Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).

maandag 26 november 2018 om 18:18
Kan heel goed batterij zijn hoor dan gaat het ook steeds moeizamer.Wojak schreef: ↑26-11-2018 17:45Ik heb er vanmorgen ook eentje gekocht en de mijne draait voor geen meter als dat zeiltje erop zit.Misschien dat het aan de batterijen ligt. Dat waren de enige grote die ik nog had en het kan zijn dat ze al gebruikt waren. Morgen maar even een nieuw setje halen.
Maar het kan ook weer gewoon een miskleun geweest zijn. Ik heb over het algemeen nogal het talent precies de kapotte barrels tussen alle goeie dozen op de plank uit te kiezen.![]()
De mijne vindt het het leukst zonder zeiltje.
De nieuwste Cats heb ik nu gesloopt om het aan en uit gebeuren op een oude te zetten Kat drentelt er steeds om heen van toe dan en jammert zelfs. Zo ernstig is het.
Eventueel bestellen maar ja is kat en het moet nu en meteen.

maandag 26 november 2018 om 18:55
Mieke, ik weet niet of er verschillende Cat's meow bestaan maar bij Bol.com hebben ze deze
https://www.bol.com/nl/p/cat-s-meow-kat ... 053897433/
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.

maandag 26 november 2018 om 19:13
Ziet er hetzelfde uit, dankje voor de tip!Calamitycat schreef: ↑26-11-2018 18:55Mieke, ik weet niet of er verschillende Cat's meow bestaan maar bij Bol.com hebben ze deze

maandag 26 november 2018 om 20:27
Ja dit is niks. Hij heeft het wel extreem hoor, het is ook een katertje van extremen. Extreem veel honger, extreem veel praten. Hij lijkt ook extreem groot te worden.
maandag 26 november 2018 om 20:32
Hij klinkt echt extreem leuk
Ik heb die cats meow eens goed bekeken en ik denk zomaar dat het ook wel eens in de smaak kan vallen bij de haarballen hier.
Voor dat geld wil ik het wel proberen in ieder geval.
Maar nu durf ik niet te bestellen, stel het is de laatste.... dat kan ik je niet aandoen

Ik heb die cats meow eens goed bekeken en ik denk zomaar dat het ook wel eens in de smaak kan vallen bij de haarballen hier.
Maar nu durf ik niet te bestellen, stel het is de laatste.... dat kan ik je niet aandoen

Dierproeven.

maandag 26 november 2018 om 21:24
Haha zul je net zien. Maar doe maar hoor, jouw ukkie gaat zometeen wel los als hij aangesterkt isCalamitycat schreef: ↑26-11-2018 20:32Hij klinkt echt extreem leuk![]()
Maar nu durf ik niet te bestellen, stel het is de laatste.... dat kan ik je niet aandoen![]()

maandag 26 november 2018 om 22:24
Misschien zijn Kitty Boinks wat?
Hier spelen ze er graag mee. Omdat ze licht van gewicht zijn vliegen ze de hele kamer door.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

dinsdag 27 november 2018 om 07:45
Ik ben gisteravond nog met de kat naar de DA geweest. het was geen oormijt maar een bacteriele ontsteking. Ze heeft er vettige zalf in gedaan die een week werkzaam zou moeten zijn. Over een weekje terug op controle. Hopelijk gaat het daar mee weg.
Gisteren nog wat speelgoed besteld, kon het niet laten en had niet het geduld om bij Ali te bestellen (lange levertijd) Ben benieuwd wat hij van de tunnel en kubus vindt.
Het is zo wennen zo'n wilde kat in huis. Gaat tie in de bijkeuken om het hoekje zitten wachten tot je aan komt en springt dan op. Hij sjeest de hele kamer rond. Heb van ellende een soort elektrische dweilstok besteld aangezien m'n vloer na 5 minuten vol met strepen en vegen zit. (heb een rotvloer
)
Ik hoor jullie allemaal over die cats meow dus was toch wel benieuwd. Dat ding gaat hier zeker in de smaak vallen! Nu wil ik 'm ook!
Ik wil m'n man z'n gezicht wel zien als er morgen weer een pakketje wordt bezorgd met katten speelgoed. Vandaag komt het pakketje van Zooplus als het goed is, afgelopen zaterdag van Huisdierplein en dan morgen weer van Bol (eventueel als ik 'm daar bestel)
Gisteren nog wat speelgoed besteld, kon het niet laten en had niet het geduld om bij Ali te bestellen (lange levertijd) Ben benieuwd wat hij van de tunnel en kubus vindt.
Het is zo wennen zo'n wilde kat in huis. Gaat tie in de bijkeuken om het hoekje zitten wachten tot je aan komt en springt dan op. Hij sjeest de hele kamer rond. Heb van ellende een soort elektrische dweilstok besteld aangezien m'n vloer na 5 minuten vol met strepen en vegen zit. (heb een rotvloer

Ik hoor jullie allemaal over die cats meow dus was toch wel benieuwd. Dat ding gaat hier zeker in de smaak vallen! Nu wil ik 'm ook!
Ik wil m'n man z'n gezicht wel zien als er morgen weer een pakketje wordt bezorgd met katten speelgoed. Vandaag komt het pakketje van Zooplus als het goed is, afgelopen zaterdag van Huisdierplein en dan morgen weer van Bol (eventueel als ik 'm daar bestel)

dinsdag 27 november 2018 om 07:55

dinsdag 27 november 2018 om 16:36
Hier heerst weer dikke tevredenheid. Ik ben nogmaals heen gereden en heb twee dozen gepakt, ik dacht eentje doet het vast wel en tadaa!
Jongste lag lui boven op bed van roep maar ik kom nog niet. Ik naar boven en liet de Catsmeow zien toen kwam hij wel, helemaal happy.
Die Kittyboinks lijken me ook wel wat.
Jongste lag lui boven op bed van roep maar ik kom nog niet. Ik naar boven en liet de Catsmeow zien toen kwam hij wel, helemaal happy.
Die Kittyboinks lijken me ook wel wat.

dinsdag 27 november 2018 om 16:40
Ja dat doen ze als ze hem leuk vinden. Reserve is handig in geval van nood.derooiekater schreef: ↑27-11-2018 07:55Ik heb zojuist een reserve exemplaar via bol besteld want de kleine rooie gaat er nu ook om vragen dus dan is een reserve wel erg fijn.
Zie wel wanneer die komt staat op levering morgen maar er staat ook een regel bij dat het door drukte wat langer kan duren.

dinsdag 27 november 2018 om 17:22
Heb je veel geduld voor nodig. Nummer 1 kan de doos weer in want hij deed het alleen in het begin goed en van nummer 2 krijg ik het schoefje niet los.
Raar zeg bij de vorige twee nooit geen probleem gehad.
Ze zijn nu een tientje ligt het misschien daar aan. Een slechte lichting of zo.
dinsdag 27 november 2018 om 17:40
Hij zal in het asiel niet zoveel ruimte hebben gehad dus nu neemt ie het er van. Maar vergeet niet dat het nog 6 weken tot een jaar duurt voordat hij zich werkelijk laat zien zoals hij is. Zolang kan het duren om ergens te wennen.Doubletree20 schreef: ↑27-11-2018 07:45Ik ben gisteravond nog met de kat naar de DA geweest. het was geen oormijt maar een bacteriele ontsteking. Ze heeft er vettige zalf in gedaan die een week werkzaam zou moeten zijn. Over een weekje terug op controle. Hopelijk gaat het daar mee weg.
Het is zo wennen zo'n wilde kat in huis. Gaat tie in de bijkeuken om het hoekje zitten wachten tot je aan komt en springt dan op. Hij sjeest de hele kamer rond. Heb van ellende een soort elektrische dweilstok besteld aangezien m'n vloer na 5 minuten vol met strepen en vegen zit. (heb een rotvloer)
Ik wil m'n man z'n gezicht wel zien als er morgen weer een pakketje wordt bezorgd met katten speelgoed. Vandaag komt het pakketje van Zooplus als het goed is, afgelopen zaterdag van Huisdierplein en dan morgen weer van Bol (eventueel als ik 'm daar bestel)![]()
Dit stalkatten van mij blijken twee comfort theemutsen te zijn.
Toen ik vanmiddag thuis kwam van het werk lagen ze samen op de keukenbank. Een drie kwartier geleden ging ik naar buiten om de paarden te voeren, de honden en de katten gingen mee naar buiten. De katten krijgen in de stal altijd te eten, tegelijk met de paarden. Toen alles klaar was, hadden zij hun voer op, en ze zijn weer met mij en de honden mee terug naar binnen gegaan.

woensdag 28 november 2018 om 15:36
Een mooi bosje bloemen of een hippe kamerplant lijkt onschuldig en geen kwaad te kunnen. Maar voor kattenbaasjes is het toch opletten geblazen. Veel planten en bloemen zijn namelijk giftig voor katten. Dit leidt zelfs met regelmaat tot de dood van een poes. Wat zijn de do's en don'ts?
Vooral in de decembermaand lopen katten gevaar in huis, dankzij de kerstboom en de kerstster. Deze twee soorten zijn namelijk enorm giftig voor katten. Daar waarschuwt de Dierenbescherming voor. "De meeste katten zullen dit soort planten uit zichzelf al links laten liggen", zegt Dik Nagtegaal van de Dierenbescherming. "Maar als katten veel haarballen in hun buik hebben, eten ze graag gras zodat ze kunnen braken."
Wees altijd alert
"Grasachtige planten zijn daarom onverstandig in een huis met katten, omdat ze dit zullen eten om van hun misselijkheid af te komen. Om je kat toch een handje te helpen, zou je kattengras voor hem of haar kunnen kopen."
Naast deze redenen, kunnen katten het ook gewoon leuk vinden om met planten en bloemen te spelen. Daarom adviseert Dik om altijd alert te zijn met planten en katten.
Miniatuurvoorbeeld Lees meer
Sappen en naalden kerstboom zijn giftig voor huisdier
Want als een kat gif binnenkrijgt moet er direct actie ondernomen worden. "Bij een vergiftiging komt het baasje er vaak pas achter als het al te laat is", zegt dierenarts Jaap Vestjens tegen Editie NL. "De kat vertoont namelijk pas symptomen wanneer het gif is opgenomen en de kat ziek is geworden."
Acute nierfalen door lelies
Lelies, aloë vera, dieffenbachia, chrysanten en de sansevieria zijn bloemen en planten waar alle kattenbaasjes eigenlijk met een boog omheen zouden moeten lopen. "Deze zijn bij uitstek het giftigst voor een kat. Wanneer een kat het gif van een lelie binnenkrijgt, krijgt het beestje acute nierfalen, en daarbij ben je bijna altijd te laat." Vestjens adviseert daarom altijd om direct de dierenarts te raadplegen wanneer je vermoedt dat je dier is vergiftigd.
Bij het eten van de overige planten zijn maag- en darmklachten het gevolg bij een kat. "Gelukkig loopt het in die gevallen vaak beter af. Maar ook daarvoor geldt: schakel direct de dierenarts in.
Trucjes om het te voorkomen
Er zijn een aantal trucjes die je kunt toepassen om ervoor te zorgen dat je kat niet constant aan je bloemen en planten zit. Je kunt het je kat proberen af te leren, door een afwerende spray op je planten te spuiten. Ook kun je je kat 'straffen op afstand' zodra hij de plant benadert, bijvoorbeeld door middel van een perslucht met bewegingssensor.
Een andere tip is om de plant te omringen met iets dat onaangenaam voelt voor de kat, aluminiumfolie bijvoorbeeld. En deze laatste tip klinkt misschien een beetje vreemd, maar schijnt te helpen: strooi middelen die leeuwenpoep bevatten in de aarde in de bloempot. Dit ruik je als mens niet, maar voor katten zal de boodschap duidelijk zijn.
Welke planten zijn giftig voor katten?
agave
allamande
alocasia
aloë vera
amaryllis
annemoon
azalea
bitterblad
caladium
calla
chrysant
croton
cyclaam
dieffenbachia
ficus
hedera
hortensia
hulst
hyacinth
iris
kamerbrem
kamerpalm
kansenboom
kegelsleutelbloem
kerstroos
kerstster
lathyrus
lelie
lelietje-van-dalen
lepelplant
maagdenpalm
maretak
narcis
oleander
oranjeboompje
palmlelie
philodendron
sansevieria
sierpeper
sint jozefplant
sneeuwklokje
vingerplant
wasbloem
zijdeplant
Als het goed is, is deze lijst zo compleet mogelijk. Maar als je twijfelt over een bloem- of plantsoort, vraag het dan de medewerkers in het tuincentrum of raadpleeg het vergiftigingscentrum.
Vooral in de decembermaand lopen katten gevaar in huis, dankzij de kerstboom en de kerstster. Deze twee soorten zijn namelijk enorm giftig voor katten. Daar waarschuwt de Dierenbescherming voor. "De meeste katten zullen dit soort planten uit zichzelf al links laten liggen", zegt Dik Nagtegaal van de Dierenbescherming. "Maar als katten veel haarballen in hun buik hebben, eten ze graag gras zodat ze kunnen braken."
Wees altijd alert
"Grasachtige planten zijn daarom onverstandig in een huis met katten, omdat ze dit zullen eten om van hun misselijkheid af te komen. Om je kat toch een handje te helpen, zou je kattengras voor hem of haar kunnen kopen."
Naast deze redenen, kunnen katten het ook gewoon leuk vinden om met planten en bloemen te spelen. Daarom adviseert Dik om altijd alert te zijn met planten en katten.
Miniatuurvoorbeeld Lees meer
Sappen en naalden kerstboom zijn giftig voor huisdier
Want als een kat gif binnenkrijgt moet er direct actie ondernomen worden. "Bij een vergiftiging komt het baasje er vaak pas achter als het al te laat is", zegt dierenarts Jaap Vestjens tegen Editie NL. "De kat vertoont namelijk pas symptomen wanneer het gif is opgenomen en de kat ziek is geworden."
Acute nierfalen door lelies
Lelies, aloë vera, dieffenbachia, chrysanten en de sansevieria zijn bloemen en planten waar alle kattenbaasjes eigenlijk met een boog omheen zouden moeten lopen. "Deze zijn bij uitstek het giftigst voor een kat. Wanneer een kat het gif van een lelie binnenkrijgt, krijgt het beestje acute nierfalen, en daarbij ben je bijna altijd te laat." Vestjens adviseert daarom altijd om direct de dierenarts te raadplegen wanneer je vermoedt dat je dier is vergiftigd.
Bij het eten van de overige planten zijn maag- en darmklachten het gevolg bij een kat. "Gelukkig loopt het in die gevallen vaak beter af. Maar ook daarvoor geldt: schakel direct de dierenarts in.
Trucjes om het te voorkomen
Er zijn een aantal trucjes die je kunt toepassen om ervoor te zorgen dat je kat niet constant aan je bloemen en planten zit. Je kunt het je kat proberen af te leren, door een afwerende spray op je planten te spuiten. Ook kun je je kat 'straffen op afstand' zodra hij de plant benadert, bijvoorbeeld door middel van een perslucht met bewegingssensor.
Een andere tip is om de plant te omringen met iets dat onaangenaam voelt voor de kat, aluminiumfolie bijvoorbeeld. En deze laatste tip klinkt misschien een beetje vreemd, maar schijnt te helpen: strooi middelen die leeuwenpoep bevatten in de aarde in de bloempot. Dit ruik je als mens niet, maar voor katten zal de boodschap duidelijk zijn.
Welke planten zijn giftig voor katten?
agave
allamande
alocasia
aloë vera
amaryllis
annemoon
azalea
bitterblad
caladium
calla
chrysant
croton
cyclaam
dieffenbachia
ficus
hedera
hortensia
hulst
hyacinth
iris
kamerbrem
kamerpalm
kansenboom
kegelsleutelbloem
kerstroos
kerstster
lathyrus
lelie
lelietje-van-dalen
lepelplant
maagdenpalm
maretak
narcis
oleander
oranjeboompje
palmlelie
philodendron
sansevieria
sierpeper
sint jozefplant
sneeuwklokje
vingerplant
wasbloem
zijdeplant
Als het goed is, is deze lijst zo compleet mogelijk. Maar als je twijfelt over een bloem- of plantsoort, vraag het dan de medewerkers in het tuincentrum of raadpleeg het vergiftigingscentrum.

woensdag 28 november 2018 om 19:43
Deze lijst is van deze maand.
https://www.dekattensite.nl/alles-over- ... e-planten/
https://www.dekattensite.nl/alles-over- ... e-planten/
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 28 november 2018 om 19:58
Ik zoek tips voor een goede krabpaal die wat langer meegaat. Ik heb twee katten die erg graag in hun krabpaal hangen en deze ook binnen de kortste keren slopen. De vorige is 5 weken meegegaan en die ik nu heb is ook al aardig gesloopt. En die staat er nu ongeveer 6 weken. Ze krabben allebei ook op dezelfde hoogte dus dan gaat het slopen nog sneller. Of misschien twee neerzetten?
woensdag 28 november 2018 om 20:00
Met de kleine erbij kan ik dit jaar inderdaad geen kerstster neerzetten. Grote poes kijkt niet om naar planten, kleine poes duikt gelijk in de aarde en kauwt op de blaadjes...geen goede combinatie met een kerstster
Leuk dat jullie katten die catsmeow zo leuk vinden! Ik had 'm een tijdje geleden voor grote, maar die vond het maar een druk ding
Dus uiteindelijk weggegeven.
Kleine zou het wel leuk vinden denk ik!

Leuk dat jullie katten die catsmeow zo leuk vinden! Ik had 'm een tijdje geleden voor grote, maar die vond het maar een druk ding

Kleine zou het wel leuk vinden denk ik!
"I love not Man the less, but Nature more..."