School en beleid gezonde/ongezonde voeding
vrijdag 1 september 2017 om 13:16
https://www.ad.nl/tilburg/school-verpli ... ~a72da0eb/
Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Ozo.

vrijdag 1 september 2017 om 21:27
Volgens mij vindt niemand het fijn als hem wordt opgelegd wat hij wel en niet moet eten of doen.
Of dat dat nu beter is of niet.
Ik houd daar ook niet van.
Maar ik ergerde mij vroeger wel aan al die snoepautomaten en alle suikerdrankjes...als kind al!
Ik voelde dat het niet klopte.
Eigenlijk is dit een welvaartsprobleem.
We hebben zo veel lekkers dat het eigenlijk geen traktatie meer is, maar een gewoonte.
Zo veel welvaart dat kinderen geen water meer lusten.
Maar ik weet zeker dat je elk kind water kunt leren drinken als je thuis vroeg genoeg begint.
Of dat dat nu beter is of niet.
Ik houd daar ook niet van.
Maar ik ergerde mij vroeger wel aan al die snoepautomaten en alle suikerdrankjes...als kind al!
Ik voelde dat het niet klopte.
Eigenlijk is dit een welvaartsprobleem.
We hebben zo veel lekkers dat het eigenlijk geen traktatie meer is, maar een gewoonte.
Zo veel welvaart dat kinderen geen water meer lusten.
Maar ik weet zeker dat je elk kind water kunt leren drinken als je thuis vroeg genoeg begint.

vrijdag 1 september 2017 om 21:47
https://groenevrouw.nl/ik-lust-geen-water/
Er is geen reden om geen water te lusten. Stel je voor dat er als mensheid een optie was om geen water te lusten. Dat ‘geen water lusten’ een normaal ingebouwd gen was dat bij sommige mensen geactiveerd was. Stel je voor dat de oermens geen water had gelust en in plaats daarvan had gewacht tot er een kopjekoffiestruik of colalightboom voorbij kwam. We zouden toch massaal uitgestorven zijn…
Er is geen reden om geen water te lusten. Stel je voor dat er als mensheid een optie was om geen water te lusten. Dat ‘geen water lusten’ een normaal ingebouwd gen was dat bij sommige mensen geactiveerd was. Stel je voor dat de oermens geen water had gelust en in plaats daarvan had gewacht tot er een kopjekoffiestruik of colalightboom voorbij kwam. We zouden toch massaal uitgestorven zijn…

vrijdag 1 september 2017 om 21:48
Ik vind gewoon water ook niet lekker, drink het ook zelden.Bumba1985 schreef: ↑01-09-2017 21:47https://groenevrouw.nl/ik-lust-geen-water/
En mijn kind hoeft ook niet op water te leven.

vrijdag 1 september 2017 om 21:51
Ik woon in een warm land waar iedereen veel water drinkt. Op school is er ook alleen maar water. Er is geen kind dat geen water drinkt/ lust. En het water is hier echt niet zo lekker als in Nederland.
Ander drinken mag gewoon mee naar school, maar niemand doet het. En ze nemen gerust een doos pringles mee als tussendoortje
Ander drinken mag gewoon mee naar school, maar niemand doet het. En ze nemen gerust een doos pringles mee als tussendoortje

vrijdag 1 september 2017 om 21:56
Dat kan, dat je het niet lekker vind. Ik vind ook veel gezonde dingen niet lekker. Toch eet ik ze, omdat ze me gezond houden. En dat geldt ook voor water. Ik denk dat we gewoon allemaal veel te veel verwend zijn om te zeggen dat we geen water lusten.MoirenPhae schreef: ↑01-09-2017 21:48Ik vind gewoon water ook niet lekker, drink het ook zelden.
En mijn kind hoeft ook niet op water te leven.

vrijdag 1 september 2017 om 21:59
Ach, dan ben ik maar verwend.
Mijn kind dronk gewoon niet. Als baby al niet. En met een vleugje siroop wel. Ik zie het probleem niet.
vrijdag 1 september 2017 om 22:01
Het is hier ook een aantal maanden per jaar niet warm. Het is ook gewenning. Toen ik nog in Nederland woonde dronk ik altijd sap, bijna nooit water. Ben er hier mee gestopt omdat ik te voet boodschappen ging doen en het me te zwaar werd. Nu jaren later nog steeds bijna alleen nog maar water.MoirenPhae schreef: ↑01-09-2017 21:55Als het 30 graden is vind ik koud water wel lekker.
Maar dat is het hier zelden.

vrijdag 1 september 2017 om 22:01
Zoals ik al schreef: mijn kind drinkt water maar pas als hij als hij al aan het uitdrogen is. Ik weet wel wat ik belangrijker vind.
Dus die theelepel limonade op een grote drinkbeker ga ik niet verantwoorden aan een juf, enkel omdat het eventueel 'beleid' is.
Kind eet zo goed als geen snoep, wil geen zoetigheid op brood, is gek op fruit, eet zijn groente na de nodige aanmoedigingen netjes op. Beleid mag men botvieren op een ander.
Dus die theelepel limonade op een grote drinkbeker ga ik niet verantwoorden aan een juf, enkel omdat het eventueel 'beleid' is.
Kind eet zo goed als geen snoep, wil geen zoetigheid op brood, is gek op fruit, eet zijn groente na de nodige aanmoedigingen netjes op. Beleid mag men botvieren op een ander.

vrijdag 1 september 2017 om 22:02
.MoirenPhae schreef: ↑01-09-2017 21:59Ach, dan ben ik maar verwend.
Mijn kind dronk gewoon niet. Als baby al niet. En met een vleugje siroop wel. Ik zie het probleem niet.
.
He! Brother from another mother?
vrijdag 1 september 2017 om 22:02
Ik denk dat die "vaste chipsdag" samenhing met de kindertelevisie op woensdagmiddag. Toen had je namelijk maar liefst twee Nederlandse televisiezenders. En drie Duitse. Woensdagmiddag was televisiemoment. Verder was er niets, dus speelde je buiten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

vrijdag 1 september 2017 om 22:03
Ik drink spa, liefst die met zo'n vleugje smaak.tomtomi schreef: ↑01-09-2017 22:01Het is hier ook een aantal maanden per jaar niet warm. Het is ook gewenning. Toen ik nog in Nederland woonde dronk ik altijd sap, bijna nooit water. Ben er hier mee gestopt omdat ik te voet boodschappen ging doen en het me te zwaar werd. Nu jaren later nog steeds bijna alleen nog maar water.
Kind limonade, melk, tegenwoordig thee en sinds kort water. Frisdrank dronk hij nooit.
vrijdag 1 september 2017 om 22:04
Hier beide kinderen tot uitdroging aan toe, maar geen water.MoirenPhae schreef: ↑01-09-2017 21:59Ach, dan ben ik maar verwend.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

Als water zo lekker was hadden ze in de prehistorie geen wijn uitgevonden.Bumba1985 schreef: ↑01-09-2017 21:47https://groenevrouw.nl/ik-lust-geen-water/

Alleen eet die van mij ook niet

vrijdag 1 september 2017 om 22:05
MoirenPhae schreef: ↑01-09-2017 21:59Ach, dan ben ik maar verwend.
Apart... Gekke vraag misschien maar hoe zou je dat hebben opgelost als er geen siroop had bestaan? Dnek je dat je kindje dan uitgedroogd was of zou hij / zij het dan wel lusten?
Verder is het geen probleem hoor, maar ik vind het gewoon zo apart dat mensen geen water lusten. Er zit totaal geen smaak aan, dus hoe kan je dat nou niet lusten?

vrijdag 1 september 2017 om 22:07

vrijdag 1 september 2017 om 22:08
Ja, dat weet ik wel zeker. Net als met eten, dan hongert hij zichzelf dood.Bumba1985 schreef: ↑01-09-2017 22:05Apart... Gekke vraag misschien maar hoe zou je dat hebben opgelost als er geen siroop had bestaan? Dnek je dat je kindje dan uitgedroogd was of zou hij / zij het dan wel lusten?
Verder is het geen probleem hoor, maar ik vind het gewoon zo apart dat mensen geen water lusten. Er zit totaal geen smaak aan, dus hoe kan je dat nou niet lusten?
Ik heb er verder nooit een strijd van gemaakt, op een enkel incident na En daarvan geleerd dat de strijd volledig averechts werkt.

vrijdag 1 september 2017 om 22:09
Omdat water door leidingen gaan die een smerige smaak eraan geven. Ik lust het ook niet, mijn ouders proeven het niet maar mijn smaakpupillen staan ook storend scherp, wellicht is dat een meewegende factor.Bumba1985 schreef: ↑01-09-2017 22:05Apart... Gekke vraag misschien maar hoe zou je dat hebben opgelost als er geen siroop had bestaan? Dnek je dat je kindje dan uitgedroogd was of zou hij / zij het dan wel lusten?
vrijdag 1 september 2017 om 22:09
Bij mijn oudste was ik nog in de veronderstelling dat hij uiteindelijk wel water zou gaan drinken, bij mijn jongste heb ik wat eerder water bij de wijn limonadesiroop bij het water gedaan.MoirenPhae schreef: ↑01-09-2017 22:07Ik heb het eerder opgegeven en ben van alles gaan proberen.
Maar hij drinkt nooit jokie. Wel in de winter als het vriest een thermos warme melk met Nesquik mee naar school.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning