Carnaval!!!

09-02-2018 19:55 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog geen carnavalstopic???

Wie gaat er nog meer gezellig op stap met deze dolle dagen?
En waar?

To trapt af: als rasechte Limburgse blijf ik natuurlijk in de gezelligste provicie. Morgen gaat het beginnen, lekker bibberen op een plein. Zondag, maandag en dinsdag in eigen dorp, naar een paar café's en het gemeenschapshuis. Natuurlijk ook optocht kijken.
We beginnen 's middags en zien wel waar het schip strandt haha.
Alaaf!!! :cheer2: :couple:
Zolang mensen niet besluiten in mijn woonkamer de polonaise te doen, zal het mij verder wat. Ik ben in het algemeen niet zo'n feestneus.

Is overigens daadwerkelijk relevant, want ik woon ergens boven de rivieren waar ze alsnog carnaval vieren. Alaaf.
vrouwjagersma schreef:
10-02-2018 09:27
Zolang mensen niet besluiten in mijn woonkamer de polonaise te doen, zal het mij verder wat. Ik ben in het algemeen niet zo'n feestneus.

Is overigens daadwerkelijk relevant, want ik woon ergens boven de rivieren waar ze alsnog carnaval vieren. Alaaf.
Dat zijn allemaal Limburgers wannabees!!
Corona67 schreef:
10-02-2018 09:31
Dat zijn allemaal Limburgers wannabees!!
Mwah. Ik wil je niet teleurstellen, maar zo gek veel mensen willen er geen Limburger worden.
Het is een kwestie van geduld rustig wachten op den daag tot heel Holland Limburgs lult
vrouwjagersma schreef:
10-02-2018 09:32
Mwah. Ik wil je niet teleurstellen, maar zo gek veel mensen willen er geen Limburger worden.
:moon:
MrsLady schreef:
09-02-2018 20:56
Voor iedereen die zich afvraagt wat er zo leuk en speciaal aan is was gisteren deze documentaire op televisie: https://www.npo.nl/3doc/08-02-2018/BV_101386687
Van veel mensen die niets met carnaval hebben, las ik op Twitter dat ze ineens begrepen waarom zoveel mensen het met zoveel enthousiasme vieren.
Carnaval is voor mij echt niet verkleed zuipen. Geen idee hoe het in Brabant zit, maar in Limburg draait het echt niet alleen maar om de alcohol. Mensen zijn hier al maanden bezig met het maken van hun outfit en de verbroedering tussen iedereen die je tijdens carnaval voelt die voel je op geen enkel ander moment.
Filmpje niet gekeken, dus wellicht zeg of vraag ik nu iets wat daarin verteld werd.....

Ik vraag mij af......verbroedering......waarom met Carnaval, het gros laveloos, en op geen enkel ander moment? Mensen die zich het hele jaar niet eens gedag zeggen die met Carnaval ineens om elkaars nek vallen.
Ik ben een Brabantse die nu boven de rivieren woont.
Ik doe al jaren mee met de optocht, maar helaas dit jaar niet. Ik kreeg geen vrij voor maandag van mijn werkgever :( Sterker nog, ik moet dit weekend nog iets afkrijgen.

Ik baal echt als een stekker, heb voor het eerst in jaren mijn groep in de steek moeten laten en vier nu dus maar een dagje carnaval.

Het is dat mijn vriend zich niet thuis voelt in Brabant, maar het liefst was ik gewoon weer terug vertrokken. Mijn hele familie en al mijn vrienden daar vieren het vier dagen. En hier krijg ik er niks van mee :(
Troeteltje schreef:
10-02-2018 09:37
Filmpje niet gekeken, dus wellicht zeg of vraag ik nu iets wat daarin verteld werd.....

