Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

vrijdag 10 augustus 2018 om 14:23
Maartje2016 schreef: ↑10-08-2018 11:25Succes nog met de allerlaatste loodjes, Chiao! Gelukkig is het wat aan het afkoelen![]()
Hier kreeg ik vandaag in de supermarkt een conpliment dat zoon zo perfect boos kon kijken. Dat was gelukkig precies de look waar ik voor ging![]()

Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag

zaterdag 11 augustus 2018 om 06:19
Succes met de allerlaatste loodjes Ciao!
Vraagje dames,
Dochter wordt volgende week 2 en krijgt over een maandje d’r grote bed. Nu hebben we de zijkant van het ledikant er al uit omdat ze er uit klom.. ze slaapt ook nog wel eens bij mij in bed als man weg is voor z’n werk.
Ze sliep altijd in een slaapzak, want vk g het hele bed door. Nu met die hitte had ze niks aan en sinds een week heeft ze een dun dekentje om mee te oefenen. Dat gaat nog niet heel geweldig. Maar het gekke is dat als ze naast mij in bed ligt ze stil ligt en netjes onder het dekbed....
Hoe hebben jullie de overgang naar dekbed/deken gedaan met woelige slapers? Ergens ben ik bang dat ze onder het dekbed komt te liggen.
Vraagje dames,
Dochter wordt volgende week 2 en krijgt over een maandje d’r grote bed. Nu hebben we de zijkant van het ledikant er al uit omdat ze er uit klom.. ze slaapt ook nog wel eens bij mij in bed als man weg is voor z’n werk.
Ze sliep altijd in een slaapzak, want vk g het hele bed door. Nu met die hitte had ze niks aan en sinds een week heeft ze een dun dekentje om mee te oefenen. Dat gaat nog niet heel geweldig. Maar het gekke is dat als ze naast mij in bed ligt ze stil ligt en netjes onder het dekbed....
Hoe hebben jullie de overgang naar dekbed/deken gedaan met woelige slapers? Ergens ben ik bang dat ze onder het dekbed komt te liggen.
zaterdag 11 augustus 2018 om 08:36
Het schijnt dat sommige kinderen wel heel goed onder een dekbed blijven liggen en niet onder een deken, maar hier nog geen ervaring.
Ik denk dat ze met 2 toch niet zo snel meer onder een dekbed zullen verdwijnen, ik zou er in elk geval niet over nadenken. Maar misschien zijn er ook kinderdekbedden, net als kinderkussens?
Ik denk dat ze met 2 toch niet zo snel meer onder een dekbed zullen verdwijnen, ik zou er in elk geval niet over nadenken. Maar misschien zijn er ook kinderdekbedden, net als kinderkussens?

zaterdag 11 augustus 2018 om 09:34
Succes met allerlaatste loodjes Ciao!
Hier de laatste weken steeds meer gedoe met slapen. Waar zoon (net 2) eerst sporadisch vroeg wakker werd (van de kou? Blijft voor geen meter liggen onder deken, gaat hele bed door) en dan nog paar uur bij ons in bed prima doorsliep, is het nu bijna elke nacht bal.
Hij wordt ergens tussen 12-5 compleet overstuur wakker en wil dan ‘in papa mama bed’, waar ie meestal meteen als blok in slaapt valt, netjes stilligt en soms zelfs tot 8u ‘uitslaapt’. Ondanks dat ik s nachts erg ben voor doen-wat-werkt zodat we het meeste slapen, ben ik dit een beetje beu. Ik wil Mn bed terug!
Vannacht bedacht dat het nu wel de kou kan zijn (met die hitte was het op gegeven moment 31 graden op zn kamer, nu veel kouder, zeker s nachts met raam op kier) dus komende nacht krijgt meneer sowieso zn slaapzak weer aan.
Maar hebben jullie nog tips?
Zeggen dat ie gewoon weer in eigen bed moet gaan slapen leidt tot heel groot DRAMA, iets waar ik s nachts niet zo dol op ben.. Begrijp dat we dit uiteraard zelf hebben laten ontstaan, maar toch. Zou een dekbedje helpen?
Hier de laatste weken steeds meer gedoe met slapen. Waar zoon (net 2) eerst sporadisch vroeg wakker werd (van de kou? Blijft voor geen meter liggen onder deken, gaat hele bed door) en dan nog paar uur bij ons in bed prima doorsliep, is het nu bijna elke nacht bal.
Hij wordt ergens tussen 12-5 compleet overstuur wakker en wil dan ‘in papa mama bed’, waar ie meestal meteen als blok in slaapt valt, netjes stilligt en soms zelfs tot 8u ‘uitslaapt’. Ondanks dat ik s nachts erg ben voor doen-wat-werkt zodat we het meeste slapen, ben ik dit een beetje beu. Ik wil Mn bed terug!
Vannacht bedacht dat het nu wel de kou kan zijn (met die hitte was het op gegeven moment 31 graden op zn kamer, nu veel kouder, zeker s nachts met raam op kier) dus komende nacht krijgt meneer sowieso zn slaapzak weer aan.
Maar hebben jullie nog tips?
Zeggen dat ie gewoon weer in eigen bed moet gaan slapen leidt tot heel groot DRAMA, iets waar ik s nachts niet zo dol op ben.. Begrijp dat we dit uiteraard zelf hebben laten ontstaan, maar toch. Zou een dekbedje helpen?

zaterdag 11 augustus 2018 om 11:17
Vergeetmenietje1980 schreef: ↑11-08-2018 11:15Bij ons was het een fase. hier wilde hij ook rond die leeftijd steeds bij ons slapen. nu is hij 3 en wil dat eigenlijk nooit. Hij wil het liefst in zijn eigen bed en slaapt bijna altijd goed

Ik hoop zo dat die fase ons gaat overslaan...

dinsdag 14 augustus 2018 om 11:30
Poepvraag. Wat doen jullie bij een moeilijk poepend kind? Sinds dat ze 1 keer op het potje heeft gepoept gaat het heel moeizaam (en alleen in de luier, maar dat maakt me niet uit). Het lijkt alsof ze zich er erg bewust van is en het daardoor lastig gaat. Ze drinkt veel en eet goed brood en fruit. Dus aan vezels geen gebrek.
dinsdag 14 augustus 2018 om 13:23
dinsdag 14 augustus 2018 om 14:02
Hier nacht 1 met dekbedje gehad en zoon heeft zonder mopperen tot 6.15u geslapen in zn eigen bed, en daarna nog even bij ons liggen dutten.
Zo vind ik t echt prima, hopen dat t iets blijvends is. Moet erbij zeggen dat hij de nachten ervoor in zn slaapzak ook redelijk goed sliep (even wakker rond 11u, schone luier en ondanks wat zielig snikken, verder slapen in zn eigen bed).
Is dus denk ik toch een koukleum net als zn moeder..
Zo vind ik t echt prima, hopen dat t iets blijvends is. Moet erbij zeggen dat hij de nachten ervoor in zn slaapzak ook redelijk goed sliep (even wakker rond 11u, schone luier en ondanks wat zielig snikken, verder slapen in zn eigen bed).
Is dus denk ik toch een koukleum net als zn moeder..
donderdag 16 augustus 2018 om 14:49
Lastig Elifantje. Zolang dochter hier goed drinkt kan ze ook goed poepen. Misschien dat een beetje olijfolie kan helpen? Al vrees ik dat vooral haar bewustwording het blokkeert.
Ik ben inmiddels 5 dagen geleden bevallen (bij 41+6) van onze zoon. De bevalling was helaas wederom heftig (schouderdystocie en een flinke fluxus), maar het gaat nu gelukkig erg goed met ons. Zoon is nog een stuk groter dan verwacht (56 cm lang en ruim 4.5 kg).
Ik ben inmiddels 5 dagen geleden bevallen (bij 41+6) van onze zoon. De bevalling was helaas wederom heftig (schouderdystocie en een flinke fluxus), maar het gaat nu gelukkig erg goed met ons. Zoon is nog een stuk groter dan verwacht (56 cm lang en ruim 4.5 kg).
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
maandag 20 augustus 2018 om 04:46

maandag 20 augustus 2018 om 18:30
Hier is het huilen minder geworden naarmate peuter meer is gaan praten. Ik stimuleer het ook en zeg haar dat ze kan zeggen wat er is ipv te huilen. Dat werkt lang niet altijd natuurlijk, het zijn peuters die nog met hun emoties om moeten leren gaan. Vermoeidheid speelt ook altijd mee als ze haar dag niet heeft. Maar over het algemeen huilt ze niet zo gek veel.
Is er een reden te vinden misschien Aray? Moe zijn, nog niet kunnen praten of iets anders misschien?
Is er een reden te vinden misschien Aray? Moe zijn, nog niet kunnen praten of iets anders misschien?
maandag 20 augustus 2018 om 20:03
Mijn peuter van bijna 3 jaar en 4 maanden huilt ook veel. Altijd al gedaan. Een gemiddelde ochtend start met:
Hij komt zijn bed uit, je vraagt of ie lekker heeft geslapen en hij zegt van wel. Je vraagt of hij moet plassen. Hij begint te huilen ‘ik hoef niet te plassen!’
- OK dan niet.
Je vraagt hem of hij zich aan wil kleden.
Hij gaat huilen: ‘ik wil niet aankleden, ik wil naar beneden!’
- Ja schat, je mag naar beneden als je je hebt aangekleed en je tanden en haren zijn gedaan.
Hij huilt opnieuw.
Na een tijdje gaat hij mokkend aankleden. Dan weer huilen: ‘ik wil naar beneden!’
- Nee, je tanden en haren moeten nog.
Nog meer gehuil.
- Kom, we gaan tanden poetsen!
‘Neehee, ik wil niet’
- Dan moet je nog even boven blijven.
Gehuil.
Je pakt de tandenborstel alvast op.
Gehuil: ‘IK wil die pakken!’
- Nou dan pak jij hem, maar ik doe er vandaag tandpasta op want de tube is bijna leeg dus dan krijg je er niks uit.
Gehuil. ‘Ik wil het zelf doen! Ik kan dat al!’
- Maar dat kan je niet lieverd, want hij is bijna leeg.
‘We-hel!’!
- Nee, ik doe het vandaag!
Gehuil
Nog meer gehuil
Nog meer gehuil
Na een lang drama, eindelijk aan het poetsen.
Na 20 sec: ‘hoorde je de buzz?’ (=trillend geluid van de tandenborstel dat ie mag stoppen)
- Nee, er was nog geen buzz.
‘We-hel! Dat was wèl een buzz!’
Huilen.
- Nee, ga nog maar even verder.
Huilen
Toch maar verder. Hij is klaar: ‘ YES, NU MAG IK NAAR BENEDEN!’
- Nou we hebben je haren nog niet gedaan he. Kom hier, doe ik snel gel in je haar.
‘Ik wil geen gel in mijn haar!’
- Ja we doen wel gel in je haar.
Gehuil.
Uiteindelijk toch maar gel in het haar.
Broertje gaat intussen met papa naar beneden.
Peuter huilt weer, ‘IK WILDE EERST!’
Etc etc etc
Hij huilt zo ongeveer het hele eerste uur door, terwijl de ochtend echt een aaneenschakeling is van rituelen die hem bekend zijn.
Hij huilt ook als we beneden komen en hij krijgt niet het ontbijt wat hij wilde. Maar even goed kan hij huilen als hij juist wél krijgt wat hij vroeg. Ofwel omdat zijn keuze is veranderd, ofwel omdat hij blij is dat hij dat lekkers krijgt.
De ochtenden zijn wel het ergst, maar de avonden kunnen af en toe net zo verlopen. En overdag dus ook enorm makkelijk huilen bij geringe tegenslag.
En deze jongen kon toch echt al vroeg in z’n tweede jaar in vloeiende zinnen praten. Maar is altijd al zo huilerig geweest. Als ie als baby zijn pink stootte al bij wijze van.
Zijn broertje daarentegen (ook bijna peuter) zegt 3 woorden en huilt nauwelijks. Die kan met zijn hoofd tegen een muur aan knallen en nog lachend opkijken.
Ik wijt het aan karakter en hoop enorm dat hij voor zijn 4e nog wat bij draait, anders krijgt hij het zwaar op school.
Hij komt zijn bed uit, je vraagt of ie lekker heeft geslapen en hij zegt van wel. Je vraagt of hij moet plassen. Hij begint te huilen ‘ik hoef niet te plassen!’
- OK dan niet.
Je vraagt hem of hij zich aan wil kleden.
Hij gaat huilen: ‘ik wil niet aankleden, ik wil naar beneden!’
- Ja schat, je mag naar beneden als je je hebt aangekleed en je tanden en haren zijn gedaan.
Hij huilt opnieuw.
Na een tijdje gaat hij mokkend aankleden. Dan weer huilen: ‘ik wil naar beneden!’
- Nee, je tanden en haren moeten nog.
Nog meer gehuil.
- Kom, we gaan tanden poetsen!
‘Neehee, ik wil niet’
- Dan moet je nog even boven blijven.
Gehuil.
Je pakt de tandenborstel alvast op.
Gehuil: ‘IK wil die pakken!’
- Nou dan pak jij hem, maar ik doe er vandaag tandpasta op want de tube is bijna leeg dus dan krijg je er niks uit.
Gehuil. ‘Ik wil het zelf doen! Ik kan dat al!’
- Maar dat kan je niet lieverd, want hij is bijna leeg.
‘We-hel!’!
- Nee, ik doe het vandaag!
Gehuil
Nog meer gehuil
Nog meer gehuil
Na een lang drama, eindelijk aan het poetsen.
Na 20 sec: ‘hoorde je de buzz?’ (=trillend geluid van de tandenborstel dat ie mag stoppen)
- Nee, er was nog geen buzz.
‘We-hel! Dat was wèl een buzz!’
Huilen.
- Nee, ga nog maar even verder.
Huilen
Toch maar verder. Hij is klaar: ‘ YES, NU MAG IK NAAR BENEDEN!’
- Nou we hebben je haren nog niet gedaan he. Kom hier, doe ik snel gel in je haar.
‘Ik wil geen gel in mijn haar!’
- Ja we doen wel gel in je haar.
Gehuil.
Uiteindelijk toch maar gel in het haar.
Broertje gaat intussen met papa naar beneden.
Peuter huilt weer, ‘IK WILDE EERST!’
Etc etc etc
Hij huilt zo ongeveer het hele eerste uur door, terwijl de ochtend echt een aaneenschakeling is van rituelen die hem bekend zijn.
Hij huilt ook als we beneden komen en hij krijgt niet het ontbijt wat hij wilde. Maar even goed kan hij huilen als hij juist wél krijgt wat hij vroeg. Ofwel omdat zijn keuze is veranderd, ofwel omdat hij blij is dat hij dat lekkers krijgt.
De ochtenden zijn wel het ergst, maar de avonden kunnen af en toe net zo verlopen. En overdag dus ook enorm makkelijk huilen bij geringe tegenslag.
En deze jongen kon toch echt al vroeg in z’n tweede jaar in vloeiende zinnen praten. Maar is altijd al zo huilerig geweest. Als ie als baby zijn pink stootte al bij wijze van.
Zijn broertje daarentegen (ook bijna peuter) zegt 3 woorden en huilt nauwelijks. Die kan met zijn hoofd tegen een muur aan knallen en nog lachend opkijken.
Ik wijt het aan karakter en hoop enorm dat hij voor zijn 4e nog wat bij draait, anders krijgt hij het zwaar op school.
maandag 20 augustus 2018 om 20:27
Oh Nijntje, wat verschrikkelijk herkenbaar!! Die van ons doe het nèt zo! “Neee *huilend * niet aankleden, ik wil naar beneden” whèèè! En dat om álles. Wij wijten het aan honger: ze is echt hangry dan. Dus we laten haar plassen en kleden snel aan, dan naar beneden en zo snel mogelijk voer erin. De rest doen we tijdens (haren) of na het eten.

woensdag 22 augustus 2018 om 08:27
Hier ook een peuter van 2j3m die het vaak op een huilen zet, zeker een keer of 10 per dag. Vooral als ze haar zin niet krijgt. Of een groene beker krijgt ipv blauwe. Aankleden is hier ook al tijden een strijd. Ze wilt bepaalde kleding wel/niet aan, maar daar heb ik niet altijd zin in.
Het is hier met periodes meer/minder. Over het algemeen is het een meisje met een enorm sterke eigen wil en wilt alles zelf doen. Met veel geduld komen we er wel.
Het is hier met periodes meer/minder. Over het algemeen is het een meisje met een enorm sterke eigen wil en wilt alles zelf doen. Met veel geduld komen we er wel.