Wat doe ik verkeerd?
dinsdag 20 februari 2018 om 21:34
In november ben ik begonnen met het omgooien van mijn eetgewoonten. Ik was in de loop der jaren veel te dik geworden (95 kg bij 1.73 cm) door snoepen en ongezonde keuzes maken in mijn eten en wilde graag afvallen.
Langzaam maar zeker verloor ik de afgelopen maanden 9 kilo. De eerste 2 weken gingen hard (vocht, uiteraard) en daarna ging mijn gewicht langzaam, maar gestaag naar beneden.
Ik ben bewust niet op een dieet gegaan, maar ben goed op gaan letten.
Maar nu... Sinds anderhalve week kom ik ineens aan. Nu al 1,5 kilo. Menstruatie kan het niet zijn, ik ben 2 weken geleden ongesteld geweest. Ander eetpatroon ook al niet, want ik ben niet anders gaan eten dan de maanden ervoor.
Wat ik eet:
Ontbijt: 2 volkoren boterhammen met mager beleg
Tussendoor: fruit
Lunch: 2 volkoren boterhammen met mager beleg en rauwkost of een salade.
Tussendoor: zo’n pakje van die breekcrackertjes en wortels/tomaten/komkommer
Diner: veel groenten, een stukje vlees, ongeveer 75 gram aardappelen of rijst. Pasta eet ik liever niet, dat is niet mijn favoriete eten
Tussendoor: schaaltje yoghurt zonder toevoegingen
Ik heb hier al eens een topic gehad over afvallen. Toen heb ik veel goede tips gekregen, die ik toen direct toe ben gaan passen. Door omstandigheden kan ik niet sporten. Wel wandel ik elke dag minstens een uur.
Geen brood eten wil ik niet. Ik heb dat geprobeerd, maar merkte dat ik dat niet vol zou houden op de langere termijn. Het is voor mij belangrijk om dit vast te houden als levensstijl en niet om dit tijdelijk te doen als ‘dieet’.
Hebben jullie een idee wat ik verkeerd doe? Of is dit een ‘fase’ die ook bij afvallen hoort?
Ik hoef en wil geen kilo’s per week af te vallen, maar aankomen is ook bepaald niet mijn streven...
Langzaam maar zeker verloor ik de afgelopen maanden 9 kilo. De eerste 2 weken gingen hard (vocht, uiteraard) en daarna ging mijn gewicht langzaam, maar gestaag naar beneden.
Ik ben bewust niet op een dieet gegaan, maar ben goed op gaan letten.
Maar nu... Sinds anderhalve week kom ik ineens aan. Nu al 1,5 kilo. Menstruatie kan het niet zijn, ik ben 2 weken geleden ongesteld geweest. Ander eetpatroon ook al niet, want ik ben niet anders gaan eten dan de maanden ervoor.
Wat ik eet:
Ontbijt: 2 volkoren boterhammen met mager beleg
Tussendoor: fruit
Lunch: 2 volkoren boterhammen met mager beleg en rauwkost of een salade.
Tussendoor: zo’n pakje van die breekcrackertjes en wortels/tomaten/komkommer
Diner: veel groenten, een stukje vlees, ongeveer 75 gram aardappelen of rijst. Pasta eet ik liever niet, dat is niet mijn favoriete eten
Tussendoor: schaaltje yoghurt zonder toevoegingen
Ik heb hier al eens een topic gehad over afvallen. Toen heb ik veel goede tips gekregen, die ik toen direct toe ben gaan passen. Door omstandigheden kan ik niet sporten. Wel wandel ik elke dag minstens een uur.
Geen brood eten wil ik niet. Ik heb dat geprobeerd, maar merkte dat ik dat niet vol zou houden op de langere termijn. Het is voor mij belangrijk om dit vast te houden als levensstijl en niet om dit tijdelijk te doen als ‘dieet’.
Hebben jullie een idee wat ik verkeerd doe? Of is dit een ‘fase’ die ook bij afvallen hoort?
Ik hoef en wil geen kilo’s per week af te vallen, maar aankomen is ook bepaald niet mijn streven...
woensdag 21 februari 2018 om 04:24
Het militaire dieet is bedoeld om 3 dagen te doen, je valt dan zo'n 2 tot 3 kilo af. Meeste vocht want dat is zo in het begin. In het echt; voor een grote missie zijn er militairen in de VS die wel eens een week of 2 dat dieet moeten doen om sneller in vorm te komen. Verder eten ze altijd goed, zeker als ze niet op missie zijn. Ze moeten kracht hebben om vol te houden, dat lukt echt niet op 800 calorieën.
En ja dit weet ik zeker, wat hierboven staat.
Bodybuilders willen graag droog trainen en dat kan alleen door een laag vetgehalte te hebben. Meestal gaat de calorie-inname 2 a 3 weken voor een wedstrijd drastisch omlaag. Voor die tijd houden ze ongeveer 1200-1500 aan (de vrouwen). Anders houden ook zij hun trainingen niet vol.
Om blijvend en gezond af te vallen moet je niet diëten maar je levensstijl veranderen. Ik weet dat je snelle resultaten haalt met een crashdieet maar het is zeer ongezond. Zowel op de korte als de lange termijn en zowel lichamelijk als mentaal.
En ja dit weet ik zeker, wat hierboven staat.
Bodybuilders willen graag droog trainen en dat kan alleen door een laag vetgehalte te hebben. Meestal gaat de calorie-inname 2 a 3 weken voor een wedstrijd drastisch omlaag. Voor die tijd houden ze ongeveer 1200-1500 aan (de vrouwen). Anders houden ook zij hun trainingen niet vol.
Om blijvend en gezond af te vallen moet je niet diëten maar je levensstijl veranderen. Ik weet dat je snelle resultaten haalt met een crashdieet maar het is zeer ongezond. Zowel op de korte als de lange termijn en zowel lichamelijk als mentaal.
woensdag 21 februari 2018 om 08:42
Bewegen, je zou bij 1 of 2 maaltijden de niet complexe koolydraten kunnen weglaten en vervangen voor meer groente en eiwit. Bijv je lunch laten bestaan uit een maaltijd salade met ei, kip of tonijn en een bakje kwark/yoghurt dan wel een soep of bij het avond eten de rijst/aardappelen weglaten en ipv daarvan meer groente opscheppen. Dan wel het ontbiijtkoolhydraat arm.
1 of 2 maaltijden per dag aanpassen levert je misschien nog winst op en bewegen.
1 of 2 maaltijden per dag aanpassen levert je misschien nog winst op en bewegen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 21 februari 2018 om 08:42
Bewegen, je zou bij 1 of 2 maaltijden de niet complexe koolydraten kunnen weglaten en vervangen voor meer groente en eiwit. Bijv je lunch laten bestaan uit een maaltijd salade met ei, kip of tonijn en een bakje kwark/yoghurt dan wel een soep of bij het avond eten de rijst/aardappelen weglaten en ipv daarvan meer groente opscheppen. Dan wel het ontbiijtkoolhydraat arm.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 21 februari 2018 om 08:55
Gelukkig ben ik niet de enige ....... Wat een idioot advies..doornroosje9 schreef: ↑20-02-2018 22:59Laat dat 'schat' maar weg.
Aardappelen zijn caloriebommen? Je kan beter wit brood eten, want volkoren bevat veeeeeeel meer calorieën? Adviseren om 900 calorieën te eten op een dag? Een goed avondmaal is 350 calorieën? En dan ben ik nog lang niet klaar...
woensdag 21 februari 2018 om 09:12
woensdag 21 februari 2018 om 09:31
Dank je wel voor de tips! Meer bewegen zit er momenteel helaas niet in door omstandigheden, gelukkig in de toekomst wel weer.viva-amber schreef: ↑21-02-2018 08:42Bewegen, je zou bij 1 of 2 maaltijden de niet complexe koolydraten kunnen weglaten en vervangen voor meer groente en eiwit. Bijv je lunch laten bestaan uit een maaltijd salade met ei, kip of tonijn en een bakje kwark/yoghurt dan wel een soep of bij het avond eten de rijst/aardappelen weglaten en ipv daarvan meer groente opscheppen. Dan wel het ontbiijtkoolhydraat arm.
woensdag 21 februari 2018 om 10:08
Kijk, en daar ga je dus de fout in. Je schat haar inname veel te laag in. De basis is ok, neem het aantal kcal dat je nu eet en ga voortaan iets minder eten. Maar ze eet nu echt meer dan 1200 kcal, dus je advies van maximaal 900 kcal slaat nergens op.
Een pakje breekcrackers is altijd meer dan 20 kcal. Heel evt kan het 20kcal per cracker zijn, maar dan is een pakje nog altijd 100 dus.
woensdag 21 februari 2018 om 10:09
Je doet het hartstikke goed.
Doordat je momenteel niet in staat bent om "meer te bewegen", zal je langzamer afvallen.
Gewoon doorgaan.
Ik heb niet alles gelezen , maar kan je eventueel nog wat tips meegeven.
Probeer alle light produkten te vermijden. Er zitten wel minder calorieën in, maar de surrogaat suikers zijn op den duur, niet best voor je lichaam.
Probeer ipv cola-light de spa's of cristal clears met smaakjes te drinken.
Kijk op de produkten , die je koopt, op de " calorieën waarvan suikers" . hou die het liefst op 4%
Sla bv 2x in de week je aardappels/rijst over en neem een lichte salade erbij.
Als je regelmatig door je groenten/salade schotels de volgende produkten mengt, stimuleert dit je afvallen.
UI, knoflook, paprika, bleekselderij. Van de bleekselderij hoef je maar 1 stengel per keer te gebruiken.
Fruit tip. 1 bakje gemengd fruit voeg daar 1 stengel bleekselderij bij, dressing op yoghurt basis .
Misschien is dit mosterd na de maaltijd en al als tip geschreven maar toch
Succes
Je bent goed bezig.
woensdag 21 februari 2018 om 11:00
Surrogaat suikers zijn helemaal niet slecht voor je lichaam. Dat ze minder calorieën leveren is hun grote pluspunt, dus dat zou ik TO aanraden vooral te blijven doen.
Daarbij: de alternatieven die jij noemt zijn ook gezoet met kunstmatige zoetstoffen, dus wat dat betreft vergelijkbaar met cola light.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 21 februari 2018 om 11:20
Dat ja, in cristal clear zitten ook zoetstoffen. Wanneer je dat wil vermijden kun je beter water drinken met wat citroen of munt erin of andere fruit/kruiden dan vermijd je e.a. sowieso.
woensdag 21 februari 2018 om 11:22
Zeker de laatste berichten betreffende surrogaat suikers niet gelezen.Solomio schreef: ↑21-02-2018 11:00Surrogaat suikers zijn helemaal niet slecht voor je lichaam. Dat ze minder calorieën leveren is hun grote pluspunt, dus dat zou ik TO aanraden vooral te blijven doen.
Daarbij: de alternatieven die jij noemt zijn ook gezoet met kunstmatige zoetstoffen, dus wat dat betreft vergelijkbaar met cola light.
o.a. ook in een uitzending van 5 uur live. gehoord.
woensdag 21 februari 2018 om 11:44
Mee eens.doornroosje9 schreef: ↑20-02-2018 22:59Laat dat 'schat' maar weg.
Aardappelen zijn caloriebommen? Je kan beter wit brood eten, want volkoren bevat veeeeeeel meer calorieën? Adviseren om 900 calorieën te eten op een dag? Een goed avondmaal is 350 calorieën? En dan ben ik nog lang niet klaar...
Je zou er iemand een fikse eetstoornis mee aanpraten joh.
TO, het is ook belangrijk je te realiseren wat je precies aan kcal naar binnen eet. Dus niet alleen de kcal, maar waar bestaan die uit?
Denk aan koolhydraten, vetten en eiwitten, maar ook aan verzadigd/onverzadigd, en enkelvoudig/meervoudig.
Verder ook aan voldoende vezels, en groenten.
Verder is 3 keer per dag maar eten onverstandig, omdat je dan elke keer met de dingen die jij eet een waanzinnige piek in je glucose krijgt waardoor je erna een groter hongergevoel krijgt.
phloxx wijzigde dit bericht op 04-04-2018 12:11
2.47% gewijzigd
-
woensdag 21 februari 2018 om 12:08
Baai de Wee een 1000 cal. dieet is niet voor iedereen haalbaar.
Het ligt aan je lengte en je gewicht.
Iemand van 1.60 kan daar voldoende aan hebben
Maar iemand van 1.70 of 1.80 komt hier zwaar te kort aan.
Overal waar Te voor staat is niet goed. zowel Te weinig , als Te veel.
Glucose pieken , gelden ook voor light produkten.
Het ligt aan je lengte en je gewicht.
Iemand van 1.60 kan daar voldoende aan hebben
Maar iemand van 1.70 of 1.80 komt hier zwaar te kort aan.
Overal waar Te voor staat is niet goed. zowel Te weinig , als Te veel.
Glucose pieken , gelden ook voor light produkten.
woensdag 21 februari 2018 om 12:45
Wat er in 5 uur live gezegd werd is al heel lang bekend, maar nog niet erg wetenschappelijk aangetoond.
In ieder geval is het veel te kort door de bocht om dan te schrijven dat die surrogaat suikers op den duur zo slecht zijn voor je lichaam.
Er wordt beweerd dat je door de zoete smaak aan je lichaam het seintje geeft dat er koolhydraten aankomen, je lichaam gaat insuline aanmaken, vervolgens komen er geen koolhydraten en schreeuwt je lichaam om eten.
Klinkt niet slecht, maar is nog maar een idee.
Dan word je dus niet dik van die light-producten, want die leveren nog steeds mooi weinig calorieën, maar je wordt dik omdat je daarna meer zou gaan eten.
Dat laatste moet je dus even in de gaten houden.
http://www.zoetstoffen.eu/gezondheid/ho ... rzadiging/
solomio wijzigde dit bericht op 21-02-2018 12:50
3.23% gewijzigd
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
woensdag 21 februari 2018 om 13:00
Het leger komt elke dag bij mij langs en die zegt dat je echt complete bullshit uit je toetsenbord braakt.
En het is "eens" en niet "is".
Maar goed solomio schreef al iets over je intellect en ik ben het daar mee eens.
woensdag 21 februari 2018 om 13:19
Hai Marie, geen tips...alleen even een poging tot geruststelling. In januari 2015 had ik omgeveer hetzelfde gewicht als waar jij mee begon. En dezelfde doelstelling: door gezondere eetgewoontes langzaam naar een gezond gewicht.
Ik voel de eerste drie maanden een kilo of vijf af. In april stond ik stil. Er kwam zelfs een kilootje bij. Maar ik bleef doen wat ik deed. En in mei zette de daling weer in. 'Pas' in juni 2016 bereikte ik mijn streefgewicht: een gezond BMI, 25 kilo eraf!
Anderhalf jaar later heb ik nog steeds dat gewicht en diezelfde eetgewoontes. Dat kan dus gewoon. (Op ongeveer het dubbele aantal kcals van wat Sopozo adviseert
)
Toch een tip: misschien niet dagelijks wegen. Misschien niet eens wekelijks. Kijk vooral naar de grote lijn, niet naar korte termijn verschillen.
Ik voel de eerste drie maanden een kilo of vijf af. In april stond ik stil. Er kwam zelfs een kilootje bij. Maar ik bleef doen wat ik deed. En in mei zette de daling weer in. 'Pas' in juni 2016 bereikte ik mijn streefgewicht: een gezond BMI, 25 kilo eraf!
Anderhalf jaar later heb ik nog steeds dat gewicht en diezelfde eetgewoontes. Dat kan dus gewoon. (Op ongeveer het dubbele aantal kcals van wat Sopozo adviseert
Toch een tip: misschien niet dagelijks wegen. Misschien niet eens wekelijks. Kijk vooral naar de grote lijn, niet naar korte termijn verschillen.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
woensdag 21 februari 2018 om 19:19
Wat leuk om te lezen van iemand bij wie het is gelukt! Ik geloof er ook in dat het zo moet lukken, zeker na alle fijne reacties hier.Doornroosje75 schreef: ↑21-02-2018 13:19Hai Marie, geen tips...alleen even een poging tot geruststelling. In januari 2015 had ik omgeveer hetzelfde gewicht als waar jij mee begon. En dezelfde doelstelling: door gezondere eetgewoontes langzaam naar een gezond gewicht.
Anderhalf jaar later heb ik nog steeds dat gewicht en diezelfde eetgewoontes. Dat kan dus gewoon. (Op ongeveer het dubbele aantal kcals van wat Sopozo adviseert)
Ik ga door zoals ik bezig ben, met heel af en toe een ‘ongezond uitstapje’. En met heel af en toe bedoel ik echt héél af en toe. Ik ben zo blij van die echte eetkicks af te zijn!
Hoewel ik vandaag door drukte op het werk niet of nauwelijks kon reageren, heb ik alles gelezen en wil ik jullie wederom bedanken voor het meedenken!