Kostenverdeling Samenwonen

09-11-2017 09:37 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb met mijn vriend samen een huis gekocht.
Heb een vraag over inleg gezamenlijke kosten. Wat we eerlijk vinden is dat we ieder 50 procent van ons nettoinkomen inleggen. Zo gaat de inleg als vanzelf naar Rato.

Nu zijn er 2 dingen waar we tegen aanlopen.
Ten eerste krijg ik 3 keer per jaar een bonus en een 13e maand. Mijn vriend krijgt nagenoeg nooit een bonus.
Ten tweede heb ik 100 euro reiskosten per maand die niet vergoed worden..mijn vriend heeft geen reiskosten

Vraag.. hou ik de bonussen voor mij zelf of doe ik ook 50 procent van deze bonussen in de pot?
Betaal ik de reiskosten uit de gezamenlijke pot of betaal ik deze zelf..
Wat is eerlijk?

Hoe gaan jullie om met bonussen en reiskosten..

Ben benieuwd?

Gr Rigimoken
het klinkt allemaal zo afstandelijk. je bent toch samen omdat je samen een toekomst wil? Omdat je van elkaar houdt? Hier alles op de grote hoop. Of nou ja, man en ik hebben beiden onze eigen rekening nog, waar we ons eigen salaris op ontvangen. Man betaalt veel vaste lasten, ik de boodschappen, kleding (voor de kinderen bijv). Ik spaar een bepaald bedrag, hij ook. Ongeveer evenveel, ik geef wel minder uit maar verdien ook stuk minder dan hem. En dat geld is gewoon van ons samen. Wij sparen samen. En we kijken niet naar wie iets betaalt. Gaan we uit eten? Maakt echt niet uit wie betaalt. Boeken we een vakantie? Dat regel ik meestal, dus ik betaal. Krijg ik een eindejaarsuitkering? komt op mijn rekening, maar heeft hij net zo goed profijt van doordat we van dat geld bijvoorbeeld iets leuks doen/kopen. We kunnen dus in principe net zo goed alles op 1 rekening zetten, maar ach, werkt prima zo.
En kijk, ik verdien stuk minder dan hem, maar dat is natuurlijk ook omdat wij dat ivm de kinderen samen zo afgesproken hebben. Man vindt het ook fijn dat ik vaak thuis ben voor de kinderen. En profiteert er ook van dat ik gekookt heb en boodschappen gedaan heb. Echt niet dat hij dan recht heeft op meer 'zakgeld' dan ik omdat hij meer verdient. Zakgeld doen we ook niet aan, we kopen wat we willen, en als het grotere uitgaven zijn dan overleggen we. Ik vind ook dat ik behoorlijk financieel onafhankelijk ben hoor, heb een baan, nu parttime maar mocht ik alleen komen te staan kan ik vast meer uren draaien.
Het feit dat je graag de financiën gescheiden houdt, betekent niet dat je geen 'ons/wij' ziet hoor. Net zo goed als wanneer iemand kiest om te trouwen op huwelijkse voorwaarden. Sommigen zien dat als er vanuit gaan dat je uit elkaar gaat. Ik zie het gewoon als goed nadenken over de praktische zaken in je relatie en daar denk ik liever over na in goede harmonie. Ik wil geen geneuzel over geld, niet in mijn relatie en er niet na.

Ik vind het nogal een veroordeling dat als je niet alles op één hoop wil gooien dat je dan niet genoeg van elkaar houdt.

In TO haar situatie snap ik het helemaal. Het is waarschijnlijk nog anders als je allebei jong bent, met niets begint en ongeveer evenveel verdient. Maar TO en partner hebben allebei een voorgeschiedenis, waaruit oa rolt dat ze graag de financiën apart houdt. Dat kun je kil vinden, maar ik denk TO heeft ondervonden dat als je dit niet doet, je gewoon heel veel gezeur kunt krijgen. Ze heeft geleerd van haar andere keuze in het verleden en dan is het alleen maar prijzigwaardig dat ze het nu anders wil doen.
Hoeveel commentaar zou ze krijgen als ze tot 2x toe de verkeerde keuze zou maken.

Linksom of rechtsom het is het belangrijkste dat ze allebei er een goed gevoel bij hebben. En misschien denken ze over een paar jaar, we moeten er nog eens naar kijken en dat kan toch gewoon. Het is allemaal niet gegoten in beton!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dianaf dank eindelijk iemand die mij begrijpt. En idd ben zat van al die veroordelingen.
Gelukkig waren er meerdere mensen die neutraal advies hebben gegeven.
Sommige mensen weten niet half wat je hebt meegemaakt en zijn zo hard in hun mening.
Dianaf jij snapt het...:)
dianaf schreef:
09-11-2017 15:58

Ik vind het nogal een veroordeling dat als je niet alles op één hoop wil gooien dat je dan niet genoeg van elkaar houdt.
waar het in de meeste reacties omdraait, is dat TO wel de kosten wel verdelen (reiskosten, boodschappen (inclusief haar kind), maar niet haar bonussen
Ah daar hebben we lilalinda weer die fulltime werkt maar wel de hele dag op vivaforum zit
Dag lilalinda
Heel simpel: bonus/13de maand is gewoon inkomen dus natuurlijk tel je dat op bij je jaarlijkse netto inkomen en leg je de helft daarvan in. Reiskosten is gewoon voor jezelf.
lilalinda schreef:
09-11-2017 16:02
waar het in de meeste reacties omdraait, is dat TO wel de kosten wel verdelen (reiskosten, boodschappen (inclusief haar kind), maar niet haar bonussen
je begrijpt het niet helemaal, TO heeft recht op haar bonussen (en dat haar partner meebetaald aan o.a. voeding voor haar kind)
-Julia- schreef:
09-11-2017 09:52
De reiskosten samen betalen en de bonussen zelf houden zou voor mij heel oneerlijk aanvoelen. Hij mag wel meebetalen aan jouw kosten, maar niet meeprofiteren van jouw extra's. Beetje raar hoor.
Dit. Ik zou het delen. Is wel zo leuk ook om hem iets extra's te gunnen.
Rigimoken schreef:
09-11-2017 16:05
Ah daar hebben we lilalinda weer die fulltime werkt maar wel de hele dag op vivaforum zit
Dag lilalinda
mensen in bijvoorbeeld de zorg werken ook in de avond/nachten en in weekenden :lightbulb:
anoniem_240091 wijzigde dit bericht op 09-11-2017 16:12
2.84% gewijzigd
Rigimoken schreef:
Dag lilalinda
je bent wel grappig hoor
LiveLoveLaugh2 schreef:
09-11-2017 16:11
mensen in bijvoorbeeld de zorg werken ook in de avond/nachten en in weekenden :lightbulb:
ik niet hoor, gewoon zo ongeveer van half 8 tot een uur of 5.
Gewoon op kantoor. Maar ik forum ipv dat ik bij koffieautomaat rondhang. Heerlijk afleiding, als ik lastige teksten moet schrijven of uit een lange meeting kom
Rigimoken schreef:
Dianaf dank eindelijk iemand die mij begrijpt. En idd ben zat van al die veroordelingen.
Sommige mensen weten niet half wat je hebt meegemaakt en zijn zo hard in hun mening.
Ik heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar in mijn omgeving een aantal keer verkeerd zien gaan. Dat is voor mij ook een reden om het graag gescheiden te houden. Het was ook niet zo dat diegenen het met onbetrouwbare figuren aangelegd hadden, maar mensen veranderen.

De aangifte inkomstenbelasting is inderdaad altijd wel een leuk dingetje. Gelukkig hier geen kinderen, maar wel rendementsheffing, soms aftrek ivm studiekosten ed. Als het niet te ingewikkeld is, dan rekenen we die dingen achteraf af. Maar in het jaar dat we wel van alles wat hadden, hebben we de aftrekposten gewoon toegerekend aan degene die er recht op heeft ipv voor het laagste te betalen bedrag te gaan. Dat kostte ons toen misschien 60 euro.
Dus vul de aangiften in op basis van de meest gunstige verdeling (print hem) en vervolgens op basis van verdeling van de posten bij wie deze horen (dus stel hypotheekrenetaftrek 50/50, reiskosten voor jou, aftrekpost ivm zorg bij hem enz). En kijk dan eens hoeveel het eventueel scheelt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
09-11-2017 16:18

De aangifte inkomstenbelasting is inderdaad altijd wel een leuk dingetje. Gelukkig hier geen kinderen, maar wel rendementsheffing, soms aftrek ivm studiekosten ed. Als het niet te ingewikkeld is, dan rekenen we die dingen achteraf af. Maar in het jaar dat we wel van alles wat hadden, hebben we de aftrekposten gewoon toegerekend aan degene die er recht op heeft ipv voor het laagste te betalen bedrag te gaan. Dat kostte ons toen misschien 60 euro.
Dus vul de aangiften in op basis van de meest gunstige verdeling (print hem) en vervolgens op basis van verdeling van de posten bij wie deze horen (dus stel hypotheekrenetaftrek 50/50, reiskosten voor jou, aftrekpost ivm zorg bij hem enz). En kijk dan eens hoeveel het eventueel scheelt.
o_o Werkelijk waar, als ik op deze manier zou moeten samenwonen met iemand, dan bleef ik liever alleen. Ik vind dit onvoorstelbaar in een liefdesrelatie. Als je zo gefocust bent op je financiën, begrijp ik niet dat je uberhaupt kan/ wil samenwonen met iemand. Je "deelt" immers vanalles. De ene zal maar eens een groter stuk vlees op z'n bord krijgen dan de andere, dan kan je weer beginnen rekenen of nadenken over een compensatie.
marie_123 schreef:
09-11-2017 16:41
o_o Werkelijk waar, als ik op deze manier zou moeten samenwonen met iemand, dan bleef ik liever alleen. Ik vind dit onvoorstelbaar in een liefdesrelatie. Als je zo gefocust bent op je financiën, begrijp ik niet dat je uberhaupt kan/ wil samenwonen met iemand. Je "deelt" immers vanalles. De ene zal maar eens een groter stuk vlees op z'n bord krijgen dan de andere, dan kan je weer beginnen rekenen of nadenken over een compensatie.

hahaha, nee hoor geld/financiën zijn juist géén issue in onze relatie omdat we er van te voren goed over nagedacht hebben, en nog belangrijker: dat we het eens zijn. Ja, dat is wat zakelijk, maar als ik niet de behoefte voel om zijn geld uit te geven voor mijn eigen genoegen, dan zie ik er ook niet de noodzaak van in om er aan mee te moeten betalen in de aangifte. Idem dat mijn vriend niet mee hoeft te b

In het dagelijks leven zijn we niet bezig met verrekenen en zo omdat wel allebei even veel bijdragen. Dus nee, we neuzelen niet over zoiets als jij eet meer koekjes dan ik. Oké, we neuzelen er wel over, omdat we allebei ontzettende snoeperds zijn, en er van balen als de ander de boel net heeft opgesnoept. Maar nee, dat soort dingen compenseren we niet onderling.
Dianaf, ik vind belastinggeld laten liggen om alles toch maar zeker goed verdeeld te krijgen wel ontzettend ver gaan hoor. Je geeft dus beiden (!) nog liever 60 euro extra uit aan de staat, voor niks dus, dan elkaar ook maar iets te gunnen.
Ik zou met dat bedrag liever iets leuks doen, en de belastingsafrekening (of terugggave) gewoon delen in 2. Maar ja... dat ben ik hé.

Ik kan mij amper voorstellen dat dit verder geen conflicten geeft, als je beiden zo extreem berekenend bent.
Wij houden beiden onze eigen rekening erop na. Ik maak de helft van de vaste lasten over naar de rekening van m'n vriend en verder betalen we boodschappen etc gewoon van onze eigen rekeningen en heb ik m'n eigen spaarrekening. Werkt voor ons prima.
M'n reiskosten gaan van m'n eigen rekening, de bonus komt ook bij mij terecht. Maar daar doen we wel samen iets leuks mee.
Ik vind t zelf juist wel prettig om de rekeningen gescheiden te houden, voorkomt in mijn beleving ruzie over persoonlijke uitgaven.
anoniem_358497 wijzigde dit bericht op 09-11-2017 22:09
Reden: Toevoegen tekst
34.04% gewijzigd
Hier gaat alles op een grote hoop en naar rato krijgen we allebei "zakgeld". Omgedraaid maar eigenlijk hetzelfde.

Het zou voor mij heel oneerlijk voelen als mijn partner wel aan de reiskosten zou moeten mee betalen maar hij geen profijt van een bonus mag hebben (wat ik als inkomen zie). Als je onafhankelijk wil blijven, zou ik ervoor kiezen je reiskosten zelf te betalen en de bonus zelf te houden. Dus alleen de vaste lasten van het huis, stroom enz. Samen te delen. Maar als je het zo strikt wil scheiden, vind ik persoonlijk ook dat jouw aandeel in de boodschappen meer moet zijn omdat jij met twee bent en hij alleen een kind van 10 eet niet zo veel maar hij wordt ouder gaat meer eten doucht vaker en enz.

Wij hebben voor de grote hoop gekozen. Ik heb 3 kinderen, mijn man niet. Ik verdien meer dan hem en zo heft het zich weer op. Ik heb ooit voorgesteld meer bij te dragen omdat ik niet wil dat hij de kosten voor mijn kinderen moet dragen. Hij koos voor ons zei hij, wil een toekomst met ons vieren en voor hem voelde het niet goed alles te spitsen.
Rigimoken schreef:
Fijn dat zij het snapt. Beter dan jij waarschijnlijk; zo te lezen wil jij alleen het beste voor jezelf financieel. Wat is dat nou voor insteek in een relatie?
Wij hebben recent (4 maand) een huis gekocht en zijn net/onder de 30, geen kinderen.

Wij storten elke maand een gelijk bedrag op de gemeenschappelijke rekening en betalen daar alle vaste kosten (en variabele) van. En als we iets gaan eten bijv. doen we dat ook steeds vaker van de gemeenschappelijke rekening (nog even wennen ;-) ). Sparen doen we (nog?) apart en wat de ander met het overgebleven geld doet is aan hem/haar.

Boodschappen is denk ik 50-50. Vriend krijgt als extralegaal voordeel een x bedrag per maand op een apart account voor boodschappen (werken/wonen in Be). In de praktijk haal ik de meeste boodschappen en betaal ik met zijn account en leg ik nog op. Ook deo, shampoo enzo betaal ik hiermee.
anoniem_291569 wijzigde dit bericht op 09-11-2017 23:06
13.65% gewijzigd
Ik snap heel goed dat je goede redenen kunt hebben om je financien gescheiden te houden. Maar ik heb wel een andere vraag. Misschien heb ik het gemist, maar je legt dus allebei de helft van je netto salaris in. Waarom is dat? Waarom kijk je niet naar de kosten en verdeel je dat 50/50% Dan ben je beide in gelijke mate eigenaar van je huis en evt andere spullen.
Verdient een van jullie veel meer dan de ander?
Beter een half motto....
Is de bonussen sparen voor studie zoon ook een optie?
Je komt over als een onaardig persoon TO, niet alleen door de reacties die je hier geeft maar vooral door de kromme gedachtengang die je imo hebt.
Je vriend mag meebetalen aan jouw reiskosten, mag meebetalen aan de vaste lasten en boodschappen van jouw kind. Maar laat hem vooral niet meegenieten van jouw bonus want daar werk jij hard voor dus dat is niet eerlijk.
(Kennelijk werkt jouw vriend niet hard voor zijn geld in jouw ogen) Alles leuk en aardig dat je gescheiden bent en kennelijk financieel een klap hebt gehad maar dat is nog geen rede om jouw vriend vooral leuk te vinden om z'n financiële input.
Verdienen jullie alle 2 ongeveer even veel incl bonus en 13de maand of scheelt dat heel veel?
Bij huidige vriend en ex heb ik altijd alles op 1 hoop gegooit. Bij de ex ervoor (toen was ik begin 20) alles apart. Doodmoe werd ik daarvan. Ik werkte minder en verdiende minder. Maar het werk was veel zwaarder en deed meer in het huis. Hij wou het perse. Dus kon hij ook het halve huishouden doen. Hahaha Was geen lamg samenwonen. Voor mij werken die dingen door. Ik heb meer verdiend en minder verdiend dan partner(s). Maar het boeit mij te weinig.

Als je alles wilt scheiden zou ik kijken naar de vaste lasten die niet uitmaken met hoeveel je er gebruik van maakt zoals hypotheek en internet en ieder daarvan de helft betalen.
De gas/ water/ licht rekening en de boodschappen 2/3 jij en hij 1/3.
TO,

Jullie moeten vooral doen waar jullie je allebei goed bij voelen. En niet alleen maar kijken naar bonussen en reiskosten, want dat zijn slechts kleine gedeelten van het geheel. En daar draait het om, het grote geheel.

Wat als je vriend nu ineens een baan krijgt waar hij 100km per dag voor moet reizen en zijn reiskosten niet volledig vergoed worden? Of hij krijgt een bonus (incidenteel); moet hij die dan ook maar delen? Maak een verdeling die niet voor iedere wijziging meteen weer aangepast moet worden. En bekijk het ook eens vanuit zijn positie.

Mijn advies: houd zoveel mogelijk gescheiden want als er nu al discussie dreigt te ontstaan over reiskosten, wordt het helemaal spannend als het echt ergens over gaat in de toekomst.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Rigimoken schreef:
Dag lilalinda
Relax, TO. lilalinda heeft een andere mening dan jij. Je opent toch juist een topic om verschillende visies te horen?

Ik zou ook niet alle inkomsten op een hoop gooien, maar ieder een eigen rekening houden en vanuit een gezamenlijke rekening de gezamenlijke kosten betalen. Wat je allebei op de gezamenlijke rekening stort is afhankelijk van de hoogte van je inkomen, en de hoogte van de kosten. Met mijn ex had ik een verdeling van 60%/40%. Dus: gezamenlijke kosten 1500 euro (hypotheek, gwl, boodschappen), hij betaalde 600 Euro en ik 900. De gezamenlijke pot was ruim genoeg om ook af en toe van uit eten te gaan. En bij de boodschappen nam hij wel eens een flesje aftershave mee en ik wel eens een mascara.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven