Halloween zooi

22-09-2018 19:08 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me elk jaar weer af: wie koopt nou die meuk waarmee de winkels momenteel vol mee liggen, al die halloween spullen.
Ik weet dat er fright nights zijn, maar verder wordt het niet gevierd toch? Ik zat net de reclamefolders te bekijken en er waren een paar ketens met een folder alleen met halloween spul. Wie koopt dit nou? Ik ken echt niemand die hier aan mee doet.
Of wordt het in andere gedeeltes van Nederland wel gevierd?
Ik koop die spullen ook, maar niet om Halloween te vieren. Gewoon een schedel als bloempot ofzo
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
damas schreef: ↑
22-09-2018 19:38
En nee ik weet eigenlijk niet de specifieke betekenis. Volgens mij iets met opstanding van de doden voor Allerzielen op 1 november? Of hoe zit het?
Maar heel eerlijk over Pasen zou ik ook al goed moeten nadenken hoe dat in elkaar zit en ik grijp het ook aan om chocolade eieren te eten ;-D
Bijna goed, 1 november vieren we Allerheiligen, Allerzielen is 2-11.
Vroeger begonnen feesten als het donker werd, op de avond voor de ochtend. Daarom vieren we kerstavond, sinterklaasavond en dus ook allerheiligenavond.
Waarschijnlijk hebben de vroege Christenen bestaande feesten overgenomen en er een Christelijk tintje aan gegeven. Elk land heeft een beetje zijn eigen tradities hierin, die allemaal enigszins overlappen. Zoals langs deuren zingen (St Maarten, Halloween, Driekoningen) en mannen met witte baarden (Pere Noël, Sint Nicolaas, Santa Claus).

Zo hebben de Christenen ook wat heidense gebruiken aan het begin van de lente (wat hebben gekleurde eieren eigenlijk met Jezus te maken) samengevoegd tot Pasen.
lilalinda schreef: ↑
22-09-2018 19:18
Werkelijk iedere middelbare school doet een halloweenfeest
Nee hoor.
En we kregen van de basisschool bericht dat Halloween-dingen niet welkom zijn op school. Prima besluit.
Alleen kalmte kan ons redden.
Ik. Ik vier al jaren Halloween.
Halloween komt oorspronkelijk uit Ierland.
pejeka schreef: ↑
22-09-2018 19:30
Ik zou je kinderen en buren dan eerst eens vragen of ze weten wat Halloween inhoudt, en als ze dat niet weten of niet verder komen dan een pompoen met een gezichtje erin gesneden, dan zou ik ze oprecht vragen waarom ze het dan "vieren" als ze niet eens weten wat de inhoud van het geheel is.

Ja net als iedereen in Nederland weet dat ze kerst vieren om de zonnewende te vieren.
Ranstedeling hier. Sinds een jaar of 3/4 is het hier echt wel een ding. De hele straat doet mee, tuinen/huizen zijn dagen van te voren versierd. Kinderen (maar ook ouders) gaan verkleed over straat en trick or treaten. Er zijn spookhuizen. Het wordt per jaar nog grootser. Ik vind het wel leuk.

Ook verderop in de stad zie je veel versierde huizen.
Erger. Ik er vooral aan dat ze het hier in het weekend voor of na 31 oktober vieren, Sint Maarten vier je toch ook niet op een andere datum.
Such a beautiful place to be with Friends.
wolkewitje schreef: ↑
22-09-2018 19:57
Bijna goed, 1 november vieren we Allerheiligen, Allerzielen is 2-11.
Vroeger begonnen feesten als het donker werd, op de avond voor de ochtend. Daarom vieren we kerstavond, sinterklaasavond en dus ook allerheiligenavond.
Waarschijnlijk hebben de vroege Christenen bestaande feesten overgenomen en er een Christelijk tintje aan gegeven. Elk land heeft een beetje zijn eigen tradities hierin, die allemaal enigszins overlappen. Zoals langs deuren zingen (St Maarten, Halloween, Driekoningen) en mannen met witte baarden (Pere Noël, Sint Nicolaas, Santa Claus).

Zo hebben de Christenen ook wat heidense gebruiken aan het begin van de lente (wat hebben gekleurde eieren eigenlijk met Jezus te maken) samengevoegd tot Pasen.

Bedankt! Ik word elke dag slimmer!!
Vixxen schreef: ↑
22-09-2018 20:05
Ja net als iedereen in Nederland weet dat ze kerst vieren om de zonnewende te vieren.
Dat doe ik dus wel, zo blij als het licht weer terug keert. En met pasen nog blijer.
LoveDobby schreef: ↑
22-09-2018 20:07
Erger. Ik er vooral aan dat ze het hier in het weekend voor of na 31 oktober vieren, Sint Maarten vier je toch ook niet op een andere datum.
St.Maarten wordt hier überhaupt niet gevierd. Wat valt daar aan te vieren?
Gatinmijnsok schreef: ↑
22-09-2018 20:09
Dat doe ik dus wel, zo blij als het licht weer terug keert. En met pasen nog blijer.
Leuk om te horen! Ik denk alleen niet dat je in de meerderheid bent :)
LoveDobby schreef: ↑
22-09-2018 20:07
Genoeg kerstgfeestjes en sinterklaasfeestjes en paasontbijtjes die niet op de juiste datum zijn, dus dan kan dit ook wel.
clemance schreef: ↑
22-09-2018 19:32
Wat 'vier' je dan?

De avond voor Allerheiligen!
Vixxen schreef: ↑
22-09-2018 20:10
Leuk om te horen! Ik denk alleen niet dat je in de meerderheid bent :)
Toch is dat de ware betekenis van kerst; de groenblijvende boom en lichtjes om de donkerste dagen van het jaar te overbruggen. Die christenen hebben t gewoon ingepikt.
redbulletje schreef: ↑
22-09-2018 20:14
Toch is dat de ware betekenis van kerst; de groenblijvende boom en lichtjes om de donkerste dagen van het jaar te overbruggen. Die christenen hebben t gewoon ingepikt.
Jezus schijnt niet eens op die datum geboren te zijn.
Star² schreef: ↑
22-09-2018 20:16
Jezus schijnt niet eens op die datum geboren te zijn.
Dat heb ik idd ook wel ns gelezen.

Hier kun je de geschiedenis van halloween lezen https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Halloween
Sint Maarten gaat over delen, hij deelde zijn mantel met een bedelaar. Nu gaan de kinderen met een zelfgemaakte lampion langs de deuren, zingen sintmaartenliedjes en krijgen daar snoep voor. Eigenlijk vooral in het noorden wordt dit gedaan.
Ik zou je kinderen en buren dan eerst eens vragen of ze weten wat Halloween inhoudt, en als ze dat niet weten of niet verder komen dan een pompoen met een gezichtje erin gesneden, dan zou ik ze oprecht vragen waarom ze het dan "vieren" als ze niet eens weten wat de inhoud van het geheel is.
Vraag eens wat Pasen inhoud aan de gemiddelde Nederlander....
Niet meer vieren dus?
ouwewijsneus schreef: ↑
22-09-2018 20:20
Niet meer vieren dus?

Gourmetten toch?
Star² schreef: ↑
Gourmetten toch?
Jij hebt de hoofdprijs gewonnen
een gratis gourmetschotel ;-)
redbulletje schreef: ↑
22-09-2018 20:14

Daarom reageerde ik ook op Pejeka. De meeste mensen weten echt niet wat ze vieren.
Niet meer vieren dus?
Pasen is het begin van de lente, vandaar de chocoeieren die symbool staan voor de natuur die weer ontwaakt.
22-09-2018 20:23
Jij hebt de hoofdprijs gewonnen
een gratis gourmetschotel ;-)

Van de kiloknaller? :flirting:
Precies!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven