Dreumes topic III
zaterdag 8 september 2018 om 22:05
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen..
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
En geniet er van, zo ver het kan. Dat jaar is zo voorbij
dinsdag 23 oktober 2018 om 11:21
Wij hebben er gewoon 1 van de Lidl. Zoon vindt hem interessant als ie uit is. Bij aanzetten is er paniek.
Ik doe hier in huis ook de financiële administratie. Het was namelijk eerst mijn huurhuis, al werken we inmiddels beiden op een financiële afdeling dus zou man het ook best kunnen. Maar de touwtjes in handen vind ik ook wel fijn. Ik hou me dan ook meer aan het budget over het algemeen.
Bij verschil in opvoeding kon ik me toch wel heel erg storen aan mensen bijvoorbeeld zeiden: Stop er toch een fles in als zoon na 1,5 uur weer borstvoeding wilde bijvoorbeeld. Maar nu hij ouder is, is dat misschien wel anders. Zoon zit wel op de opvang bij twee kinderen van verschillende vriendinnen. 1 van die meiden vindt hij echter eng dus weet niet of dan extra afspreken met kinderen wel zo praktisch is. En met die andere speelt hij dus sowieso al 2 dagen vast bij opvang.
Ik doe hier in huis ook de financiële administratie. Het was namelijk eerst mijn huurhuis, al werken we inmiddels beiden op een financiële afdeling dus zou man het ook best kunnen. Maar de touwtjes in handen vind ik ook wel fijn. Ik hou me dan ook meer aan het budget over het algemeen.
Bij verschil in opvoeding kon ik me toch wel heel erg storen aan mensen bijvoorbeeld zeiden: Stop er toch een fles in als zoon na 1,5 uur weer borstvoeding wilde bijvoorbeeld. Maar nu hij ouder is, is dat misschien wel anders. Zoon zit wel op de opvang bij twee kinderen van verschillende vriendinnen. 1 van die meiden vindt hij echter eng dus weet niet of dan extra afspreken met kinderen wel zo praktisch is. En met die andere speelt hij dus sowieso al 2 dagen vast bij opvang.
dinsdag 23 oktober 2018 om 11:42
Het spelen met andere kinderen doe ik meer voor mezelf dan voor Elsa. Ze gaat al drie dagen naar de opvang en op mijn vrije dag hebben we muziekles met andere kindjes. Op zich heeft ze dus genoeg contact met anderen. Soms vind ik het echter wel leuk om eens met iemand anders naar een speeltuin te gaan en met man samen zit dat er vaak ook niet in door het klussen. Maar meestal vind ik het ook prima om lekker met Elsa te gaan lunchen in de stad of met zn twee wat anders leuks te doen.1-Aapje schreef: ↑23-10-2018 11:21
Eigenlijk heb ik maar 1 vriendin met dezelfde opvoedstijl en kids van dezelfde leeftijd. Maar als iemand een andere mening heeft over fles/bv/huilen of wat dan ook vind ik dat geen issue zolang ik geen constant ongevraagd advies krijg of ik het idee heb dat ze het niet kunnen accepteren dat iemand een andere mening heeft.
Maar goed, dat soort meiden zijn ook niet mijn type vriendinnen.
Qua consequent zijn sta ik er hetzelde in als jou Glitter, je zet me wel aan het denken over je opmerking over de toekomst maar ik denk dat welgemanierde kinderen ook heel duidelijk en goed voor zichzelf kunnen opkomen.
dinsdag 23 oktober 2018 om 12:09
Oh ik ben ook wel van de 'pick-your-battles' hoor. Als ik de hele dag alleen maar nee roep tegen mijn dochter, heeft het minder effect dan wanneer ik dat alleen doe bij dingen die echt niet mogen. Mijn dochter hoeft echt niet de hele dag keurig in de pas te lopen, ze is nog niet eens twee jaar. Als je het over een 8-jarige hebt die niet luistert vind ik het iets anders.
dinsdag 23 oktober 2018 om 12:23
Westerpaviljoen schreef: ↑23-10-2018 11:58Maar the third shift ligt dus grotendeels bij de moeders?
Dan is de emancipatie toch mislukt?
Emancipatie is dat mensen hun eigen keuzes kunnen maken. Dus als mensen er voor kiezen om huisouder te worden dan is de emancipatie geslaagd voor die persoon.
dinsdag 23 oktober 2018 om 12:28
fiona2018 schreef: ↑23-10-2018 12:09Oh ik ben ook wel van de 'pick-your-battles' hoor. Als ik de hele dag alleen maar nee roep tegen mijn dochter, heeft het minder effect dan wanneer ik dat alleen doe bij dingen die echt niet mogen. Mijn dochter hoeft echt niet de hele dag keurig in de pas te lopen, ze is nog niet eens twee jaar. Als je het over een 8-jarige hebt die niet luistert vind ik het iets anders.
Maar er is een verschil tussen kindjes wegduwen in de speeltuin of dat je kindje in de modder mag springen. Bij beide lopen ze niet in de pas maar de eerste vind ik gebrek aan opvoeding en het tweede niet.
Daar kies ik bijvoorbeeld tussen bij pick you battles: tegenhouden en een schoon kind of laten gaan en daarna boenen. Dan maar een blij kind boenen.
dinsdag 23 oktober 2018 om 12:53
Ik denk dat het eerste ook nog gewoon stukje gebrek aan oorzaak /gevolg kennis is. Maar ik wijs zoon er trouwens wel op dat het niet mag maar die ziet momenteel alleen dan Glijbaan. Ik wil er af zonder het stukje ik moet wachten op mijn beurt.GlitterCupcake schreef: ↑23-10-2018 12:28Maar er is een verschil tussen kindjes wegduwen in de speeltuin of dat je kindje in de modder mag springen. Bij beide lopen ze niet in de pas maar de eerste vind ik gebrek aan opvoeding en het tweede niet.
Daar kies ik bijvoorbeeld tussen bij pick you battles: tegenhouden en een schoon kind of laten gaan en daarna boenen. Dan maar een blij kind boenen.
dinsdag 23 oktober 2018 om 12:59
Dat is toch logisch, wij hebben 9 maanden voorsprong op de man, zie dat nog maar eens in te halen. Daar helpen die paar keer mee naar een echo of cursus echt niet in meeWesterpaviljoen schreef: ↑23-10-2018 11:58Maar the third shift ligt dus grotendeels bij de moeders?
Dan is de emancipatie toch mislukt?
dinsdag 23 oktober 2018 om 13:02
Daar heb je zeker een punt.GlitterCupcake schreef: ↑23-10-2018 12:23Emancipatie is dat mensen hun eigen keuzes kunnen maken. Dus als mensen er voor kiezen om huisouder te worden dan is de emancipatie geslaagd voor die persoon.
Maar als het continu zo is dat de moeder dat doet wordt het toch nooit gelijkwaardig?
dinsdag 23 oktober 2018 om 13:04
third shift vind ik daar niet echt mee te maken hebben hoor. Sterker nog, de third shift heb je ook als er geen kinderen zijn.Maartje2016 schreef: ↑23-10-2018 12:59Dat is toch logisch, wij hebben 9 maanden voorsprong op de man, zie dat nog maar eens in te halen. Daar helpen die paar keer mee naar een echo of cursus echt niet in mee![]()
dinsdag 23 oktober 2018 om 13:09
Het lijkt mij dat dat in de loop der jaren best kan verschuiven.Westerpaviljoen schreef: ↑23-10-2018 13:02Daar heb je zeker een punt.
Maar als het continu zo is dat de moeder dat doet wordt het toch nooit gelijkwaardig?
Gelijkwaardigheid zit hem voor mij persoonlijk niet in alles gelijk verdelen. Ik ben nu bijvoorbeeld thuismoeder, maar in de voorgaande jaren was ik de kostwinner. Natuurlijk maakt dat praktisch gezien nogal een verschil in onze relatie, maar wat betreft onze kijk op elkaar en gelijkwaardigheid eigenlijk niet. We doen het te allen tijde samen.
dinsdag 23 oktober 2018 om 13:55
@wp dat vind ik veel te kort door de bocht.
Volgens mij zijn alle vrouwen in dit topic vrij in hun keuzes. Veel van ons hebben gestudeerd of studeren nog, er zijn er veel die werken of gewerkt hebben. Enkele van ons zijn volledig thuis met kind(eren), andere werken part of full-time. Opvoeding en relatie is een kwestie van overleg tussen gelijkwaardige partners.
Een vrouw die thuis meer regelzaken (want daar hadden we het over, de third shift) op zich neemt, zou ik niet ongeemancipeerd noemen.
Vrouwen kunnen nog een stap maken op het gebied van gelijke beloning/salaris. Maar vrouwenemancipatie mislukt noemen.... hoezo dan?
Volgens mij zijn alle vrouwen in dit topic vrij in hun keuzes. Veel van ons hebben gestudeerd of studeren nog, er zijn er veel die werken of gewerkt hebben. Enkele van ons zijn volledig thuis met kind(eren), andere werken part of full-time. Opvoeding en relatie is een kwestie van overleg tussen gelijkwaardige partners.
Een vrouw die thuis meer regelzaken (want daar hadden we het over, de third shift) op zich neemt, zou ik niet ongeemancipeerd noemen.
Vrouwen kunnen nog een stap maken op het gebied van gelijke beloning/salaris. Maar vrouwenemancipatie mislukt noemen.... hoezo dan?
dinsdag 23 oktober 2018 om 14:11
Moet alles altijd maar gelijkwaardig zijn dan? Ik heb meer het overzicht over regelzaken en administratieve zaken, dus doe ik dat. Ook kan ik beter schoonmaken (en vind ik dat ook belangrijker). Mijn man is technischer dus repareert de auto en boort gaten in de muur als dat nodig is. Waarom zou dat een probleem moeten zijn? Iedereen doet waar hij goed in is en waar hij waarde aan hecht. Als dat in overleg gaat heeft dat mijns inziens niets met emancipatie te maken.Westerpaviljoen schreef: ↑23-10-2018 13:02Daar heb je zeker een punt.
dinsdag 23 oktober 2018 om 14:41
@ vriendinnen/kennissen en afspreken; het afspreken an sich zal geen probleem zijn, ik had alleen ergens gehoopt dat ik meer met mijn vriendin zou kunnen delen dan nu het geval is. Beiden zijn we toch wel veranderd door het krijgen van een kind en dat is niet gek natuurlijk. Maar mijn hart uitstorten, zoals ik dat met andere zaken wel kan doen bij haar, zal ik minder snel doen op het gebied van dochter en hoe ik bepaalde zaken ervaar. Niet dat ze vreselijk kritisch is, maar ze snapt het ook niet en geeft dat ook vaak aan. Soms heel fijn, soms niet.
Gelukkig heb ik andere mensen waar ik dat wel mee kan delen, ik vind het alleen soms wat jammer. De kinderboerderij of speeltuin kunnen we natuurlijk gewoon bezoeken, want kletsen over andere zaken kunnen we als de beste
@ verdeling, ik vind het eigenlijk een heel goed iets dat het per gezin verschillend is hoe zaken worden aangepakt. Wat voor man en mij werkt, kan voor een ander stel totaal niet werken. Ik merk dat ik ook aan totaal andere dingen denk dan man. Dat is niet erg, het is een verschil in benadering van situaties.
Ik ben de administratieve kracht thuis, man houdt zich bezig met reparaties e.d. We denken anders, vinden bepaalde taken leuker om te doen en alles wat we ruk vinden, verdelen we
Beiden werken we 32 uur, maar daarnaast heeft man een drukker schema dan ik. Dat heeft consequenties in de huishoudelijke taken.
Al met al zijn we gelijkwaardig in onze relatie, maar het is niet allemaal gelijkwaardig verdeeld. En dat is prima..
Gelukkig heb ik andere mensen waar ik dat wel mee kan delen, ik vind het alleen soms wat jammer. De kinderboerderij of speeltuin kunnen we natuurlijk gewoon bezoeken, want kletsen over andere zaken kunnen we als de beste
@ verdeling, ik vind het eigenlijk een heel goed iets dat het per gezin verschillend is hoe zaken worden aangepakt. Wat voor man en mij werkt, kan voor een ander stel totaal niet werken. Ik merk dat ik ook aan totaal andere dingen denk dan man. Dat is niet erg, het is een verschil in benadering van situaties.
Ik ben de administratieve kracht thuis, man houdt zich bezig met reparaties e.d. We denken anders, vinden bepaalde taken leuker om te doen en alles wat we ruk vinden, verdelen we
Al met al zijn we gelijkwaardig in onze relatie, maar het is niet allemaal gelijkwaardig verdeeld. En dat is prima..
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 23-10-2018 15:26
4.41% gewijzigd
dinsdag 23 oktober 2018 om 15:18
Tja mislukt......mmmmmm
Voor op gesteld: ieder maakt zijn eigen keuzes.
Maar als je het niet individueel bekijkt maar landelijk en als je dan ziet dat de dames vaker part time werken en grotendeels the third shift doen dan vind ik dat jammer.
Maar ieder zijn ding en daarmee valt er niet zoveel meer over te zeggen
Maar als je het niet individueel bekijkt maar landelijk en als je dan ziet dat de dames vaker part time werken en grotendeels the third shift doen dan vind ik dat jammer.
dinsdag 23 oktober 2018 om 16:09
Ik werk parttime omdat ik dat wil. Lijkt me prima geëmancipeerd. Ook zonder kinderen wil ik geen 5 dagen werlen.Westerpaviljoen schreef: ↑23-10-2018 15:18Tja mislukt......mmmmmm
Man doet trouwens wel het stukje autoonderhoud van de third shift. Want ja automonteur en ik snap er geen bal van als hij uitlegt wat er mis is.
dinsdag 23 oktober 2018 om 16:14
Westerpaviljoen schreef: ↑23-10-2018 15:18Tja mislukt......mmmmmm
Partytime Wester, Partytime
dinsdag 23 oktober 2018 om 16:16
KC and the Sunshine banddddddddddddddd