Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VIII

04-05-2018 08:30 2999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 7 delen waren een groot succes. In deel 8 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 04-05-2018 11:47
8.87% gewijzigd
In this mad house we must all survive
Inmiddels benoem ik niet meer dat iets in de aanbieding was. Het was idd een actie die voortkwam uit onzekerheid. Mijn eigen onzekerheid.

Net zoals iemand iets cadeau doen en bij voorbaat al verontschuldiging uitspreken als het niet in de smaak mocht vallen.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 18-07-2018 11:44
0.77% gewijzigd
nina1966 schreef:
18-07-2018 10:46
Kamp man dus :D
:-D
Ttroeteltje schreef:
18-07-2018 10:49
Inmiddels benoem ik niet meer dat iets in de aanbieding was. Het was idd een actie die voortkwam uit onzekerheid. Mijn eigen onzekerheid.

Net zoals iemand iets cadeau doen en bij voorbaat al verontschuldiging uitsprek3; als het niet in de smaak mocht vallen.
Ik begrijp het hoor en goed van je dat je het niet meer doet :rose:
Tegelijkertijd vind ik ook dat het niet netjes is om spullen aan te nemen zodat je ze kunt verkopen.

In mijn familie wordt veel spul door gegeven. Een jaar of 3 terug gingen twee van mijn neven studeren en op kamers. In die periode is ook de alleenstaande zus van mijn oma overleden. Ze hebben toen de nog behoorlijk nieuwe huisraad (koelkast, bed, magnetron, etc) gekregen van deze overleden oudtante. Er is een beetje verdeelt wie wat zou krijgen. Toen mijn oma met kerst vroeg of ze er nog blij mee waren bleek dat 1 van hen bijna alles gelijk verkocht had. Hij kon de spullen van de vorige bewoner van zijn kamer overnemen voor een heel klein bedrag dus hij had de spullen aangenomen om ze te verkopen op marktplaats.

Dat vind ik niet netjes. Het was duidelijk dat zijn neef het goed had kunnen gebruiken maar dan toch zeggen dat je de spullen ook wil hebben om erop te kunnen verdienen. Zeker als je van te voor dat je de spullen daadwerkelijk krijgt weet dat je ze niet gaat gebruiken zou je dat op zijn minst aan de gever moeten zeggen.
Jufjoke schreef:
18-07-2018 10:21
Als je iets weggeeft, ben je het kwijt. De ontvanger mag er van mij mee doen wat hij wil, ook doorverkopen of weggeven. Maar fatsoenshalve hoeft je ook weer niet te zeggen dat je lekker nog 50,- voor die gekregen fiets hebt gekregen.

Aan de andere kant, als iemand zou zeggen, we hebben fietsje verkocht en dat bijgelegd bij een nieuwe fiets en Marietjes is zo blij dat ze weer kan fietsen. Dat is ook anders.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Zwartvlekje schreef:
18-07-2018 10:59
Tegelijkertijd vind ik ook dat het niet netjes is om spullen aan te nemen zodat je ze kunt verkopen.

In mijn familie wordt veel spul door gegeven. Een jaar of 3 terug gingen twee van mijn neven studeren en op kamers. In die periode is ook de alleenstaande zus van mijn oma overleden. Ze hebben toen de nog behoorlijk nieuwe huisraad (koelkast, bed, magnetron, etc) gekregen van deze overleden oudtante. Er is een beetje verdeelt wie wat zou krijgen. Toen mijn oma met kerst vroeg of ze er nog blij mee waren bleek dat 1 van hen bijna alles gelijk verkocht had. Hij kon de spullen van de vorige bewoner van zijn kamer overnemen voor een heel klein bedrag dus hij had de spullen aangenomen om ze te verkopen op marktplaats.

Dat vind ik niet netjes. Het was duidelijk dat zijn neef het goed had kunnen gebruiken maar dan toch zeggen dat je de spullen ook wil hebben om erop te kunnen verdienen. Zeker als je van te voor dat je de spullen daadwerkelijk krijgt weet dat je ze niet gaat gebruiken zou je dat op zijn minst aan de gever moeten zeggen.
Idd, niet aannemen als je het toch niet gaat gebruiken.
Als iemand van te voren aangeeft dat hij/zij het terug wil als je het niet meer nodig bent, prima, aan de ontvanger zelf om aan te geven ik wil het wel of niet. In het geval van de kleertjes: zou ik dus inderdaad direct teruggeven en niet eerst opbergen.
Bij cadeau's: het is een cadeau, als ik het een poos heb gebruikt is het nog steeds van mij. Ik weet ook niet meer precies wat diverse personen allemaal cadeau hebben gedaan. Het zou niet in mij opkomen om daar nog weer op terug te komen. En als ik er al op terug zou komen denk ik dat de gevers mij aan zouden kijken van waar heb je het over. Mijn ouders zouden zeggen, doe er maar mee wat je wilt. Als ze weten dat ik iets heb en dat weinig gebruik en ze weten dat iemand anders dat zou kunnen gebruiken dan zouden ze dat eerst met mij overleggen, ook als ik het van hun heb gekregen. Zo van, wij hebben je toen dit of dat gegeven en nu is die en die dat nodig, heb jij die nog. Het is dan aan mij om te zeggen of diegene het zo mag hebben, mag lenen of er wat voor moet betalen.
Zwartvlekje schreef:
Wat verschrikkelijk
ikBedoelHetGoed schreef:
18-07-2018 08:12
Eens, Cucina.

Andere zuinige actie: ik heb een collega die met regelmaat zijn portemonnee "vergeet" als we een broodje gaan halen buiten voor de lunch. En niet terugbetaalt, tenzij erom wordt gevraagd.
Laat hem.lekker Tikkie installeren
Zwartvlekje schreef:

Met je eens hoor.
Ik kreeg ooit een oldtimer stofzuiger, een oldtimer strijkijzer en een oldtimer vrieskast van oma toen een samenwoning beëindigd werd. Ik was er zoooooo blij mee!
De vrieskast kostte uiteindelijk misschien klauwen vol geld, want stroomverbruik was uiteraard dramatisch. Toch heb ik deze met pijn in hart weggedaan doen ik na jaaaaaaaaaren ging verhuizen en bedacht dat het echt tijd werd voor een nieuwe zuinigere ivm milieu etc.
Stofzuiger en strijkijzer zijn mee gaan verhuizen. Dus.......
ikBedoelHetGoed schreef:
18-07-2018 08:12
Eens, Cucina.

Andere zuinige actie: ik heb een collega die met regelmaat zijn portemonnee "vergeet" als we een broodje gaan halen buiten voor de lunch. En niet terugbetaalt, tenzij erom wordt gevraagd.
Wat een profiteur, volgende keer gewoon zeggen: "he vergeet je portemonnee niet!"
Bij mij in de familie doen we zelden moeilijk over dingen uitlenen. En alles gaat altijd weer netjes terug.
Behalve bij 1 familielid. Die verkocht altijd alles door nadat zij er klaar mee was.
Haar reden was: als je het uitleent, heb je er zelf niets meer aan, dus verkoop ik het door...

Het maakte niet uit of er duidelijk werd gezegd dat je het geleende terug te willen hebben, het was gewoon weg.
Ik zie persoonlijk het probleem niet zo. Mijn dochter heeft een hoop spullen te leen (zowel kleding als speelgoed) waar haar oudere nicht is uitgegroeid. Alles wat vies wordt/kapot gaat wordt door ons opgeruimd volgens afspraak. En alles wat nog netjes is gaat of nadat dochter eruit is gegroeid retour of geven we na overleg verder door.

En zo doen wij dit met onze eigen spullen weer bij mijn eigen nicht. Die kreeg na ons een baby. En heeft zo dus een hoop kunnen gebruiken en nu wijzelf de tweede krijgen hebben we de dingen die nog goed zijn en zij niet meer nodig heeft retour gekregen. Plus weer wat van hun eigen spullen die zijzelf nu weer niet meer gebruiken. Ik ben blij dat ik haar destijds blij heb kunnen maken met onze babykleding. Helemaal aangezien we nu een kind van het andere geslacht krijgen. De kleding die nog goed is is na overleg doorgegeven aan de volgende. Ik ben juist blij dat het zo goed gebruikt wordt! Sommige spullen zijn immers al duur genoeg. En nee wij voelen ons allemaal niet bezwaard om de spullen te gebruiken, aangezien het dus niet erg is als het niet meer retour komt omdat het bijvoorbeeld kapot is.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Darthmee schreef:
18-07-2018 13:19
Bij mij in de familie doen we zelden moeilijk over dingen uitlenen. En alles gaat altijd weer netjes terug.
Behalve bij 1 familielid. Die verkocht altijd alles door nadat zij er klaar mee was.
Haar reden was: als je het uitleent, heb je er zelf niets meer aan, dus verkoop ik het door...

Het maakte niet uit of er duidelijk werd gezegd dat je het geleende terug te willen hebben, het was gewoon weg.
Daar leen je dus niet meer aan....
Mijn schoonzus en zwager zijn wel de koning en koningin van de gierige acties.
Om even een beeld te schetsen; We zien ze zo'n 2x per jaar , hebben hun schaapjes op het droge en zijn nogal op zichzelf.

Hun nichtje is het enige kind in de familie en bij gods gratie zijn ze afgelopen jaar op haar verjaardag geweest en wat kreeg ze? Een zichtbaar tweedehands plastic auto.

Echt, het gaat mij niet om het kadootje maar Jezus, ze tonen 0,0 interesse , gaan 3x per jaar op vakantie maar een fatsoenlijk kado voor hun nichtje kan er niet vanaf
Ach, die geven dan nog wat.
Mijn kinderen hebben nog nooit wat van mijn zus gekregen.
Ze woont heel dichtbij.
Zenzeo schreef:
18-07-2018 14:13
Ach, die geven dan nog wat.
Mijn kinderen hebben nog nooit wat van mijn zus gekregen.
Ze woont heel dichtbij.

Komt ze weleens lang?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
18-07-2018 14:28
Komt ze weleens lang?
Vroeger.
Oppassen wilde ze niet, want "doordeweeks werk ik en in het weekend gaan we uit".
Dus ze kwamen dan altijd zondags langs, eind van de middag, hier bier drinken en dan mee eten.
Zo ging dat jaren.
Een paar geleden heb ik met haar gebroken.
Zenzeo schreef:
18-07-2018 14:34
Vroeger.
Oppassen wilde ze niet, want "doordeweeks werk ik en in het weekend gaan we uit".
Dus ze kwamen dan altijd zondags langs, eind van de middag, hier bier drinken en dan mee eten.
Zo ging dat jaren.
Een paar geleden heb ik met haar gebroken.

Ach so, ben je mooi van af dan.
Wellicht geen kinderliefhebber(s).
Ttroeteltje schreef:
18-07-2018 15:21
Wellicht geen kinderliefhebber(s).

Nee, maar dat ben ik ook niet. Maar een leuk aardigheidje voor de verjaardag van mijn neefjes/nichtjes vind ik een kleine moeite.
Ik neem ook aan dat je niet met iemand breekt over iets kleins, maar dat er meer speelt dan dit.
Er speelde inderdaad meer mee.
Mijn eigen fout was dat ik teveel heb geaccepteerd.
Maar zij is echt een kreng.
dianaf schreef:
18-07-2018 11:44
Aan de andere kant, als iemand zou zeggen, we hebben fietsje verkocht en dat bijgelegd bij een nieuwe fiets en Marietjes is zo blij dat ze weer kan fietsen. Dat is ook anders.
Ook weer waar.
Ttroeteltje schreef:
18-07-2018 10:49

Net zoals iemand iets cadeau doen en bij voorbaat al verontschuldiging uitspreken als het niet in de smaak mocht vallen.
Ik koop best vaak dure dingen waarvan ik weet dat mijn omgeving het onzin zal vinden. Een duur simpel wit t-shirt ofzo, of een paar laarzen van honderden euro's. Maar goed, dat is mijn zaak, hoeft niemand te weten.

Maar mensen (collega's bijvoorbeeld) vragen verbazingwekkend vaak hoeveel iets gekost heeft. Ik zou dat zelf echt nooit vragen. Ik lieg dan altijd naar beneden, afhankelijk van het publiek dat ik voor me heb. Ik heb ook vriendinnen die in de mode werken en die weten sowieso wat dingen kosten, maar voor de rest komt alles bij mij uit de sale en uit de grabbelbak. Of ik lieg dat ik het cadeau heb gekregen. Ik schaam me soms voor wat ik voor iets heb betaald.

Dat iets geruild kan worden roep ik ook altijd bij een cadeau, haha!
Wat leuk om weer mee te lezen. Wel jammer dat sommigen zo doorzagen op een onderwerp dat je pagina’s moet doorscrollen om een nieuwe gierige actie te lezen.

Mijn bijdrage betreft ook een vrijgezellenfeest.

Feest van vriendin. Kende verder niemand echt persoonlijk maar dat is voor mij geen probleem. Kreeg van te voren van meid van organisatie (te noemen X) een mail over wat iedereen wilde uitgeven. Vond ik heel netjes. Ik heb aangegeven dat ik €120 voor een dag max vind, maar dat als het een tientje mee wordt en we daarmee een veel toffer programma kunnen doen, of als ik degene ben met t laagste budget, dat ik dan wel bij zou betalen.
Uiteindelijk kwam de begroting en programma: €160. Dit was voor een dag, overnachting bij vrijgezel thuis en ontbijt + film op de dag erna. Dat laatste stuk heb ik overgeslagen waardoor ik toch op €130 uitkwam. Veel geld, maar Oke.

Dag zelf was erg leuk. ‘s Avonds nog op stap en ik zou de “pot” beheren. Iedereen legde nog geld in en we hadden een leuke avond. Meid X meldde me dat ze nog wat extra geld had begroot om een fotoboek te maken en voor nog wat andere zaken. Ik wilde dat fotoboek wel maken en heb uiteindelijk de “pot” die over was van het stappen mee naar huis genomen. Fotoboek gemaakt en de rest van het geld teruggestort naar haar.

En toen was er radiostilte. Ik mailde haar met de vraag hoe het zat met het overgebleven begrote bedrag en het bedrag dat ze van mij had teruggekregen. Het ging om zeker €100.
Ze mailde terug dat ze dat idd nog in orde moest maken.
We hebben nooit meer iets van haar vernomen.

Nu gaat t natuurlijk maar om €10 pp, een bedrag dat mij niet rijker maakt en haar niet armer, maar het gaat mij om t principe. Je krijgt van anderen geld om iets te organiseren waar je vervolgens een deel van in eigen zak steekt.
Ik vind dat gierig.
Zomer28 schreef:
19-07-2018 05:59
Ik vind dat gierig.

Dat is niet gierig, dat is diefstal.
Laten we er verder maar niets meer over zeggen, voor je het weet moet je weer pagina's doorscrollen voor de volgende gierige actie. :nut:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven