De H&M-rel

09-01-2018 19:06 1215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.

Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui

Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
Het-groepje schreef:
16-01-2018 19:03
Bij ons op school noemt een jongetje de 'Hollandse' kindjes graag varkens.
Dat mag ook niet meer.
Hoe sneu dat ook is voor kindjes die eventueel graag varken worden genoemd.
Leuke school :sick:
blijfgewoonbianca schreef:
16-01-2018 19:29
Ik niks.
Maar ik kan me voorstellen dat het een inkoppertje is voor mensen om iets rots te zeggen.
Ik ook niet. En de mijnen niet, En de jouwen niet. En iedereen hier op t forum niet.
Laten we dan wat zeggen als iemand meent een inkoppertje te moeten geven ipv bepaalde kinderen verbieden bepaalde kleding aan te trekken.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
16-01-2018 19:30
ongelovige honden ?

Graag.
nessemeisje schreef:
16-01-2018 19:33
Leuke school :sick:
Eerder een niet-leuk-kind. Kan die school toch niks aan doen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik denk dat mensen die iets rots zeggen tegen een kind, die trui daar niet voor nodig hebben. Als je zo in elkaar steekt, is de ademhaling van een donker iemand al reden genoeg om een k*topmerking te maken.
simbalabimba schreef:
16-01-2018 19:34
Ik ook niet. En de mijnen niet, En de jouwen niet. En iedereen hier op t forum niet.
Laten we dan wat zeggen als iemand meent een inkoppertje te moeten geven ipv bepaalde kinderen verbieden bepaalde kleding aan te trekken.
Er wordt nergens kinderen verboden zo'n trui aan te trekken. Er wordt gezegd dat de reclame-lui beter hadden moeten weten.
En een inkoppertje kun je soms beter voorkomen. Bespaart een hoop ( kinder)leed.
sakamanga schreef:
16-01-2018 19:35
Als je zo in elkaar steekt, is de ademhaling van een donker iemand al reden genoeg om een k*topmerking te maken.
Dan hoef je een jochie van 5 nog geen schietschijf op zijn rug te hangen. En dat heeft H&M nu gedaan.
16-01-2018 19:38
Dan hoef je een jochie van 5 nog geen schietschijf op zijn rug te hangen. En dat heeft H&M nu gedaan.
Nee, dat hebben mensen met hetzelfde gedachtegoed als jij en FV gedaan.
ThunderassMan schreef:
16-01-2018 19:42
"Hahaha. Tuurlijk.
Het blijft hilarisch dat de fv's en de bianca's niet inzien dat ZIJ de grootste racisten zijn. Kijk eens in de spiegel.... nog iets dichterbij... ja zeker dat ben jij.

Niet handig he, dat H&M een zwart joch iets aantrekt met een aap erop... niet handig.

:rofl:
16-01-2018 19:30
ongelovige honden ?
Ja dat kwam er ineens uit bij het ventje.
Juf zit hier gelukkig niet op het forum anders hadden de ouders een voorlichting gehad over recht hebben op alle dierennamen ter wereld, dat we allemaal weleens varkentjes zijn kijk hoe de moeder van Ties nu zit te knoeien met haar koekje, en niet blijven hangen in gekwetstheid maar vooruit kijken.
'Zo gaan wij hier niet met elkaar om' voldeed.
16-01-2018 19:36
Er wordt nergens kinderen verboden zo'n trui aan te trekken. Er wordt gezegd dat de reclame-lui beter hadden moeten weten.
En een inkoppertje kun je soms beter voorkomen. Bespaart een hoop ( kinder)leed.
Nee natuurlijk wordt het niet letterlijk verboden. Maar het is voor donkere kinderen kennelijk heel fout om die trui te willen hebben (als ze 'm zouden zien op een foto gedragen door een blank kind).
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

Het-groepje schreef:
16-01-2018 19:52
Ja dat kwam er ineens uit bij het ventje.
Juf zit hier gelukkig niet op het forum anders hadden de ouders een voorlichting gehad over recht hebben op alle dierennamen ter wereld, dat we allemaal weleens varkentjes zijn kijk hoe de moeder van Ties nu zit te knoeien met haar koekje, en niet blijven hangen in gekwetstheid maar vooruit kijken.
'Zo gaan wij hier niet met elkaar om' voldeed.
simbalabimba schreef:
16-01-2018 19:56
Maar het is voor donkere kinderen kennelijk heel fout om die trui te willen hebben
Dat heeft werkelijk niemand hier gezegd of gesuggereerd.
MarkSD schreef:
16-01-2018 19:51
Het blijft hilarisch dat de fv's en de bianca's niet inzien dat ZIJ de grootste racisten zijn. Kijk eens in de spiegel.... nog iets dichterbij... ja zeker dat ben jij.

Niet handig he, dat H&M een zwart joch iets aantrekt met een aap erop... niet handig.

Niet handig, mij een racist noemen.
Ik heb je in ieder geval gestaft.
16-01-2018 19:58
Dat heeft werkelijk niemand hier gezegd of gesuggereerd.
Daar komt het toch gewoon op neer?
Of is het minder kwetsend, voor de mensen die problemen hebben met de portrettering, als ze in levende lijve een kind daarmee zien? Verandert dan ineens de houding t.o.v. donker mens-aap?

sakamanga schreef:
14-01-2018 13:45
Mijn zoon kreeg gisteren zijn eerste examenuitslag van dit schooljaar. Ik had hem een petje beloofd van zijn favo merk (ja, die met een apekop erop) als zijn cijfers goed zouden zijn. En toen twijfelde ik, of ik dat wel moest geven. Om me 5 seconden later te bedenken, mijn kind is belangrijk. Hij wil dit hebben, klaar. Als dat mij een onnadenkende, racistische blanke moeder maakt, jammer dan. Nog geen week geleden zou ik geen moment twijfel gevoeld hebben. En dat vind ik het erge van dit soort discussies. Dat normale dingen opeens beladen worden.
Dat klinkt nog vriendelijk bij wat er vandaag gezegd is.

16-01-2018 19:59
Niet handig, mij een racist noemen.
Ik heb je in ieder geval gestaft.
Tsja, kweenie. Ikzelf associeer een donker jochie met een apentrui met niets anders dan een donker jochie met een apentrui. Jij kennelijk wel.

Ik ga hier eens over nadenken....
ThunderassMan schreef:
16-01-2018 19:42
Wat een bizarre omdraaiing.
Het-groepje schreef:
16-01-2018 20:17
Wat een bizarre omdraaiing.
Oh ja? Leg eens uit.
Serieuze vraag.
ThunderassMan schreef:
16-01-2018 20:15
Tsja, kweenie. Ikzelf associeer een donker jochie met een apentrui met niets anders dan een donker jochie met een apentrui. Jij kennelijk wel.

Ik ga hier eens over nadenken....
Precies, dit. Die trui is toch niet alleen bestemd voor donkere kids? Vind het wel ver gezocht hoor dit.
Sarcastaballcoach schreef:
16-01-2018 16:49
Ik heb nog niet verder gelezen, wil hier alvast op reageren. Je vind nogal veel.))

Fash, je schrijft: Wat nu als mensen die zich gekwetst voelen niet de winkels kort en klein slaan, maar dat jochie?
Ik schreef hier eerder al over: zoals het nu escaleert, het mij niet zou verbazen als mensen daadwerkelijk uitgescholden en misschien geslagen zouden worden omdat zij iets met een aap dragen.
Daar wil je toch niet naar toe?

En nu stel jij wat als dat jochie in elkaar gemept wordt.
Als op de campagne niet zo overtrokken (ja, dat schrijf ik echt) gereageerd was, had 99,9999999% van de mensheid niets gedacht van een jongetje met een leuke coole trui, Nee, zij die hier zo'n punt van maken, die hebben dit veroorzaakt.
Ik ben en blijf van mening dat racisme moet worden aangepakt!
Maar door dit soort onbenulligheden met verstrekkende gevolgen blijft het 'echte' racisme onderbelicht. (familie is al verhuisd)
Iedere keer als men een punt wil maken betreffende racisme komt men met kleine dingen -die voor mij niet duidelijk racistisch zijn-, die afleiden van waar de problemen echt zijn.
Niet handig.
Je merkt dat veel mensen het idee hebben dat er overal racisme en discriminatie wordt geroepen,
Ook waar dat mogelijk (en soms zelfs veel waarschijnlijk) verklaard kan worden zonder racisme of discrimatie.
Bijvoorbeeld een Nzume die gevraagd werd of zij bij een presentatie van het entertainment was, waar ze enkel als gast was. Nee, dit was weer duidelijk racisme, want donker. Nee, ze komt van de kleinkunst academie. Dus vrij logische vraag
Wakker rijdt zwart (donker?), werkt niet mee, politie komt erbij, willen haar meenemen naar een rustigere plek, ze roept fascisten tegen de agenten, mag mee naar het bureau et voilà: zij wordt gecriminaliseerd vanwege haar huidskleur.
Puh-lease.
Ik ben nog niet klaar.)
Ik heb dit weekend en gisteren met wat vriendinnen (uit meerdere culturen) gesproken. Mijn hartsvriendin begon dat haar dochter thuis was gekomen met: Nou ja.... heb je dit gezien ? Foto van het jongetje werd getoond en de bijbehorende (afkeurende) reacties.
Wat een onzin, alle kinderen vinden apen leuk, ze klauteren, ze klimmen, ze trekken gekke gezichten, babyaapjes zin vertederend... Wie ziet daar nu iets racistisch in? Dat is toch zoeken en racisme willen zien. Vreselijk waar ze mee bezig zijn.

Mijn beste vriendin is heel donker. Zo ook haar dochter en kleindochter.

Ik zei tegen haar, ik wil eerlijk zijn, ik heb weleens de neiging om Cutiepie (kleindochtertje die super klimt, vooral in mensen lol) om haar 'klauteraapje' te noemen. Ik slik het op het laatste moment in, bijt op mijn tong, want ik wil jou of moeder van Cutiepie niet kwetsen.
Ik had serieus de tranen in mijn ogen, door al dit gezeik (op het forum en elders) was me erg duidelijk gemaakt dat 'apie' niet never nooit kan bij een donker kind.
Ze schrok een beetje van mijn emoties (ik ook) en zei: Maar ze is toch ook een apie! Echt Sarcasta, ik vind dat alles zo overtrokken en ik ben echt niet de enige. Als ik met mijn (donkere) familie of vrienden spreek ziet niemand dat zo en vinden ze het ronduit vervelend dat anderen bepalen dat iets racistisch is en als feit wordt weggezet. En vooral ook dat het zo op de spits wordt gedreven door een (in hun ogen) kleine groep mensen.
Het gesprek verliep verder en ze zei dat zij zich niet kon heugen wanneer zij in de laatste 20 jaar gediscrimineerd vanwege haar huidskleur werd. Andere vriendinnen hadden een soortgelijke reactie.

Het komt voor mij op dit neer: Je schrijft weleens, neem het maar van van mij, jullie leven dit leven niet, dus geloof me (woorden van gelijke strekking). En, an sich terecht, ik ben niet donker, ik woon niet waar jij woont, ik heb jouw ervaringen niet. Maar als ik met mijn vriendinnen/vrienden/hun familie spreek hoor ik heel andere dingen.
Ik vertrouw mijn vriendinnen volledig. (30+ jaren) vriendschap) in wat zij mij vertellen,
Als zij geen aanstoot nemen, sterker nog: het ronduit belachelijk vinden dat een aap/aapje op een trui gelijk staat aan racisme/supersensitieve reacties, vind ik hun mening een stuk belangrijker dan die van jou en de mensen die jou zo goed begrijpen. Ik vraag me ook af: kan het met je locatie te maken hebben? Waar zit 'm dat verschil in?
En erg vriendelijk dat je de moeder een domme tokkie noemt. Zo niet nodig.

Eh... vanwaar dit tranentrekkende relaas aan mijn adres?

Ik heb helemaal niks gezegd over racisme, ik heb enkel gezegd dat ik het domme marketing van H&M vind en een ontzettend onverantwoordelijke actie van die moeder.

Maar FYI: ik neem zelf geen aanstoot aan die trui. Net zoals dat ik zelf geen aanstoot neem aan het woord neger, of het woord zwart. Ik snap echter prima dat andere mensen zo'n donker jochie in die trui discutabel vinden, gezien de oerwoudgeluiden, bananen, apengeluiden die zwarte mensen met grote regelmaat naar hun hoofd krijgen of de scheldpartijen met "aap" erin die nog steeds heel normaal zijn.

Mijn kinderen zijn niet zwart maar desondanks zou ik mijn kinderen er niet voor lenen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
16-01-2018 20:29
Eh... vanwaar dit tranentrekkende relaas aan mijn adres?
I see.
If accidentally read, induce vomiting.
Sarcastaballcoach schreef:
16-01-2018 17:15
Bijgelezen,

Hoezo had zij moeten beseffen dat een ander dit aanstootgevend gevonden ZOU KUNNEN worden?
Bedoel je te zeggen dat we met iedere mogelijk gekwetste ziel rekening zouden moeten houden? In alle gevallen? Wow, onbegonnen werk. Ik kan toch niet van de hele wereldbevolking weten wat ze kwetst?
Ik heb een culturele achtergrond, 2 verschillende culturen en beide niet Nederlands, als ik wil zou ik me heel vaak gekwetst kunnen voelen. Maar ik voel me zelden gekwetst (en als wel, so what, iedereen is weleens gekwetst), vanwege de de manier waarop ik naar dingen kijk, vóóruit bijvoorbeeld en ik ga er ook vanuit dat men mij niet wil kwetsen. Ik gedraag me in ieder geval nooit verongelijkt en heb nog nooit verzocht of men met mijn gevoeligheden rekening wil houden.
Als het niet een trui is, vindt men wel wat anders. Leg de nadruk toch eens op de echte wantoestanden, niet op dit.

Nee, maar het is toch niet zo raar dat als Michelle en Barack Obama apen worden genoemd en mensen apengeluiden gaan maken als zij ergens verschijnen, en dat als zwarte voetballers op het veld komen hele stadions spontaan bananen beginnen te gooien en apengeluiden beginnen te maken, en als je dan ook nog weet dat zwarte mensen vroeger als slaaf werden verkocht omdat men geloofde dat dat een soort halfapen waren, dat je dan snapt dat het beledigend kan worden opgevat?

Je hoeft toch verdorie geen jood te zijn om te snappen dat een trui met een gele ster erop nogal gevoelig kan liggen en dat het dan niet zo handig is om jouw dochter die zo voor Anne Frank kan doorgaan uitgerekend die trui te laten modellen op de site?
Am Yisrael Chai!
Bumba1985 schreef:
16-01-2018 17:40
En om BGB even ter wille te zijn: scenario's:

Scenario 1:
FV: H&M heeft weer eens iets racistisch gedaan. Wat een tokkies!
B: wat nou racisme? Ik zie het niet. Ik noem mijn kindje zo vaak een aapje, waarom zou dat bij een getint kindje niet kunnen?
FV: Als je dat niet begrijpt ben je een domme onwetende tokkie!
B: Fuck you, FV

Scenario 2:
FV: ik voel me gekwetst. H&M heeft een foto gepost van een getint jongetje met de tekst 'aapje' erop. Wisten jullie dat men vroeger dacht dat getinte mensen een soort apen waren? Dit valt dus echt niet lekker bij me.
B: Jeetje, wat erg. Ik kan me voorstellen dat je daar gekwetst door bent. Ik wist niet dat men zulke dingen vroeger dacht
FV: ja, en het erge is dat er nog steeds mensen zijn die zo denken. Dat maakt me zó kwaad
B: Ja, tuurlijk. Jeetje! Wat ontzettend onnadenkend van H&M.
Waarom nu weer mijn naam?

A) heb ik nergens gezegd dat ik het racistisch vond, ik heb alleen gezegd dat ik het heel knullig en suf vind van zo'n groot bedrijf dat er in de hele keten van trui-uit-dozenpakster tot foto-op-website-plaatser en die ongeveer 100 mensen daar tussenin niemand is geweest die heeft gezegd: joehoe, zullen we deze foto wel doen, jongens?

B) Heb ik H&M geen Tokkies genoemd maar de moeder omdat ze op social media onder haar eigen naam gaat zitten kijven over een foto van haar kind die sowieso al viral was gegaan ipv haar kind uit die storm te halen.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven