Werk & Studie alle pijlers

Medewerker ontslaan in proeftijd, welke reden opgeven?

05-09-2018 09:26 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 8 maanden ben ik teamleider, heel leuk allemaal. Maar nu ga ik een medewerker ontslaan in de proeftijd. Dat vond ik best spannend en helemaal niet leuk! De medewerker is er ook niet bepaald blij mee. Het gesprek is al geweest.
De medewerker is vanuit de ww bij ons gekomen. Het is niet zijn schuld, hij functioneert op zich wel goed. Maar we vermoeden dat hij in de toekomst wellicht uit gaat vallen en willen dat risico niet nemen (wij zijn mijn baas en ik, ik heb dat besproken)
De medewerker heeft gevraagd om een verklaring waarom hij is ontslagen, die moet zodanig worden opgesteld, dat het duidelijk is dat het niet zijn schuld is. Anders heeft hij geen recht meer op ww.
Ik wil hem natuurlijk niet in de problemen brengen.

Hoe kan ik die verklaring zo opschrijven dat hij erdoor niet in de problemen komt met de ww? Welke zinnen / uitleg is dan goed?
Hebben jullie geen HR afdeling?
Wat dacht je van gewoon eerlijk zijn?

Maar wat werk jij voor een kut bedrijf dat je medewerkers die gewoon goed functioneren ontslaat omdat ze misschien mogelijk in de toekomst gaan uitvallen.

Dus gewoon een kut smoes bedenken is vast ook wel een optie.
sugarmiss wijzigde dit bericht op 05-09-2018 09:38
0.39% gewijzigd
De echte reden?
Maar dat mag niet hè?
Naaierij.
Waarom zijn jullie bang dat hij gaat uitvallen?
Nu ik er even over nadenk: waarom bedenken jullie dit nu pas? Ik vind het best een rotstreek eigenlijk. Had dit van tevoren besproken.
Hij functioneert goed, maar je vermoed dat hij gaat uitvallen?
Wat is er precies aan de hand dat je tot die mening bent gekomen? Kun je dat niet netjes verwoorden in de brief.

En inderdaad: hr-afdeling is een aanrader
Teamleiders horen dit soort zaken niet op fora te bespreken. Spijt me wel, maar heb je dan wel een goede reden als je willekeurige vreemden op internet er om moet vragen?
En het klinkt als een hoop vermoedens met een sausje van vooroordelen.
Ik vind het wel bijzonder lullig om een medewerkster die goed funcitioneerd te ontslaan omdat je bang bent dat hij uit gaat vallen.

Ik vind het vreemd dat je schrijft mijn baas en ik.
Een hond heeft een baas en een werknemer heeft een chef, leidinggevende, regiomanager of directeur.
Tsja, dus wij moeten hier gaan bedenken hoe jij een goeie smoes kan gebruiken om een goed functionerend persoon te ontslaan omdat hij wellicht in de toekomst kan uitvallen? Want de waarheid kan natuurlijk niet, dan raak je 'm niet kwijt. Waarom vraag je dat hier, op een forum en niet bij HR? Onprofessioneel.
Had je a) niet eerder kunnen bedenken dat deze meneer aannemen dit probleem zou opleveren en b) wat een ontzettende kloterige instelling heeft je bedrijf. Dat je dit gewoon met droge ogen kunt doen zeg.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 05-09-2018 09:43
14.16% gewijzigd
Je hoeft als werkgever geen reden op te geven voor ontslag in de proeftijd. Maar de werknemer heeft inderdaad wel een verklaring nodig om weer aanspraak op WW te kunnen maken. Raar, eigenlijk.

Ik zou hooguit iets schrijven zoals "veranderde behoefte binnen de organisatie" of "als gevolg van tegenvallende bedrijfsresultaten" of "niet de juiste persoon op de juiste plek, wanneer een andere functie vrijkomt binnen de organisatie is de werknemer van harte uitgenodigd om nogmaals te solliciteren" of "op handen zijnde reorganisatie waarbij het last in, first out principe gehanteerd wordt" etc. etc.
Ook maar geen vrouwen meer aannemen dan want die kunnen ook uitvallen wegens zwangerschap.

En ik hoop maar voor je dat je een vast contract hebt. Anders bestaat de kans dat jouw contract ook niet verlengd gaat worden met en onzin reden die de baas terzijnertijd gaat bedenken.
Iedereen kan op den duur uitvallen, sorry dit vind ik de goedkoopste smoes aller tijden.
Bij een proeftijd hoef je geen reden te geven. Je mag iemand echter niet ontslaan vanwege ziekte/medische reden (misschien ga je ooit uitvallen) want je mag ook geen aanstellingskeuring doen (tenzij het de functie van piloot is ofzo en dus noodzaak). Kortom eerlijk zijn in die verklaring kan je forse problemen opleveren.

Ik zou hem een getuigschrift meegeven. Iets van pietje, geboren heeft van dat tot dan korte periode bij ons gewerkt. Hij functioneerde goed en pakte zaken snel op. Vanwege bedrijfsorganisatorische redenen hebben wij afscheid moeten nemen in de proeftijd.

Geef ook een referentie voor wanneer dit vragen oplevert in zijn nieuwe baan en geef dan dezelfde reden als in het getuigschrift.

Pas tevens op met de vacature direct weer open zetten want deze oud medewerker ruikt onraad en heeft misschien door hoe de vork in de steel zit. Zoek eerst intern en wacht een maand of 6 - jaar met het openbaar zetten van de vacature dan wel benader uitzendbureau's om de functies eerst tijdelijk open te zetten dan kun je altijd zeggen dat er om organisatorische reden een oplossing is gezocht in de tijdelijke ring.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
-jolijn- schreef:
05-09-2018 09:42
Je hoeft als werkgever geen reden op te geven voor ontslag in de proeftijd. Maar de werknemer heeft inderdaad wel een verklaring nodig om weer aanspraak op WW te kunnen maken. Raar, eigenlijk.

Ik zou hooguit iets schrijven zoals "veranderde behoefte binnen de organisatie" of "als gevolg van tegenvallende bedrijfsresultaten" of "niet de juiste persoon op de juiste plek, wanneer een andere functie vrijkomt binnen de organisatie is de werknemer van harte uitgenodigd om nogmaals te solliciteren" of "op handen zijnde reorganisatie waarbij het last in, first out principe gehanteerd wordt" etc. etc.
Dank je wel Jolijn, hier kan ik echt iets mee.

Ik wil hem niet tekort doen, vind het ook lullig om dit te doen, maar zo is het nu eenmaal besloten.
Die medewerker mag blij zijn dat hij ontslagen is. Wat een vreemde mentaliteit houden jullie erop na zeg!

Hij functioneert goed, maar we zijn bang dat hij uit gaat vallen. Waarom denk je dat? Zoals ik het lees wil je gewoon van hem af, om wat voor reden dan ook.

Wat dacht je van iemand gewoon beoordelen op zijn functioneren? De toekomst kan je niet voorspellen en al helemaal niet of iemand uit gaat vallen. Ja, als er sprake is van een nare ziekte of iets, maar op basis van wat jij schrijft heb je daar geen reden toe.

Kijk eens goed in de spiegel. Hoe jij anderen behandelt, zo wordt jij uiteindelijk ook behandeld.
viva-amber schreef:
05-09-2018 09:43
Bij een proeftijd hoef je geen reden te geven. Je mag iemand echter niet ontslaan vanwege ziekte/medische reden (misschien ga je ooit uitvallen) want je mag ook geen aanstellingskeuring doen (tenzij het de functie van piloot is ofzo en dus noodzaak). Kortom eerlijk zijn in die verklaring kan je forse problemen opleveren.

Ik zou hem een getuigschrift meegeven. Iets van pietje, geboren heeft van dat tot dan korte periode bij ons gewerkt. Hij functioneerde goed en pakte zaken snel op. Vanwege bedrijfsorganisatorische redenen hebben wij afscheid moeten nemen in de proeftijd.

Geef ook een referentie voor wanneer dit vragen oplevert in zijn nieuwe baan en geef dan dezelfde reden als in het getuigschrift.

Pas tevens op met de vacature direct weer open zetten want deze oud medewerker ruikt onraad en heeft misschien door hoe de vork in de steel zit. Zoek eerst intern en wacht een maand of 6 - jaar met het openbaar zetten van de vacature dan wel benader uitzendbureau's om de functies eerst tijdelijk open te zetten dan kun je altijd zeggen dat er om organisatorische reden een oplossing is gezocht in de tijdelijke ring.
Dank je wel Viva Amber. Dit is goede raad.
Stoelendans2018 schreef:
05-09-2018 09:45

Ik wil hem niet tekort doen, vind het ook lullig om dit te doen, maar zo is het nu eenmaal besloten.
Laf.
Op de site van het uwv:
Ontslag tijdens uw proeftijd is altijd mogelijk. Ook als u ziek bent. De werkgever hoeft geen reden voor het ontslag op te geven en hij hoeft geen rekening te houden met een opzegtermijn. Als u aan de voorwaarde voldoet kunt u na uw ontslag een WW-uitkering aanvragen.
LoVaKo schreef:
05-09-2018 09:47
Op de site van het uwv:
Ontslag tijdens uw proeftijd is altijd mogelijk. Ook als u ziek bent. De werkgever hoeft geen reden voor het ontslag op te geven en hij hoeft geen rekening te houden met een opzegtermijn. Als u aan de voorwaarde voldoet kunt u na uw ontslag een WW-uitkering aanvragen.
Klopt maar je mag niet ontslagen worden wegens ziekte of zwangerschap dus wanneer je wel zo dom bent om de echte reden te geven dan kan dat wel problemen opleveren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat je in de brief schrijft, moet wel aansluiten bij wat je de medewerker hebt verteld in het gesprek. Jullie hadden dus feitelijk al juridisch advies in moeten schakelen voordat je dat gesprek aan ging. Je begeeft je nu op juridisch heel glad ijs. Als de werknemer hier werk van gaat maken, dan kan dat nog best wel eens flinke problemen op gaan leveren.
Stoelendans2018 schreef:

heb jij dit besloten? jij bent zijn teamleider? Of moet dit van je baas? en ben je het er eigenlijk niet mee eens?
Stoelendans2018 schreef:

En dat had je zelf niet kunnen bedenken? Dit is toch standaard kost. Nogmaals onprofessioneel.
En ja, je doet die man dus wel tekort. Hij kan de ww weer in terwijl hij prima functioneerde.
Heb je tegen die werknemer gezegd dat mogelijke ziekte in de toekomst nu een reden is voor het ontslag?
viva-amber schreef:
05-09-2018 09:48
Klopt maar je mag niet ontslagen worden wegens ziekte of zwangerschap dus wanneer je wel zo dom bent om de echte reden te geven dan kan dat wel problemen opleveren.
Volgens mij ligt dat in de wettelijk toegestane proeftijd anders, het mag namelijk zonder opgaaf van reden. Ik vind het ook een achterlijke reden hoor, daar niet van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven