Standje overleven

20-12-2017 11:17 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man en ik zijn al heel lang samen, hebben twee kinderen. Beide een goede baan. Zover het leuke deel
Beide kinderen hebben een zorgvraag en die is behoorlijk intensief. Ik ben zeg maar 24 uur per dag bereikbaar. Man neemt ook een deel op zich maar ik ben voor het grootste deel aanspreekpunt. Daarnaast heeft man ook een verhaal. Ook hier moeten we beide mee leren omgaan.
Wat ik nu heel erg merk is dat ik onderuit ga. Ik ben van nature introvert en hoe moeilijker de situatie hoe meer ik me in mijzelf terugtrek. Daar heeft man het weer moeilijk mee. Ik heb het idee dat ik al een hele tijd aan het overleven ben i.p.v. aan het leven en ik kom er niet uit. Man zegt therapie maar naar mijn idee lost therapie mijn situatie thuis niet op. Die zijn niet diegene die 24 uur paraat moeten staan en daar heb ik het moeilijk mee. Ik mis een stuk ontspanning, een stuk voor mezelf een tijd dat niemand me stoort. Dat heb ik nooit. Zelfs als ik ga sporten ligt de telefoon naast me zodat ik bereikbaar ben. Als ik uitga met vriendinnen idem
I.p.v. naar elkaar toe groeien groeien we uit elkaar omdat we nu het gevoel hebben dat we elkaar niet begrijpen. Elkaars behoeften niet begrijpen. Ik wordt kriegelig als iemand aan me zit, zowel de kinderen als man maar gewoon omdat ik op een bepaald gebied totaal overprikkeld ben.
Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat te doen, hoe de situatie om te draaien
Videre schreef:
22-01-2018 17:20

Ik lees dat jullie eigenlijk allebei behoefte aan de ander hebben (zij het op een andere manier, wat voor frustraties, ruzies en zelfs een ultimatum zorgt) en dat er zeker nog liefde is.
Precies wat ik ook lees, van beiden een behoefte aan de liefde die er eens was! Maar omdat je elkaar kwijt bent is het vertrouwen weg om je kwetsbaar op te stellen en uit een soort misplaatste verdediging ga je elkaar kwetsen.
Vanavond zijn we met zijn tweeen uit eten geweest. We proberen heel hard stappen te zetten, we kunnen alleen nog niet zeggen of het genoeg is. Hij is blij met mijn beslissing voor therapie. Ik ook. Ik snap dat ik dat nodig heb. Hij snapt nu ook dat ik even die tijd nodig heb voor mijzelf om hieruit te komen. Hij geeft nu aan dat hij dat ultimatum nooit had moeten geven. Dat was een foute stap uit wanhoop gedaan.
Wat ik moeilijk vind is dat hij niet ziet hoe moeilijk ik het afgelopen jaren heb gehad. Of hij ziet het wel maar zegt meteen je had het niet hoeven te doen. Klopt maar niemand anders deed het.
Hij geeft wel na lang praten aan dat hij altijd zoiets had van jij deed het beter dus waarom zou ik het doen. Ik heb hem toen proberen uit te leggen dat ik die escape niet had. Ik heb me lang eenzaam gevoeld, maar hij ook alleen op een andere manier.

Zo bewegen we de hele tijd heen en weer. Het zijn niet echt verwijten want we begrijpen ergens wat de ander bedoelt maar ook weer niet.
Echter of we hieruit komen weten we nog niet
Er is beweging en jullie proberen te praten. Stapje voor stapje.
Zolang jíj maar niet wéér de persoon bent die het met 'jouw therapie' op moet gaan lossen. Daarvoor moet je echt SAMEN in therapie. Het komt niet door jou alleen, het komt door jullie interactie en jullie communicatie.

Als jij nu de enige bent die in therapie gaat, vind ik het gevaar wel groot dat zijn ogen gericht blijven op jou als de oplosser/veranderaar
Eens met Videre

Wel heel mooi dat jullie zo samen kunnen praten.
Later is nu
lilalinda schreef:
20-12-2017 11:20
jullie zitten samen in deze situatie, dus blijven praten.
Zoek elkaar op. Waak er voor, dat je niet uit elkaar groeit.

En als je tijd voor jezelf hebt, zorg dat je man snapt, dat je dat echt nodig hebt. Dat hij je echt alleen in nood belt. En nood is, als hij eerst 112 gebeld heeft.
Anders telt het niet
Dat dus. Mijn man is ook geen prater. Die zei niets en liep toen gewoon weg. Als je niet praat weet je man ook niets.

Edit: beetje mosterd. Sorry
Emma73 schreef:
22-01-2018 20:54
Vanavond zijn we met zijn tweeen uit eten geweest. We proberen heel hard stappen te zetten, we kunnen alleen nog niet zeggen of het genoeg is. Hij is blij met mijn beslissing voor therapie. Ik ook. Ik snap dat ik dat nodig heb. Hij snapt nu ook dat ik even die tijd nodig heb voor mijzelf om hieruit te komen. Hij geeft nu aan dat hij dat ultimatum nooit had moeten geven. Dat was een foute stap uit wanhoop gedaan.
Wat ik moeilijk vind is dat hij niet ziet hoe moeilijk ik het afgelopen jaren heb gehad. Of hij ziet het wel maar zegt meteen je had het niet hoeven te doen. Klopt maar niemand anders deed het.
Hij geeft wel na lang praten aan dat hij altijd zoiets had van jij deed het beter dus waarom zou ik het doen. Ik heb hem toen proberen uit te leggen dat ik die escape niet had. Ik heb me lang eenzaam gevoeld, maar hij ook alleen op een andere manier.

Zo bewegen we de hele tijd heen en weer. Het zijn niet echt verwijten want we begrijpen ergens wat de ander bedoelt maar ook weer niet.
Echter of we hieruit komen weten we nog niet

Je moet niet vergeten dat jouw man een heel ander referentiekader heeft, een ander karakter, een andere opvoeding en wellicht een andere denkwijze.
Is dus niet gek dat jullie beide met oog op twee verschillende individuen anders tegenaan kijken.
Zolang jullie het beide proberen en eraan werken is het al een positieve set.
Wat het uiteindelijk ook wordt.
Girls compete with each other, women empower one another
Emma73 schreef:
22-01-2018 20:54
goed gedaan! knap dat jij therapie wilt, knap dat hij ziet, dat het ultimatum niet werkt
Fijn dat jullie zo goed gepraat hebben!
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Overigens; wat in jaren scheefgegroeid is, zet je zomaar niet recht, natuurlijk. Het lijkt me dat dit toch een soort van traject gaat worden.
Later is nu
Mijn ‘eis’ was dat we beide individuele hulp krijgen en dan nog samen. Man ziet nu nog niet zijn aandeel helemaal, dat kwetst mij. Ik heb dus gezegd dat hij ook moet gaan praten zodat er een duidelijk beeld komt van wat er aan beide kanten fout is gegaan.
Goed zo.
ik heb even de mening van andere nodig.
Afgelopen maandag heb ik met een goede vriendin gesproken over de situatie. Man wist dit. Heb hem ook verteld wat besproken is. Vandaag ben ik erachter gekomen dat man en vriendin samen aan het appen zijn over mij en alles wat er is gebeurt. Zonder dat het mij vertelt is. Ik voel me verraden. Maar ik weet niet of dit terecht is. Moet ik man ook die uitlaatklep gunnen. Voor mijzelf heb ik besloten mijn mond nu maar gewoon te houden totdat ik bij een professional zit.
Ik zou het gewoon zeggen dat het idioot is. Het is jouw vriendin en jij moet je daarbij vrij voelen. Even appje naar vriendin sturen met dezelfde boodschap. Niet je mond houden en wachten tot je bij de peut zit.
Emma73 schreef:
24-01-2018 11:41
ik heb even de mening van andere nodig.
Afgelopen maandag heb ik met een goede vriendin gesproken over de situatie. Man wist dit. Heb hem ook verteld wat besproken is. Vandaag ben ik erachter gekomen dat man en vriendin samen aan het appen zijn over mij en alles wat er is gebeurt. Zonder dat het mij vertelt is. Ik voel me verraden. Maar ik weet niet of dit terecht is. Moet ik man ook die uitlaatklep gunnen. Voor mijzelf heb ik besloten mijn mond nu maar gewoon te houden totdat ik bij een professional zit.
is het echt een vriendin van jou? Zou ik ook niet prettig vinden, en van beiden richting jou, ook niet erg aardig.
Rare rol van vriendin trouwens
en kan je man niet met een vriend van hem appen??

Kortom: ja (zonder alle details te kennen), zou ik dit ook onprettig vinden
Waarom moet die uitlaatklep van hem per se jouw vriendin zijn? Heeft hij zelf geen vrienden?

Ik vind het raar van haar dat ze er zo tussen is gaan zitten. En ja, ik zou zeker zeggen dat ik dit niet op prijs stel. Tegen allebei.
ik heb het bij beide aangegeven. ik twijfel echter op dit moment aan mijn oordeel. wil ook niet egoistisch zijn. man heeft het ook moeilijk.
Ik las ergens in dit topic dat het misschien fijn is als jullie allebei een vertrouwenspersoon hebben in de vorm van een goede vriend(in). Helaas is het wel zo dat het niet handig is om zeer persoonlijke zaken met wederzijdse vrienden te bespreken. Ook al was het gesprek privé en 1 op 1. In een lange relatie komt het vaak voor dat de meeste vrienden wederzijds zijn. Dat zou ik dus afraden. Het is heel netjes dat je jou man hebt verteld van het gesprek dat je had met je vriendin en dat je hem over de inhoud van dat gesprek hebt verteld.

Ook al zijn jou vriendin en jou man nu waarschijnlijk uit liefde en bezorgdheid om jou met elkaar in gesprek, toch is het niet in orde dat ze dat doen zonder jou daarvan op de hoogte te stellen. Ik kan me voorstellen dat het vertrouwen in je vriendin en je man daardoor een deuk oploopt. Ze zullen het niet kwaad bedoelen neem ik aan maar het is toch beter om de zaken transparant te houden. Ze moeten echt stoppen met praten over jou en jullie problemen. Ik zou niet wachten tot je volgende afspraak met de therapeut maar alvast aankaarten dat je het vervelend vindt, dat je graag wil dat je man en vriendin stoppen met hun gesprekken over jou en dat je er de eerst volgende keer bij de therapeut over wil praten. Ik zou er voor waken om er een enorme ruzie over te maken. Beter dit bespreken bij de therapeut.
Emma73 schreef:
24-01-2018 11:52
ik heb het bij beide aangegeven. ik twijfel echter op dit moment aan mijn oordeel. wil ook niet egoistisch zijn. man heeft het ook moeilijk.
Voor jezelf opkomen en prioriteiten stellen is nooit egoïstisch. Als je wat meer 'egoïstischer' was geweest door de jaren heen had je nu niet zoveel problemen gehad. Jij moet uit het dal en alles opnieuw inrichten, wat je zelf vindt, hoe de verdeling is en waar jij je het lekkerst bij voelt. Zoek jezelf zuster. Laat je man maar aanmodderen.
Eh nee.. ik zou echt behoorlijk pissig zijn als ik bij een vriendin m'n hart gelucht had over mijn man en die ging vervolgens met mijn man over mij praten, appen of wat dan ook. Sowieso, ook als ik niet m'n hart moet luchten zou ik het niet fijn vinden als man en een vriendin van mij over mij gingen appen. Zou me vooral door haar zwaar verraden voelen. Dus nee, het is niet raar dat je dat niet wilt.

Wat een rotsituatie erbij zeg. Daar reken je toch niet op?

En wat Duistercontinent zegt: dit hoort bij grenzen stellen en voor jezelf opkomen. Iets wat jij niet goed hebt gedaan (is ook erg moeilijk en vaak pas nodig als er echt problemen zijn) maar waar je nu mee moet beginnen,.
Later is nu
Ik zou er ook niet zo blij mee zijn. Vind het ook nogal vreemd. Van allebei. Alsof vriendin jou heeft moeten bevragen voor je man. Of je misschien andere dingen tegen haar zou zeggen dan tegen hem.
Hoe dan ook, ik denk dat het belangrijk is dat jullie allebei een andere uitlaatklep zoeken.
Ok hoe lang is dat geapp al aan de gang?
Mijn alarmbellen zouden nu echt gaan rinkelen.
jezes wat is je vent stom zeg... en die vriendin van je is ook niet handig bezig... ze zal wel denken dat ze je helpt ofzo maar dit is niet leuk
Lorem Ipsum
duistercontinent schreef:
24-01-2018 12:02
Voor jezelf opkomen en prioriteiten stellen is nooit egoïstisch. Als je wat meer 'egoïstischer' was geweest door de jaren heen had je nu niet zoveel problemen gehad. Jij moet uit het dal en alles opnieuw inrichten, wat je zelf vindt, hoe de verdeling is en waar jij je het lekkerst bij voelt. Zoek jezelf zuster. Laat je man maar aanmodderen.
Eens.

En nogmaals, hij mag er ook best met iemand over praten, maar waarom moet dat zo nodig jouw vriendin zijn? En waarom moet zij zich er zo nodig tussen wringen? Ze weet nota bene dat jullie in therapie gaan, laat haar die rol dan overlaten aan de therapeut. Lijkt wel alsof ze zichzelf belangrijker wil maken dan ze is in dit conflict. Ze is jouw luisterend oor, verder gaat haar rol niet. Ze moet niet denken dat zij voor therapeut kan gaan spelen. Ik snap ook echt niet dat ze zelf niet ziet hoe dit voor jou is.
Ik weet zeker dat ze het niet verkeerd bedoelde. In het normale appen ze ook regelmatig en dat is ook iets wat ik niet erg vind. Ik heb het aangegeven en ze zouden ermee stoppen. Daar is het voor mij mee af zo. Iedereen doet soms wel een iets minder slims

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven