Bruidsjurken passen
zondag 30 september 2018 om 15:18
Hallo allemaal. Klopt het dat het gebruikelijk is om je schoonmoeder mee te nemen als je bruidsjurken gaat passen?
Er mogen maar 4 personen mee en de keuze voor: moeder, zussen en beste vriendin was heel makkelijk gemaakt. Dat zijn degenen die de bruid het allerbeste kennen, weten wat de bruid mooi vindt, wat het beste staat en dus goed kunnen adviseren. Daarnaast zijn dat ook degenen waarmee de band het sterkst is en waarmee de bruid dit moment echt wil delen.
Schoonmoeder voelt zich echter gepasseerd. En geeft aan dat het etiquette is om je schoonmoeder mee te vragen.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Er mogen maar 4 personen mee en de keuze voor: moeder, zussen en beste vriendin was heel makkelijk gemaakt. Dat zijn degenen die de bruid het allerbeste kennen, weten wat de bruid mooi vindt, wat het beste staat en dus goed kunnen adviseren. Daarnaast zijn dat ook degenen waarmee de band het sterkst is en waarmee de bruid dit moment echt wil delen.
Schoonmoeder voelt zich echter gepasseerd. En geeft aan dat het etiquette is om je schoonmoeder mee te vragen.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
zondag 30 september 2018 om 17:15
zondag 30 september 2018 om 17:17
Ik wals nergens overheen.
En waarom is TO en haar partners mening over iets wat hun hun bruiloft betreft... minder belangrijk dan die van schoonmoeder?
Ik weet het allemaal niet meer precies, nee. Dat is niet iets wat mij erg bezighoudt.Marana-- schreef: ↑30-09-2018 17:09Weet jij nog wat voor jurk je zus/vriendin/buurvrouw aan had? En wat voor pak haar bruidegom? Weet je over dat pak net zoveel details als over de jurk?
Als je over de markt loopt en er komt net een bruidspaar uit het gemeentehuis, waar kijk je dan als eerste naar als je naar het bruidspaar kijkt?
Wat vermoeiend zeg, als je zo vast zit in je eigen wereldbeeld dat je totaal geen empathie kunt opbrengen.
Dat maakt het niet automatisch belangrijk.TanteBedelia schreef: ↑30-09-2018 17:13Wat mij betreft is het niet zo belangrijk, maar als iemand alles graag zo mooi mogelijk wil hebben en alles passend bij elkaar voor een perfecte dag dan kan ( meestal) de bruid er heel wat tijd mee bezig zijn met alles uitzoeken. Een pak voor de bruid is in een middag zo geregeld.
Ik vraag me wel eens af om welke reden mensen trouwen. Om de perfecte dag met de perfecte jurk en de perfecte dresscode met de perfecte gasten en de perfecte DJ of omdat Ze van elkaar houden.
Dagen bezig zijn met een jurk passen vind ik echt heel gek.
He?Timetraveler schreef: ↑30-09-2018 17:15Dus de jurk van de bruid is voor sommigen eigenlijk helemaal niet zo bijzonder, maar het uitzoeken is dan wel weer zo'n bijzonder moment dat schoonmoeder niet mee mag..?
zondag 30 september 2018 om 17:19
Dit is wel echt de omgekeerde wereld. Schoonmoeder is de enige die er een rel van maakt.minnimouse schreef: ↑30-09-2018 17:14Sneu dat je hier een hele ‘rel’ van maakt. Soms kun je beter iets doen voor de lieve vrede, zeker als het een klein ding is. Wat is dit nu voor moeite? Maakt het je echt uit of er 3 of 4 mensen op dat bankje zitten?
Schijnbaar. Als je aangeeft graag mee te willen maak je er een ‘vreselijke ophef’ om en vertoon je sneu gedrag. En als je aangeeft het jammer te vinden dat je niet mee wordt gevraagd dan ‘wals je over de gevoelens en mening van de bruid heen’ en is het ineens wel een big deal.Timetraveler schreef: ↑30-09-2018 17:15Dus de jurk van de bruid is voor sommigen eigenlijk helemaal niet zo bijzonder, maar het uitzoeken is dan wel weer zo'n bijzonder moment dat schoonmoeder niet mee mag..?
Dat moet je eigenlijk aan andere vragen.Nemaìn’ schreef: ↑30-09-2018 17:17Dat maakt het niet automatisch belangrijk.
Ik vraag me wel eens af om welke reden mensen trouwen. Om de perfecte dag met de perfecte jurk en de perfecte dresscode met de perfecte gasten en de perfecte DJ of omdat Ze van elkaar houden.
Dagen bezig zijn met een jurk passen vind ik echt heel gek.
Ik ben veels te nuchter daar voor.
zondag 30 september 2018 om 17:20
Nee juist niet en daarom wilde ik niet een hele delegatie meenemen. Ik zou me daar zwaar ongemakkelijk bij voelen.Timetraveler schreef: ↑30-09-2018 17:15Dus de jurk van de bruid is voor sommigen eigenlijk helemaal niet zo bijzonder, maar het uitzoeken is dan wel weer zo'n bijzonder moment dat schoonmoeder niet mee mag..?
Zo overdreven allemaal.
zondag 30 september 2018 om 17:21
sleutelhuis schreef: ↑30-09-2018 15:48Zo heeft mijn man het ook gedaan. Eigen ouders met het pak uitzoeken. Mijn moeder extra mee bij het afwassen.
Ik begrijp als man weinig van de mores die om dit onderwerp hangen.
Maar je moeder meenemen om af te wassen lijkt mij best een belediging.
zondag 30 september 2018 om 17:24
Haha ik snap daar dus ook helemaal niks van. Al die regeltjes en codes en gevoelighedenKinase3000 schreef: ↑30-09-2018 17:21Ik begrijp als man weinig van de mores die om dit onderwerp hangen.
Maar je moeder meenemen om af te wassen lijkt mij best een belediging.
zondag 30 september 2018 om 17:27
Ik lees een schoonmoeder die teleurgesteld is, dat mag toch?
Een persoon meer meenemen is zo een klein iets. Ik snap niet dat je dat niet gewoon doet, gewoon omdat je dat mensje tevreden kunt maken zo en ook al vindt je het zelf niet zo.
zondag 30 september 2018 om 17:27
Aangeven dat iemand mee wil is een. Bij een nee het proberen af te dwingen met opmerkingen dat het etiquette is ect is wat anders.lemoos2 schreef: ↑30-09-2018 17:19Schijnbaar. Als je aangeeft graag mee te willen maak je er een ‘vreselijke ophef’ om en vertoon je sneu gedrag. En als je aangeeft het jammer te vinden dat je niet mee wordt gevraagd dan ‘wals je over de gevoelens en mening van de bruid heen’ en is het ineens wel een big deal.
Daar zit gewoon verschil in.
Het is aan TO. En niet aan schoonmoeders - moeders ect om dat soort dingen te willen bepalen- afdwingen-manipuleren.
zondag 30 september 2018 om 17:31
Dus als iemand 'teleurgesteld' is, moet je altijd doen wat die persoon wil?minnimouse schreef: ↑30-09-2018 17:27Ik lees een schoonmoeder die teleurgesteld is, dat mag toch?
Een persoon meer meenemen is zo een klein iets. Ik snap niet dat je dat niet gewoon doet, gewoon omdat je dat mensje tevreden kunt maken zo en ook al vindt je het zelf niet zo.
Emotionele chantage moet je nooit belonen, dan zit je over een paar jaar met je schoonmoeder tussen je benen tijdens de bevalling, omdat zij zo graag haar kleinzoon als eerste wil zien.
zondag 30 september 2018 om 17:32
Ik zou trouwens ( gaat nooit gebeuren want ik haat bruiloften en jurken enz) als ik er 4 mee mag nemen alleen mijn zus en vriendin meenemen. En dus sowieso mijn moeder en mijn schoonmoeder niet meenemen. Te druk en te veel hysterie. Ook van mijn moeder. Moet er niet aan denken.
In TO's geval had ik misschien niet gedaan wat de winkel doorgaf en gewoon 5 meegenomen.
Als je wel van die poespas houd.. Die winkel heeft dan gewoon pech.
Maar de liefde voor een schoonouder of de rangorde of waarde die mensen er aanhangen vind ik echt te naar voor woorden. Al die verwachtingen en waar je dan als schoondochter aan moet voldoen.. bizar.
Het is geen recht en etiquette roepen omdat je per se mee moet. Raar.
In TO's geval had ik misschien niet gedaan wat de winkel doorgaf en gewoon 5 meegenomen.
Maar de liefde voor een schoonouder of de rangorde of waarde die mensen er aanhangen vind ik echt te naar voor woorden. Al die verwachtingen en waar je dan als schoondochter aan moet voldoen.. bizar.
zondag 30 september 2018 om 17:36
Eens.Lucifer2018 schreef: ↑30-09-2018 17:32Ik zou trouwens ( gaat nooit gebeuren want ik haat bruiloften en jurken enz) als ik er 4 mee mag nemen alleen mijn zus en vriendin meenemen. En dus sowieso mijn moeder en mijn schoonmoeder niet meenemen. Te druk en te veel hysterie. Ook van mijn moeder. Moet er niet aan denken.
zondag 30 september 2018 om 17:39
Emotionele chantage als je een keer roept dat je teleurgesteld bent?
Overigens wil het niet zeggen dat je iemand in alles zijn zin moet geven als je een keer toegeeft voor de lieve vrede.
Maar goed, het schijnt vooral heel belangrijk te zijn wat TO wil, terwijl het mijn inziens geven en nemen is in het leven.
zondag 30 september 2018 om 17:48
Ik denk dat je jezelf moet afvragen waarom je iemand meeneemt om trouwjurken te gaan passen? Zelf nam ik de mensen mee van wie ik wist dat ze eerlijk zouden zeggen wat wel en wat niet staat, en over het algemeen komen onze smaken wel overeen. Daar zat schoonma niet bij. Als je het voor de etiquette doet: mijn moeder ging mee bij het uitzoeken van mijn jurk en schoonma bij het uitzoeken van mans pak. Schoonma gaat maar jurken zoeken met haar dochter. Ik zou schoonmoeder alleen meenemen als jij je daarbij op je gemak voelt, en niet omdat je je daar verplicht toe voelt.
zondag 30 september 2018 om 17:49
Maar de moeder van de bruid gaat ook niet mee met het uitkiezen van het pak voor de bruidegom. Is zij hierdoor minder belangrijk? Nee toch?Madeliefjees schreef: ↑30-09-2018 17:46En hier begint t al he? Schoonmoeder is minder dan eigen moeder. En dan later maar zeuren over schoonmoeder.
Maar...... bedenk: ooit wordt je zelf een schoonmoeder! En karma is a bitch!
Het zegt allemaal niks over hoe belangrijk iemand is. Projecteer je eigen minderwaardigheidscomplex niet op je schoondochter. Daarmee vertroebel jij juist zelf de relatie.
zondag 30 september 2018 om 17:50
In dit geval gaat het om haar jurk, dus ja dan is zij inderdaad bepalend.minnimouse schreef: ↑30-09-2018 17:39Emotionele chantage als je een keer roept dat je teleurgesteld bent?
Overigens wil het niet zeggen dat je iemand in alles zijn zin moet geven als je een keer toegeeft voor de lieve vrede.
Maar goed, het schijnt vooral heel belangrijk te zijn wat TO wil, terwijl het mijn inziens geven en nemen is in het leven.
zondag 30 september 2018 om 17:52
Hoe moet de vader van de bruidegom zich wel niet voelen? Och hemeltje, dat die er überhaupt niet aan onderdoor gaat, zoveel teleurstellingen.Madeliefjees schreef: ↑30-09-2018 17:50Ja ook alle moeders gaan mee met het uitzoeken van het pak. Vaders niet, die boeit het allemaal voor geen meter.
Niet te doen dit.
zondag 30 september 2018 om 17:53
Het gaat om een extra persoon op een bankje. Wie zegt dat schoonmoeder luid en duidelijk aanwezig is en haar keuze wil op dringen? Niemand, dus waarschijnlijk zit ze er gewoon bij en zegt een keer ‘oeh’ en ‘ah’ en that’s it.
Prima hoor, als je zo principieel wil zijn maar ga dan ook niet lopen zeuren als anderen (schoonmoeder in dit geval) hun mening over je bijstellen.