Napraattopic deel 97
dinsdag 20 maart 2018 om 23:11
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
vrijdag 27 april 2018 om 23:25
Dus de rest van Viva is niet mondig?Dana schreef: ↑27-04-2018 23:18My 2 cents: het is inderdaad racisme en seksisme - maar dat is niet het enige.
Iedereen die een bedreiging dreigt te worden voor de status quo, roept extreme agressie op.
Die status quo, dat is de samenleving zoals die nu is: met een machtsverdeling die onder andere (maar niet alleen) langs etnische en gender-lijnen loopt. Die dus inderdaad (maar niet alleen) racistisch en seksistisch is.
Het is een van de redenen waarom het allemaal zo gevoelig ligt en zoveel agressie oproept. Mensen hebben in principe niets tegen ... vul maar even in: vrouwen, moslims, mensen met een donkere huidskleur, linksen, arbeiders, vluchtelingen, homo's....
Maar dan moeten die zich wel netjes volgens de dominante verwachtingen, en normen en waarden gedragen. Dus homo's zijn acceptabel, maar dan moeten ze natuurlijk wel netjes trouwen en monogaam zijn. En soortgelijke normen en verwachtingen gelden voor al die groepen. "We hebben er niets tegen, hoor - maar dan moeten ze zich wel 'normaal' gedragen" (normaal, het zit al in het woord: volgens de norm).
Mensen als Sylvana (en Fash hier op Viva) roepen zoveel agressie op omdat ze mondig zijn en zich niet in dat gewenste plaatje laten drukken. Maar hun eigen weg gaan en eigen woorden en thema's kiezen, ook als anderen ineens vinden 'dat het allemaal leuk en aardig is - maar dan wel even precies binnen onze lijntjes blijven aub.'
Wat een onzin.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 27 april 2018 om 23:25
Dat klopt denk ik voor een groot deel. Daarbij brengt Sylvana een boodschap die veel mensen niet willen horen, want in je eigen bubbel blijven is prettiger.Dana schreef: ↑27-04-2018 23:18Mensen als Sylvana roepen zoveel agressie op omdat ze mondig zijn en zich niet in dat gewenste plaatje laten drukken. Maar hun eigen weg gaan en eigen woorden en thema's kiezen, ook als anderen ineens vinden 'dat het allemaal leuk en aardig is - maar dan wel even precies binnen onze lijntjes blijven aub.'
Aan de andere kant is het ook nog mogelijk dat je niks met Sylvana hebt om hele andere redenen, dat maakt je niet meteen een racist. Maar de mensen voor wie dat geldt, zijn niet de schreeuwers op social media. Net als hier dus.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 27-04-2018 23:27
0.33% gewijzigd
Tjezus, wat vals
vrijdag 27 april 2018 om 23:26
Groepsgewijs staffenMaryCrawley schreef: ↑27-04-2018 23:13Nee joh, een lompe opmerking is niet hetzelfde als dag in dag uit alles onder een vergrootglas leggen, met obsessieve neigingen iemand proberen te betrappen en buitenproportionele boosheid vertonen. Daar gaat het om. Structurele neigingen.
Structureel zuigen
Steeds woorden verdraaien
Dat
Doe even gewoon zeg. De doodsbedreigingen en bakken stront die iemand over zich heen krijgt zoals bij haar gebeurt zijn achterlijk en dat vind elk weldenkend mens. Daarnaast ging die opmerking over Kate en meghan zoals ik lees dus de vergelijking met sylvana snap ik niet. Zo kan je mensen lekker woorden in de mond leggen zeg.
‘Ik snap de vergelijking tussen Kate en meghan wel’, staat bij jou dus gelijk aan ‘sylvana verdient de bakken stront die ze over zich heen krijgt vanwege haar uitstraling’?
Yasna schreef: ↑27-04-2018 21:36Daar heeft ze geen gelijk in. Want ik ben blank en ik voel me niet superieur aan een donker iemand. Of aan wie dan ook.
En ik heb een blanke man, blanke vrienden, blanke familieleden die zich ook niet superieur voelen aan zwarten.
Dat jij jezelf daar wel in herkent als blanke, betekent niet dat ieder blanke zichzelf daarin herkent.
Dit.
LOEP ME MAAR aub.
Ja ditDana schreef: ↑27-04-2018 23:18My 2 cents: het is inderdaad racisme en seksisme - maar dat is niet het enige.
Iedereen die een bedreiging dreigt te worden voor de status quo, roept extreme agressie op.
Die status quo, dat is de samenleving zoals die nu is: met een machtsverdeling die onder andere (maar niet alleen) langs etnische en gender-lijnen loopt. Die dus inderdaad (maar niet alleen) racistisch en seksistisch is.
Het is een van de redenen waarom het allemaal zo gevoelig ligt en zoveel agressie oproept. Mensen hebben in principe niets tegen ... vul maar even in: vrouwen, moslims, mensen met een donkere huidskleur, linksen, arbeiders, vluchtelingen, homo's....
Maar dan moeten die zich wel netjes volgens de dominante verwachtingen, en normen en waarden gedragen. Dus homo's zijn acceptabel, maar dan moeten ze natuurlijk wel netjes trouwen en monogaam zijn. En soortgelijke normen en verwachtingen gelden voor al die groepen. "We hebben er niets tegen, hoor - maar dan moeten ze zich wel 'normaal' gedragen" (normaal, het zit al in het woord: volgens de norm).
Mensen als Sylvana (en Fash hier op Viva) roepen zoveel agressie op omdat ze mondig zijn en zich niet in dat gewenste plaatje laten drukken. Maar hun eigen weg gaan en eigen woorden en thema's kiezen, ook als anderen ineens vinden 'dat het allemaal leuk en aardig is - maar dan wel even precies binnen onze lijntjes blijven aub.'
vrijdag 27 april 2018 om 23:28
Ja met zo’n bestrijder heb je geen vijand meer nodig
Feow, ik begrijp je betoog eerlijk gezegd ook niet hoor. Hoezo staat Fash zich nu iets toe wat ze anderen niet toestaat? Ik heb al die discussies niet gelezen, maar van wat ik hier in dit topic lees, zie ik echt niet dat ze zegt dat iemand met een blank kind dat kind niet met een niet helemaal blank kind mag vergelijken. Alleen dat ze niet begrijpt dat mensen niet ZIEN dat Meghan (ik weet trouwens helemaal niet wie dat is, is dat erg eigenlijk? maar dat terzijde) kennelijk niet hartstikke blank is.feow schreef: ↑27-04-2018 21:56Tja, en ik denk dus dat het vaak aan jou als zender ligt.
Je vroeg niet naar mijn oordeel, maar krijgt het wel.
Je lijkt totaal blind voor het feit dat ook jij vanuit een bepaald perspectief kijkt en vanuit een bepaald perspectief reageert.
Je haalt er soms kleur bij terwijl anderen dat niet doen.
Hoewel ik je betoog helemaal snap en zelf onderschrijf irriteert het me dat dit soort mijmeringen van jou komen. Van jou, die zelf kort geleden de overeenkomst zag tussen je eigen dochter en het meisje van Charles en Kate. Op misschien wel dezelfde gronden als degenen die de overeenkomst tussen Meghan en Pipa/Kate denken te zien.
Je staat jezelf heel wat toe waar je bij anderen (met het door jou erbij gehaalde argument kleur) niet toestaat.
Hoe verschrikkelijk vaak ik het ook met je uitleg over racisme en de achterliggende patronen eens ben, jij bent voor mij door dit soort verschillen die jij jezelf toestaat tussen jezelf en anderen (witten) minder overtuigend.
En ook ik begrijp eigenlijk niet waarom, als het allicht wel zo is dat ze zichzelf andere dingen 'toestaat' dan anderen, je daar zo fel op reageert? We zijn allemaal mensen, we zijn het weleens ergens niet met elkaar eens, en we zijn geen van allen altijd 100 % consequent.... Gelukkig maar. Toch?
En verder, even los van de hele discussie, blijft voor mij onverlet dat als er íémand zuiver op de graat is, dat jij dat bent. Dat is een ding dat zeker is.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik denk eigenlijk dat dat hele onderbewuste nogal overtrokken is.MaryCrawley schreef: ↑27-04-2018 23:26Onbewuste voorkeuren/vooroordelen/aannames dan? Ik denk dat wel duidelijk was wat ik bedoel.
Het is helemaal niet zo onbewust, alleen hebben we geleerd het te ontkennen bij onszelf.
David Dunning
David Dunning
Ik hou niet zo van plaatjes die naar mij uithalen op basis van idiote vooroordelen over wie ik ben en watijn motieven zijn.Dana schreef: ↑27-04-2018 23:18My 2 cents: het is inderdaad racisme en seksisme - maar dat is niet het enige.
Ik ben door FV inmiddels voor heel wat uitgemaakt. Koekoek.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 27 april 2018 om 23:31
Ik vind Feows betoog zeer duidelijk.Dana schreef: ↑27-04-2018 23:28Feow, ik begrijp je betoog eerlijk gezegd ook niet hoor. Hoezo staat Fash zich nu iets toe wat ze anderen niet toestaat? Ik heb al die discussies niet gelezen, maar van wat ik hier in dit topic lees, zie ik echt niet dat ze zegt dat iemand met een blank kind dat kind niet met een niet helemaal blank kind mag vergelijken. Alleen dat ze niet begrijpt dat mensen niet ZIEN dat Meghan (ik weet trouwens helemaal niet wie dat is, is dat erg eigenlijk? maar dat terzijde) kennelijk niet hartstikke blank is.
Als de overeenkomst je ontgaat moet je echt nog even teruglezen.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 27 april 2018 om 23:33
Ik denk niet dat ik het tegen jou had.Amaqanda schreef: ↑27-04-2018 23:26Doe even gewoon zeg. De doodsbedreigingen en bakken stront die iemand over zich heen krijgt zoals bij haar gebeurt zijn achterlijk en dat vind elk weldenkend mens. Daarnaast ging die opmerking over Kate en meghan zoals ik lees dus de vergelijking met sylvana snap ik niet. Zo kan je mensen lekker woorden in de mond leggen zeg.
‘Ik snap de vergelijking tussen Kate en meghan wel’, staat bij jou dus gelijk aan ‘sylvana verdient de bakken stront die ze over zich heen krijgt vanwege haar uitstraling’?
Ik heb het gewoon over een fenomeen.
Ik wil hier niemand ergens van beschuldigen.
Hier blijft iedereen redelijk beschaafd. Maar daarom is het er nog wel, in afgezwakte mate.
vrijdag 27 april 2018 om 23:33
ik dacht altijd dat elk weldenkend mens dat vond. Maar ik heb hier post na post gelezen dat mensen vinden dat je sylvana best mag stalken, haar kinderen mag bedreigen of de dood van haar ex er bij mag halen omdat ze een racist zou zijn of een traditievernieler of desnoods altijd boos en zuur is of kapster is of omdat haar ouders rijk zijn. ik heb zoveel shit gelezen hier dat ik ernstig ben gaan twijfelen aan het gezonde verstand van de nederlanderAmaqanda schreef: ↑27-04-2018 23:26Doe even gewoon zeg. De doodsbedreigingen en bakken stront die iemand over zich heen krijgt zoals bij haar gebeurt zijn achterlijk en dat vind elk weldenkend mens. Daarnaast ging die opmerking over Kate en meghan zoals ik lees dus de vergelijking met sylvana snap ik niet. Zo kan je mensen lekker woorden in de mond leggen zeg.
vrijdag 27 april 2018 om 23:34
Daar moet je heel goed voor oppassen.
LOEP ME MAAR aub.
Ik snap even niet wat er speelt tussen jullie maar het lijkt mij vrij onnodig omdat jullie aan dezelfde zijde staan
Huh?
Ik heb niks tegen Sylvana. En ik ben het er ook niet mee eens dat er zo over haar gepraat wordt.
Waar haal jij het vandaan dat ik dat goedkeur?
vrijdag 27 april 2018 om 23:35
Want diegenen die hier posten zijn een afspiegeling van 'de Nederlander'?S-Meds schreef: ↑27-04-2018 23:33ik dacht altijd dat elk weldenkend mens dat vond. Maar ik heb hier post na post gelezen dat mensen vinden dat je sylvana best mag stalken, haar kinderen mag bedreigen of de dood van haar ex er bij mag halen omdat ze een racist zou zijn of een traditievernieler of desnoods altijd boos en zuur is of kapster is of omdat haar ouders rijk zijn. ik heb zoveel shit gelezen hier dat ik ernstig ben gaan twijfelen aan het gezonde verstand van de nederlander
David Dunning
David Dunning
vrijdag 27 april 2018 om 23:36
Jij bent altijd zo intelligent en zo welbespraakt (dit schrijf ik oprecht zonder sprankje ironie). Ongelooflijk dat jij je toevlucht neemt tot zo'n goedkope stropop-redenering.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
vrijdag 27 april 2018 om 23:37
Dat zou ook kunnen. Waarschijnlijk allebei zelfs.
Het gevolg is hoe dan ook nog steeds dat we in een land leven waar ik denk 99% van de mensen stellig zal beweren geen racist te zijn en er tóch overal institutioneel racisme bestaat. Het ontkennen van bestaan van het probleem helpt in ieder geval niet.