De Nederlandse opvoeding
zondag 26 augustus 2018 om 15:52
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.

zondag 26 augustus 2018 om 16:24
Ja kindermishandeling is altijd een goede oplossing!Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 15:58Ik heb op meerdere plekken in de Randstad gewoond en zag het daar overal. Allemaal blank. De laatste keer dat een zwart kindje schreeuwde kreeg het een tik en stil was hij.
zondag 26 augustus 2018 om 16:24
Ik had als kind katoenen luiers. Was rond 1.5 al zindelijk hoor.Nehemah schreef: ↑26-08-2018 16:20Laatst op tv kwam er een reclame voorbij van het welbekende luier-merk. Ze adverteerden met 'droog tot wel twaalf uur'. Ja dan snap ik ook wel dat je geen zin hebt om zindelijk te gaan worden als je het met die super absorberende luiers toch niet merkt.
Met die minder absorberende en nog erger, hydrofiele luiers liet je dat echt wel uit je hoofd om daar vrijwillig lang mee rond te lopen.
zondag 26 augustus 2018 om 16:25
Extreem verwennen vind ik meer kindermishandeling dan een zachte tik.Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑26-08-2018 16:24Ja kindermishandeling is altijd een goede oplossing!

Het is geen zeiktopic. Ze heeft gelijkLucifer2018 schreef: ↑26-08-2018 15:59Och, dat ene verwende kind dat jij kent zal gewoon niet zoveel uitmaken voor de rest van Nederland.
Maar veel plezier met je volgende zure zeik topic.![]()
zondag 26 augustus 2018 om 16:26
Moet ik zeggen kindjes met meer melanine? Wat is de correcte term?made@kate schreef: ↑26-08-2018 16:21Je kind een tik geven is strafbaar in dit land. Dat ten eerste. Ten tweede is een tik geven onmacht uiten, in plaats van opvoeden. En ten derde getuigt onderscheid maken tussen ‘zwarte’ en ‘blanke’ kindjes ook niet van de perfecte opvoeding.
In ieder geval, ja het is ontzettend vreselijk met die ouders van tegenwoordig. Alle Nederlandse kinderen groeien op voor galg en rad, doen maar waar ze zin in hebben, krijsen de godganse dag standaard de hele supermarkt bij elkaar, mogen alles en krijgen alles. Dra-ma. Fatsoenlijke mensen hebben we over een paar jaar niet meer, want niemand wordt meer opgevoed. Misschien kan Rutte nu ingrijpen?

zondag 26 augustus 2018 om 16:26
Ik ga maar uit dit topic. De vooroordelen en onnadenkendheid druipen van je reacties af en dan kan ik mijn tijd beter besteden.Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 16:18Slaan? Een corrigerende tik heeft iedereen van rond de 30 en ouder weleens gehad hoor. Generaties lang. Slaan vind ik met een riem of erger.

zondag 26 augustus 2018 om 16:27
Ik zei het ook naar aanleiding van een andere opmerking van TO, sorry voor het misverstand.sprokkelientje schreef: ↑26-08-2018 16:25Ik ben ook tegen slaan maar ik had die vrouw toch wel een corrigerende tik willen verkopen op dat moment.
Volwassenen slaan doe ik ook niet mits ze dat bij mij ook niet doen. Maar die vrouw zou inderdaad in ieder geval fysiek tegen je opgewassen zijn (en dus eerlijker).
zondag 26 augustus 2018 om 16:27
Corrigerende tik mag gewoon hoor.sprokkelientje schreef: ↑26-08-2018 16:25Ik ben ook tegen slaan maar ik had die vrouw toch wel een corrigerende tik willen verkopen op dat moment.

zondag 26 augustus 2018 om 16:28
Mijn Franse familie geeft hun kinderen koekjes om stil te zijn en zet ze de halve dag achter de tv. Veel franse kinderen krijgen in alles hun zin. Nooit reden om boos te gaan gillen dan natuurlijk.
zondag 26 augustus 2018 om 16:28

zondag 26 augustus 2018 om 16:29
En ja, tegenwoordig zijn kinderen op zijn vroegst met vijf jaar pas zindelijk, want de basisscholen maken er geen enkel probleem van en ontvangen onzindelijke kinderen met open armen.
En ouders worden zelf ook enorm blij van minimaal vijf jaar vieze luiers want dat is natuurlijk veel minder moeite dan je kind met drie zindelijk laten worden. Graag, nog twee jaar langer in de weer met die drollen.
Waar halen jullie die onzin allemaal vandaan zeg.
En ouders worden zelf ook enorm blij van minimaal vijf jaar vieze luiers want dat is natuurlijk veel minder moeite dan je kind met drie zindelijk laten worden. Graag, nog twee jaar langer in de weer met die drollen.

zondag 26 augustus 2018 om 16:32
Geen ervaring mee. Verreweg de meeste kinderen die ik ken gedragen zich normaal en krijgen gewoon regels en grenzen. Natuurlijk zit er ook wel eens een minder leuk kind tussen, maar die zogenaamde Vlinder/Splinter/Mees/Storm en andere prinsjes en prinsejses die overal over mogen meepraten, brullend in het gangpad van de winkel liggen, alles mogen, alles krijgen, door restaurants rennen, op de banken in de trein staan, enzovoort, ken ik alleen uit verhalen op internet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 26 augustus 2018 om 16:33
Hoe vaak de school van vriendin al kinderen moest weigerenmade@kate schreef: ↑26-08-2018 16:29En ja, tegenwoordig zijn kinderen op zijn vroegst met vijf jaar pas zindelijk, want de basisscholen maken er geen enkel probleem van en ontvangen onzindelijke kinderen met open armen.
![]()
...
Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 15:58Ik heb op meerdere plekken in de Randstad gewoond en zag het daar overal. Allemaal blank. De laatste keer dat een zwart kindje schreeuwde kreeg het een tik en stil was hij.

Absoluut onwaar.Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑26-08-2018 16:28Mijn Franse familie geeft hun kinderen koekjes om stil te zijn en zet ze de halve dag achter de tv. Veel franse kinderen krijgen in alles hun zin. Nooit reden om boos te gaan gillen dan natuurlijk.
Frans onderwijs weleens gevolgd?
Woon je in de provincie?Susan schreef: ↑26-08-2018 16:32Geen ervaring mee. Verreweg de meeste kinderen die ik ken gedragen zich normaal en krijgen gewoon regels en grenzen. Natuurlijk zit er ook wel eens een minder leuk kind tussen, maar die zogenaamde Vlinder/Splinter/Mees/Storm en andere prinsjes en prinsejses die overal over mogen meepraten, brullend in het gangpad van de winkel liggen, alles mogen, alles krijgen, door restaurants rennen, op de banken in de trein staan, enzovoort, ken ik alleen uit verhalen op internet.

zondag 26 augustus 2018 om 16:34
Ik ken ze alleen uit dit soort topics. Van discriminerende zuurpruimen die zelf zo'n fantastische opvoeding hebben gehad.Susan schreef: ↑26-08-2018 16:32Geen ervaring mee. Verreweg de meeste kinderen die ik ken gedragen zich normaal en krijgen gewoon regels en grenzen. Natuurlijk zit er ook wel eens een minder leuk kind tussen, maar die zogenaamde Vlinder/Splinter/Mees/Storm en andere prinsjes en prinsejses die overal over mogen meepraten, brullend in het gangpad van de winkel liggen, alles mogen, alles krijgen, door restaurants rennen, op de banken in de trein staan, enzovoort, ken ik alleen uit verhalen op internet.
Ow en de luizenmoeder natuurlijk.

zondag 26 augustus 2018 om 16:35
Niet dus
ALGEMEEN
JEUGD (0 – 18 JAAR)
PROFESSIONALS
HEADER
Zoeken …
Kinderrechten Nederland
Hulp/
Vragen KRUIMELPAD
Home » Kinderrechten-vw » Artikel 19 – Geweld, mishandeling en verwaarlozing
Main content
Artikel 19 – Geweld, mishandeling en verwaarlozing
Verdragstekst
Lid 1. De Staten die partij zijn, nemen alle passende wettelijke en bestuurlijke maatregelen en maatregelen op sociaal en opvoedkundig gebied om het kind te beschermen tegen alle vormen van lichamelijk of geestelijk geweld, letsel of misbruik, lichamelijke of geestelijke verwaarlozing of nalatige behandeling, mishandeling of exploitatie, met inbegrip van seksueel misbruik, terwijl het kind onder de hoede is van de ouder(s), wettige voogd(en) of iemand anders die de zorg voor het kind heeft.
Lid 2. Deze maatregelen ter bescherming dienen, indien van toepassing, doeltreffende procedures te omvatten voor de invoering van sociale programma’s om te voorzien in de nodige ondersteuning van het kind en van degenen die de zorg voor het kind hebben, alsmede procedures voor andere vormen van voorkoming van en voor opsporing, melding, verwijzing, onderzoek, behandeling en follow-up van gevallen van kindermishandeling zoals hierboven beschreven, en, indien van toepassing, voor inschakeling van rechterlijke instanties.
Kern
Kinderen moeten beschermd worden tegen alle vormen van geweld, mishandeling en verwaarlozing.
Toelichting
Ieder kind heeft recht op bescherming tegen mishandeling. Hieronder vallen alle vormen van lichamelijke en geestelijke mishandeling, verwaarlozing en (seksueel) misbruik. Zowel in het gezin als daarbuiten. De overheid moet maatregelen nemen om kindermishandeling te voorkomen. Ook moet de overheid zorgen voor opvang en behandeling van kinderen die hiervan slachtoffer zijn.
Soorten kindermishandeling
Kindermishandeling kan vele vormen aannemen. Onder lichamelijke kindermishandeling vallen alle vormen van lichamelijk geweld tegen het kind. Bijvoorbeeld slaan, schoppen, bijten, knijpen, schudden (van een baby) of het kind laten vallen. Ook de corrigerende tik valt hieronder. Deze is in Nederland sinds 2007 bij wet verboden.
https://www.kinderrechten.nl/kinderrech ... en-geweld/

zondag 26 augustus 2018 om 16:37
Wel. Ook leerkrachten zien het
zondag 26 augustus 2018 om 16:38
Er zijn m.i belangrijke redenen
1. Kinderen worden bewust gekregen, dus dan zal je ze pamperen ook.
2. Ouders hebben minder tijd door meer betaald werk door moeders .
3. Ouders staan meer alleen voor de opvoeding. Vroeger staken familie en buurt er ook tijd en energie in.
4. De waarden /normen in Nederland zijn veranderd.
1. Kinderen worden bewust gekregen, dus dan zal je ze pamperen ook.
2. Ouders hebben minder tijd door meer betaald werk door moeders .
3. Ouders staan meer alleen voor de opvoeding. Vroeger staken familie en buurt er ook tijd en energie in.
4. De waarden /normen in Nederland zijn veranderd.

Kom nou toch, een corrigerende tik met kindermishandeling vergelijken?Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑26-08-2018 16:24Ja kindermishandeling is altijd een goede oplossing!

Dat er (in het openbaar) geen tikken meer uit worden gedeeld zal er voor zorgen dat kinderen in het openbaar dus lekker kunnen blijven drammen en zuigen, want pa en ma durven toch geen lik op stuk beleid meer uit te voeren uit angst voor de publieke opinie.

Koffiekopjes schreef: ↑26-08-2018 16:26Moet ik zeggen kindjes met meer melanine? Wat is de correcte term?![]()
Dijenkletser zeg. Het hele voorbeeld is totaal belachelijk. Een kind dat geslagen wordt opvoeren als voorbeeld van goed opgevoed. De huidskleur doet totaal niet terzake. Het kind kan zo Nederlands zijn als het maar zijn kan.
anoniem_203344 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 17:05
0.52% gewijzigd
zondag 26 augustus 2018 om 16:39
Nou, dan mag het niet, maar of dat zo goed is... ik ben opgevoed met harde discipline, altijd ging school voor, elke volwassene was U en tot mijn 13e bepaalden mijn ouders bijna alles. Toen ik een baantje kreeg kon ik alsnpg niet zo maar alles doen. Hotpants of tot laat uit? Hun huis, hun regels. Heb ook gerebelleerd hoor. Maar daarvan wist ik ook dat het consequenties had.