'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
zondag 1 juli 2018 om 11:56
Wat ik er van vind is niet zo heel belangrijk. Wat wel belangrijk zijn, zijn de feiten. Je hebt gelijk Cameron dat er (minstens) 3 onafhankelijke snelheidsmeters zijn en dus ook 3 pitotbuizen. Er is gebleken dat in extreme ijsvorming de verwarmingselementen niet voldoende zouden verhitten, dus is er een modificatie op de A330 gekomen. Alleen, deze AF A330 was nog niet gemodificeerd en kwam in extreme ijsvorming terecht. In alle pitotbuizen vond daardoor ijsvorming plaats. Hierdoor kregen de vliegers een onterechte melding dat het vliegtuig te hard vloog, dus hebben ze gas terug genomen. Wat er in feite gebeurde is dat, terwijl het toestel aan het stijgen was, het steeds langzamer ging vliegen terwijl de snelheidsmeters steeds verder opliepen. Als het te langzaam vliegt dan krijg je trillingen, maar ook als je te snel vliegt. De vliegers hebben die trillingen verkeerd geïnterpreteerd en vervolgens hield het vliegtuig op met vliegen. Helaas hebben ze dat niet kunnen herstellen.
Dat zijn de feiten. Wat ik er van vind is niet zo relevant, wel de vraag hoe ik dat zelf kan voorkomen. Dit scenario heb ik al een paar keer in de simulator ‘nagespeeld’, het is best een complexe situatie. Maar ook hier is van geleerd en wordt deze specifieke situatie getraind. En uiteraard zijn alle oude verwarmingselementen vervangen.
Dat zijn de feiten. Wat ik er van vind is niet zo relevant, wel de vraag hoe ik dat zelf kan voorkomen. Dit scenario heb ik al een paar keer in de simulator ‘nagespeeld’, het is best een complexe situatie. Maar ook hier is van geleerd en wordt deze specifieke situatie getraind. En uiteraard zijn alle oude verwarmingselementen vervangen.
Fate is just the weight of circumstances

donderdag 5 juli 2018 om 23:15
Hoi Cygnus,
Volg het topic al vanaf het begin en heb er toch wel veel aan gehad wegens best wel wat vliegangst. Nu ga ik aankomende zondag naar Sardinië vliegen en neemt de angst toch wel weer wat toe in plaats van het vakantieplezier. Heb je wellicht nog wat laatste tips?
De angst komt vooral vanuit het niet weten wat normaal is denk ik. Heb pas 2x eerder gevlogen (1x als klein kind dus kan ik me niet echt wat van herinneren) en weet van de vorige keer dat ik bij elke bocht dacht dat het vliegtuig ging neerstorten volgens mij. Turbulentie heb ik daarnaast nog nooit gehad, dus weet niet hoe dat voelt. Ben bang dat ik dan al helemaal in paniek raak.
Volg het topic al vanaf het begin en heb er toch wel veel aan gehad wegens best wel wat vliegangst. Nu ga ik aankomende zondag naar Sardinië vliegen en neemt de angst toch wel weer wat toe in plaats van het vakantieplezier. Heb je wellicht nog wat laatste tips?
De angst komt vooral vanuit het niet weten wat normaal is denk ik. Heb pas 2x eerder gevlogen (1x als klein kind dus kan ik me niet echt wat van herinneren) en weet van de vorige keer dat ik bij elke bocht dacht dat het vliegtuig ging neerstorten volgens mij. Turbulentie heb ik daarnaast nog nooit gehad, dus weet niet hoe dat voelt. Ben bang dat ik dan al helemaal in paniek raak.

vrijdag 6 juli 2018 om 12:31
Lady, fijn dat dit topic je toch iets geholpen heeft. Als je bang bent om niet te weten wat normaal is, bedenk dan dat alles normaal is. Want jouw vliegtuig gaat echt niet neerstorten. Een vliegtuig beweegt veel, maakt veel geluiden, accelereert af en toe, of decelereert juist, het hoort er echt allemaal gewoon bij.
