Uitvaartvraag
woensdag 13 december 2017 om 19:40
Ik hoor de hele tijd van die spotjes van Dela of monuta op de radio van die vrouw die haar begrafenis al helemaal voor zich ziet...
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
donderdag 14 december 2017 om 13:25
het heeft niets met de erfenis te maken, dat is het lullige nou juist en je zadelt je naasten met een heleboel gezeik opredbulletje schreef: ↑14-12-2017 12:45Die kunnen de erfenis gewoon verwerpen. Zou wat zijn als je verplicht zou kunnen worden te betalen voor een nicht waar je nauwelijks contact mee had.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 14 december 2017 om 13:28
De uitvaart wordt niet uit de erfenis betaald. Ook als je de erfenis verwerpt zijn de nabestaanden verantwoordelijk voor het betalen van de uitvaart. Hoe ver gemeenten hierin gaan verschilt per gemeente, maar alle gemeenten zullen verhalen op ouders, kinderen, broers en zussen, ook als er al jaren geen contact meer is. Neven en nichten is een ander verhaal: de gemeente mag daar wettelijk gezien wel aankloppen, maar zal vaak de moeite niet nemen of het niet pasend vinden.redbulletje schreef: ↑14-12-2017 12:45Die kunnen de erfenis gewoon verwerpen. Zou wat zijn als je verplicht zou kunnen worden te betalen voor een nicht waar je nauwelijks contact mee had.
Maar dan nog, dan zadel je de maatschappij op met de kosten van jouw uitvaart. Ook dat is weinig sociaal.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 14 december 2017 om 13:29
donderdag 14 december 2017 om 13:33
Jij hebt t over nabestaanden die ik niet heb want geen kinderen of siblings. Mn moeder en ik kunnen vooralsnog de begrafenis voor elkaar betalen en dan houdt de langstlevende nog een erfenis over.handigmetgeld schreef: ↑14-12-2017 13:28De uitvaart wordt niet uit de erfenis betaald. Ook als je de erfenis verwerpt zijn de nabestaanden verantwoordelijk voor het betalen van de uitvaart. Hoe ver gemeenten hierin gaan verschilt per gemeente, maar alle gemeenten zullen verhalen op ouders, kinderen, broers en zussen, ook als er al jaren geen contact meer is. Neven en nichten is een ander verhaal: de gemeente mag daar wettelijk gezien wel aankloppen, maar zal vaak de moeite niet nemen of het niet pasend vinden.
Maar dan nog, dan zadel je de maatschappij op met de kosten van jouw uitvaart. Ook dat is weinig sociaal.
En de maatschappij boeit me verder niet zo, die plukt je bij leven al kaal als ze de kans krijgen.
donderdag 14 december 2017 om 13:38
redbulletje schreef: ↑14-12-2017 13:33Jij hebt t over nabestaanden die ik niet heb want geen kinderen of siblings. Mn moeder en ik kunnen vooralsnog de begrafenis voor elkaar betalen en dan houdt de langstlevende nog een erfenis over.
En de maatschappij boeit me verder niet zo, die plukt je bij leven al kaal als ze de kans krijgen.
Als er geen echtgenoot, ouders, kinderen, schoonouders en aangetrouwde kinderen in beeld zijn, dan houdt het inderdaad wel op. Als er dan ook niks in de erfenis zit, dan betaalt de maatschappij. Dat jouw dat verder niet zo boeit zegt vooral iets over jou.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 14 december 2017 om 13:43
Vooralsnog heb ik gewoon een afbetaald huis. Maar als ik in een situatie kom waarin ik mijn huis moet opeten en uiteindelijk met niks eindig dan geen greintje medelijden met het feit dat ze me dan niet ook nog kunnen plukken om me op te stoken.handigmetgeld schreef: ↑14-12-2017 13:38Als er geen echtgenoot, ouders, kinderen, schoonouders en aangetrouwde kinderen in beeld zijn, dan houdt het inderdaad wel op. Als er dan ook niks in de erfenis zit, dan betaalt de maatschappij. Dat jouw dat verder niet zo boeit zegt vooral iets over jou.
donderdag 14 december 2017 om 13:43
Dat is zeker weten waar de gene die opdracht geeft voor de uitvaart betaald. Al kunnen ze het proberen maar nee ik betaal niet is voldoende om er vanaf te zijnredbulletje schreef: ↑14-12-2017 12:45Die kunnen de erfenis gewoon verwerpen. Zou wat zijn als je verplicht zou kunnen worden te betalen voor een nicht waar je nauwelijks contact mee had.
donderdag 14 december 2017 om 13:53
Toch goed dit topic... ik heb even ingelogd bij Yarden en zie dat mijn moeder 20 jaar geleden voor mij een verzekering heeft afgesloten. Maar er is maar 2300 euro wat verzekerd is. Dus ik heb even een en ander aangepast en ook voor kind geregeld.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
donderdag 14 december 2017 om 13:57
Toevallig dit jaar een begrafenis bijgewoond van iemand uit de straat zonder nabestaanden en bezittingen.
Persoon overleed in gemeente A en de begrafenis werd door gemeente B (in dezelfde provincie, maar zeker geen buurgemeente) verzorgd. Sober, maar juist door de puurheid maakte het indruk op me. Eigen gemeente regelde het leeghalen van het huurhuis.
Persoon overleed in gemeente A en de begrafenis werd door gemeente B (in dezelfde provincie, maar zeker geen buurgemeente) verzorgd. Sober, maar juist door de puurheid maakte het indruk op me. Eigen gemeente regelde het leeghalen van het huurhuis.
donderdag 14 december 2017 om 14:27
donderdag 14 december 2017 om 14:46
Ik heb m'n moeders pincode, dus ik kan er aan voor dingen geblokkeerd worden.QueenArachnia schreef: ↑14-12-2017 14:44Voor degenen die zelf een bedrag apart hebben gezet hiervoor een vraag. Kunnen jullie nabestaanden hier ook makkelijk bijkomen? Of duurt het dan weer een tijd voor dat lukt zodat de familie het bedrag moet voorschieten?
donderdag 14 december 2017 om 14:48
permis schreef: ↑14-12-2017 14:27Er is geld en de nabestaanden mogen het helemaal doen zoals zij het het meest troostrijk vinden. Goedkoop, duur, succes ermee.
Ik ben er niet meer bij tenslotte.
Zal bij leven nog wel aanraden 'zo goedkoop mogelijk en van het andere geld leuke dingen gaan doen'maar het is echt aan hen.
+1
donderdag 14 december 2017 om 16:02
Officieel hadden wij bij de bank van schoonmoeder aan moeten geven dat ze overleden was. Maar omdat het een en/of rekening was hebben we daarmee gewacht.QueenArachnia schreef: ↑14-12-2017 14:44Voor degenen die zelf een bedrag apart hebben gezet hiervoor een vraag. Kunnen jullie nabestaanden hier ook makkelijk bijkomen? Of duurt het dan weer een tijd voor dat lukt zodat de familie het bedrag moet voorschieten?
Als we straks weten wat we moeten betalen aan erf belasting dan heffen we het op, na betalen en verdeling.
We hebben wel gezorgd dat er geen bedragen af gehaald werden die niets met de crematie te maken hadden, just in case.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 14 december 2017 om 16:03
Heeft zij die van jou ook?redbulletje schreef: ↑14-12-2017 14:46Ik heb m'n moeders pincode, dus ik kan er aan voor dingen geblokkeerd worden.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 14 december 2017 om 19:00
De rekeningen van mijn schoonouders waren na het overlijden al geblokkeerd op het ogenblik dat de begrafenisondernemer haar ophaalde. Dus raad ik je aan om eerst haar rekening leeg te halen en pas daarna het overlijden te melden. Wij hebben heel veel gedoe gehad om die rekeningen weer vrij te krijgen, om betalingen te kunnen doen. In BE kan je in dit geval je rekeningen (begrafeniskosten en in ons geval gas, licht e.d. die schoonvader moest betalen) naar de bank brengen die het wel kan betalen van de geblokkeerde rekening. Maar schoonouders hadden ING online rekeningen en dan hoeft de bank dit niet te doen. Man en ik hadden gelukkig reserve en hebben alle kosten kunnen dekken (ook de maandelijkse rekeningen van schoonvader) tot 9 maanden later eindelijk de erfenis afgehandeld was en de rekeningen vrij gegeven waren. Zo niet had hij aan moeten kloppen en zijn hand op moeten houden bij het OCMW. Zit je op te wachten als je geliefde overleden is. Sindsdien hebben wij een bedrag in cash waar partner in geval van overlijden wel bij kan. Dus geen verzekering hier, maar wel geld beschikbaar voor begrafeniskosten.redbulletje schreef: ↑14-12-2017 14:46Ik heb m'n moeders pincode, dus ik kan er aan voor dingen geblokkeerd worden.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
donderdag 14 december 2017 om 19:02
Ik heb geen idee wie het overlijden van schoonmoeder gemeld heeft bij de bank of hoe de bank ervan wist. Wij waren het niet, maar de en/of rekeningen waren in no time (op de dag van overlijden) geblokkeerd.Tickel schreef: ↑14-12-2017 16:02Officieel hadden wij bij de bank van schoonmoeder aan moeten geven dat ze overleden was. Maar omdat het een en/of rekening was hebben we daarmee gewacht.
Als we straks weten wat we moeten betalen aan erf belasting dan heffen we het op, na betalen en verdeling.
We hebben wel gezorgd dat er geen bedragen af gehaald werden die niets met de crematie te maken hadden, just in case.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
donderdag 14 december 2017 om 19:21
Nee hoor, het geld was er en wij hadden er allang over gesproken hoe of wat. Ik heb er een fijne herinnering aan, zijn crematie en het gezellige samenzijn daarna in de woongroep waar hij de laatste 15 jaar woonde, ondanks dat het afscheid natuurlijk verdrietig was.blijfgewoonbianca schreef: ↑13-12-2017 20:05Dan hoop ik voor je pa dat je zijn wens hebt vervuld en van zijn laatste cent op vakantie bent gegaan of zoiets.
Ik heb altijd geleerd dat je alleen moet verzekeren wat je zelf niet zou kunnen betalen en wat wettelijk verplicht is natuurlijk. In het andere geval is de verzekeringsmaatschappij de enige die er beter van wordt.
donderdag 14 december 2017 om 20:36
Ik heb - door ervaring - geleerd dat narigheid meestal in drieën komt. Dat je én vol op een andere auto klapt, dan ook nog met al je tandjes in het stuur bijt en een dag later je nieuwe jas te dicht tegen de kachel hangt.pokkewijf schreef: ↑14-12-2017 19:21Nee hoor, het geld was er en wij hadden er allang over gesproken hoe of wat. Ik heb er een fijne herinnering aan, zijn crematie en het gezellige samenzijn daarna in de woongroep waar hij de laatste 15 jaar woonde, ondanks dat het afscheid natuurlijk verdrietig was.
Ik heb altijd geleerd dat je alleen moet verzekeren wat je zelf niet zou kunnen betalen en wat wettelijk verplicht is natuurlijk. In het andere geval is de verzekeringsmaatschappij de enige die er beter van wordt.
Ben je toch zo door je spaarpotje(s) heen, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 14 december 2017 om 20:38
In drie? Haha, was 't maar bij drie gebleven! Alles gaat dit jaar aan de lopende band kapot bij mij in huis. Eén voordeel: dan ben ik er ook weer 'n hele tijd vanaf als 't goed is.blijfgewoonbianca schreef: ↑14-12-2017 20:36Ik heb - door ervaring - geleerd dat narigheid meestal in drieën komt. Dat je én vol op een andere auto klapt, dan ook nog met al je tandjes in het stuur bijt en een dag later je nieuwe jas te dicht tegen de kachel hangt.
donderdag 14 december 2017 om 20:41
Als m'n moeders dood een aangekondigde is (ziekbed) dan weet ik wat me ter voorbereiding te doen staat. En in geval ze opeens overlijdt ben ik toch ook de eerste die verwittigd wordt. Daar ga ik tenminste van uit. Hoe zwaar me het afscheid van mijn vader ook viel, tijdens het regelen van zijn uitvaart was ik enorm koelbloedig. Je hebt tenslotte maar één kans om het te doen, dus moet je je dan niet laten afleiden of hinderen door allerlei derden.Oudblond schreef: ↑14-12-2017 19:00De rekeningen van mijn schoonouders waren na het overlijden al geblokkeerd op het ogenblik dat de begrafenisondernemer haar ophaalde. Dus raad ik je aan om eerst haar rekening leeg te halen en pas daarna het overlijden te melden. Wij hebben heel veel gedoe gehad om die rekeningen weer vrij te krijgen, om betalingen te kunnen doen. In BE kan je in dit geval je rekeningen (begrafeniskosten en in ons geval gas, licht e.d. die schoonvader moest betalen) naar de bank brengen die het wel kan betalen van de geblokkeerde rekening. Maar schoonouders hadden ING online rekeningen en dan hoeft de bank dit niet te doen. Man en ik hadden gelukkig reserve en hebben alle kosten kunnen dekken (ook de maandelijkse rekeningen van schoonvader) tot 9 maanden later eindelijk de erfenis afgehandeld was en de rekeningen vrij gegeven waren. Zo niet had hij aan moeten kloppen en zijn hand op moeten houden bij het OCMW. Zit je op te wachten als je geliefde overleden is. Sindsdien hebben wij een bedrag in cash waar partner in geval van overlijden wel bij kan. Dus geen verzekering hier, maar wel geld beschikbaar voor begrafeniskosten.
donderdag 14 december 2017 om 20:53
redbulletje schreef: ↑14-12-2017 20:38In drie? Haha, was 't maar bij drie gebleven! Alles gaat dit jaar aan de lopende band kapot bij mij in huis. Drie keer drie ? Eén voordeel: dan ben ik er ook weer 'n hele tijd vanaf als 't goed is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 14 december 2017 om 21:23
A. ik heb geen auto, niet nodig ook.blijfgewoonbianca schreef: ↑14-12-2017 20:36Ik heb - door ervaring - geleerd dat narigheid meestal in drieën komt. Dat je én vol op een andere auto klapt, dan ook nog met al je tandjes in het stuur bijt en een dag later je nieuwe jas te dicht tegen de kachel hangt.
B. een nieuwe jas heb ik voor een paar tientjes.
Vraag: Werk jij voor een verzekeringsmaatschappij?