Medewerker ontslaan in proeftijd, welke reden opgeven?
woensdag 5 september 2018 om 09:26
Sinds 8 maanden ben ik teamleider, heel leuk allemaal. Maar nu ga ik een medewerker ontslaan in de proeftijd. Dat vond ik best spannend en helemaal niet leuk! De medewerker is er ook niet bepaald blij mee. Het gesprek is al geweest.
De medewerker is vanuit de ww bij ons gekomen. Het is niet zijn schuld, hij functioneert op zich wel goed. Maar we vermoeden dat hij in de toekomst wellicht uit gaat vallen en willen dat risico niet nemen (wij zijn mijn baas en ik, ik heb dat besproken)
De medewerker heeft gevraagd om een verklaring waarom hij is ontslagen, die moet zodanig worden opgesteld, dat het duidelijk is dat het niet zijn schuld is. Anders heeft hij geen recht meer op ww.
Ik wil hem natuurlijk niet in de problemen brengen.
Hoe kan ik die verklaring zo opschrijven dat hij erdoor niet in de problemen komt met de ww? Welke zinnen / uitleg is dan goed?
De medewerker is vanuit de ww bij ons gekomen. Het is niet zijn schuld, hij functioneert op zich wel goed. Maar we vermoeden dat hij in de toekomst wellicht uit gaat vallen en willen dat risico niet nemen (wij zijn mijn baas en ik, ik heb dat besproken)
De medewerker heeft gevraagd om een verklaring waarom hij is ontslagen, die moet zodanig worden opgesteld, dat het duidelijk is dat het niet zijn schuld is. Anders heeft hij geen recht meer op ww.
Ik wil hem natuurlijk niet in de problemen brengen.
Hoe kan ik die verklaring zo opschrijven dat hij erdoor niet in de problemen komt met de ww? Welke zinnen / uitleg is dan goed?
woensdag 5 september 2018 om 09:52
Nummer*Zoveel schreef: ↑05-09-2018 09:49Wat je in de brief schrijft, moet wel aansluiten bij wat je de medewerker hebt verteld in het gesprek. Jullie hadden dus feitelijk al juridisch advies in moeten schakelen voordat je dat gesprek aan ging. Je begeeft je nu op juridisch heel glad ijs. Als de werknemer hier werk van gaat maken, dan kan dat nog best wel eens flinke problemen op gaan leveren.
Dank je NummerZoveel, helaas is het allemaal lastig omdat het om een klein bedrijfje gaat. Geen hr en geen juridische afdeling. Volgens mijn baas moest dit zo kunnen. Maar blijkbaar heeft hij daar ook niet genoeg verstand van. Ga nog even met hem overleggen.
woensdag 5 september 2018 om 09:52
-jolijn- schreef: ↑05-09-2018 09:42Je hoeft als werkgever geen reden op te geven voor ontslag in de proeftijd. Maar de werknemer heeft inderdaad wel een verklaring nodig om weer aanspraak op WW te kunnen maken. Raar, eigenlijk.
De werkgever is wel verplicht een reden te geven als de werknemer daarom vraagt.
Ik zou hooguit iets schrijven zoals "veranderde behoefte binnen de organisatie" of "als gevolg van tegenvallende bedrijfsresultaten" of "niet de juiste persoon op de juiste plek, wanneer een andere functie vrijkomt binnen de organisatie is de werknemer van harte uitgenodigd om nogmaals te solliciteren" of "op handen zijnde reorganisatie waarbij het last in, first out principe gehanteerd wordt" etc. etc.
Al deze redenen (muv de laatste) kan TO alleen aanvoeren als dit ook daadwerkelijk onderbouwd kan worden en verder blijkt uit het handelen van de organisatie. Mocht er direct weer een vacature komen, dan heeft de ex-werknemer een goede zaak in handen.
De laatste reden mag sowieso niet, want last in first out mag al een tijd niet meer toegepast worden binnen het arbeidsrecht.
woensdag 5 september 2018 om 09:53
Nee, ik heb tegen hem gezegd dat we de match missen en denken dat hij niet in het team past.viva-amber schreef: ↑05-09-2018 09:50Heb je tegen die werknemer gezegd dat mogelijke ziekte in de toekomst nu een reden is voor het ontslag?

woensdag 5 september 2018 om 09:54
We weten natuurlijk niet wat die mogelijk verwachte uitval is, hè. Als het bijvoorbeeld is omdat men denkt dat deze functie aan de ambitieuze kant is en dat men het risico wil vermijden dat de werknemer er overspannen van raakt, dan is dat wat anders dan als men heeft gemerkt dat de werknemer afgelopen week drie keer een consult had bij een oncoloog.
woensdag 5 september 2018 om 09:54
Zonder opgaaf mag maar met de verkeerde reden mag niet.
Dus iemand in de proeftijd ontslaan met de reden: ja helaas een donker iemand trekt nog minder klanten in de winkel, of omdat je zwanger bent, of daar je genetisch wat rammelig in elkaar zit verwachten wij verzuim in de toekomst dan wel die kanker is nu echt weg maar kan altijd terugkomen. Tja dat mag allemaal niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 5 september 2018 om 09:55
De baas neemt daarmee een groot financieel risico. Erg dom dat hij geen juridische hulp inhuurt, al is het alleen maar voor dit soort zaken. De meeste kleine bedrijven hebben voor dit soort zaken hulp op afstand, die ze per uur inhuren als er advies nodig is. Dat kost dan een paar honderd euro, maar een rechtszaak kost altijd meer.Stoelendans2018 schreef: ↑05-09-2018 09:52Dank je NummerZoveel, helaas is het allemaal lastig omdat het om een klein bedrijfje gaat. Geen hr en geen juridische afdeling. Volgens mijn baas moest dit zo kunnen. Maar blijkbaar heeft hij daar ook niet genoeg verstand van. Ga nog even met hem overleggen.

En jij bent leidinggevende. Sjongejonge...Stoelendans2018 schreef: ↑05-09-2018 09:45Dank je wel Jolijn, hier kan ik echt iets mee.
Ik wil hem niet tekort doen, vind het ook lullig om dit te doen, maar zo is het nu eenmaal besloten.
woensdag 5 september 2018 om 09:56
Het zou een ideale wereld zijn maar helaas beschermt het je voor geen meter. Bazen gooien het gewoon op smoesjes en ze zijn nog steeds van je af. Me pa is ook door ziekte ontslagen, uiteraard is de reden zo verdraaid dat het niet op zijn ziekte gegooid werd.viva-amber schreef: ↑05-09-2018 09:43Bij een proeftijd hoef je geen reden te geven. Je mag iemand echter niet ontslaan vanwege ziekte/medische reden (misschien ga je ooit uitvallen) want je mag ook geen aanstellingskeuring doen (tenzij het de functie van piloot is ofzo en dus noodzaak). Kortom eerlijk zijn in die verklaring kan je forse problemen opleveren.
Ik zou hem een getuigschrift meegeven. Iets van pietje, geboren heeft van dat tot dan korte periode bij ons gewerkt. Hij functioneerde goed en pakte zaken snel op. Vanwege bedrijfsorganisatorische redenen hebben wij afscheid moeten nemen in de proeftijd.
Geef ook een referentie voor wanneer dit vragen oplevert in zijn nieuwe baan en geef dan dezelfde reden als in het getuigschrift.
Pas tevens op met de vacature direct weer open zetten want deze oud medewerker ruikt onraad en heeft misschien door hoe de vork in de steel zit. Zoek eerst intern en wacht een maand of 6 - jaar met het openbaar zetten van de vacature dan wel benader uitzendbureau's om de functies eerst tijdelijk open te zetten dan kun je altijd zeggen dat er om organisatorische reden een oplossing is gezocht in de tijdelijke ring.
woensdag 5 september 2018 om 09:57
Besef je wel dat deze reden heel lang een enorme impact op iemand zijn zelfvertrouwen kan hebben? Zeker als die persoon gewoon prima functioneerde, goed in het team lag en dacht dat alles prima ging.Stoelendans2018 schreef: ↑05-09-2018 09:53Nee, ik heb tegen hem gezegd dat we de match missen en denken dat hij niet in het team past.

woensdag 5 september 2018 om 09:58
Ik geloof je meteen, maar hoe ga je daar dan ooit achter komen of je door verkeerde redenen ontslag krijgt als ze geen reden op hoeven geven? Hoe werkt dat dan in de praktijk?viva-amber schreef: ↑05-09-2018 09:54Zonder opgaaf mag maar met de verkeerde reden mag niet.
Dus iemand in de proeftijd ontslaan met de reden: ja helaas een donker iemand trekt nog minder klanten in de winkel, of omdat je zwanger bent, of daar je genetisch wat rammelig in elkaar zit verwachten wij verzuim in de toekomst dan wel die kanker is nu echt weg maar kan altijd terugkomen. Tja dat mag allemaal niet.
ontopic:
Als het zo'n klein bedrijf is vind ik het ook vreemd dat jij als teamleider een ontslaggesprek gaat voeren terwijl je duidelijk niet weet waar je het over hebt. Waarom doet 'de baas' dat dan niet? Of ben jij ook verantwoordelijk voor het aannemen van het personeel?
woensdag 5 september 2018 om 09:59
Als je geen goede HR afdeling hebt, dan is het idd gebruikelijk om juridisch advies in te winnen.parbleumondieu schreef: ↑05-09-2018 09:57Als werkgever laat je dit vanaf het begin toch al via een jurist lopen?
Of heb ik toevallig een hele voorzichtige werkgever? Bij ons wordt alles altijd eerst door een jurist bekeken.
Wil je echt bij een bedrijf als dit werkzaam zijn?Stoelendans2018 schreef: ↑05-09-2018 09:45
Ik wil hem niet tekort doen, vind het ook lullig om dit te doen, maar zo is het nu eenmaal besloten.
Besef dat jij de volgende kan zijn..... om wat voor reden dan ook. Ik vind het echt bizar.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.

Pff met zo'n baas als jij heb je geen vijanden meer nodig

Maar goed karma's a bitch zullen we maar zeggen.
Toevoeging: je nick zegt genoeg over jouw eigen mogelijke toekomst binnen een dergelijk bedrijf. Maar goed, misschien verdienen jullie elkaar.
cosmopolitan2208 wijzigde dit bericht op 05-09-2018 10:04
39.79% gewijzigd
woensdag 5 september 2018 om 10:00

woensdag 5 september 2018 om 10:01
LoVaKo schreef: ↑05-09-2018 09:58
ontopic:
Als het zo'n klein bedrijf is vind ik het ook vreemd dat jij als teamleider een ontslaggesprek gaat voeren terwijl je duidelijk niet weet waar je het over hebt. Waarom doet 'de baas' dat dan niet? Of ben jij ook verantwoordelijk voor het aannemen van het personeel?
Het zou mij niet verbazen als de baas dit doet zodat TO de schuld kan krijgen als het een (juridisch) staartje krijgt. Kan hij zijn handen wassen in onschuld.
Ik zou me toch afvragen of dit een bedrijf is waar je wilt werken...
woensdag 5 september 2018 om 10:01
Nou, lekkere teamleider ben jij.Stoelendans2018 schreef: ↑05-09-2018 09:53Nee, ik heb tegen hem gezegd dat we de match missen en denken dat hij niet in het team past.
Een die helemaal achter het personeel staat. NOT.
Hoe slaap je s'nachts? Lekker rustig met een schoon geweten?
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
woensdag 5 september 2018 om 10:02
Als je bij een klein bedrijf werkt met een eigenaar die niet al te integer handelt, dan kan dit heel goed het geval zijn. In dat geval adviseer ik je om zelf ook op zoek te gaan naar ander werk.Stoelendans2018 schreef: ↑05-09-2018 09:55Ik moet nu weer aan het werk, bedankt voor de adviezen, ik ga hier nog even met mijn baas over hebben, want dit zit me echt niet lekker. Heb een beetje de indruk dat hij mij met valse voorwendselen deze man laat ontslaan. Alsof het niet goed deugt.
Ik kom later nog even terug reageren.

woensdag 5 september 2018 om 10:04
Inderdaad. Goed punt.Nummer*Zoveel schreef: ↑05-09-2018 09:57Besef je wel dat deze reden heel lang een enorme impact op iemand zijn zelfvertrouwen kan hebben? Zeker als die persoon gewoon prima functioneerde, goed in het team lag en dacht dat alles prima ging.
woensdag 5 september 2018 om 10:04
Als teamleider in een klein bedrijf zul je soms dingen moeten doen waar je niet achter staat, om de simpele reden dat je betaald wordt om te doen wat nodig wordt geacht en je niet alleen bent aangesteld voor de leuke dingen.SweetFirefly schreef: ↑05-09-2018 10:01Nou, lekkere teamleider ben jij.
Een die helemaal achter het personeel staat. NOT.
Hoe slaap je s'nachts? Lekker rustig met een schoon geweten?
Als dingen niet te verenigen zijn mijn je eigen normen en waarden, dan kun je daarover in gesprek gaan en eventueel je conclusies trekken (ander werk zoeken) als dat niets uithaalt.