Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

zondag 22 juli 2018 om 19:52
Update dag 2:
Hij slaapt. We hebben hem neergelegd en hij SLAAPT
Verschillen met gisteren:
- hij is 45 minuten later naar bed.
- hij is de hele dag wakker geweest, gisteren heeft hij nog een half uurtje in de auto geslapen.
- zijn kamer is opgeruimd zodat alles er rustig en prikkelloos uitziet vanuit zijn bed.
Hij slaapt. We hebben hem neergelegd en hij SLAAPT

Verschillen met gisteren:
- hij is 45 minuten later naar bed.
- hij is de hele dag wakker geweest, gisteren heeft hij nog een half uurtje in de auto geslapen.
- zijn kamer is opgeruimd zodat alles er rustig en prikkelloos uitziet vanuit zijn bed.

dinsdag 24 juli 2018 om 20:27
Gaat het bij jou ondertussen nog steeds zo goed met slapen, Laura?
Hier heeft het me op dag 3 uiteindelijk 45 minuten gekost en nu op dag 4 een half uur. Middagslaapjes heb ik na een week (deels met en deels zonder zijkant) maar even tijdelijk helemaal opgegeven.
Aan iedereen die ook de zijkant weg wil halen: doe het niet in een hittegolf
Geen enkel kind gaat volgens mij op dit moment makkelijk slapen, dus al helemaal niet met zo'n verandering van zijn slaapplek. Daarnaast is er ook geen hol aan om je kind met deze hitte steeds terug in bed te moeten tillen
Hier heeft het me op dag 3 uiteindelijk 45 minuten gekost en nu op dag 4 een half uur. Middagslaapjes heb ik na een week (deels met en deels zonder zijkant) maar even tijdelijk helemaal opgegeven.
Aan iedereen die ook de zijkant weg wil halen: doe het niet in een hittegolf

Geen enkel kind gaat volgens mij op dit moment makkelijk slapen, dus al helemaal niet met zo'n verandering van zijn slaapplek. Daarnaast is er ook geen hol aan om je kind met deze hitte steeds terug in bed te moeten tillen

woensdag 25 juli 2018 om 06:53
Goedemorgen! Ik kom even polsen wat jullie met dit hete weer met de peuters doen. Vandaag ben ik weer de hele dag thuis met dochter en ik ben 32 weken zwanger. Ik hoef gelukkig geen boodschappen ofzo te doen, maar kijk een beetje op tegen zo'n lange warme dag met haar. Ik kan zelf niet zoveel meer op het moment. Misschien vanmorgen nog even naar buiten en een stukje fietsen of in het badje.
Maar de middag lijkt me veel te warm worden dus zullen we binnen blijven... Zijn er meer die de komende dagen thuis zijn met peuter en zo ja, wat zijn jullie plannen?
Maar de middag lijkt me veel te warm worden dus zullen we binnen blijven... Zijn er meer die de komende dagen thuis zijn met peuter en zo ja, wat zijn jullie plannen?
woensdag 25 juli 2018 om 07:01
Als we al naar buiten gaan doen we het in de ochtend en late middag. Tussendoor hangen we een beetje in het huis, ook net wat meer tv dan normaal
, maar ook meer fruit dan normaal (bij warm weer eet zoon het opeens wel, dus dan gelijk maar aanpakken). En ik laat hem in de keuken met water spelen, op een krukje voor de kraan boven de gootsteen met allerlei bekers. Naar buiten wil die toch bijna niet.
Succes met je zwangerschap tijdens deze dagen!

woensdag 25 juli 2018 om 07:13
Grappig dat hij nu meer fruit wil eten! Maandag zat dochter ook al iets langer voor de tv, maar voel me dan meteen schuldigMaartje2016 schreef: ↑25-07-2018 07:01Als we al naar buiten gaan doen we het in de ochtend en late middag. Tussendoor hangen we een beetje in het huis, ook net wat meer tv dan normaal, maar ook meer fruit dan normaal (bij warm weer eet zoon het opeens wel, dus dan gelijk maar aanpakken). En ik laat hem in de keuken met water spelen, op een krukje voor de kraan boven de gootsteen met allerlei bekers. Naar buiten wil die toch bijna niet.

woensdag 25 juli 2018 om 07:19
Die heeft ze en trok ze eerst steeds uit. Dus vandaar toch maar weer de romper aan. Luiers probeert ze tot nu toe niet uit te doen. Terwijl ze dat echt wel kan als ze wil. Nou ja, dan leert ze ook meteen wat het gevolg is denk ik dan maar.Maartje2016 schreef: ↑24-07-2018 20:40Kijk dan even of je ergens onderbroeken/boxers kan scoren. Die houden de luier op zijn plaats en zorgen ervoor dat ze in elk geval de luier wat minder makkelijk uit kan trekken.
woensdag 25 juli 2018 om 07:21
Of je zet het teiltje zonder water neer, een krukje bij de kraan (die je zachtjes laat lopen) en een assortiment aan bekers, bakjes en pannen dat ze zelf het teiltje kan vullen. Is ze ook gelijk weer wat langer bezig.
Dat van de tv ken ik wel, maar als die hem hier niet meer interessant vind staat zoon op en loopt weg, dus dat maakt het al anders dan dat hij uren nonstop kijkt.
Dat van de tv ken ik wel, maar als die hem hier niet meer interessant vind staat zoon op en loopt weg, dus dat maakt het al anders dan dat hij uren nonstop kijkt.

woensdag 25 juli 2018 om 07:25
Dochter was net al even buiten aan het spelen. Zometeen op tijd naar de supermarkt. Daarna CB en de rest van de dag binnen. Ze heeft nieuwe klei en kan zich daar een flinke tijd mee vermaken. Misschien midden op de dag lekker in bad met wat kouder water dan normaal. Ik ben verbaasd over hoe weinig ze last heeft van de warmte. Speelt gewoon door, zit geen moment stil, terwijl ik aan het eind van de dag zit te puffen voor de ventilator. Oja en wat goed helpt is een petje (met van dat soort zwembroek stof of een hydrofieldoek) uitgewrongen uit koud water op het hoofd. Lekker koel!
woensdag 25 juli 2018 om 07:29
Dat is waar, dochter loopt op een gegeven moment ook bij de tv weg. Dus het valt dan ook wel mee hoelang ze kijkt. Dank je wel voor je tips!Maartje2016 schreef: ↑25-07-2018 07:21Of je zet het teiltje zonder water neer, een krukje bij de kraan (die je zachtjes laat lopen) en een assortiment aan bekers, bakjes en pannen dat ze zelf het teiltje kan vullen. Is ze ook gelijk weer wat langer bezig.
woensdag 25 juli 2018 om 07:31
Vanmiddag binnen in bad is ook een leuk idee! En klei heeft ze nog niet. Dat zou ik vanmorgen nog met haar kunnen kopen...Elifantje schreef: ↑25-07-2018 07:25Dochter was net al even buiten aan het spelen. Zometeen op tijd naar de supermarkt. Daarna CB en de rest van de dag binnen. Ze heeft nieuwe klei en kan zich daar een flinke tijd mee vermaken. Misschien midden op de dag lekker in bad met wat kouder water dan normaal. Ik ben verbaasd over hoe weinig ze last heeft van de warmte. Speelt gewoon door, zit geen moment stil, terwijl ik aan het eind van de dag zit te puffen voor de ventilator. Oja en wat goed helpt is een petje (met van dat soort zwembroek stof of een hydrofieldoek) uitgewrongen uit koud water op het hoofd. Lekker koel!
Dochter lijkt ook weinig last te hebben van de warmte, hoewel ze dus wel gesloopt is aan het eind van de dag. Maar ze speelt rustig door.
Ik haal haar zo maar eens uit bed. Ze heeft nog een half uurtje liggen kletsen en zingen na het wakker worden

woensdag 25 juli 2018 om 07:56
Wij spelen toch wel gewoon veel in de tuin. Ik creëer veel schaduw en dan lekker in het badje, met de watertafel of op een speelkleed (met van die wegen) met de auto’s aan de slag. Bij dag laatste haal ik dan ook de Duplo en een bakje water er bij en dan hebben de poppetjes een zwembad om naar toe te rijden.
Bakje water met kwasten doet het hier ook goed, zogenaamd om de schutting te verven.
En binnen gaat de ventilator de hele dag aan en kan er ook rustig gespeeld worden.
Bakje water met kwasten doet het hier ook goed, zogenaamd om de schutting te verven.
En binnen gaat de ventilator de hele dag aan en kan er ook rustig gespeeld worden.
woensdag 25 juli 2018 om 08:38
Hahaha elifantje, ik besef me dat we daarmee geluk hebben af en toe
Soms test dochter ook haar stembanden met mama roepen hoor!
Nijntje, dat zijn ook leuke ideeën! Ga dat met de schutting verven ook doen vandaag! We hebben ook nog een babykamer die geverfd moet worden, maar dat doen we toch maar zelf haha! We hebben ook een watertafel buiten, maar als het zo heel warm is...
Het is nu nog heerlijk buiten trouwens. We hebben net lekker buiten ontbeten, het is hier wat bewolkt en er staat een zuchtje wind. Kan het alsjeblieft zo blijven de hele dag? Prima uit te houden nu!

Nijntje, dat zijn ook leuke ideeën! Ga dat met de schutting verven ook doen vandaag! We hebben ook nog een babykamer die geverfd moet worden, maar dat doen we toch maar zelf haha! We hebben ook een watertafel buiten, maar als het zo heel warm is...
Het is nu nog heerlijk buiten trouwens. We hebben net lekker buiten ontbeten, het is hier wat bewolkt en er staat een zuchtje wind. Kan het alsjeblieft zo blijven de hele dag? Prima uit te houden nu!
woensdag 25 juli 2018 om 09:55
donderdag 26 juli 2018 om 14:36
Ik zit helaas in hetzelfde schuitje. Over 3 dagen ben ik uitgerekend. Mijn lichaam zit me steeds meer in de weg. Gelukkig lijkt dochter het aan te voelen en gedraagt ze zich de laatste tijd opvallend vaak bizar goed. Ze is ook veel aanhankelijker dan normaal en wil soms even niets van haar vader weten. Terwijl het echt altijd een papameisje was.
Hier doen we 's middags veel rustige activiteiten zoals liedjes zingen, boekjes lezen en tekenen/knutselen. En verder rent dochter gewoon heerlijk spelend rond in de woonkamer. Echt bizar hoe goed die zich houdt. Daar kunnen mijn man en ik nog een voorbeeld aannemen.
Hier doen we 's middags veel rustige activiteiten zoals liedjes zingen, boekjes lezen en tekenen/knutselen. En verder rent dochter gewoon heerlijk spelend rond in de woonkamer. Echt bizar hoe goed die zich houdt. Daar kunnen mijn man en ik nog een voorbeeld aannemen.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag

vrijdag 27 juli 2018 om 11:14
Ik heb wel wat spelletjes maar het zijn toch vaak de betaalde spellen die het leukst zijn..
Ik zal later even de iPad pakken om te kijken welke dat zijn. Nu te warm om op te staan
Pfff wat een dag. Kinderen begonnen al jankend aan hun dag. Geef ze eens ongelijk na zo’n warme nacht. Gelukkig werd het beter met eten in de buik en daarna veel om kunnen buigen met lekker buiten spelen (water!!!!) en binnen kralen rijgen.
Maar Mn inspiratie en energie raakt wel op nu. Nog even uitzingen tot de lunch, dan gaat jongste naar bed :p
Ik zal later even de iPad pakken om te kijken welke dat zijn. Nu te warm om op te staan
Pfff wat een dag. Kinderen begonnen al jankend aan hun dag. Geef ze eens ongelijk na zo’n warme nacht. Gelukkig werd het beter met eten in de buik en daarna veel om kunnen buigen met lekker buiten spelen (water!!!!) en binnen kralen rijgen.
Maar Mn inspiratie en energie raakt wel op nu. Nog even uitzingen tot de lunch, dan gaat jongste naar bed :p
vrijdag 27 juli 2018 om 15:22
Miffy educational games vind ik echt heel leuk en leerzaam. Bevat allemaal kleine spelletjes, wel een stuk of 25 gok ik, bijv doolhof, puzzels, zoek de verschillen, herken de schaduw, onthoudspelletjes, etc. Leuk vanaf een jaar of 3.
En Dikkie Dik heeft meerdere spelletjes waaronder een zoekspel. Zwaar favoriet bij peuter hier.
Verder heb je ook eenvoudige puzzelspelletjes als je daar op zoekt. Die zijn ook leuk!
Busy shapes is van oorsprong niet echt een peuterspel, maar mijn leuter vindt het heel leuk om te zoeken naar hoe hij blokjes in het bijbehorende gat krijgt.
En Dikkie Dik heeft meerdere spelletjes waaronder een zoekspel. Zwaar favoriet bij peuter hier.
Verder heb je ook eenvoudige puzzelspelletjes als je daar op zoekt. Die zijn ook leuk!
Busy shapes is van oorsprong niet echt een peuterspel, maar mijn leuter vindt het heel leuk om te zoeken naar hoe hij blokjes in het bijbehorende gat krijgt.