En bedenk, ik weet precies wat er allemaal gebeurt, en ik ben nooit bang in een vliegtuig, ook niet als passagier. Er dus geen reden waarom jij dat wel zou moeten zijn. Denk niet aan alles wat er mis zou kunnen gaan, dat doe je in de auto ook niet, en daar zijn de risico’s echt vele malen groter. Denk juist aan wat je allemaal gaat doen op vakantie, in doemscenario’s denken kost alleen maar energie en heeft echt geen zin. Zie de vliegreis als een busrit, alleen veel veiliger!
Succes, maar vooral veel plezier!
En bedenk, ik weet precies wat er allemaal gebeurt, en ik ben nooit bang in een vliegtuig, ook niet als passagier. Er dus geen reden waarom jij dat wel zou moeten zijn. Denk niet aan alles wat er mis zou kunnen gaan, dat doe je in de auto ook niet, en daar zijn de risico’s echt vele malen groter. Denk juist aan wat je allemaal gaat doen op vakantie, in doemscenario’s denken kost alleen maar energie en heeft echt geen zin. Zie de vliegreis als een busrit, alleen veel veiliger!
Succes, maar vooral veel plezier!

vrijdag 6 juli 2018 om 20:54
@ Cygnus:
Ik denk inderdaad vaak genoeg van stel je niet aan, want een auto is veel gevaarlijker. Maar op de een of andere manier is het gevoel dan toch sterker. Overigens moet ik zeggen dat ik ook niet graag bij mensen waarvan ik de rijstijl niet ken in de auto stap sinds ik mijn rijbewijs heb. Sowieso een beetje controlebehoeftig
Wellicht wel goed inderdaad om te bedenken dat alles normaal is en zolang het cabinepersoneel niet in paniek raakt, ik dat ook niet hoef te doen. Ik ga mijn best doen om vooral te genieten. Dankjewel!
Ik denk inderdaad vaak genoeg van stel je niet aan, want een auto is veel gevaarlijker. Maar op de een of andere manier is het gevoel dan toch sterker. Overigens moet ik zeggen dat ik ook niet graag bij mensen waarvan ik de rijstijl niet ken in de auto stap sinds ik mijn rijbewijs heb. Sowieso een beetje controlebehoeftig

Wellicht wel goed inderdaad om te bedenken dat alles normaal is en zolang het cabinepersoneel niet in paniek raakt, ik dat ook niet hoef te doen. Ik ga mijn best doen om vooral te genieten. Dankjewel!
vrijdag 6 juli 2018 om 21:17
Hier een vraag van mij: ik heb nu 4x in een vliegtuig gezeten (dus 2 vakanties met het vliegtuig) en elke keer valt me op dat dat verhaaltje van de piloot zo snel afgeraffeld wordt. Meestal is het totaal onverstaanbaar. Wat heeft het dan voor nut? Wordt het jullie geleerd om het af te raffelen of is dat iets wat in de loop van de tijd gewoon gebeurt?
zaterdag 7 juli 2018 om 01:38
Om heel eerlijk te zijn, dit is voor vliegers een beetje een ondergeschoven ding. Het is niet onze ‘core business’, wij vliegen veilig dat apparaat van A naar B. Hoe je je presenteert aan de passagiers, en dat is dan meestal alleen met dat praatje, is van een ander niveau. En ja, daar zit verschil in hoe iemand dat doet.M0RIARTY schreef: ↑06-07-2018 21:17Hier een vraag van mij: ik heb nu 4x in een vliegtuig gezeten (dus 2 vakanties met het vliegtuig) en elke keer valt me op dat dat verhaaltje van de piloot zo snel afgeraffeld wordt. Meestal is het totaal onverstaanbaar. Wat heeft het dan voor nut? Wordt het jullie geleerd om het af te raffelen of is dat iets wat in de loop van de tijd gewoon gebeurt?
We krijgen grove richtlijnen en er is wel wat informatie over, maar dit is iets waar verschillend invulling aan wordt gegeven, ook afhankelijk van het tijdstip.
Over de onverstaanbaarheid, het is nu eenmaal een systeem wat soms goed werkt, maar soms ook niet. In de cockpit kunnen we niet horen hoe het in de cabine klinkt, helaas...

zaterdag 7 juli 2018 om 09:36
Ik heb laatst een kijkje mogen nemen bij jullie afdeling Engineering & Maintenance. Superleuk! Mooi om te zien hoe trots men is op het merk. Een van de engineers vertelde dat jullie een iPad gebruiken tijdens de vlucht. Nu heb ik dat regelmatig gezien bij de cabin crew, maar welke apps gebruik je in de cockpit?
zaterdag 7 juli 2018 om 11:33
Ja, ook in de cockpit gebruiken we de iPad. De apps die we gebruiken bevatten onze handboeken (dat zijn er nogal wat), de luchtvaartkaarten, vliegplan en passagiersinformatie. Door de iPad hoeven we geen zware boeken meer mee te nemen, wat natuurlijk goedkoper en milieuvriendelijker is. Uiteindelijk moet de cockpit helemaal paperless worden.

zaterdag 7 juli 2018 om 12:28
O, dat klinkt logisch, dank voor je antwoord. We kregen een demo hoe de engineers worden getraind, onder andere met virtual reality programma's. Scheelt natuurlijk ook in de kosten en belasting voor het milieu.
Elbers vertelde hoe de vloot vernieuwd wordt om zo zuinig mogelijk te kunnen vliegen. Vlieg je zelf ook de dreamliner?
Elbers vertelde hoe de vloot vernieuwd wordt om zo zuinig mogelijk te kunnen vliegen. Vlieg je zelf ook de dreamliner?
zaterdag 7 juli 2018 om 12:31
Jaa, dat snelle, moeilijk verstaanbare praatje is wel jammer. Ik snap dat het als bijzaak wordt gezien hoor (is het ook). Maar als een piloot zich even rustig en uitgebreid voorstelt, vertelt over de komende vlucht, het weer op de bestemming... mij helpt dat echt een beetje tegen de 'vliegstress'. En dat geldt voor meer passagiers denk ik. De piloten hebben de verantwoordelijkheid over het toestel, maar als passagier weet je niet wie zij zijn. Hun gezicht zien of een rustig, goed te volgen voorstelpraatje kan helpen

zaterdag 7 juli 2018 om 13:52
Dat beseffen we ons zeker Dagdromer, en ik probeer het ook wel vaak te doen, dat praatje, en een rondje lopen tijdens de vlucht als we met z’n drieën zijn. Maar soms maken we de overweging om het niet te doen als veel mensen al liggen te slapen, en met de vele doorverbindingen gebeurt dat nog wel eens.dagdromer1986 schreef: ↑07-07-2018 12:31Jaa, dat snelle, moeilijk verstaanbare praatje is wel jammer. Ik snap dat het als bijzaak wordt gezien hoor (is het ook). Maar als een piloot zich even rustig en uitgebreid voorstelt, vertelt over de komende vlucht, het weer op de bestemming... mij helpt dat echt een beetje tegen de 'vliegstress'. En dat geldt voor meer passagiers denk ik. De piloten hebben de verantwoordelijkheid over het toestel, maar als passagier weet je niet wie zij zijn. Hun gezicht zien of een rustig, goed te volgen voorstelpraatje kan helpen![]()
Het is trouwens wel anders bij vertraging of andere problemen. Daar zijn wel redelijk specifieke richtlijnen over vanuit het bedrijf.
Maar onze contactmomenten met onze klanten zijn na 9/11 wel drastisch verminderd helaas. We zitten nu bijna letterlijk opgesloten in die cockpit...
zaterdag 7 juli 2018 om 16:33
Eh TUI is niet de enige maatschappij die met een Dreamliner vliegt hoor... En je kunt als piloot op meerdere types vliegen maar dat hoeven echt niet uitsluitend vliegtuigen van één merk te zijn. En zijn ook niet álle vliegtuigen van een merk.
Maar goed, zelfs al zou hij alle boeings bij KLM vliegen, dan nog kan hij de Dreamliner vliegen. Dat is namelijk gewoon de Boeing 787...
KLM heeft niet zo'n enorme reclamecampagne om die Dreamliner gemaakt als TUI. Maar KLM heeft ook 12 787's. En dat zijn er dus 4 keer zoveel als TUI er heeft (3). Dat verschil wordt nog groter want KLM heeft nog eens 9 787's in bestelling staan en TUI geen.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 07-07-2018 16:36
21.82% gewijzigd
zaterdag 7 juli 2018 om 16:33
De Dreamliner is een Boeing 787, en die heeft KLM ook.
zaterdag 7 juli 2018 om 16:37
Heel vaak staat cockpitdeur voor vertrek open, dus kun je de cockpitbemanning echt wel zien zitten. En in sommige modellen zitten de piloten tijdens de vlucht in business class te rusten, dus dan kun je ze ook zien.dagdromer1986 schreef: ↑07-07-2018 12:31Jaa, dat snelle, moeilijk verstaanbare praatje is wel jammer. Ik snap dat het als bijzaak wordt gezien hoor (is het ook). Maar als een piloot zich even rustig en uitgebreid voorstelt, vertelt over de komende vlucht, het weer op de bestemming... mij helpt dat echt een beetje tegen de 'vliegstress'. En dat geldt voor meer passagiers denk ik. De piloten hebben de verantwoordelijkheid over het toestel, maar als passagier weet je niet wie zij zijn. Hun gezicht zien of een rustig, goed te volgen voorstelpraatje kan helpen![]()
Als je het gezicht wil laten zien, dan moeten de piloten dus nadat iedereen geboard is een rondje gaan lopen door de cabine? Ik zou dan echt denken: ga eens snel je cockpit in, ik wil vertrekken.... Dus andere passagiers kunnen dit juist weer opvatten als storend. Bovendien is juist dat vertrek lijkt mij een druk moment waarin je nog de laatste checks doorloopt, dan wil je dat volgens mij niet gaan onderbreken voor een cabinetour. En als jij vertrouwen van een gezicht afleest, dan kan het ook zijn dat je van dat gezicht juist géén vertrouwen afleest. Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die bijvoorbeeld ongemakkelijk worden als er een vrouwelijke piloot is. Slaat nergens op natuurlijk, maar als je vertrouwen uit een beeld krijgt, dan kan daar ook wantrouwen uit volgen.
Ook langere praatjes worden door veel passagiers als storend ervaren. Die willen gewoon slapen of een film kijken en vinden het absoluut niet boeiend wat de temperatuur is op 10km hoogte of de windrichting op de plek van aankomst. Vroeger had je waarschijnlijk geen idee wat voor een weer het die dag op je aankomstbestemming was, maar tegenwoordig heeft iedereen het voor vertrek al gezien op de telefoon.

zaterdag 7 juli 2018 om 16:51
Ik had een keer een piloot die allemaal feitjes vertelde over de plekken wat we konden zijn vanuit het vliegtuig, dat was erg leuk!cygnus schreef: ↑07-07-2018 01:38Om heel eerlijk te zijn, dit is voor vliegers een beetje een ondergeschoven ding. Het is niet onze ‘core business’, wij vliegen veilig dat apparaat van A naar B. Hoe je je presenteert aan de passagiers, en dat is dan meestal alleen met dat praatje, is van een ander niveau. En ja, daar zit verschil in hoe iemand dat doet.
We krijgen grove richtlijnen en er is wel wat informatie over, maar dit is iets waar verschillend invulling aan wordt gegeven, ook afhankelijk van het tijdstip.
Over de onverstaanbaarheid, het is nu eenmaal een systeem wat soms goed werkt, maar soms ook niet. In de cockpit kunnen we niet horen hoe het in de cabine klinkt, helaas...
zaterdag 7 juli 2018 om 17:49
Dat ervaren reizigers dus anders. Misschien vond diegene die naast jou zat het wel heel vervelend dat zijn film steeds onderbroken werd door een mededeling...
Zal in de toekomst wel mogelijkheid komen om aan te vinken op je computer of je tijdens de vlucht informatie over omgeving/weer enzo wil krijgen.
zaterdag 7 juli 2018 om 20:45
hoi Stampertje en Bording, ik had dezelfde vraag (eerder in dit topic) aan hem gesteld. En ik gaf vanmorgen hetzelfde antwoord als wat hij toen mij gaf. (Excuus als ik ernaast zit, maar ik geloof dat ik toen begreep dat er toch een verschil tussen "KLM-Boeing" en een specifieke "Tui-Dreamliner" zit. Ik vlieg met zowel de een als de ander en ik vind zelf -als passagier- dat er zeker wel veel verschil tussen zit.)
zaterdag 7 juli 2018 om 22:13
Oh er kan best verschil tussen zitten want er worden meerdere versies van een type vliegtuig gemaakt. Je hebt vier versies waarvan er nu drie in productie zijn: de 787-8, 787-9 en 787-10. Dus ze hebben verschillende versies van het toestel, maar de naam is voor allen Boeing 787 Dreamliner.pilamie schreef: ↑07-07-2018 20:45hoi Stampertje en Bording, ik had dezelfde vraag (eerder in dit topic) aan hem gesteld. En ik gaf vanmorgen hetzelfde antwoord als wat hij toen mij gaf. (Excuus als ik ernaast zit, maar ik geloof dat ik toen begreep dat er toch een verschil tussen "KLM-Boeing" en een specifieke "Tui-Dreamliner" zit. Ik vlieg met zowel de een als de ander en ik vind zelf -als passagier- dat er zeker wel veel verschil tussen zit.)
Afhankelijk van wat de maatschappij wil, kiezen ze voor een uitvoering. Er zitten verschillen in bijvoorbeeld het aantal stoelen, de afstand die ze kunnen vliegen en de lengte van het vliegtuig. KLM heeft nu alleen 787-9 en heeft 787-10's besteld. TUI heeft 787-8. Een 787-10 heeft veel meer stoelen (maximaal 323, zoals nu bekend) dan de 787-8 die er 264 heeft. Maar die 787-10 wordt nog niet geleverd.
TUI had ze denk ik sneller nodig en die 787-8 werden eerder geleverd. Maar kan me ook voorstellen dat zij kortere afstanden vliegen of minder passagiers hoeven te vervoeren. Voor KLM is de 787 volgens mij vooral vervanging van de inmiddels erg oude 747. Maar daar zijn de grotere -9 en -10-versies beter in (en zuiniger dan de -8). Dus dat zal de reden zijn dat KLM niet al de 787-8 heeft besteld.
dinsdag 10 juli 2018 om 06:36
Ik heb een vraag over de temperatuur in de cabine tijdens de vlucht. Hoe wordt die bepaald? Heeft dat een technische reden, is dat voorkeur van de crew of hangt het samen met iets anders?
Het valt me op dat er per vlucht best wel verschil tussen zit. Heb weleens een extra dekentje gevraagd op een vlucht in de zomer naar een warme bestemming (ben normaal geen koukleum), maar heb het ook regelmatig behoorlijk warm.
Het valt me op dat er per vlucht best wel verschil tussen zit. Heb weleens een extra dekentje gevraagd op een vlucht in de zomer naar een warme bestemming (ben normaal geen koukleum), maar heb het ook regelmatig behoorlijk warm.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
dinsdag 10 juli 2018 om 07:04
En nog 2 vragen: hoe zit het met de ruitenwissers? Kunnen die alleen tot een bepaalde hoogte of snelheid gebruikt worden ivm risico op beschadiging?
En is de snelheid altijd gerelateerd aan de vlieghoogte of kun je technisch gezien ook op 2 km hoogte met een snelheid van 800 km/uur vliegen?
En is de snelheid altijd gerelateerd aan de vlieghoogte of kun je technisch gezien ook op 2 km hoogte met een snelheid van 800 km/uur vliegen?
I'm not lazy
dinsdag 10 juli 2018 om 18:28
De temperatuur wordt door de crew ingesteld, werkt net als een thermostaat. Daarvoor wordt hete lucht uit de motoren gebruikt, de zgn. trim air.malibu82 schreef: ↑10-07-2018 06:36Ik heb een vraag over de temperatuur in de cabine tijdens de vlucht. Hoe wordt die bepaald? Heeft dat een technische reden, is dat voorkeur van de crew of hangt het samen met iets anders?
Wie die instelt ligt aan het type, op de Boeing 737 gebeurt dat in de cockpit, op de 747 door de senior purser, en in het laatste geval ook nog per sectie.
Helaas door de architectuur van het aircosysteem kunnen er plaatselijk best wat verschillen in temperatuur zijn. Ook voelt het kouder aan, omdat de lucht erg droog is. Maar om eerlijk te zijn, ik heb nog geen type gevlogen waarbij het systeem qua temperatuur echt goed werkt.