Ik vraag mij af......verbroedering......waarom met Carnaval, het gros laveloos, en op geen enkel ander moment? Mensen die zich het hele jaar niet eens gedag zeggen die met Carnaval ineens om elkaars nek vallen.
Ja er zijn mensen die echt te veel drinken, maar het gros houdt het beschaafd. En dat wat jij benoemt herken ik totaal niet.
Troeteltje schreef:

Ik kom uit een klein dorp, en hier zeggen de meeste mensen het hele jaar door wel gedag tegen elkaar.
Maar inderdaad, met carnaval is de sfeer losser, vrolijker. Dat zal ook best met alcohol te maken hebben, maar ik denk ook dat het te maken heeft met een soort verbroedering. Je deelt met elkaar de liefde voor carnaval. En iedereen is verkleed, onzekerheden kunnen door dat laagje schmienk bedekt worden.
Zoiets denk ik.
vrouwjagersma schreef:
10-02-2018 09:32
;-D
Tjezus, wat vals
Troeteltje schreef:

Net als voor LAgirl (die geen antwoord gaf :-D ) ook voor jou de vraag:

Hoe vaak heb jij een weekend carnaval gevierd?
Zolang ik niet mee hoef te doen vind ik alles prima. Maar dat heb ik met alles waar grote groepen mensen, muziek waar ik niks mee heb en polonaises gecombineerd worden.

Edit: hoeft niet per se gecombineerd te worden bedenk ik nu, één van de drie is al voldoende :proud:
Tjezus, wat vals
Troeteltje schreef:
Dat laveloze herken ik niet zo, behalve bij jongeren, die sowieso tijdens uitgaan laveloos worden, en mensen die denken dat carnaval om zuipen gaat.
Het gros gaat gewoon naar huis als het genoeg is geweest voor die dag (of voor dat moment)

De verbroedering zit denk ik voornamelijk in de traditie/gewoonte. Althans in de stad waar ik carnaval vier.
Het is net zo'n vraag als waarom doen mensen aan Sinterklaas/Kerst?
Erg leuk dat dit topic bij Thuis staat met de vraag wie er op stap gaat ;-)
Corona67 schreef:
10-02-2018 09:48

Toen ik zelf behoorde tot de puberjeugd. Toen kwam ik veel in Limburg. Daarna niet meer.
Troeteltje schreef:
10-02-2018 10:26
Toen ik zelf behoorde tot de puberjeugd. Toen kwam ik veel in Limburg. Daarna niet meer.
Ok :)
Ik heb heel veel carnaval gevierd.
Maar veel stereotypen (iedereen gaat vreemd of is laveloos) die ik lees heb ik nooit/nauwelijks ervaren.

Vreemdgaan heb ik binnen onze groep/directe bekenden nooit gezien. Niet eens zoenen (met een ander)

En ja er wordt vaak stevig gedronken, maar 4 dagen laveloos niet. Maar voor en na carnaval werd er ook aardig wat gedronken op een zaterdag.

Blijkbaar zat ik in een vrij brave grote vriendengroep.
Troeteltje schreef:

Tja, waarom gaan mensen naar festivals, voetbalwedstrijden, op vakantie, naar de Kamasutrabeurs of LARP evenementen? Omdat ze het leuk vinden even wat heel anders te doen dan hun dagelijkse leven. Even uit de sleur, lekker gek doen, lol maken met vrienden, dingen doen die je normaal nooit zou doen, al dan niet met veel drank achter je kiezen. En daarna weer gewoon naar kantoor met een broodtrommeltje onder je arm. Gebeurt al sinds de Oudheid.
Als wij uitgaan met carnaval dan gaan we meestal halverwege de middag. Zeg rond drie uur. Dan halverwege een frietje of een stevig broodje eten en meestal uiterlijk tien uur naar huis.
Dan is het ook lang genoeg geweest met de kinderen
Ik heb wel eens gezien dat er kinderen sliepen op tafels aan de zijkant maar dat hebben wij nooit gedaan.
cerulli schreef:
10-02-2018 10:35
Tja, waarom gaan mensen naar festivals, voetbalwedstrijden, op vakantie, naar de Kamasutrabeurs of LARP evenementen? Omdat ze het leuk vinden even wat heel anders te doen dan hun dagelijkse leven. Even uit de sleur, lekker gek doen, lol maken met vrienden, dingen doen die je normaal nooit zou doen, al dan niet met veel drank achter je kiezen. En daarna weer gewoon naar kantoor met een broodtrommeltje onder je arm. Gebeurt al sinds de Oudheid.
En toch vind ik dat bij carnaval anders, omdat het door zo ontzettend veel mensen wordt gevierd. Je hebt het hier niet over een select groepje, maar over gigantisch veel mensen.

Zelf heb ik het in zowel Limburg als Brabant jaren gevierd. Mijn familie leefde voor de carnaval en toch begrijp ik er niets van. Ik heb het altijd als een moetje gevoeld.
jazekerenof schreef:
10-02-2018 10:42
En toch vind ik dat bij carnaval anders, omdat het door zo ontzettend veel mensen wordt gevierd. Je hebt het hier niet over een select groepje, maar over gigantisch veel mensen.

Zelf heb ik het in zowel Limburg als Brabant jaren gevierd. Mijn familie leefde voor de carnaval en toch begrijp ik er niets van. Ik heb het altijd als een moetje gevoeld.
Ik heb er ook niets mee, maar als je in het zuiden woont ontkom je er inderdaad niet aan. Tijdens carnaval is de hele samenleving "ontwricht", dat is tijdens een festival natuurlijk niet zo. Maar ik blijf erbij dat het principe hetzelfde is: je laat je normale leven even voor wat het is.
Corona67 schreef:
10-02-2018 10:32
Maar veel stereotypen (iedereen gaat vreemd of is laveloos) die ik lees heb ik nooit/nauwelijks ervaren.

Vreemdgaan heb ik binnen onze groep/directe bekenden nooit gezien. Niet eens zoenen (met een ander)

En ja er wordt vaak stevig gedronken, maar 4 dagen laveloos niet. Maar voor en na carnaval werd er ook aardig wat gedronken op een zaterdag.

Eens.
Wordt ook altijd gezegd door mensen die zelf nooit carnaval gevierd hebben valt mij op.
Ik vier het overigens niet meer.
Corona67 schreef:
10-02-2018 09:48

LAgirl heeft ook nog andere dingen te doen dan antwoorden op een topic ;)

Ik heb voor mijn studie een tijdje in Maastricht en Leuven gezeten, genoeg gezien daar dus, en ook genoeg verhalen gehoord van Limburgers die het erom deden zoveel mogelijk te drinken en dronken worden en alles onderkotsen, erg charmant, maar zeker niet mijn ding! :nope:
Corona67 schreef:
10-02-2018 10:32

Ook eens! In onze vriendengroep zijn er een aantal mensen die best aangeschoten zullen raken, maar echt laveloos nooit. Er zijn er ook die alleen fris of spa blauw drinken. Ikzelf wissel pils af met fris, spa blauw en sneeuwwitjes. Anders hou ik het simpelweg geen 4 dagen vol. Ook gaat mijn dochter mee, dus van de wereld zuipen is simpelweg geen optie.
Mijn man viert nooit carnaval, die is vertrokken naar boven de rivieren ;-)
LAgirl82 schreef:
10-02-2018 10:58
LAgirl heeft ook nog andere dingen te doen dan antwoorden op een topic ;)

Ik heb voor mijn studie een tijdje in Maastricht en Leuven gezeten, genoeg gezien daar dus, en ook genoeg verhalen gehoord van Limburgers die het erom deden zoveel mogelijk te drinken en dronken worden en alles onderkotsen, erg charmant, maar zeker niet mijn ding! :nope:
Dan ken jij andere limburgers dan ik.
En wat jij en anderen zeggen zal best gebeuren. Maar het is lang niet alleen maar dat.
Wat mij altijd op valt is dat de mensen die het meest dronken zijn van boven de rivieren komen. Die snappen er niks van en denken dat het puur om het zuipen gaat. Dat zijn dus ook de mannen die aan je kont of borsten zitten en denken dat dat mag met Carnaval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven