dat TO geen prioriteit is voor haar man. Geen idee of therapie nog zou kunnen helpen, het lijkt alsof het te laat is. Sterkte, TO.
Life is short. Eat dessert first.
vivautrecht85 schreef:
31-07-2017 12:23
Nogmaals, wat vindt iedereen toch de meerwaarde van een gesprek met de zwager? Het is al zo duidelijk. Pijnlijk duidelijk. Hij zegt letterlijk dat Maxisa geen prioriteit is. En wat dan wel prioriteit nummer 1 is, of dat nou zijn zus of hijzelf of zijn postzegelverzameling is, doet er niet toe. TS (en gezin) staat niet op nummer 1 en dat gaat ook niet veranderen, heeft hij notabene zelf gezegd.

Er hoeft niks verhelderd te worden, dat heeft manlief zelf al gedaan. De relatie tussen schoonzus en haar geliefde is hun probleem.

Sommigen hangen alles zo op aan de relatie tussen de broer en zus...Dat is maar een symptoom van het grotere probleem. En je kunt niet zeggen dat zwager in hetzelfde schuitje zit, want dat weet je toch niet?

Het kan een teleurstelling worden, juist omdat het voor de zwager heel anders kan zijn.

TS is nu buitengewoon emotioneel en wellicht ook rancuneus (getuige haar boomuitspraak-wat verder heel begrijpelijk en natuurlijk ook niet gemeend is maar uit emotie voortkomt).
Het lijkt me dan zoveel fijner om naar een vriendin te gaan...
Ik snap het juist erg goed wat die meerwaarde is: ze wil met iemand kunnen praten die ook in deze situatie zit of heeft gezeten. Daar heeft ze meer aan dan iemand die het alleen van de zijlijn meekrijgt of niet eens weet wat het nu is om op de tweede plek te komen na een zus /broer van eigen partner. Me dunkt dat dat klein stukje erkenning, wat ook al in dit topic verdeeld is, juist wel helpt om dingen op een rijtje te zetten voor haar.
doornroosje9 schreef:
31-07-2017 12:34
Ik zou ook geen gesprek aangaan met zwager. Denk dat dat averechts gaat werken. Nou ja, voor zover er nog iets te redden valt. Het is duidelijk dat TO geen prioriteit is voor haar man. Geen idee of therapie nog zou kunnen helpen, het lijkt alsof het te laat is. Sterkte, TO.
Is toch een absurd idee dat je man zoiets (recht in je gezicht) zou zeggen? Ik zou echt 10 keer navragen of ik het goed begreep.
fru1t3lla schreef:
31-07-2017 12:35
Ik snap het juist erg goed wat die meerwaarde is: ze wil met iemand kunnen praten die ook in deze situatie zit of heeft gezeten. Daar heeft ze meer aan dan iemand die het alleen van de zijlijn meekrijgt of niet eens weet wat het nu is om op de tweede plek te komen na een zus /broer van eigen partner. Me dunkt dat dat klein stukje erkenning, wat ook al in dit topic verdeeld is, juist wel helpt om dingen op een rijtje te zetten voor haar.
Zwager heeft aangegeven de band tussen broer en zus ook too much te vinden. Maar daar houdt de vergelijking voor zover wij weten toch op? Of heeft zus letterlijk in het gezicht van haar geliefde gezegd dat hij geen prioriteit is? Staan zij ook op het punt om uit elkaar te gaan?
To ik denk dat als je naar je zwager gaat en je dit aankaart je alles om zeep helpt. Je kan je dan toch nooit meer bij je schoonfamilie vertonen? Je blijft diegene die ruzie met haar man maakte om zijn zus...voor je man maak je het ook moeilijk hoe kan hij je nog meenemen? Richt je op jouw relatie en nogmaals niet op zijn zus.
Wie weet zei hij dat vanuit emotie.
Net zoals zij met die boombotsing.
volg je verstand, gebruik je gevoel
vivautrecht85 schreef:
31-07-2017 12:39
Zwager heeft aangegeven de band tussen broer en zus ook too much te vinden. Maar daar houdt de vergelijking voor zover wij weten toch op? Of heeft zus letterlijk in het gezicht van haar geliefde gezegd dat hij geen prioriteit is? Staan zij ook op het punt om uit elkaar te gaan?
Ik ben TO niet dus ik kan niet op die vraag antwoorden. Misschien is dat iets wat ook ter sprake komt, of hoe dat zwager het heeft aangepakt met zijn vrouw. Het kan evengoed zijn dat hij voor haar juist wel handvaten heeft hoe er mee om te gaan, ongeacht de uitkomst van wat een vervolg gesprek tussen TO en haar man moge wezen.
Bossanova schreef:
31-07-2017 12:36
Is toch een absurd idee dat je man zoiets (recht in je gezicht) zou zeggen? Ik zou echt 10 keer navragen of ik het goed begreep.
Nou..idd. Het hoeft er niet eens uitgetrokken te worden.
Pijnlijke waarheid ,dat is zeker en gooit hiermee de deur dicht voor TO.
Leer van gisteren , droom van morgen, maar leef vandaag
Opblaasflamingo schreef:
31-07-2017 12:40
To ik denk dat als je naar je zwager gaat en je dit aankaart je alles om zeep helpt. Je kan je dan toch nooit meer bij je schoonfamilie vertonen? Je blijft diegene die ruzie met haar man maakte om zijn zus...voor je man maak je het ook moeilijk hoe kan hij je nog meenemen? Richt je op jouw relatie en nogmaals niet op zijn zus.
Wel omgekeerde wereld he. TS moet zich op relatie richten terwijl man al heeft aangegeven dat hij dat niet gaat doen.
Verder eens dat ze zich niet op hun relatie moet richten hoor!
fru1t3lla schreef:
31-07-2017 12:42
Ik ben TO niet dus ik kan niet op die vraag antwoorden. Misschien is dat iets wat ook ter sprake komt, of hoe dat zwager het heeft aangepakt met zijn vrouw. Het kan evengoed zijn dat hij voor haar juist wel handvaten heeft hoe er mee om te gaan, ongeacht de uitkomst van wat een vervolg gesprek tussen TO en haar man moge wezen.
Hoe waarmee om te gaan? Met het feit dat manlief aangeeft dat TS geen prioriteit is en dat ook niet meer zal worden?
Zwager is geen partij in haar huwelijk. Ze zoekt nu alles buiten haar huwelijk maar daar zal ze geen oplossong vinden alleen maar ellende.

En eerlijk gezegd mocht iemand zo'n vreemde conclusies trekken mbt de omgang met een familielid zou ik ook boos zijn..heel boos

Ik zou verwachten dat iemand me vertrouwd en al heel helemaal met familie. En zeggen dat die persoon normaal moet doen. Volgt er daarna een gesprek met mijn zwager bijv dan zou het exit zijn. Denk dat mijn familie me daar anders wel op zou wijzen

En leuk voor de kinderen die hysterie over hun tante..
Sinds gister volg ik deze topic.
Als eerste een dikke knuffel voor jou TO.

Ik lees eigenlijk dat JIJ al langer met relatieproblemen rondloopt, je man niet. Hoe de relatie met die zus ook mag zijn/heten, lijkt me momenteel minder prioriteit hebben. Alhoewel je hier inderdaad je vraagtekens mag hebben.

Je man is eigenlijk allang al weg uit jullie leven, hij vindt het niet meer fijn en kijkt er ook niet naar om.
Maar wat wil jij? Wil jij nog zo verder met deze man? Ik denk dat je eerst hierover een keuze zal moeten maken.
Mocht je ervoor kiezen om bij hem weg te gaan, dan kan je boel opengooien. Dat die zwager alles heeft geaccepteerd, wilt niet zeggen dat jij dit ook moet gaan accepteren. Je man en zijn zus hebben een keuze gemaakt en verwachten dat iedereen maar moet inschikken.
highlander schreef:
31-07-2017 12:41
Wie weet zei hij dat vanuit emotie.
Net zoals zij met die boombotsing.
Het verschil zijnde dat zij het in haar boosheid hier typte en hij dit recht in haar gezicht zei.
Opblaasflamingo schreef:
31-07-2017 12:47
Zwager is geen partij in haar huwelijk. Ze zoekt nu alles buiten haar huwelijk maar daar zal ze geen oplossong vinden alleen maar ellende.

En eerlijk gezegd mocht iemand zo'n vreemde conclusies trekken mbt de omgang met een familielid zou ik ook boos zijn..heel boos

Ik zou verwachten dat iemand me vertrouwd en al heel helemaal met familie. En zeggen dat die persoon normaal moet doen. Volgt er daarna een gesprek met mijn zwager bijv dan zou het exit zijn. Denk dat mijn familie me daar anders wel op zou wijzen

En leuk voor de kinderen die hysterie over hun tante..
Ik zie TS niet echt vreemde conclusies trekken hoor.

En kun je een beetje begrijpen dat ze hysterisch is na wat ze gehoord heeft?
En het is al exit, dat heeft ie notabene zelf gezegd.
vivautrecht85 schreef:
31-07-2017 12:46
Hoe waarmee om te gaan? Met het feit dat manlief aangeeft dat TS geen prioriteit is en dat ook niet meer zal worden?
Eh, ja, en de vreemde omgang met de zus. Waarom is dat zo gek om dit te bespreken met iemand die de klappen van de zweep kent? Om even een voorbeeld te geven; ik ben chronisch ziek, ik praat er ook liever over met iemand die dezelfde ziekte heeft dan met iemand die het niet heeft. Die zwager is geen vreemde maar is ook gewoon familie. Het is niet alsof TO opeens op zwager zijn schoot gaat kruipen he?

Ook al draait het uit op een scheiding, TO blijft wel met haar man te maken hebben omdat ze kinderen hebben dus dat stuk zal ze nooit ontlopen. Lijkt me eerder wenselijk dat ze dat aspect een plekje voor haarzelf kan geven zodat ze er zichzelf niet over opvreet.
anoniem_63bd63aace67e wijzigde dit bericht op 31-07-2017 12:53
2.06% gewijzigd
vivautrecht85 schreef:
31-07-2017 12:44
Wel omgekeerde wereld he. TS moet zich op relatie richten terwijl man al heeft aangegeven dat hij dat niet gaat doen.
Verder eens dat ze zich niet op hun relatie moet richten hoor!
Ik snap wat je bedoelt maar stel nou dat deze man zich al sinds de geboorte van nummer 2 hier tegen loopt te verdedigen en het nu zat is. Misschien heeft hij heel hard zijn best gedaan de afgelopen jaren en is het nu genoeg..we weten het niet. Het enige wat to kan doen is als ze dat wil proberen de stukken te lijmen. Zich inzetten voor haar relatie. Gesprek met Zwager en projectie op schoonzus gaan haar niet helpen
Opblaasflamingo: volgens mij valt hier niets te lijmen. Haar man is zo duidelijk als maar zijn kan. Ze kan hier wel aan lopen trekken, maar wat levert dat haar op behalve nog meer verdrietig, teleurstelling en afwijzing?
plek schreef:
31-07-2017 12:53
Opblaasflamingo: volgens mij valt hier niets te lijmen. Haar man is zo duidelijk als maar zijn kan. Ze kan hier wel aan lopen trekken, maar wat levert dat haar op behalve nog meer verdrietig, teleurstelling en afwijzing?
Geen idee maar als dat zo is dan helpt met haar zwager praten en ruzie om de zus in kwestie ook niet.
elviva schreef:
31-07-2017 12:43
Nou..idd. Het hoeft er niet eens uitgetrokken te worden.
Pijnlijke waarheid ,dat is zeker en gooit hiermee de deur dicht voor TO.
Precies ja, het is geen dichtdoen meer, maar een heus smijten! :hug: TO... Wat een bizarre situatie.
vivautrecht85 schreef:
31-07-2017 12:23
Nogmaals, wat vindt iedereen toch de meerwaarde van een gesprek met de zwager? Het is al zo duidelijk. Pijnlijk duidelijk. Hij zegt letterlijk dat Maxisa geen prioriteit is. En wat dan wel prioriteit nummer 1 is, of dat nou zijn zus of hijzelf of zijn postzegelverzameling is, doet er niet toe. TS (en gezin) staat niet op nummer 1 en dat gaat ook niet veranderen, heeft hij notabene zelf gezegd.

Er hoeft niks verhelderd te worden, dat heeft manlief zelf al gedaan. De relatie tussen schoonzus en haar geliefde is hun probleem.

Sommigen hangen alles zo op aan de relatie tussen de broer en zus...Dat is maar een symptoom van het grotere probleem. En je kunt niet zeggen dat zwager in hetzelfde schuitje zit, want dat weet je toch niet?

Het kan een teleurstelling worden, juist omdat het voor de zwager heel anders kan zijn.

TS is nu buitengewoon emotioneel en wellicht ook rancuneus (getuige haar boomuitspraak-wat verder heel begrijpelijk en natuurlijk ook niet gemeend is maar uit emotie voortkomt).
Het lijkt me dan zoveel fijner om naar een vriendin te gaan...
Het lijkt me juist heel rechtvaardig en doelmatig om iets dat jarenlang onder het tapijt werd geschoven nu eens onder het daglicht op tafel te leggen, juist nu het probleem zo prangend en onoplosbaar is geworden. Ik zou niet kunnen scheiden zonder de waarheid nu eens op tafel te leggen, is het niet als laatste redmiddel, dan in ieder geval met het oog op mogelijke closure voor betrokken partijen. Misschien/waarschijnlijk heb je gelijk dat het geen oplossing biedt, maar het probleem tot aan de laatste snik onder het tapijt houden dient al helemaal geen extra doel. De loyaliteit heeft lang genoeg geduurd zonder dat er iets is veranderd, scheiden zonder man en paard te noemen tegen betrokken partijen en veronderstelde andere "slachtoffers" zou pas echt volkomen zinloos zijn.

Als de familie en de zwager het probleem totaal niet zien kunnen ze dat ook gewoon duidelijk maken he, maar dat het voor zwager heel anders voelt is ook maar een veronderstelling van jou, je kan dat niet weten als er nooit over gecommuniceerd wordt (zelfs als de bom ontploft).
fru1t3lla schreef:
31-07-2017 12:51
Eh, ja? Waarom is dat zo gek om dit te bespreken met iemand die de klappen van de zweep kent? Om even een voorbeeld te geven; ik ben chronisch ziek, ik praat er ook liever over met iemand die dezelfde ziekte heeft dan met iemand die het niet heeft. Die zwager is geen vreemde maar is ook gewoon familie. Het is niet alsof TO opeens op zwager zijn schoot gaat kruipen he?

Ook al draait het uit op een scheiding, TO blijft wel met haar man te maken hebben omdat ze kinderen hebben dus dat stuk zal ze nooit ontlopen. Lijkt me eerder wenselijk dat ze dat aspect een plekje voor haarzelf kan geven zodat ze er zichzelf niet over opvreet.
Ik begin ook nergens over op schoot kruipen. En begrijp de behoefte aan lotgenptencontact. Maar TS geeft aan vooral heel verdrietig te zijn over de opmerking van haar man, en terecht !
Dus dat is waar ze nu vooral mee zit en waar ze mijns inziens ook steun bij nodig heeft.
Zomaar stellen dat zwager het klappen van de zweep kent, is wat voorbarig. Misschien hebben die wel een fijne relatie verder, behalve het feit dat hij het contact met haar broer ook wat veel vindt natuurlijk.
El0ise schreef:
31-07-2017 12:49
Het verschil zijnde dat zij het in haar boosheid hier typte en hij dit recht in haar gezicht zei.
Mja 't is duidelijk dat hij haar gedrag spuugzat is.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Opblaasflamingo schreef:
31-07-2017 12:51
Ik snap wat je bedoelt maar stel nou dat deze man zich al sinds de geboorte van nummer 2 hier tegen loopt te verdedigen en het nu zat is. Misschien heeft hij heel hard zijn best gedaan de afgelopen jaren en is het nu genoeg..we weten het niet. Het enige wat to kan doen is als ze dat wil proberen de stukken te lijmen. Zich inzetten voor haar relatie. Gesprek met Zwager en projectie op schoonzus gaan haar niet helpen
Laatste ben ik het helemaal eens. ik snap de projectie van sommigen hier op die zus ook niet zo. Het is binnen een dag al veel verder dan wat de OP ons vertelt. Ze stevenen af op een breuk, hij heeft al aangegeven dat het hem niet meer gaat worden (met wat voor redenen ook) dus er lijkt me veel meer voor TS om zich druk over te maken.
Opblaasflamingo schreef:
31-07-2017 12:55
Geen idee maar als dat zo is dan helpt met haar zwager praten en ruzie om de zus in kwestie ook niet.
Onder het tapijt vegen helpt allerminst en op termijn is het ook niet reëel.
anoniem_331975 wijzigde dit bericht op 31-07-2017 13:03
7.63% gewijzigd
Het maakt denk ik niet zo erg veel uit of je met je zwager gaat praten of niet. Als je denkt dat het je kan helpen om alles op een riijtje te zetten kun je dat doen. Maar jij bent nogal oververhit over het hele gebeuren (begrijpelijk), en het zou wel een slecht idee zijn om daarheen te gaan en steun te verwachten, of zelfs een wig in hun relatie te willen slaan.
Mij lijkt de broer-zus relatie niet heel gezond, of ze nou wel of geen seks hebben en of hij haar nu wel of niet bedoelt met zijn debiele opmerking over prioriteit. Het is kwalijk dat hij niet met jou wil praten over jullie relatie, en het is kwalijk dat zij er blijkbaar geen moeite mee heeft dat ze tussen jullie in staat (wat heel duidelijk werd toen hij bij haar ging "onderduiken")

Ik denk dat je even moet afkoelen. Eerst voor jezelf op een rijtje moet zetten of je denkt dat je jullie huwelijk nog zou willen redden, en zo ja, onder welke voorwaarden.
Wanneer je dit zou willen doen, spreek dan een gesprek met hem af, en maak heel duidelijk dat dat gesprek de laatste kans is, als hij wegloopt is het klaar. Bespreek wat jij wilt, maar ook wat hij wil. Hij is zijn interesse in jou een beetje verloren lijkt het, als jullie nog samen verder zouden willen is het belangrijk dat jullie ook daar aan werken. Hij lijkt me geen beste prater, misschien moet hij het van tevoren even op papier zetten.

Persoonlijk zou ik er geloof ik geen zin meer in hebben, maar ik sta niet in jouw schoenen. Ik denk in ieder geval dat dat ziekelijke gedoe met zijn zus maar een onderdeel van het probleem is.

Sterkte :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven